Jump to content

Motorstopp Ford 2728T


mortya

Recommended Posts

Hei.  Vet det er bra ekspertise her. 

Min langweekend tur endte etter 20 min i dag. Motor begynte plutselig å gå litt hardt, 5 sekunder etterpå stoppet drn.  Kinnet den i gang igjen, men stoppet med en gang.  Ikke luft eller vann i diesel.

 

Nå oppfører den seg som om batterier er tomme. Har 3 batteribanker så det er ikke det som er problemet, prøvd å kinne på alle 3 med samme resultat. 

 

 

Virker som veiva sitter fast.

 

Kan det være at girkassa har skjært seg og "holder" igjen motoren? Girkassa er PRM  newage 401. 

 

Alle råd tips mottas med stor takknemlighet. 

 

 

Hilsen en som fikk langhelgen ødelagt:(

Link to post
Share on other sites

Høres skummelt ut :nonod: Det kan sikkert være skjært sylinder eller lignende, men jeg ville prøvd å skru ut dysene for så å tørne motor for å sjekke om den står 'mekanisk' fast. Er du 'heldig' kan det kanskje være en dyse som står pip åpen og fyller en sylinder med diesel evt lekkasje kjølevann med samme resultat, altså hydraulisk lås. Understreker at jeg ikke er en del av ekspertisen her. Var bare en mulig teori. Sikkert andre med erfaring fra motortypen som kommer på banen etterhvert. Kjipe greier. 

Link to post
Share on other sites

Ved et par tilfeller har jeg muligens sett det samme. Hard gange, bankelyd og som regel,stop. De jeg har sett, er knekt ventil som dunker i stempelet. Men har ikke sett det på motorer med Bowmann kjølesystem. Det kan jo bare være en tilfeldighet. PRM er hydraulisk gear. 401 er vel i minste laget for en 2728

IMG_0119.JPG

IMG_0114.JPG

Link to post
Share on other sites

Mye bra folk her :) vet hvordan jeg ordner med dyser og sjekker. Mrn usikker på hvordan jeg sjekker kjølevann, i sylindere. 

 

Er ikke borte noe kjølevann,  kun litt rustfarge. 

 

Er ikke disse motorene uslitelige, altså med tanke på skjært sylinder? 

 

Fått ny olje hvert eneste år, og har fungert utmerket bestandig. Ikke ulyder,lettstartet osv. 

 Stemmer det at det er bowman kjøler. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ser jo ikke bra ut der der. Hvilken årsmodell er motoren, og har den gått mange timer? Har ikke hørt om noen som har skjært seg. Bare at det ligger en bit av ventilen på stempeltoppen så du ikke får tørnet motoren. Er ikke mer enn noen millimeter klaring på kantene mellom stempel og topp. Høres i alle fall ut som det er noe mekanisk som har røket. Hvilket turtall skjedde det på? 

Link to post
Share on other sites

mortya skrev for 1 time siden:

 vet hvordan jeg ordner med dyser og sjekker. Mrn usikker på hvordan jeg sjekker kjølevann, i sylindere. 

Skru ut dysene og tørn motoren. Dersom starteren ikke trekker motoren rundt med dysene ute er enten motoren skjært eller starteren defekt eller begge deler (meget usannsynlig). Siden du begynte å høre en ulyd, og motoren deretter stoppet holder jeg en knapp på skjæring. Men om du tar ut dysene kan du ihvertfall utelukke om det står vann eller diesel i en sylinder, da spruter det i tilfelle ut av dysehullene. Men det er vel usannsynlig at motoren skal stoppe under drift av dette da overflødig diesel eller vann bare ville blitt blåst ut av utblåsningsventilen fortløpende.

 

mortya skrev for 1 time siden:

 

Er ikke disse motorene uslitelige, altså med tanke på skjært sylinder? 

Jo, men det er forskjell på slitasje og skjæring.

Link to post
Share on other sites

På de jeg har sett med knekt ventil, er det som regel slik som på bildet over. Stempel må som regel byttes, og også sett at det har blitt så store merker i topp at den må byttes. Men ikke alltid. Lancing Marine har overtalte komplette topper til Ca 10 tusen. Stempel Ca. 2500 hvis jeg ikke husker helt feil. Men de har kun stempel til 200 hk. Overhalt motor Ca 60000 u/ marinisering. Men er jo også fullt mulig å få tak i noe brukt/ delemotor her hjemme også. Hadde den gått mange timer?

