Lars H. Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ikke regn på Klädesholmen, nå er det tid for middag i finværet. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Nå er det blitt søndag, og de få helgebåtene som var her har gått hjem. Nå er det vel ikke lenge før vi ligger her alene i "regnet og blåsten". Men her ligger vi godt og har det ikke travelt, vi er jo pensjonister med ferie hele året. Nå venter vi bare på trygden og etterbetaling på skatten. Som sagt igår, var det da bare nydelig vær med en fin tur nordover fra Knippla. Her noen bilder fra gårsdagen. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stella Polaris Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 God søndag og nyt livet. Takk for reisebrev :-) Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Ja, vi koser oss. Vi ligger godt fortøyd i bås med gangbar utrigger. Nå er vi faktisk den eneste båten i havnen! Og så kom polisen innom en tur av en eller annen grunn. Det gjorde den faktisk også på Knippla, to ganger. Lars H Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 (redigert) Og ikke før jeg hadde fått lagt ut bilder at vi var alene, kom det sannelig inn en dyskert (tysker). Og selv med alle båsene ledig, gikk han inn på "stora" kaien og la seg inn/ut på line der det igår kun lå båter kailangs igår, - Ordnung must sein! Redigert 11.Juni.2017 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Vi ligger fremdeles på Klädesholmen. Her er det 3 båter, en tysk og en svensk seilbåt pluss vi. Og her blir vi nok liggende et par dager til kulingen har gitt seg, vi går ikke ut med 15m/s fra SW. Men vi ligger godt fortøyd (har doblet tampene), solen skinner, det er nesten 20 grader og vi har det vi trenger. Vi var uten landstrøm 2 - 3 timer i formiddag da to urgamle stolper for landstrøm ble byttet til nye med "eurokontakt". Dermed slipper vi overgang fra "gammel" kontakt. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Jeg synes ofte (altid?) du vender ved Kallö-Knippla. Har du ikke lyst at udforske den sydlige skærgård? Eller du har måske været der meget allerede? Jeg synes, at både GBG og Vrångö, Kungsö mv har noget at byde på? Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Du har nok observert korrekt, vi pleier å vende ved Knippla, det vil si, vi har vært 10 minutter lengre syd også, på Björkö! Etter 30 år med båt har nok utforskertrangen blitt redusert, da er det godt med det kjente og trygge. Og når vi vender på Knippla, holder dieselen vi fylte i hjemmehavnen Son for hele ferien slik at vi slipper å fylle slik "sjitdiesel" (bio tilsatt diesel) i Sverige. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 (redigert) Nå skal vel egentlig ikke jeg blande meg inn i dine valg av drivstoff, men hos Bella og Erik på Knipla får du riktig kvalitet ( uten Bio ). Det samme i Kungshavn. Redigert 12.Juni.2017 av Flid (see edit history) Link to post
Gunga Din Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 (redigert) Lars Dyrøn sør....har ikke slik sjitdiesel http://www.linasbrygga.se/mack/ du bør ta deg en tur til Vinga...........har sagt dette ett par år nå Björkö har også 'ren soppa'....tror du får lete litt for å finne sjömackar med RME idag http://www.bjorkoskeppshandel.se/ Redigert 12.Juni.2017 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Flid skrev 21 minutes ago: Nå skal vel egentlig ikke jeg blande meg inn i dine valg av drivstoff, men hos Bella og Erik på Knipla får du riktig kvalitet ( uten Bio ). Det samme i Kungshavn. Jeg er klar over at Erik har bra diesel, det var faktisk han som for et par år siden sa: "Her får dere ordentlig diesel, ikke svensk sjitdiesel!" Nå måtte jeg forresten slå over vindmåleren fra å vise 0 - 10m/s til 0 - 25m/s, viseren hold på å krølle seg. Nå er den stadig innom 12m/s. Jeg regner med at dere fremdeles ligger på Knippla? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Flid Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Jada, vi ligger fremdeles på Knipla. Her har vinden dreiet litt og øket betraktelig. vi har ikke vindmåler ombord men Vinga sier 15 i kastene. Vi flyttet fra den ytterste betongkaien og helt inn på landsiden. Litt roligere her i lė av husene. Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Etter noen fine dager på Klädesholmen, dog kuling i forgårds, er vi nå godt fortøyd på Gullholmen 16Nm lenger nord. Her er det godt med plasser, vi er en drøy håndfull med båter. Turen gikk stort sett så innaskjærs som mulig. I de åpne strekken som inn og ut av Mollösund merket vi restene av kulingen for to dager siden. Men det var stort sett gammel 1m sjø pluss litt vindbølger, 7 - 8m/s. Denne gangen gikk vi Stora Jomfruhålet, men på sydgående tok vi for første gang det Lilla Jomfruhålet. På Klädesholmen ble det som jeg tidligere skrev satt opp nye strømposter, og også toaletter og dusjer var nye av året. Der og på Skärhamn har sannelig Skärhamn gjort en god jobb. Her vi nå ligger, er det mellomsesong på havneavgift. For opp til 13m båtlengde er det 260 kroner, strøm inkludert. Jeg tror en må betale ekstra på dusjene, på Klædesholmen var det gratis. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilersnobben Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle kommentarene i tråden. Er du interessert i havnetips eller er dette et rent reisebrev? I den skjærgården som nå kommer er jeg nemlig lommekjent, i hvert fall i naturhavner. Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 (redigert) Jeg tror jeg kjenner kysten nedover her til Göteborg temmelig godt etter å brukt kysten her i 20 - 25 år, men gode tips er alltid fint å få. Naturhavner er vi vel ferdig med, comfort med brygger og faste anordninger for fortøying, vann og strøm og butikk frister mer for oss "gamlinger". De neste destinasjonene nordover blir vel noen av disse stedene; Grundsund, Fiskebäckskil, Malmön, Springet, Hunnebo, Bovalstrand osv. Det er trygt og godt å gå til steder vi kjenner. Kommer vi innom Hunnebo, blir det for 30. gang. Redigert 14.Juni.2017 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilersnobben Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Smögen er jo et funn når man kan ligge langsetter, da. :) Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Er det plasser fremdeles inn til venstre fra innløpet? Ellers er nok Smögen litt for mye et "hhåll i gong ställe". Vi har selvfølgelig vært der også for mange år siden. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilersnobben Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Hm. Det er nok gjesteplasser til venstre (på sørsida) av innløpet helt ytterst, men ikke lenger inn, der er det vel bare faste plasser. Gästhamnsguiden 2017 svarer ikke på dette. Jeg har ligget langsetter på høyre side langt inn på denne tiden av året ganske nylig, og det var maks kos, kjempele, kveldssol og null hålligång. Link to post
MajorAndy Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Jeg mener at have læst (herinde) at gæstepladserne i den lille havn til venstre i indløbet blev sløjfet for nogle år siden da der skulle bygges. Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Hva med Rossö, OK og grei havn? Er det strøm og butikk der? Det er faktisk en av de få stedene nedover jeg ikke har vært. Vaiern har jeg heller ikke vært på. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bert Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Det stille og rolig på Rossø.Det er butikk og to gjestebrygger en uten og en longside brygge m strøm. Link to post
adeneo Svart 14.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Jeg tror det er vann og strøm på Rossö, men ikke dusjanlegg. Rossöboden er en liten landhandel, vet ikke helt om jeg vil kalle det butikk, men man får det aller viktigste. På Resö derimot finnes jo Tempo. Den er ikke så stor, men det er i det minste en butikk, pluss at Panget (bakeriet) åpner til uken. Forøvrig åpnet Cafe Vestbäcken denne uken, den ligger helt ned til vannet på Raftön, å er verdt et besøk. Link to post
Lars H. Svart 14.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2017 Ja, Resö er et fint sted. Da vi lå der sist år, var det riktignok litt øde, vi lå alene på gjestebryggen, men det var i slutten av mai og vi hadde ikke en gang fått av Hansen-toppen på båten! Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Her på Gullholmen har vi det godt, og det er ikke mangel på ledige plasser. Nå er vi faktisk den eneste gjestebåten i havnen! Nå skinner solen, ingen vind inne i havnen og det er 22grader i luften. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 15.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2017 Litt av en kontrast til da vi var innom siste uken i juli i fjor. Da lå vi som nummer fire long-side med tre båter utenpå på innsiden av restaurantbygget. Det var et spetakkel uten like. Vi kastet loss sporenstreks etter frokost morgenen etter. Vi kommer nok tilbake men da skal det være litt lavere belegg. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn