Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Dersom mannskapet på broen hadde gjort jobben sin, hadde ikke denne situasjonen oppstått.

Her har de sovet på jobb, så oppstår det en situasjon og så lager de ett stort oppstyr for å fortelle hvilke idioter alle andre er.

Dette er som musikk i ørene til en gjeng med inkompetente skravlekjerringer i mediebransjen.

De publiserer røverhistorier, som formidles til en stadig økende menneskemengde, som er redd sin egen skygge. 

Opp gjennom årene er det mange ferger som har gått på land i tåke.

Hvem er det da som hatt vikeplikt?

 

.

Redigert av dobsen62 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ute i samme tåka i går. Bare ikke midtfjords der fergene går. Tåka var rimelig tjukk til tider, men innimellom var det noen gløtt med litt bedre sikt. Fergene tutet jevnlig mye av dagen.  Ikke uten grunn.

Når det gjelder å kalle opp Fergene på VHF,  har ihvertfall jeg klart det uten problem. Det tar bare litt tid før de svarer. Kalte opp en av Fergene for 2 uker siden, og varslet de om 2 kajakkpadlere som lå ute i leia. Midtfjords,  og rett på kursen til ferga. Vet ikke om de var synlige på radaren, men sikten ellers var ikke mye å skryte av. Ferga takket ihvertfall for infoen.

Seilerne her er etter min mening helt på bærtur. Jeg går aldri ute i separasjonslinjene mer enn nødvendig når jeg skal over fjorden. Og passer på at det ikke er skipstrafikk som jeg kan komme i veien for.  Det er enkelt å sjekke på marinetraffic.com.  radar har jeg ikke. Derfor roter jeg ikke ute i skipsleia i tåke. Jeg taper uansett uti der.

Link to post
Share on other sites

Marinetraffic kan være 10-20 min forsinket, og da blir det litt vanskelig når fergene kommer med 12-15 min mellomrom.

Kan ikke brukes til navigasjon.

Kystinfo.no viser bare båter over 45 meter, men den har kontinuerlig oppdatering. Tror ikke den er mer enn noen sekunder forsinket.

Mons

Link to post
Share on other sites

dobsen62 skrev 10 minutes ago:

Dersom mannskapet på broen hadde gjort jobben sin, hadde ikke denne situasjonen oppstått.

Her har de sovet på jobb, så oppstår det en situasjon og så lager de ett stort oppstyr for å fortelle hvilke idioter alle andre er..

 

Hva mener du spesifikt de burde gjort annerledes?

 

De skal vel ikke legge om kursen eller stoppe hver gang de ser noe på radaren, generelt sett skal jo andre holde seg vekk?

Jeg antar at de kjører denne strekningen noen ganger i året, å vet hva de driver med slik at de ikke trenger å bakke midtfjords unødvendig, men det er mulig jeg tar feil, har i grunn aldri vært styrmann på en ferge selv ?

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 37 minutes ago:

Man kan da anta at Bastøfergen hadde stoppet når det signalet ble gitt, og at det var korrekt bruk ?

 

FredT skrev 36 minutes ago:

Så da signaliserte fergen altså at den lå stille med stoppet maskin?

 

 

Sikkert mange som tolker de signalene riktig og drar nytte av det (not)

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 30 minutes ago:

Seilerne her er etter min mening helt på bærtur. Jeg går aldri ute i separasjonslinjene mer enn nødvendig når jeg skal over fjorden. Og passer på at det ikke er skipstrafikk som jeg kan komme i veien for.  

.........

Derfor roter jeg ikke ute i skipsleia i tåke. Jeg taper uansett uti der.

Akkurat!

 

Jeg kan ikke fatte hvorfor noen argumenterer for seilbåtene som seiler i separasjonssona på vei ut eller inn fjorden.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 13 minutes ago:

 

Hva mener du spesifikt de burde gjort annerledes?

 

 

 

Fergemannskapet er den profesjonelle parten i denne situasjonen.

Jeg gjør også feilvurderinger, noe som er naturlig dersom ting skal bli gjort.

Jeg er også blitt så gammel, at jeg kan stå inne for de feil jeg gjør.

Link to post
Share on other sites

Enig med Komodo. Jeg spurte hva du spesifikt mener de burde gjort annerledes?

 

Du hevder jo at de sover på jobb, og at dersom de hadde gjort jobben sin ville aldri denne situasjonen oppstått, så du må jo ha en formening om akkurat hva de burde gjort i denne situasjonen?

