Jump to content

Trudelutt på tur i Sverige 2017

Lars H.

Recommended Posts

Da vi våknet i morges og vinden ulte, fant vi ut at vi like godt kunne bli liggende i Skärhamn. Litt action ble det idag også da de i seilbåten ved siden av oss også fikk linen i propellen. Men den hadde ikke surret seg fordømt fast, så eieren klarte å få linen løs ved å bade selv.

Dermed lå vi der med nesten full septiktank forberedt på drittværet med kuling og regn som var i anmarsj.Men det er lov å ombestemme seg. det er greit å ligge i en trivelig havn når en selv ønsker det, men utpå dagen fant kapteinen ut at kanskje 3 - 5 dager videre, ble for mye.

Dermed kastet vi loss og satte kursen sydover. Og det var ingen ulyd fra motor eller propellsystem etter uhellet. 3 timer senere var vi på på plass i bås på Källö Knippla

mt.jpg.0f6f1ef39c3c32674214b4235384900d.jpg

Her stortrives vi, og blir til været blir bedre. Nå er det bra, lunt i havnen med 23 grader i luften, men dette er værmeldingen fremover:

knippla_vaer_06062017.gif.3adc1fcea01168d47a74944254fcb2b2.gif

I den ytre havnen er det nå en tysker og en svenske. Her i indre havnen en svensk motorbåt, en norsk seilbåt og vi.

5936fd7f2c171_knippla2017.jpg.4f33d20aaed8bfeeda2277a6e58d740e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da får du testet om kalesjen er tett det neste døgnet, skikkelig godt sommervær!

Er det slik at du fortsatt bare tømmer septiken i havet? Er det noen som helst slags kontroll med dette? Jeg kan tenke meg at det blir utrolig hektisk rundt tømmestasjonene i juli måned og det er ikke særlig idyll å måtte slåss i kø for å få tid ved de få tømmestasjonene som finnes. Vet du hva sanksjonene vil være? Er det en bot? Nesten lettere å heller legge av noen dollars til å betale boten enn stresset med disse tømmestasjonene. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Egen erfaring i svensk skjærgård er at det er ganske bra utvalg av små uthus med sopmaja og utedo'er på holmer og skjær, og med det liten grunn til å trykk alt inn på båtens egen tank. Inntrykket er også at kapasiteten i septiktankene er såpass stor (alternativt at folk gir blaffen i forbudet...) at det ikke er noen voldsom trengsel ved tømmestasjonene.

Er det forresten noen som har dronefotografert kjølvannet fra egen båt når man tømmer tanken? Er litt spent på hvordan det tar seg ut når man tømmer en full, godt solfermentert ferietank. Jeg har flere ganger blitt overfløyet av svenskenes DHC8-300 i relativt lav høyde og lurer på om det er dette de ser etter. Om det i det hele tatt er synlig...

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jo da, det ser ut til at kalesjen holder seg tett og fin her i regnværet. Og inne i båten er det godt og varmt med vifteovn på. Ute er det i underkant av 13 grader, inne 24 gr. Nå har vi hatt oss en sen frokost (med egg og bacon som vanlig) og jeg må vel røske liv i skipshunden slik at han kommer seg ut og får gjort det han skal. han har det ikke travelt med å komme seg ut når det regner. Hvordan det kommer til å fungere med septiksug i fellesferien, kan en bare gruble på. Og husk, det er bare selve tømmingen som er forbudt. Og skal det bli noen reaksjon, må en bli tatt "på fersken".

Her blir vi nok liggende noen dager, godt fortøyd i bås med trapp på bryggen, vann og strøm og butikk noen hundre meter unna.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
torkelmj skrev 35 minutes ago:

Er det forresten noen som har dronefotografert kjølvannet fra egen båt når man tømmer tanken? Er litt spent på hvordan det tar seg ut når man tømmer en full, godt solfermentert ferietank. Jeg har flere ganger blitt overfløyet av svenskenes DHC8-300 i relativt lav høyde og lurer på om det er dette de ser etter. Om det i det hele tatt er synlig...

Uten å gjøre en skittråd utav Lars sin nydelige tråd :-) Du trenger definitivt ikke drone for å se at noen tømmer tanken. Har krysset kjølvannet til båter i full tømming noen ganger og det syns så det holder. Har jo også sett det fra egen båt når jeg har tømt tidligere. Har selv gått over til Separett, enn så lenge merker vel ingen at jeg pumper pisset på sjøen. Resten bærer jeg på land og kaster. 

