Jump to content

Motorstopp Ford 2728T


mortya

Recommended Posts

mortya skrev 55 minutes ago:

Jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke dette, fordi jeg leste meg opp trodde jeg at disse måte du skyte for å få de til å dø. 

Nja   vedlikehold er viktig. 

Men ja,.. med tanke på reparasjonshistorikken til denne motoren så ville eg gått grundigare til verks en ny ventil og nytt stempel, hvilket eg aner du har summert sjølv.  Med så mange ventilhavari så må det være meir bakliggande en manglande  ventiljustering. Motoren din har nesten hatt toppen av oftare en andre med fordmotor justerer ventiler.   

Rart temperaturen har vert ok, eg mistenker alikevel for høg forbrenningstemperatur grunna pumpe / dyser, men så skjedde dette 1000 omdreininger under topp. Svært rart. Kanskje tretthet frå tidligare belastning. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

På tampen av 80 - tallet var jeg innom et Toyota- verksted en liten periode. Der lå det hauger av dieselmotordeler, blokker og tipper, på baksiden. Fikk selv en Hiace i oppdrag en dag, registeret hadde hoppet over. Men det var ikke det. Motoren gikk ikke å tørne med latmansarm. Ventilsete hadde løsnet og slått av ventiltallerken. Når ventilsete har løsnet, tenker jeg at det er meget mulig at det, er grunnen til at ventilen er knekt. 

Står ventiler i turboladete bensinmotorer med mye høyere eksostemperatur enn en slik diesel. 

Et dugelig motorverksted kan sette i nye seter. Men om det er lønnsomt vet jeg ikke. 

Link to post
Share on other sites

Er dette noe som kan funke? https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=97013257

Som tidligere nevnt så trenger jeg ikke 275hk i min båt.

 

Vet dere hva denne heter? Og er blokka lik i størrelse utvendig?

 

Denne kunne funket for meg mens jeg leter deler og overhaler min. Viktigste nå er å få en båt som funker i sommer.

Link to post
Share on other sites

Den ene forden min gikk til helsikken i september pga ingen kjøling(alt var OK ifølge selger og jeg kom 20 min avgårde).

Var da i kontakt med en som skulle selge en 2715e med gir for 5000kr. 

En del mindre hest, men stor 6er som bør passe. 

Ønsker du kontakt info?

 

Snakk med kd trading ang hva som passer lav, kanon hyggelig kar som hjalp meg mye på tlf.

 

Heldigvis enkle motorer og skru på.

Redigert av OddArild (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, OddArild said:

Den ene forden min gikk til helsikken i september pga ingen kjøling(alt var OK ifølge selger og jeg kom 20 min avgårde).

Var da i kontakt med en som skulle selge en 2715e med gir for 5000kr. 

En del mindre hest, men stor 6er som bør passe. 

Ønsker du kontakt info?

 

 

Ja send meg gjerne kontakt info.  Men blir ikke den altfor liten? Ikke planende båt, 7 tonn. Men klart, bare for å få brukt båten i sommer kunne det vært en midlertidig løsning.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja var ikke med tanke på mere effekt, men kun for å gjøre det lettere for meg:)

 

Blir mange spørsmål her nå fa meg, nesten så vi skulle laget en egen tråd om Ford 27 serie her.

Har aldri hatt av girkasse og vil bruke giret jeg har. Er det bare å bytte svinghjul så passer den?

 

Tvilsom til den kassen som fulgte med den andre motoren.

Redigert av mortya (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Nå er jo både Ford 2728 og 2726 i 2720-serien, og da har de vel i utgangspunkt like svinghjul! Er i alle fall ikke kjent med evt. forskjell her.

For å gjøre motorbyttet enklest mulig bør du bytte fra gammel til "ny" motor de 4 motorfundamentene/labbene (de finnes i flere forskjellige utførelser), forøvrig skifter du over svinghjulshuset, demperplata (på svinghjulet) - og selvfølgelig gearet med kjøler.

De gamle gummidemperne har du vel latt sitte igjen på fundamentet i båten, slik at opprettingen der blir enklest mulig når motoren er flyttet over.

