Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

crazymm skrev for 1 time siden:

Blir forundret over att det finnes folk som mener helt seriøst att ett stort skip  skal vike for noen små idioter som ligger ute i tåken og roter. Hva fan feiler det dere? tror dere det er så jævla enkelt å bare styre unna med ett slikt skip? Om kapteinen hadde endret kursen tidligere så har han ingen garanti for att disse idiotene hadde endret sin kurs tilsvarende og da allikevel vært mitt i veien for han. 

 

Tror du det er enklere for en seilbåt og styre unna for noe de ikke ser ?? og med 4 til 5 knop  fremdrift ??

Ta deg en tur ned til de store kanalene i Amsterdam, trafikken er som en trafikkert veibane i en middels by i Norge...

Eneste som følges der, er HØYRE REGELEN... alt annet hadde vært idioti og livsfarlig...

Link to post
Mulligan skrev 3 minutes ago:

Kan noen fortelle hvordan et fartøy som går i 5-6 knop skal kunne vike for et fartøy som går i 18 knop.

Og som er et fartøy de ikke kan se.

Det er 6 stk av disse fergene. Du møter en hvert 9-10. minutt.

 

 

Men hvis de ikke går fortere og har vansker med og vike bør de vel velge et annet sted og holde på med sin farefulle aktivitet så de ikke setter andres liv i fare for at de ikke vet hva de driver med? Og det var nevnt noe om at de ikke kunne se et fartøy da stusser jeg for hvis de ikke kan se fergen med den størrelsen så forventer de at mannskapet på fergen skal se det tørkestativet de farter rundt med på fjorden som er en ca 10% av størrelse som den båten de har/bør vike for det er vel mye forlangt at de skal se 90% bedre en andre?

Link to post

Etter hva jeg kan forstå er alt innafor Færder farvann hvor man skal vike for nyttetrafikk (det bør man uansett) og denne tåka var varslet. Har man da ikke radar så har man ikke noe der ute å gjøre.

Link to post
Ida Marie III skrev 6 minutes ago:

 

Tror du det er enklere for en seilbåt og styre unna for noe de ikke ser ?? og med 4 til 5 knop  fremdrift ??

Ta deg en tur ned til de store kanalene i Amsterdam, trafikken er som en trafikkert veibane i en middels by i Norge...

Eneste som følges der, er HØYRE REGELEN... alt annet hadde vært idioti og livsfarlig...

Er regelen om vikeplikt for nyttefartøy nasjonal eller internasjonal?

Link to post

Fergemannskapet så ikke snekka før det var for sent. 

Er det bare på  Vestlandet fergene har lov til å mose fritidsbåter.

Snekka hadde vikeplikt.

 

Ferge.jpg

 

Ais er tingen her hvor fergene går hvert 15 min begge veier. er det et must.

ais.jpg

Edited by Roger jo
Link to post

 

Mulligan skrev 8 minutes ago:

Svaret er tjukk tåke.

 

Marwin skrev for 3 timer siden:

Og, ikke glem 19 d... ( Ferja seilte i tåke...)

Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, SKAL avgjøre om en nærsituasjon KAN utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle SKAL det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.

Redigert 2:

MEG bekjent, står det intet i hverken de internasjonale eller nasjonale sjøveisreglene at Bastøyferga ( eller andre propelldrevne ferjer for den del) har forkjørsrett for full fart i TÅKE.!! OG: Det står heller intet om at seilbåter SKAL ha VHF eller Radar. 

Skal bli intr. å se den videre diskusjonen om denne episoden.

 

Edited by Håp
Link to post
Roger jo skrev 3 minutes ago:

Fergemannskapet så ikke snekka før det var for sent. 

Er det bare på  Vestlandet fergene har lov til å mose fritidsbåter.

Snekka hadde vikeplikt.

 

Ferge.jpg

Tror nok det gjelder de fleste steder så har fritidsfartøy vikeplikt og ferge trafikk er jo lett og vike for da det er merket på alle sjøkart hvor de går.

Link to post

Jeg tipper disse tre seilbåtene er på vei tilbake fra Hovdan Skagen Race. Hvis det stemmer så har de sannsynligvis det de trenger av elektronikk for å oppdage og kommunisere med fergene (dvs de har kartplotter, AIS og VHF).