Tenker svenskene "gleder seg" til de får tatt første nordbagge for tømming av septik i sjøen... :-O Tror det er lurt å holde sin sti ren. 

Etter hva jeg har erfart ved å prate med folk i havnene, virker det som om det er flere norske båter med mulighet for septiksug enn svenske.

Nå har regnet lettet litt her slik at jeg fikk skipshunden iland en tur. Og svarte bæsjeposer var med slik at det ikke ble liggende igjen noe "septik" etter ham!

Den svenske motorbåten som lå rett ved oss er nå gått. De kom fra Fjällbacka igår og skulle opp innlandsveiene. Det var to trivelige karer, eieren av båten pluss en kompis. Kona var ikke interessert i tur, så da ble det en kompis.

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Uten å gjøre en skittråd utav Lars sin nydelige tråd :-)  

...men Lars H. er jo mannen som sørget for at vi andre dødelige fikk slått kloa i selve "dassbibelen"! Så ikke helt uten relevans. ;)

Har prøvd å se i eget kjølvann, men sett fint lite. 

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Jo da, jeg har vel selv oppnevnt meg til forumets "drittsekk"! Jeg har heller aldri sett "en drit" i kjølvannet ved tømming (i norske farvann utenfor verneområder, he he) , selv når vi slår ned hastigheten til 2 knop for å være sikker på å høre når det er tomt.

Nå har det forresten sluttet å regne her og temperaturen har steget til 16 grader ute!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Tenker de som har dekkstømming stort sett har montert dette for å ha noe å vise til, og at det fleste

likevel tømmer i sjøen. Baserer den spekulasjonen på hvor sjeldent jeg ser noen på en tømmestasjon.

I fjor lå vi 15 dager i gjestehavner i fellesferien, og kun èn gang så jeg noen tømme på stasjon.

Dette var forøvrig i Skärhamn. Jeg tviler sterkt på at alle som ligger i Strömstad i helgene tar med

seg septiken for å tømme den på en eventuell stasjon i nærheten av hjemmehavn. Har aldri observert

noen stoppe på vei ut der.

Så kun en antagelse basert på tynt subjektivt grunnlag, men dog. Ble stoppet i en politikontoll i Sotenkanalen

men de var kun interessert i ånden min.

Jeg har ikke rotet meg til å montere dekkstømming enda, og hadde jeg hatt det ville nok normalen

likevel være å tømme i sjøen. Jeg klarer såvidt å skimte en annen "farge" et kvart sekund i eget propellvann

om vi går i 4-5 knop. Forsøkte tømme når jeg lå stille (alene!) i fjor, og det som kom ut var kun grått

vann uten synlige partikler over 1 cm. I løpet av sekunder var alt "borte". Bruker en skvett grønn

sanitærvæske og toalettpapir for båt.

Har vel alltid holdt meg til reglene her 300 meter fra land og slikt, men kanskje ikke alltid når det gjelder det flytende som må ut...

I fjor da jeg dro på Sverigeferie både med rederinnen og døtrene, så gikk jeg til innkjøp av en slik bærbar sak fra Dometic, ala Portapotti, som vi brukte når vi var i Sverige. Hadde jo planer om septiktank, men det fungerte så greit med "svenskedoen" at jeg har slått fra meg den tanken foreløpig.

Får jeg større båt etterhvert, kan det nok hende jeg kjøper en med alt ferdig installert, blant annet fordi jeg da får rederinnen med meg på lengre båtferier, men foreløpig blir det nok emd den jeg har. Huket av underste del og tømte den på toaletter på land, gikk så greit så.

Og som torkelmj var inne på, så er det alltids et toalett her og der når man legger til både i gjestehavn og uthavn, så "svenskedoen" holdt lenge den!

Ikke for å være "grisete", men når vi ligger lenge i havn bruker jeg faktisk håndvasken som "pissoar". Men jeg skyller godt ut etter meg. Det kan jo fort bli noen liter med billig 3,5% øl her i Sverige.

Var dette et vel brutalt svar? Kanskje, men jeg forsøker alltid å være ærlig, også i slike saker.

Jeg har et Telia-abonnement med 15GB tl 299kr. pr md. og en mini  Huawei 4G+ router. Den kan jeg koble til ekstra antenner (som jeg har), men som jeg ikke har hatt behov for å koble til. Jeg har ikke vært uten dekning med god hastighet, opp til 50Mbps mellom Kragerø og Göteborg. Der det er gratis WiFi kobler jeg meg til det som feks. i Skärhamn og her på Knippla. jeg har to vanlige laptop'er, en Dell 17" og en Asus 10". For mobil har vi hvert vårt abonnement til kr.99,- fra ICE med 500MB og fri SMS og MMS i Norden/EU som vi ikke bruker data av. Vi har ikke smarttelefoner.

Ser ut som du har bra dekning og utstyr. Jeg har nylig kjøp et nettbrett som kan ta Sim kort men er litt usikker på om jeg har behov på internett på den. Bruker den som ren kartplotter med nedlastet kart. Men så planlegger vi en tur nedover Svenskekysten i ferien. Dette er første gang for oss og vi er både super forsiktig og litt uerfaren selv om jeg har hatt båt i snart 5 år nå. Har stort sett putret rundt i Hvaler område. Men… så må en gang blir den første til å kommer lengre en Stømstad. Hadde båt i flere år i Australia og drev som yrkesfisker på egen båt også. Men det er jo rett ut i Stillehavet uten grunner og skjær :-)

Må bare si at denne tråden er både inspirerende og motiverende for både meg og min bedre halvdel

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 10 minutes ago:

Ser ut som du har bra dekning og utstyr. Jeg har nylig kjøp et nettbrett som kan ta Sim kort men er litt usikker på om jeg har behov på internett på den. Bruker den som ren kartplotter med nedlastet kart.

Det er litt vanskelig å styre datatrafikk, men om du har kontroll på innstillingene så går det fint. I de siste androideoppdateringene kan du slå av all bakgrunnsdata osv på en enkel måte. Og så må en slå av oppdateringer i google play. Ellers kan en fort spise opp datakvoter til frokost med oppdateringer osv. 

Er grådig kjekt å kunne se på andre typer kart, laste ned flyfoto over havner osv. Så nett har absolutt sine fordeler. 

Tvillingsim fra abo som du har på mobilen allerede og så kjøper du litt ekstra datakvote i sommer. Det er en rimelig og grei løsning. 

Nå pisser jeg ikke så enormt mye, så om det går i tanken, betyr ikke så mye. Men nok om piss og dritt. Jeg har nok slanger til septik og hull ut skutesiden som det er.

Sitat

Men så planlegger vi en tur nedover Svenskekysten i ferien. Dette er første gang for oss og vi er både super forsiktig og litt uerfaren selv om jeg har hatt båt i snart 5 år nå. Har stort sett putret rundt i Hvaler område. Men… så må en gang blir den første til å kommer lengre en Stømstad. Hadde båt i flere år i Australia og drev som yrkesfisker på egen båt også. Men det er jo rett ut i Stillehavet uten grunner og skjær :-)

Det er ingen grunn til bekymring for å dra nedover Svenskekysten. Her kan du gå mesteparten av tiden innaskjærs i beskyttet farvann. Det er svært gode kart for området. Og svenskene er et trivelig folkeferd som forstår norsk. Det vil si, de som bor på vestkysten. Møter du noen fra Stockholm, får du fort språkproblemer, he he. De/mange vil ikke forstå norsk. Bohusläningene kaller dem for: "Dom från Sveriges baksida"!

Vi ligger fremdeles og koser oss her på Källö Knipla, og i kveld fikk vi besøk av venner i en båt vi kjenner godt, Jan og Liv i Flid som skal over til Læsø imorgen eller når været er OK.

knippla_flid1.jpg.e0505c650b51a6a8f29933d7f2d48069.jpg

knippla_flid2.jpg.8eb66550dee32e93a3d694e1ce3e530b.jpg

Når jeg seilte nordover i Bohuslen for snaue 4 uker siden kom det et fly litt større enn et vanlig småfly oppover  langs kysten. Like før det var på høyde med meg, vendte det og fløy sydover igjen. Tenkte da at det var et rekongnoseringsfly som bl.a så etter septiktømming, men mulig jeg har sett for mange agentfilmer    :giggle:

Hvis det er så at de bruker fly til denne tjenesten er det vel også sannsynlig at de har utstyr ombord som kan "se" spor etter septiktømming som vi ikke ser med det blotte øye?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Hold nå opp med det maset om septik. Nå har vi forflyttet oss litt nordover til Klädesholmen. En nydelig tur i solskinn og 20gr. jeg skal ta noen bilder etter hvert. her ligger vi i bås med gangbar utrigger.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...