Håper jobben går greit og at du blir fornøyd med resultatet!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vet ihvertfall nå hva som har skjedd. Flere ventiler ser slik ut som på bilde. Her var det kun spørsmål om tid før havari. Er dessuten kast i en ventil på en annen sylinder. Så heldig at den i det hele tatt har fungert for meg. Men har jo vært snill med den. Ser for meg at denne motoren hadde gått fælt om den hadde vært i orden. 

 

 

Motorfester blir sittende igjen med braketter.

jeg har ikke tenkt å bytte propell i første omgang. Girkassa til båtenblir værende igjen. Motoren slik den har vært har ikke vært i nærheten av effekten. Så ikke sikkert det blir så galt. Dessuten, dette er en båt som trives best i snekkefart. Vi ombord også trives best da. Vi starter båthygge/turen når vi knyter fra på båtplassen, ikke når vi kommer frem :)

IMG_5877.JPG

Redigert av mortya (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Fått kontakt med flere som har 2728 TIM, og flere har rast ventil/ventiler på sine 2728 TIM.

Og samtlige har hørt om andre som har gjort det også

 

Er det noen som kan si hvorfor dette skjer? Hadde vært bra å funnet ut av.

 

Kan det være:

- Alder/tretthet ventiler.

- For lite/dårlig forbrenning pga slitte dyser.

- Vann som lekker i varmeveksler som spyler kaldt vann inn på varme ventiler?

- Lekk i toppakning?

- Noen som har stilt dieselpumpa for høyt.

- Kvalitet på diesel.

- Ventiljustering.

 

 

Er dette et problem også på 2704 motorene? Evt andre motorer.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fikk denne fra Lancing Marine i UK som har drevet med marinisering, overhaling og salg av Forder i en liten mannsalder:

 

--------------------------------------

Red engine is a 2704ETI from the early '70s that were normally rated 180HP at 2450RPM.

Often uprated using a spanner and a screwdriver (YES, that's all) to 201HP.

No ideas about the reason for the valve failures.
I don't remember seeing one in the last 30 years on these engines.

 





Mike Bellamy

Link to post
Share on other sites

Syns jeg er rart at de ikke har hørt om, når jeg har hørt om flere på kun kort tid.

 

Kan det være annen diesel vi har her i landet enn de over der?

 

Hvordan ser man forskjell eller identifiserer de forskjellige 2704 motorene? Har søkt litt, men finner ikke noe skilt på den "nye" motoren som skal være en 2704 180hk.

Link to post
Share on other sites

mortya skrev for 3 timer siden:

 

Fått kontakt med flere som har 2728 TIM, og flere har rast ventil/ventiler på sine 2728 TIM.

Og samtlige har hørt om andre som har gjort det også

 

Er det noen som kan si hvorfor dette skjer? 

Enig i at svaret fra Lancing er pussig. Hvis det er riktig kan man jo undre om dieselkvaliteten spiller en rolle, ref tråden om D-motorer og de siste innleggene der. 

 

Hvis ikke vil jeg heller tenke temp i forbrenningskammer og kvalitet på ventilene enn de punktene du nevner. Hvis bruk og vedlikehold er årsaken ville vi sett dette på andre motorer også. 

Link to post
Share on other sites

Ja jeg holder en knapp på at ventilene rett og slett er oppbrukt. Altså at materialet har gått så lenge at det blir dårlig, men det er kun egen synsing.

 

Syntes også svaret er rart da de selger ventiler og ventilseter, når jeg har overhalt andre typer motorer har jeg da brukt ventilene om igjen om de har vært uten skade.

Kun slipt de og sjekket at de er tette.

 

Har lyst til å bygge 2728 motoren opp igjen, men blir da usikker hvor lenge den vil fungere etter det. Ser liten vits i å bruke penger på det kontra å kjøpe et annet merke å putte i.

 

 

Skal starte opp det jeg tror er 2704 et i løpet av helgen, altså i garasjen (ikke i båten) for å se at den fungerer før den skal ned i motorrommet.

Det blir spennende.

 

2728 står helt strippet for deler og skal heises ut.

Ikke noe poeng i å reise på treningsenter når man skal bære og løfte på disse delene :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...