 

Grunnen til at de stevner frem for fast kurs er nok en menneskelig beslutning, ikke at de ikke visste at fergen var på vei eller hvor de var.

 

Merk: Dette er min spekulasjon, og kun det. Ren spekulasjon.

Link to post

Hvordan kan fergen utfra radarekko se om dette er nyttetrafikk? Kan de kjøre så fort de vil i skodde og fritas fra alle aktsomhetsregler i sterkt beferdet farvann bare fordi de har satt opp en rutetabell de vil følge? Skal ikke de tilpasse farten etter forholdene?

Hvis dette er særdeles viktig for samferdselen så må man inn med trafikkseperasjonssystemer og lignende slik at kryssende trafikk skjønner at de må vike.

Link to post
Håp skrev for 3 timer siden:

Bare en sur trikkefører med markeringsbehov.

 

Pass deg!! 

Her har du en trikkefører....   ?

-Og jeg HAR faktisk forkjørsrett! 

Link to post
Vrod skrev 40 minutes ago:

Er regelen om vikeplikt for nyttefartøy nasjonal eller internasjonal?

En tullete norsk regel som sansynligvis ikke holder i en internasjonal rett om et utenlandsk lystfartøy blir senket av en

paranoid ferge skipper i en norsk bred fjord...

 

Hvordan tror du det hadde funket med en slik idiot regel på  de havnekanelene i Amsterdam Vrod, ??

med trafikk som en bygate i Norge og en fin mix av lystbåter, små  ferger, lektere, store lystfartøy, litt mindre turistfartøy osv....

Jeg har vært der med egen båt, sinnsyk trafikk, en har mer nok å holde øye med hva som kommer på sin styrbord side..

Link to post

Jeg er så glad jeg bor i et område hvor jeg kan gå en time uten å møte en eneste båt :) Litt kaldere og litt kortere sommere, men dette utlignes av stillheten :) 

Link to post

Jeg tror det ville være umulig å trafikere fergesambandet Moss-Horten om de skulle vike unna enhver seiler og enhver motorbåt fra styrbord. I dette tilfellet synes jeg likevel fergeskipperen burde ha lagt om kursen og gått  aktenom alle tre seilerne som lå godt samlet. I motsatt fall kunne han/hun risikert at de tre seilerne valgte tre forskjellig strategier, en kunne valgt å starte motor og gi på det han hadde nordover, en kunne valgt å beholde kurs og fart og en kunne valgt å legge om kursen aktenom ferga. Det kunne lett bli en verre situasjon å håndtere for fergeskipperen.

Edited by Lazyjack
Link to post

Sendte denne til VTS nå.

 

Hei

Jeg driver med opplæring av sjøspeidere og er svært interessert i problemstillingen nyttetrafikk/fritidsbåter/tåke.

Under normale omstendigheter holder vi oss selvfølgelig mest mulig av veien for store båter.

For ordens skyld - disse tre båten var ikke sjøspeidere.

 

Vi er imidlertid i tvil en del ganger og vil gjerne ha veiledning i følgende spørsmål;

Når vi kommer med våre sakteseilende skøyter (5-8 knop) - har vi da vikeplikt for en hurtiggående taxibåt, eller finnes det noen grense for hvor stor en båt skal være før den blir nyttetrafikk? Er det for eksempel samme 24 meters regel som i sjøtrafikkforskriften?

 

I media har det vært omtalt tre seilbåter som ikke viket for Bastøyferga. Gitt at disse ikke har AIS og radar - hva skulle de gjort?

Har de ikke lov å seile i området uten masse elektronikk?

Skulle de vurdert retning og hastighet på ferga utfra lydsignaler og foretatt endring i kurs og fart - som antakelig ville medført splittelse og usikker kurs - som igjen ville gitt fergefører mer hodebry?

Eller burde de beholde kurs og fart inntil de evt fikk fergen i sikte og kunne gjøre vikende manøver?

 

Temaet er diskutert flere steder, og det hadde vært fint med et fasitsvar på hvordan vi bør oppføre oss.

Ett av foraene det diskuteres er Baatplassen.no 

https://baatplassen.no/i/topic/134139-seilb%C3%A5ter-nektet-%C3%A5-vike-for-bast%C3%B8ferga/

 

Vennlig hilsen

 

Steinar Monsen

Link to post
Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

AIS er tingen her Hulda  :wink:

Har AIS, radar og VHF. Du må forklare nærmere hvordan man skal beregne kryssende kurslinje som går langs en ikke kjent bue. Spesielt når kryssende fartøy har dobbelt fart av eget fartøy. Det er ikke ett kryssende fartøy å forholde seg til, men minst tre stykker.