Link to post
Share on other sites

Er du veldig heldig, så er sylinderen heil. Stempel må du helt sikkert skifte, og toppen har du muligens 5% sjanse for at du kan fortsette å bruke, men mest sansynlig har nok ventiltetningene fått seg en god trøkk. Men at du ikke klarer å tørne motoren for hand, er litt bekymringsverdig med tanke på foringen. Mest sansynlig har ventilen banket på stempelet slik at den har presset gods mot sylinderveggen og dermed rivd sylinderen. Det er som oftest tretthetsbrudd som forårsaker knekte ventiler, og kan skje når som helst og hvor som helst.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foringene klarer seg som regel bra. Muligens stempelet også. Toppen pleier også å klare seg så sant ikke et sete er helt ødelagt.  Det vi tror gjør at ventilene knekker, er varme. Ventilhodet og ventilstanga er under produksjonen presset sammen mens de roterer,noe som gjør at de omtrent smelter sammen. ( noe jeg tror Komodo kan forklare bedre.)  så da regner jeg med det blir et svakt punkt der med tiden hvis det kanskje har vært en liten lekkasje gjennom ventilen slik at den har blitt for varm. Har skjedd det samme med ventiler på småfly som har gått på blybensin og fått et blybelegg og så har gått over på blyfri. Blitt lekkasje, og høyere varme opp på ventilstanga. Du har ikke justert ventilene på den? At de kan ha blitt formstramme? Vært borte i en som det skjedde på ved 2700 omdr., og en omtrent samme som din. 

Link to post
Share on other sites

Eksosventiler som er utsatt for slik brekkasje? Siden høy varme på ventilstammen er en faktor? Eneste forebyggende tiltak er å følge serviceintervall, og ,som vanlig, justere eksosventilklaring litt løs? 

Dette kan vel skje en skjelden gang, uansett?

Er dette greie motorer å demontere såpass i et vanlig motorrom?

Link to post
Share on other sites

Ikke best plass her nei. Har gulv over motoren og tak over der igjen. Så ikke barebare å heise den ut. Er den venstre ventilen, altså bakerste på sylinder nr 4 som er defekt. Jeg har ikke kontrollert eller justert ventiler. Den har ei heller blitt kjørt hardt i mitt eie, men har kun eid den 3 sesonger. Får jeg bytta stemplel med motor i? Regner selv med det, har overhalt en god gjeng med volvo bensinmotorer i løpet av tida. Så kan skru, men akkurat ford og diesel har jeg mindre erfaring med. Takknemlig for at så mange engasjerer seg. Nå står det igjen 1 stk mutter på manifold og alke topploksboltene så er toppen løs. Klarer jeg løfte denne av for hånd? Vekt? 

Link to post
Share on other sites

Lurer på å kjøpe en båt med samme motor i, når jeg får kvittet meg med daycruiser'n.. Derfor er jeg litt interessert i hvordan dette går. Den toppen (støpejern?) tipper jeg er tung. 

Gårdet å få av bunnpanna og få skrudd løs storenden på råden?

Link to post
Share on other sites

Det er støpejernstopp. Men det går å løfte den. Om en får av bunnpanne spørs hvor god plass en har. Jeg hadde ikke klart det i min båt. 

Hvis et stempel er defekt, har muligens en jeg kjenner liggende. Han kjøpte en motor da han trengte ny topp etter et slikt havari. 

Link to post
Share on other sites

har masse plass under motoren. Om jeg  får løsnet råde mutterne så regner jeg med jeg får dyttet råde og stempel opp. Jeg er intr i stempel ja, gjerne pm  med info. 

 

Om en time eller to er toppen av, venter på litt hjelp og mere verktøy. Hygggelig langweekend dette:) 

 

 

har også kinnet noe i feilsøkningsprosessen, så regner med stempel og topp ikke er reddbar. 

 

 

Bør jeg koste på noe på denne motoren eller bør jeg finne meg en komplett motor på finn? 

 

 

Gidder ikke masse jobb med denne, også går neste ventil og stempel. 

 

Hva slags motor anbefaler dere? 7 tonns båt, aksel, ikke planende skrog. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...