Link to post
Share on other sites

Synes artikkelen bærer preg av at en db fotograf kjedet seg om bord, i tillegg har han liten kompetanse om hva som foregår (bilalarmer går jo hver gang på de fergene). For meg ser det ut som seilbåtene også går for motor, så da forsøker de vel å unngå problemer da. Fint at det bekreftes dersom man har AiS så kan de følge opp med sanksjoner - smart :) Egentlig agurknytt. 

Link to post
Share on other sites

Denne er ganske så underholdende mtp sjøveisreglene. For selv om §44 sier at seilbåten har vikeplikt i trange farvann, slår også regel 19 inn her, om sikker fart og hvordan man skal forholde seg til fartøy på kollisjonskurs. 

 

Vi seilte rett syd for dette på Navigasjon 1 eksamen, i tett tåke, på styrmannskolen i vinter. 3 stykker strøk pga manglende utøvelse av regel 19, fordi de holdt for høy fart i disse forholdene, og da gikk for nærme båtene, bla seilbåter, som var plassert ut i simulatoren. Dette var etter et halvt år på skole, så utøvelse av regel 19 burde ikke være ukjent for fergekaptein. 

 

Regel 19. Fartøy som navigerer under nedsatt sikt
(a) Denne regel gjelder for fartøy som ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt.
(b) Ethvert fartøy skal gå med sikker fart avpasset etter de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold. Et maskindrevet fartøy skal ha sitt maskineri klar til øyeblikkelig manøver.
(c) Ethvert fartøy skal ta nøye hensyn til de rådende omstendigheter og nedsatte siktforhold når det etterkommer reglene i avsnitt I i denne del.
(d) Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette. Når slik forholdsregel er en kursforandring, skal såvidt mulig følgende unngås:
(i) en kursforandring til babord for et fartøy som er forenom tvers unntatt for et fartøy som blir innhentet,
(ii) en kursforandring mot et fartøy som er tvers eller aktenfor tvers.
(e) Unntatt når man er kommet til at det ikke er fare for sammenstøt, skal ethvert fartøy som tilsynelatende forenom tvers hører tåkesignalet fra et annet fartøy eller som ikke kan unngå å komme i en nærsituasjon med et annet fartøy som er forenom tvers, redusere farten til minste styrefart. Om nødvendig skal det stoppe helt og i alle tilfelle navigere ytterst varsomt inntil faren for sammenstøt er over.

 

Skipper bør også være klar over at når fartøyene ikke er på AIS, er det også svært sannsynlig at de ikke har radar, og dermed har få muligheter til å bedømme en vikemanøver. Å starte motor for å seile andre veien kunne vært mer katastrofalt, da de ikke har noen måte å vite om de er på kollisjonskurs eller ikke. Ferge burde svært enkelt bare gått bak seilbåtene, og unngått hele situasjonen, som han hadde lang tid på å vurdere. Og han kunne unnet seg 5 blås i fløyta for å få litt oppmerksomhet. Full revers er jo den dårligste formen for vikemanøver, og burde sjelden være nødvendig, spesielt når man i utgangspunktet holder sikker fart etter forholdene. 

 

 

Riktignok burde ikke seilbåtene vært der i utgangspunktet, er svært dårlig sjømannskap å begi seg ut i slike forhold. Her er det også flust av havner hvor man har mulighet til å gå inn, og enda fler ankringsplasser. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns egentlig at det var nyttig å lære "Ett tut-- jeg går til SB, to tut--- jeg går til BB. Tre tut, jeg slår bakk. Fem tut- kom deg unna! 

 

Stygt å si men jeg har jo nesten trodd de bare har tuta i vilden sky :-D 

Link to post
Share on other sites

Baylife skrev for 5 timer siden:

Denne er ganske så underholdende mtp sjøveisreglene. For selv om §44 sier at seilbåten har vikeplikt i trange farvann, slår også regel 19 inn her, om sikker fart og hvordan man skal forholde seg til fartøy på kollisjonskurs. 

 

Vi seilte rett syd for dette på Navigasjon 1 eksamen, i tett tåke, på styrmannskolen i vinter. 3 stykker strøk pga manglende utøvelse av regel 19, fordi de holdt for høy fart i disse forholdene, og da gikk for nærme båtene, bla seilbåter, som var plassert ut i simulatoren. Dette var etter et halvt år på skole, så utøvelse av regel 19 burde ikke være ukjent for fergekaptein.

