mortya Startet 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Mai.2017 Hei. Vet det er bra ekspertise her. Min langweekend tur endte etter 20 min i dag. Motor begynte plutselig å gå litt hardt, 5 sekunder etterpå stoppet drn. Kinnet den i gang igjen, men stoppet med en gang. Ikke luft eller vann i diesel. Nå oppfører den seg som om batterier er tomme. Har 3 batteribanker så det er ikke det som er problemet, prøvd å kinne på alle 3 med samme resultat. Virker som veiva sitter fast. Kan det være at girkassa har skjært seg og "holder" igjen motoren? Girkassa er PRM newage 401. Alle råd tips mottas med stor takknemlighet. Hilsen en som fikk langhelgen ødelagt:( Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Har du prøvd å tørna motoren for hand? Altså med ei pipe og latmannsarm? Er giret ditt mekanisk? Viss det er hydraulisk er det små sjangser for at feilen ligg der. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Hei, ikke lett å tørne den foran på veiva. Kun 13mm hode på skruene der. Ja mener det er hydraulisk gir. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Er det ikkje ein større bolt i senter på veiven? Mulig innfelt i svingingsdemparen ( eller bakom ) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Høres skummelt ut Det kan sikkert være skjært sylinder eller lignende, men jeg ville prøvd å skru ut dysene for så å tørne motor for å sjekke om den står 'mekanisk' fast. Er du 'heldig' kan det kanskje være en dyse som står pip åpen og fyller en sylinder med diesel evt lekkasje kjølevann med samme resultat, altså hydraulisk lås. Understreker at jeg ikke er en del av ekspertisen her. Var bare en mulig teori. Sikkert andre med erfaring fra motortypen som kommer på banen etterhvert. Kjipe greier. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Ved et par tilfeller har jeg muligens sett det samme. Hard gange, bankelyd og som regel,stop. De jeg har sett, er knekt ventil som dunker i stempelet. Men har ikke sett det på motorer med Bowmann kjølesystem. Det kan jo bare være en tilfeldighet. PRM er hydraulisk gear. 401 er vel i minste laget for en 2728 Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Mye bra folk her :) vet hvordan jeg ordner med dyser og sjekker. Mrn usikker på hvordan jeg sjekker kjølevann, i sylindere. Er ikke borte noe kjølevann, kun litt rustfarge. Er ikke disse motorene uslitelige, altså med tanke på skjært sylinder? Fått ny olje hvert eneste år, og har fungert utmerket bestandig. Ikke ulyder,lettstartet osv. Stemmer det at det er bowman kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Enden på veiva ser slik ut: Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Og umulig å tørne for hånd. Virker som motor sitter nesten bom fast. Bildet er tatt uten endelokk. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Det høres ikke bra ut, men sjekk at det ikke er noen reimer som holder den igjen. Hadde en bil med gammel likestrømsdynamo. Dynamoen skar seg og reima kvalte motoren på sekundet uten at reima røyk. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 24.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Takk, har slakket reimene helt og dynamo går fint rundt. Det ble ikke bedre uten reimer. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 Ser jo ikke bra ut der der. Hvilken årsmodell er motoren, og har den gått mange timer? Har ikke hørt om noen som har skjært seg. Bare at det ligger en bit av ventilen på stempeltoppen så du ikke får tørnet motoren. Er ikke mer enn noen millimeter klaring på kantene mellom stempel og topp. Høres i alle fall ut som det er noe mekanisk som har røket. Hvilket turtall skjedde det på? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2017 mortya skrev for 1 time siden: vet hvordan jeg ordner med dyser og sjekker. Mrn usikker på hvordan jeg sjekker kjølevann, i sylindere. Skru ut dysene og tørn motoren. Dersom starteren ikke trekker motoren rundt med dysene ute er enten motoren skjært eller starteren defekt eller begge deler (meget usannsynlig). Siden du begynte å høre en ulyd, og motoren deretter stoppet holder jeg en knapp på skjæring. Men om du tar ut dysene kan du ihvertfall utelukke om det står vann eller diesel i en sylinder, da spruter det i tilfelle ut av dysehullene. Men det er vel usannsynlig at motoren skal stoppe under drift av dette da overflødig diesel eller vann bare ville blitt blåst ut av utblåsningsventilen fortløpende. mortya skrev for 1 time siden: Er ikke disse motorene uslitelige, altså med tanke på skjært sylinder? Jo, men det er forskjell på slitasje og skjæring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mortya Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Takk for alle råd og tips. Da har jeg lokalisert feilen, en knekt ventil på sylinder nr 4. Huff håper ikke stempel og sylinder er havarert, men det ser jeg jo når jeg får av toppen. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 På de jeg har sett med knekt ventil, er det som regel slik som på bildet over. Stempel må som regel byttes, og også sett at det har blitt så store merker i topp at den må byttes. Men ikke alltid. Lancing Marine har overtalte komplette topper til Ca 10 tusen. Stempel Ca. 2500 hvis jeg ikke husker helt feil. Men de har kun stempel til 200 hk. Overhalt motor Ca 60000 u/ marinisering. Men er jo også fullt mulig å få tak i noe brukt/ delemotor her hjemme også. Hadde den gått mange timer? Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Den har gått 2177 timer. Hva skyldes knekt/brent ventil? Det skjedde på 1400 omdreininger i kosefart. Driver å skrur, ikke lett Å komme til alle mutterene til manifoldene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 (redigert) Er du veldig heldig, så er sylinderen heil. Stempel må du helt sikkert skifte, og toppen har du muligens 5% sjanse for at du kan fortsette å bruke, men mest sansynlig har nok ventiltetningene fått seg en god trøkk. Men at du ikke klarer å tørne motoren for hand, er litt bekymringsverdig med tanke på foringen. Mest sansynlig har ventilen banket på stempelet slik at den har presset gods mot sylinderveggen og dermed rivd sylinderen. Det er som oftest tretthetsbrudd som forårsaker knekte ventiler, og kan skje når som helst og hvor som helst. Redigert 25.Mai.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Foringene klarer seg som regel bra. Muligens stempelet også. Toppen pleier også å klare seg så sant ikke et sete er helt ødelagt. Det vi tror gjør at ventilene knekker, er varme. Ventilhodet og ventilstanga er under produksjonen presset sammen mens de roterer,noe som gjør at de omtrent smelter sammen. ( noe jeg tror Komodo kan forklare bedre.) så da regner jeg med det blir et svakt punkt der med tiden hvis det kanskje har vært en liten lekkasje gjennom ventilen slik at den har blitt for varm. Har skjedd det samme med ventiler på småfly som har gått på blybensin og fått et blybelegg og så har gått over på blyfri. Blitt lekkasje, og høyere varme opp på ventilstanga. Du har ikke justert ventilene på den? At de kan ha blitt formstramme? Vært borte i en som det skjedde på ved 2700 omdr., og en omtrent samme som din. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Her ser du et stempel som måtte byttes. Toppen er grei. Foringen også. Sylinder nr 4 Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Eksosventiler som er utsatt for slik brekkasje? Siden høy varme på ventilstammen er en faktor? Eneste forebyggende tiltak er å følge serviceintervall, og ,som vanlig, justere eksosventilklaring litt løs? Dette kan vel skje en skjelden gang, uansett? Er dette greie motorer å demontere såpass i et vanlig motorrom? Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Ikke best plass her nei. Har gulv over motoren og tak over der igjen. Så ikke barebare å heise den ut. Er den venstre ventilen, altså bakerste på sylinder nr 4 som er defekt. Jeg har ikke kontrollert eller justert ventiler. Den har ei heller blitt kjørt hardt i mitt eie, men har kun eid den 3 sesonger. Får jeg bytta stemplel med motor i? Regner selv med det, har overhalt en god gjeng med volvo bensinmotorer i løpet av tida. Så kan skru, men akkurat ford og diesel har jeg mindre erfaring med. Takknemlig for at så mange engasjerer seg. Nå står det igjen 1 stk mutter på manifold og alke topploksboltene så er toppen løs. Klarer jeg løfte denne av for hånd? Vekt? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Ja. Du løfter toppen ut. Å bytte stempel uten å ta den ut kan jo bli et problem. Men kan jo hende du slipper å bytte stempel da. Det tåler noen merker. Får håpe toppen har klart seg. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Lurer på å kjøpe en båt med samme motor i, når jeg får kvittet meg med daycruiser'n.. Derfor er jeg litt interessert i hvordan dette går. Den toppen (støpejern?) tipper jeg er tung. Gårdet å få av bunnpanna og få skrudd løs storenden på råden? Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 25.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 Det er støpejernstopp. Men det går å løfte den. Om en får av bunnpanne spørs hvor god plass en har. Jeg hadde ikke klart det i min båt. Hvis et stempel er defekt, har muligens en jeg kjenner liggende. Han kjøpte en motor da han trengte ny topp etter et slikt havari. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2017 har masse plass under motoren. Om jeg får løsnet råde mutterne så regner jeg med jeg får dyttet råde og stempel opp. Jeg er intr i stempel ja, gjerne pm med info. Om en time eller to er toppen av, venter på litt hjelp og mere verktøy. Hygggelig langweekend dette:) har også kinnet noe i feilsøkningsprosessen, så regner med stempel og topp ikke er reddbar. Bør jeg koste på noe på denne motoren eller bør jeg finne meg en komplett motor på finn? Gidder ikke masse jobb med denne, også går neste ventil og stempel. Hva slags motor anbefaler dere? 7 tonns båt, aksel, ikke planende skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.