Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga

Komodo

Recommended Posts

adeneo skrev 1 time siden:

Spørsmålet blir vel hvordan man definerer "i god tid" og "forholdsregler for å unngå sammenstøt".

Kapteinen sier jo at fergen hadde kontroll. De klarte fint å slakke av for seilbåtene.

I så måte har de jo i god tid tatt forholdsregler for å unngå sammenstøt, ellers ville det jo vært et sammenstøt.

Hvorvidt fergen burde tatt forholdsregler i enda bedre tid, er et godt spørsmål.

Dersom fergen skal endre kurs, så må det gjøres en såpass stor kursendring at det er klart for andre som ser på radar at fergen foretar en slik endring nettopp for å unngå seilbåtene.

adeneo

les gjerne rapporten Joanna vs. Stena Nautica som jeg linket til lenger opp i tråden.....her rør det seg om "19d case"

Stena Nauticas ARPA står kollisjonsvarningen innstellt på CPA 0,5 M og TCPA 15min......... kanskje gir en hint om avstånd og tid man snakker om

Stenas styrman er vant med nærsituasjoner og gjør ikke noe ettersom Nautica er SB-båt, Joanna ska vike.......(en regel som ikke gjeller da regel 19 gjeller)

S/Y Gunga Din

sap_2000 skrev 24 minutes ago:

Hvilke plottere har du? 

En mulig løsning er å fortsatt montere inn AIS'en nå. Den fungerer fint alene så andre båter ser deg, men du får ikke andre båter opp din egen plotter om de ikke har mulighet for AIS lag oppå kartbildet. 

Når og om du senere vil eller må bytte annen elektronikk ombord, så er det are å koble de mot AIS'en.

ofte trenger man ikke bytte alt. F.eks på Raymarine så er eldre, instrumenter (som tridata), piloter, VHF etc fortsatt brukandes med nye plottere via en konverter. 

En Simrad som ble produsert mellom 2000 og 2007. Problemet er at det ikke er lett å få reservedeler. Dermed blir nok alt byttet når en vesentlig del kollapser. Noe kunne blitt beholdt, men det er ikke en permanent løsning.

Men må innrømme at jeg ikke har savnet AIS i Norge, men på havet. Kunne vært kjekt i den engelska kanal, og ikke minst i skagerak da tåke og snøbyger gjorde at vi hadde liten oversikt. Hørte skip før vi så de på radar. Utenfor Spania hadde vi også tåke, men vindstille og gode radarbilder (og mange fiskebåter).

Mulligan skrev for 4 timer siden:

-Fritidsbåtene seilte i separasjonsonen. Det står det ikke noe om. Det vet vi ikke.

Mulig jeg har misforstått her, men området mellom de røde stiplede linjene her er altså det jeg trodde kaltes separasjonssone. Er man midfjords i fergeleia er man i denne sona.

593159a5c67a4_MossHorten.JPG.b94fb0579f2346c9d9d669bdc369cf2e.JPG

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Alle gjorde helt riktig.

Problemet her var Dagbla, bla, bla, bla.

He he, ja :giggle:

Komodo skrev 8 minutes ago:

Mulig jeg har misforstått her, men området mellom de røde stiplede linjene her er altså det jeg trodde kaltes separasjonssone. Er man midfjords i fergeleia er man i denne sona.

593159a5c67a4_MossHorten.JPG.b94fb0579f2346c9d9d669bdc369cf2e.JPG

den striplede linjen....i mitten er en separasjonslinje i dette fallet i Oslofjorden.......

kommer du ute på vestlandet  eller Engelske kanal eller andre plasser.......så er denne linje ett område, en seperasjonssone ('no mans land')......der ikke trafikken skall vare, 

du kan  fiske der inne.....du kan korse rett gjennom...men man skall undvike o ha trafiikk der..........hele systemet kalles TSS eller  Traffic Separation Scheme / Trafikk Seperasjons System

S/Y Gunga Din

Gunga; takk for oppklaring :thumbsup:

SAP, du har som er "prylkungen" over alle her inne :giggle:

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Trenger ikke være snakk om de summer du nevner over. Har vel vært tråder her ang klasse B AIS for et par hundre $$$ på eBay.  

Er det en slik du snakker om?

http://www.ebay.com/itm/High-quality-CLASS-B-AIS-Transponder-Dual-Channel-CSTDMA-Function-/182256878073?hash=item2a6f5b41f9:g:XFoAAOSwFc5Xv75t&vxp=mtr

Det var det billigste treffet jeg fikk på Class B ais transponder.

I så tilfelle, hva må til for å få dette til å funke hos meg. Utgangspunktet er at jeg har en Lowrance HDS 12 gen 2 plotter fra 2013. Kan jeg kjøpe den dingesen over og koble den til plotteren min? Må jeg ha noe annet? Ser absolutt nytten med ais. I Løpern (der jeg har hjemmehavn) er det hovedinnfart til Fredrikstad og Borg havn, så det er mye nyttetrafikk i trangt farvann her ute.