-------

Skipper bør også være klar over at når fartøyene ikke er på AIS, er det også svært sannsynlig at de ikke har radar, og dermed har få muligheter til å bedømme en vikemanøver. Å starte motor for å seile andre veien kunne vært mer katastrofalt, da de ikke har noen måte å vite om de er på kollisjonskurs eller ikke. Ferge burde svært enkelt bare gått bak seilbåtene, og unngått hele situasjonen, som han hadde lang tid på å vurdere. Og han kunne unnet seg 5 blås i fløyta for å få litt oppmerksomhet. Full revers er jo den dårligste formen for vikemanøver, og burde sjelden være nødvendig, spesielt når man i utgangspunktet holder sikker fart etter forholdene

 

 

 

Oppklarende og godt oppsummert fra en som har en profesjonell vinkling på situasjonen.

 

Vi krysser ofte kursen til fergen Halhjem - Sandvikvåg, og de går med høy fart (og er manøvrerbar), vi går for 5-7 knop. Alltid like spennende hvilken kurs de velger, og det er alltid vanskelig å beregne om de vil komme i konflikt med meg. Som de fleste nyttefartøy så er det oftest slik at de ikke gidder svare på VHF-oppkall fra en småbåt foran seg. 

 

Om  jeg skal fortsette, eller vike er vanskelig å vite for jeg vet ikke når de snur 30-40 grader for å gå inn til Halhjem. 

Jeg er i denne sammenheng mye dårligere manøvreringsevne, mye lavere fart, det er han som har alle muligheter til å ta avgjørelsene, og når jeg seiler har jeg plikt til å holde kurs og fart.

 

Hvis han vil kan han renne meg i senk, og fordi han fører en ferge i et rutesamband ("trafikkert lei") så vil jeg bli dømt nord og ned i en norsk rett, mens en britisk rett ville dømt fergekapteinen for "manslaughter" om det var omkomne.

 

Der dessverre blant proffene litt lite kunnskap og hos en del - feile holdninger. Cowboytendenser kaller vi det.

 

 

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artekno skrev for 3 timer siden:

Etterlyser igjen noe konkret som dokumenterer dette området som sterkt trafikkert. -Eller som noen hevder, egne regler for Oslofjorden. Her er god plass og åpent farvann, syns nå jeg...

 

Trangt farvann og sterkt trafikkert har blitt nevnt. Fergetrafikken er såpass stor i seg selv at det området vi snakker om antagelig kan kalles sterkt trafikkert. Alltid litt "spennende" å krysse fergeleden, også i godvær. Tilstedeværelse av separasjonssone har vært argument for at farvannet er å anse som trangt. Jeg lurer litt på om det kan kalles dét utenfor Filtvedt/Son hvor fjorden åpner seg. Imidlertid synes jeg selv fergetrafikken på tvers av leden er mer utfordrende enn f.eks. farvannet i Drøbaksundet som åpenbart er veldig trangt når f.eks. danskebåtene passerer. Der er det bare å legge seg innunder land, ingen spenningsmomenter vedr. om man klarer å passere foran etc. (danskebåten er ikke noe man utfordrer i Drøbaksundet på kryss heller).

 

Det er helt meningsløst å se hele Oslofjorden under ett, synes jeg, annet enn mhp. tilstedeværelse av separasjonssone. Utenfor Moss/Horten er fjorden såpass vid, og man ser trafikken på såpass lang avstand at det nesten aldri er noe problem å komme seg av veien i tide, selv om man seiler i separasjonssonen.

 

Såvidt jeg husker får man beskjed før start i Færderseilasen at det er en del av seilingsreglementet å holde unna fergetrafikken, også ved retur innover igjen etter målgang. Mulig det samme gjelder i Skagen Race og at disse båtene var på vei hjem derfra? Vanskelig å avgjøre for oss, og også for kapteinen på ferga ...

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 9 timer siden:

Skjønner ikke hvorfor noen drar inn separasjonssoner her, det forandrer da ingen ting i dette tilfellet.

 

Er denne ballen nå lagt død som ikke relevant i denne saken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Baylife skrev for 6 timer siden:

Å starte motor for å seile andre veien kunne vært mer katastrofalt, da de ikke har noen måte å vite om de er på kollisjonskurs eller ikke. Ferge burde svært enkelt bare gått bak seilbåtene, og unngått hele situasjonen, som han hadde lang tid på å vurdere. Og han kunne unnet seg 5 blås i fløyta for å få litt oppmerksomhet. Full revers er jo den dårligste formen for vikemanøver, og burde sjelden være nødvendig, spesielt når man i utgangspunktet holder sikker fart etter forholdene. 

