Jump to content

Motorstopp Ford 2728T


mortya

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ja er en 275hk, fått av toppen nå.

Den er tung, men fikk den ut. Her har det samme skjedd 2 ganger før på sylinder 5 & 6. Stemplene er ikke byttet, men ser tydelige spor. På stempel der dette skjedde nå er stemplet skikkelig ille. Så det må byttes. Skal jeg koste på denne motoren ny topp og stempel + div, for så en nytt havari? Er rådløs nå, frister mest å bytte ut hele motoren. Så hva foreslår dere?

 

Syns uansett det er rart det skjer under kosekjøring. 

 

Første bilde er gammel skade, siste er det som skjedde nå. 

 

Sylinder vegg har klart seg overraskende bra. 

IMG_5827.JPG

IMG_5828.JPG

Redigert av mortya (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begge motorene jeg har sett ytet 275 hk som Komodo nevner. De satt også til å begynne med i samme båt. Full virk i de ennå, men de tar nok ikke ut så mye nå. Er jo en stor mulighet at det har blitt for varmt med slik effekt. De er nok i utgangspunktet bygget for Ca. 200hk. Derfor får du kun stempler til de hos Lancing Marine som kan brukes opp til 200 hk. Bytt som Komodo nevner alle ventilene så burde den holde. Nå kan du også sende ned dieselpumpa og få den justert slik at det ikke blir hvit røyk på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Ventilsete er helt ødelagt/delvis borte så ser ikke bra ut for overhaling. Hyggelig på båtplassen da, selv om vi helst skulle vært et annet sted nå. 

 

Så må ha en ny topp og et stempel.

 

Den går ikke for varmt, denne må plages  litt for å få 80 grader. Lå på ca 50 grader i går og hadde kjørt ca 10/15 minutter. 

Link to post
Share on other sites

Fy fan vad tråkigt. Sånt som man hoppas händer i slutet på säsongen. Den gamla skadan ser ju inte bra ut heller. Mycket vassa kanter som kommer bli allt för varma när motorn går. Sam att förbränningsrummet är mindre som det ser ut. För mig hade det varit motor ur å antingen renovera eller byta.. lider med dig. Lycka till

 

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte ikke motortemperatur. Eksostemperatur. Kan jo være kjørt hardt med høye eksostemperaturer av forrige eier. 

Usikker om noen kan bytte et slikt sete. Kan jo sende Mail med bilde og forespørsel om overhaling er mulig i England. Lancing Marine har jo komplett verksted. Nyoverhalt topp uten innbytte lå på Ca 10000. Men hadde det stått noen motorer tilsalgs i Norge hadde nok det kanskje blitt rimeligere. Mener en jeg kjenner ga 12000 for komplett motor. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg klarer få ut stemplet i morgen.  Om jeg får til det så satser jeg på denne motoren videre. Håper jo da evt en nyoverhalt topp er bedre enn det som har havarert 3 ganger. 

 

Ja sitter eksostemp måler der i motorrom, men det er jo ikke ideel plassering. Hvem er i motorrom under gange, ikke jeg hvertfall. Kan godt hende det har blitt varmt der, mullig den dysa er dårlig.

 

 

om noen har deler/delemotor så si ifra. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

mortya skrev for 2 timer siden:

Den går ikke for varmt, denne må plages  litt for å få 80 grader. Lå på ca 50 grader i går og hadde kjørt ca 10/15 minutter. 

Som Dakota sier er det jo eksostemperaturen som er interessant, ikke temperaturen på olja. Men om du hadde ok eksostemp på det aktuelle tidspunktet så betyr jo heller ikke det all verden dersom ventilen allerede hadde en skade. Et brudd kan komme etter lang tid, ikke nødvendigvis da skaden kom.