Komodo skrev 30 minutes ago:

Er man midfjords i fergeleia er man i denne sona.

Jo, men det står ingen sted nøyaktig hvor dette utspant seg.

Men det er godt å høre at seilbåtene skulle hatt AIS, de skulle hatt radar, de skulle veket (enda de ikke kunne se hva de skulle vike for). De skulle tatt ned seilene og gått for motor, etc, etc.

Det gikk bra.

Lærdommen å trekke her er å også lytte på 18 og 19 i tillegg til 16.

Ettertanke. Undres om tråden hadde blitt like lang med tre motorbåter involvert.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Mulligan skrev 1 minute ago:

Ved å  lytte på 18 og 19 får man et bilde av hva som foregår. 

Du veit når fergene går fra Horten og Moss.

Det vet jeg uansett siden jeg har AIS :wink:

Fra spøk til alvor, ville bare høre om var sannsynlig at ferga kunne ha prøvd å kontakte seilbåtene på annen kanal enn 16.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

adeneo skrev for 3 timer siden:

Spørsmålet blir vel hvordan man definerer "i god tid" og "forholdsregler for å unngå sammenstøt".

Kapteinen sier jo at fergen hadde kontroll. De klarte fint å slakke av for seilbåtene.

I så måte har de jo i god tid tatt forholdsregler for å unngå sammenstøt, ellers ville det jo vært et sammenstøt.

Det er ikke bare sammenstøt vi snakker om å unngå her. I regel 19 d) står det at man skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. I så fall skal det i god tid tas forholdsregler for å unngå dette. Du kan godt argumentere med at fergekapteinen i tilstrekkelig god tid tok forholdsregler for å unngå sammenstøt. Men du kan umulig mene at han i god tid tok forholdsregler for å unngå en nærsituasjon. I hvert fall kan ikke kapteinen selv mene dette, ettersom han beskriver situasjonen som kritisk og så seg nødt til å slå full revers. Og etterpå uttalte han seg til dagbladet om saken. Hvorfor skulle han gjøre det dersom det ikke en gang var noen nærsituasjon?

Hvorvidt fergen burde tatt forholdsregler

i enda bedre tid, er et godt spørsmål.

Dersom fergen skal endre kurs, så må det gjøres en såpass stor kursendring at det er klart for andre som ser på radar at fergen foretar en slik endring nettopp for å unngå seilbåtene.

Dette vet vi fra før at bastøfergene ikke tar noe hensyn til. Se på sporene som er postet tidligere og som er vist til gjentatte ganger gjennom hele tråden. Fergene følger store buer over en lav sko. Når de tillater seg det, burde de også kunne følge regel 19 d).

Avhengig av hvor langt i fra en slik unnamanøver foretas, så må en såpass stor båt som de nye bastøfergene uansett legge over ganske mye, da sannsynligvis mot styrbord, rett i retning mot seilbåtene, for å passere bak. Dersom seilbåtene oppfatter tåkeluren, å går mot babord for å passere bak fergen, så har man jo uansett et nytt problem, å plutselig er det fergen som har skapt det problemet, ettersom den egentlig burde holdt kursen.

Jeg tror neppe det holder med "ett knepp" som enkelte hevder for å endre kursen nok til å først og fremst unngå seilbåtene, deretter også for at kursendringen skal være klar og oppfattes som unnamanøver.

I praksis er det vel her snakk om å la være å endre kurs mot babord, slik disse fergene har det med å gjøre. Sannsynligvis ville den beste løsningen være å utsette noe av kursendringen mot babord en kort stund, så kunne nærsituasjonen blitt unngått slik reglene dikterer.

Nå vet man jo heller ikke hvilke andre båter som kan være ute i tåken, eller hvilke begrensninger fergen måtte ha for å endre kurs tidligere.

Jeg antar at risikoen for å treffe på andre båter også øker når fergen navigerer bort fra den faste leden for å unngå disse seilbåtene.

Det er heller ingen som vet hvor sikre radarobservasjonene var.

Se på sporene igjen. Hadde alle sporene ligget oppå hverandre, kan jeg forstå at det tilsa at man ikke ville avvike fra den faste ruten. Men realiteten er at de ikke følger noen fast rute, det er et slingringsmonn på flere hundre meter. Fergekapteinen påstod at han hadde full kontroll hele tiden. Det skulle vel tyde på at radarobservasjonene var nøyaktige. Jeg forstår det også slik at det ikke var noen andre båter i nærheten akkurat da som hindre fergen i å rette ut en av buene en smule for å unngå en nærsituasjon med seilbåtene.

Det aller viktigste holdepunktet for å holde kursen etter min mening, er at fergen i utgangspunktet skal gi seilbåtene all mulighet til å vike først.

Det er først når det framgår klart at seilbåtene ikke har til intensjon å vike, at fergen skal endre kurs eller stoppe opp.