 

Riktignok burde ikke seilbåtene vært der i utgangspunktet, er svært dårlig sjømannskap å begi seg ut i slike forhold. Her er det også flust av havner hvor man har mulighet til å gå inn, og enda fler ankringsplasser. 

 

 

Jeg nevnte vel at seilbåtene kunne vendt 180 grader. Om det hadde vært lurt er en annen sak. Jeg ville antagelig vurdert som følger hvis jeg ikke seilte i "spann" med to andre; Oj, der var plutselig ferga (som jeg av erfaring har holdt utkikk etter), jeg har mulighet til å vike på en sånn måte at han ikke rammer meg om han også skulle gjøre unnamanvøer (anser det som mulig om jeg hadde vendt og ligget 50-60 gr. "mot" fergas kurs). Men siden det var tre (eller flere) båter her blir det spørsmål om hva de andre gjør også. Om noen viker unna og andre holder kursen kan situasjonen bli enda vanskeligere. Imidlertid tror jeg at jeg hadde gått for unnamanøver, basert på at jeg tror jeg kunne kommet meg helt ut av fergas "rekkevidde", da ville jeg vært helt ute av "ligningen" uavhengig av hva de andre foretok seg. Med alle mulige forbehold om at det er vanskelig/umulig å bedømme avstand, kurs og hastighet utfra videoen.

 

Mulig fergas manøver, å senke farten heller enn å endre kurs, var basert på usikkerhet rundt hvordan de tre seilbåtene ville manøvrere. 

 

Først og fremst hadde det beste vært om seilbåtene ikke hadde satt seg selv i denne situasjonen ved å seile i dårlig sikt uten radar. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 22 minutes ago:

Presiseringen av regel 19 er meget god over!

 

Man kan også spørre seg i hvilken grad de tre seilbåtene ga lydsignal som påkrevd i dårlig sikt

 

Ville selv stillt meg tvilende til om de hadde hørt bærta mi oppe på brua, men de må jo holde utkikk med øra også i tåke vil jeg tro. Enda merkeligere at de (seilbåtene) ikke var på VHF, spesielt med tanke på forholdene.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hva ville jeg ha gjort om jeg kom seilende der og ble overrasket av tjukk tåke?

Jo, jeg ville seilt rett fram slik at det ikke var noen tvil om mine intensjoner. Og jeg blir lett å holde styr på av større fartøy.

Siden ferja så de mindre fartøyene på radar har garantert også Horten sett dem.

Det vil også være lurt å lytte på 19 i dette området.

 

Også kan det være greit å huske på at det var Dagbladet som hadde overskriften "Naken greve jager neger med øks". 

Hvorvidt det var greven eller negeren som hadde øks står ubesvart.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 42 minutes ago:

 

Enda merkeligere at de (seilbåtene) ikke var på VHF, spesielt med tanke på forholdene.

 

Hva vet vi her mht bruk av VHF eller forsøk på å få kontakt med hverandre det være seg fra og/eller til seilbåtene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 31 minutes ago:

Og hva ville jeg ha gjort om jeg kom seilende der og ble overrasket av tjukk tåke?

Jo, jeg ville seilt rett fram slik at det ikke var noen tvil om mine intensjoner. Og jeg blir lett å holde styr på av større fartøy.

Siden ferja så de mindre fartøyene på radar har garantert også Horten sett dem.

Det vil også være lurt å lytte på 19 i dette området.

 

Også kan det være greit å huske på at det var Dagbladet som hadde overskriften "Naken greve jager neger med øks". 

Hvorvidt det var greven eller negeren som hadde øks står ubesvart.

Man ble ikke overraska over tåka den dagen. Den lå tjukk midtfjords langt utafor og innafor det aktuelle stedet.

Link to post
Share on other sites

Mye fakta som vi ikke har opplysninger om. At tre store seilbåter ikke har AIS/ radar tror jeg ikke noe på.

Bruk av VHF i situasjonen har vi vel ingen opplysninger om?

 

Uansett kan vi vel være enige om at seilas i tåke, med sterk vind bakfra, krysse en traffikert fergestrekning - innebærer noen navigasjonsmessige utfordringer som må løses på sikrest mulig måte. 

 

Det sikreste for seilbåtene hadde vært å ta ned seilene for å sikre maksimal manøvrerbarhet i tilfelle man møter ferga. En feilvurdering at de ikke gjorde dette i tåka vil jeg si.

 

Det sikreste ville også vært at ferga når omstendighetene var som de var tok hensyn til øvrig trafikk og vek tidlig noen grader til styrbord.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...