Link to post

Slal bli intr. å se hva de svarer mons.... Iflg SjøVEISreglene er jeg ikke i tvil.

Men om de bruker SjøVETTSreglene, kaller strekningen "Trang lei" eller bruker uttrykket "størst først" er jeg i tvil.

 

Link to post

Seilbåtene seiler vel så fort de greier, å stare motor vil ikke hjelpe stort. Uansett regel 44 har fergen radar og plikter å bruke den (regel 7), holde forsvarlig fart (regel 6) under rådende forhold  OG plikter å gjøre det den kan for å unngå sammenstøt (regel 2) uansett vikepliktregler. 

 

Jeg må bare anta at det er journalisten som har kludret til kommentaren fra  Sveinung Nedregotten fra Kystverket. Eller mener han virkelig at "De leker med livet" og  "vanligvis ikke slike seilbåter installert AIS, automatisk identifikasjonssystem. Dermed har ikke sjøtrafikksentralen noe informasjon om dem, og enda verre, seilbåtene kan heller ikke se noen andre båter.", "De kjører rett og slett rundt i blinde" og ikke minst: "Kystverket ikke får kontakt med båtene, kan de heller ikke gi dem noen sanksjoner. Båtene ville i så fall fått klar beskjed om å fjerne seg fra området."

 

 

 

Link to post
VannTro skrev for 1 time siden:

Etter hva jeg kan forstå er alt innafor Færder farvann hvor man skal vike for nyttetrafikk (det bør man uansett)

 

Hvor står dette? 

Link to post

Tror ikke du finner noe entydig svar,  mons. Lydsinaler i tett tåke. I dette tilfellet skal man forholde seg til signaler fra minst tre ferger på kryssende kurs innenfor et par nautiske mil. Fergen har krav til radar. Lystbåt har det ikke. Fergen ser deg. Du aner at det er mer enn en ferge i området. Fergen har pr. def. påkjørsrett og svarer ikke på oppkall. Ikke ta med speidere til dette farvannet i tett tåke, er rådet. Var det ikke en speiderbåt som nærmest ble delt i to for noen år siden? 

Link to post

Så jo ikke fryktelig dramatisk ut på filmen, skal ikke komme med noen pek til hverken ene eller andre siden. Ingen tvil om hvem som hadde vunnet kollisjonen iaf

 

Men hadde en litt sur situasjon i fjor med MS Fjordfyll firmacruise på ca 45 fot utenfor Fornebu i fjor, eneste hintet om at dette var næringstrafikk var at kaptein hadde hvit skjorte og at det satt et par og spiste middag på akterdekk. Burde sånne båter og taxibåter flagget det så vi vet hvem som er hva?

Link to post
21 minutes ago, Krimart said:

Seilbåtene seiler vel så fort de greier, å stare motor vil ikke hjelpe stort.

 

 

Det kan virke som om en del eiere av motorbåter bør få litt større forståelse for hva en seilbåt er, hvordan og hvorfor den "oppfører" seg som den gjør. Dete gjelder også fergekapteiner kan det synes som.

Link to post
Hulda skrev 33 minutes ago:

Har AIS, radar og VHF. Du må forklare nærmere hvordan man skal beregne kryssende kurslinje som går langs en ikke kjent bue. Spesielt når kryssende fartøy har dobbelt fart av eget fartøy. Det er ikke ett kryssende fartøy å forholde seg til, men minst tre stykker.

En ais beregner din nærmeste kolisjons kurs til annet fartøy konstant om du har lagt det inn.

Link to post

Vanskelig å vurdere situasjonen utfra video men at det kan oppstå slike situasjoner i dette området er ikke så vanskelig å forstå. De fleste som har seilt en del inn oslofjorden har sikkert erfart at det kan være utfordrende å møte disse fergene - spesielt når man har en ferge på hver side. Følger med litt på marinetraffic og det er mange seilbåter på vei inn fjorden nå. Det blåser Frisk bris, 10,0 m/s fra sør-sørøst for øyeblikket i følge vindmåleren på Gullholmen. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...