Dersom seilbåtene hadde hatt intensjon om å vike, eller det var flere båter i farvannet den dagen eller lignende, så er min mening at slike tidlige kursendringer fra fergens side ville være mer forvirrende for alle parter.

Igjen, se på sporene som disse fergene følger. De kunne ikke gjort det mer forvirrende enn det allerede var, eller for å si det på en annen måte; de avviker fra andre spor på hver eneste tur de tar over Oslo-fjorden. Hvorfor gjør de dette dersom de ikke er ute etter å unngå nærsituasjoner? I den aktuelle situasjonen er fergen pålagt å unngå nærsituasjon. Når man bryter denne regelen, nytter det ikke å skylde på at man ville gi seilbåtene muligheten til å vike først. Spesielt ikke under forhold med dårlig sikt slik som her, hvor det kan forventes at seilbåtene ikke ser fergen og derfor ikke kan vike før en nærsituasjon allerede har oppstått.

Det er pussig at så mange mener seilbåtene gjorde det rette ved å holde kurs og fart, selv når båtene var i sikte av hverandre.

Mens bastøfergen, som sannsynligvis har retten på sin side i form av å være nyttefartøy, ikke skulle holdt kurs og fart, men endret retning nærmest umiddelbart når et par båter dukket opp på radaren ?

Jeg håper ikke det er meg du sikter til her, for jeg har vært meget klar på at jeg ikke vil ta stilling til om seilbåtene gjorde alt rett.

Mulligan skrev for 3 timer siden:

Jo, men det står ingen sted nøyaktig hvor dette utspant seg.

Men det er godt å høre at seilbåtene skulle hatt AIS, de skulle hatt radar, de skulle veket (enda de ikke kunne se hva de skulle vike for). De skulle tatt ned seilene og gått for motor, etc, etc.

Det gikk bra.

Lærdommen å trekke her er å også lytte på 18 og 19 i tillegg til 16.

Ettertanke. Undres om tråden hadde blitt like lang med tre motorbåter involvert.

Antagelig hadde tråden vært lengre. Hvertfall om det var 3 feite princesser på tur :giggle:

Jeg har gjentatt til det kjedsommelige at jeg synes de som vil ferdes i trafikkerte områder ved dårlig skit burde hatt AIS og/ eller radar. Å  bruke / lytte på VHF'en (om det finnes ombord i minst én av de tre, noe det også burde). 

Da hadde de sett/ hørt det de evt skulle veket for eller enda bedre unngått hele vikeproblematikken ved å holde av veien på et mye tidligere tidspunkt.  

Mener det beste er å avklare ting god tid i forveien så slike episoder ikke oppstår, og i dårlig sikt er radar og/ eller AIS ypperlige verktøy for oppgaven :smash:

Komodo skrev for 3 timer siden:

SAP, du har som er "prylkungen" over alle her inne :giggle:

Er det en slik du snakker om?

http://www.ebay.com/itm/High-quality-CLASS-B-AIS-Transponder-Dual-Channel-CSTDMA-Function-/182256878073?hash=item2a6f5b41f9:g:XFoAAOSwFc5Xv75t&vxp=mtr

I så tilfelle, hva må til for å få dette til å funke hos meg. Utgangspunktet er at jeg har en Lowrance HDS 12 gen 2 plotter fra 2013. Kan jeg kjøpe den dingesen over og koble den til plotteren min? Må jeg ha noe annet? Ser absolutt nytten med ais.

Hvem, jeg ? :rolleyes:

Ja, noe slikt. Har sett det billigere enn det tidligere. 

Jeg har ikke peiling på Lowrance, men vil anta de kan vise AIS og tilkobling med NMEA. 

Snus litt rundt på Google eller start en tråd her inne.  Garantert noen som vet og kan veilede.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#
Komodo skrev for 4 timer siden:

I så tilfelle, hva må til for å få dette til å funke hos meg. Utgangspunktet er at jeg har en Lowrance HDS 12 gen 2 plotter fra 2013. Kan jeg kjøpe den dingesen over og koble den til plotteren min? Må jeg ha noe annet? Ser absolutt nytten med ais. I Løpern (der jeg har hjemmehavn) er det hovedinnfart til Fredrikstad og Borg havn, så det er mye nyttetrafikk i trangt farvann her ute.

Og her har du en ais mottaker til 750,- med nmea ut, pluss usb. Da skulle en få det opp både på plotter og evt. andre løsninger en måtte ha. 

Sitat

Og her har du en ais mottaker til 750,- med nmea ut, pluss usb. Da skulle en få det opp både på plotter og evt. andre løsninger en måtte ha.

Nei da, min utmerkede Interpase 11" plotter viser kun klasse A båter, alle har ikke det aller nyeste av elektronikk ombord. Jeg har AIS transponder. Men for sikkerhetskyld kjører jeg parallelt med en 10" PC med OpenCpn som viser alle typer.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...