 

Når det gjelder deler anbefaler jeg det å sende Dakota en IM, kanskje kan kan formidle noe fra vår felles bekjente :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som jeg må heise ut den motoren. Fint når motor er satt inn først av alt, gulv og flybridge over. Hmm.  Alt veier så mye, og det er trangt under motor. Har fått av alle skruene til bunnpanne, men har ikke noe plass å gjøre av den for å løsne råden. Huff ikke greit dette. 

Link to post
Share on other sites

Skulle videreformidle link under her vedr deler til motoren din og priser fra Lancing Marine:

 

Hi,

 

Parts can be difficult, but mostly we can cope.

 

Ask him to contact us and list what he needs and what power rating his engine was built for.

 

A lot of the parts prices are in my pricebook, so please forward him the link below.

 

 

For product information, please click the following links:-

Prices: https://www.lancingmarine.com/pricebook/pricebook.html?page=1

Data:  https://www.lancingmarine.com/databook/databook.html?page=1

 

Packing and freight and VAT extra as applicable.

 

Regards,

 

Mike Bellamy,

Lancing Marine,

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er deletilgang vanskelig? Er ikke dette enmotor som har blitt produsert lange tider, marinisert av flere forskjellige firmaer? Konstruksjonen er vel den samme, om motoren står i andre innretninger enn båter også? Er vel mariniseringsutstyret som er forskjellig, eller har jeg misforstått helt? Er det effektuttaket som gjør det spesielt? 

Har funnet en båt på finn.no som har en slik motor, fra King. Den var  ny i 2007, er det mye verre å få deler til en slik enn det er til en 20 - 30 år gammel Volvo?

Beklager hvis jeg kupper tråden, men jeg syns denne tråden er veldig interessant, og aktuell. Forhåpentligvis for flere enn meg som tenker noenlunde det samme.

Link to post
Share on other sites

Går som regel greit å få tak i deler. Men mye av det kan det lønne seg å få fra England. Men ny lik motor fra 2007? Er jo ikke gamle greiene da. Husker ikke hvor lenge de ble laget. Egentlig bare noe vi tror og regner med, men vi tror for stort uttak ikke er av det heldige. Har ikke hørt om noe slikt ennå på en som bare yter 200 hk. 

Link to post
Share on other sites

Kupp i vei. Vil ha mest mulig info på bordet om denne motoren.  Blir nå å løfte ut motoren, får så å ta den hjem. Må få tak i topp da hele sete til ventilen er borte og trykket opp noe veldig. 

 

Jeg syns det er merkverdig at dette nå har skjedd, eid mange forskjellige motorer opp gjennom årene, og dette er første jeg er borti som går i filler ved normal kjøring og original konfigurasjon.  Hadde den stått i et landgående fartøy hadde ting vært enklere å fikse. 

 

 

Et spørsmål dukker opp, er 275hk altfor mye og over grensen å ta ut av disse? 

Jeg begynner å bli voksen og det er ikke planende båt, så har ikke bruk for så mye effekt/fart  :)

Link to post
Share on other sites

75 hk over hva den er laget for? Ikke godt å si. Prm 401 er jo litt under hva motoren yter også. På noen kjørte de opp turtallet til 2700 så gearet skulle tåle det bedre. Jeg har en "forsterket" utgave. 402B. Det skal gå greit på 200 hk. Men har heller ikke hørt om noen 401 som har røket. 

Link to post
Share on other sites

Har den underspyling av stempel ? 

Eg hadde havari på liknande ford. Ventilsete løsna grunna tæring, sjøvann tilbakeslag grunna feil eksosdesign.  Sylindervegger var dårlig på eit par syl. Det  vart for dyrt å fikse. Eg bytta til yanmar. 

Link to post
Share on other sites

Ikke noe tæring, alt ser ok ut. Bortsett fra ventiler som drysser fra hverandre. En teori som dukker opp, er om ventilklaringen har vært for stram. Jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke dette, fordi jeg leste meg opp trodde jeg at disse måte du skyte for å få de til å dø. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...