Jump to content

Seilbåter nektet å vike for Bastøferga


Komodo

Recommended Posts

Maika skrev for 2 timer siden:

Ja, ble jo ikke klokere av den tråden etter som det ikke ble noen" avslutning " på den.. noen som vet hvordan det gikk ??

Men det sier jo ikke rent lite om "kapasiteten " til skipperne på disse fergene...

Og ikke minst belyser det problemstillingen med idiot regel 44, etter som denne episoden med tråleren belyser problemstillingen med å  skjelne nyttetrafikk fra lystbåttrafikk,

som enkelte mener er så vesentlig..

Selv i dagslys kan det være problem og skille slike fartøyer fra en annen, i tåke og mørke... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 2 timer siden:

 

Hjelper da null og niks å være sertifisert hvis man ikke kan operere den? 

er dette så vanskelig da? når den er sertifisert i klasse A kan den "opereres" i mer ruskete vær enn en i klasse B. mrk. at klasse A ikke er "unlimited". og selv om båten kan krysse i 15ms eller mer er det ikke sikkert mannskapet kan det. eller har satt opp seilføringen for det. (men i dette tilfellet var storseilet nede så de var tilsynelatende all set)

 

dette sier heller ikke noe om hvor tett tåke en båt tåler ...

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 11 timer siden:

 

Okay ?

 

 

Fordummende eller ei, neste gang kan du jo skrive hva du egentlig mener, for det står ingenting om hverken langvarige observasjoner eller kurs og fart i det innlegget jeg svarte på, kun at båtene ble "oppdaget på radaren", å jeg er dessverre ikke synsk ?

 

Det er ikke nødvendig for deg å være synsk for å forstå poenget her. Det er tilstrekkelig at du har et minimum av leseferdigheter og hukommelse. Det vi skriver om her er jo en spesifikk situasjon hvor det foreligger en del opplysninger, som det burde være overflødig å referere i hvert innlegg som skrives om saken. Det står i artikkelen det vises til: Midt ute på Oslofjorden kom tre seilbåter inn på radaren. Tåka var såpass tett at det ikke var mulig å se dem med det blotte øyet.

 

I sjøveisreglene står det: Et fartøy som oppdager et annet fartøy bare ved hjelp av radar, skal avgjøre om en nærsituasjon kan utvikle seg og/eller om det er fare for sammenstøt. Hvis så er tilfelle skal det i god tid ta forholdsregler for å unngå dette.

 

Du argumenterer for at fergekapteinen har fulgt reglene (noe jeg forsåvidt ikke har protestert mot), altså må du legge til grunn det du påstår at du ikke kunne vite fordi du ikke er synsk.

Redigert av Stradivarius (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Ja, forby båtliv for de med inntekt under 1 mill.

 

 

Det er ikke det jeg skriver. så lenge det er sikt, trenger man ingen andre hjelpemidler enn øynene for å ha oversikt over annen trafikk i området.  

 

Man trenger ikke være millionær for å kjøpe seg en AIS eller radar i dag OM man vil ferdes noenlunde trygt i dårlig sikt.  

AIS får man fra under 1 båtlapp på eBay og radarer fra omtrent er par lapper om man går på bruktmarkedet.  

 

Er man ikke villig til det, synes jeg man kan holde seg unna det man vet er trafikkerte områder i tåka. 

 

Jeg sliter med å godta at man synes det er greit  å bevege seg I trafikerte områder uten å se stort lengre enn sin egen baug.  

Én ting er nyttetrafikken som garantert har utstyr til oppdage deg, men hva med menneskelig feil, samt alle de andre som måtte farte rundt uten å se handa foran seg? 

 

Sikkerhetsutstyr som radar og spesielt AIS er såpass billig i dag at det ikle burde være noen stor bøyg for en med budsjett til å drifte en familiebåt og enda mindre disse (regatta?) seilbåtene i denne tråden. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En ting som overrasker meg er at seilbåtene tilsynelatende ikke lytter (og svarer) på VHF på sin ferd gjennom tåka. Hvis det er snakk om Hovdan Skagen Race-båter så skal alle ha VHF ombord, og man har generell lytteplikt hvis man har VHF. Hvis fergen(e) og VTS har prøvd å kontakte dem via VHF så burde minst én av båtene plukket det opp og svart.

 

Det er mulig de kun har VHF nede under dekk og at de hadde alt mannskap oppe og dermed ikke hørte oppkallene i den (relativt) sterke vinden, men det burde være naturlig at de følger med på radioen når de passerer dette området. Kanskje de lyttet, men ikke plukket opp at det var dem det var snakk om - det var visst endel VHF-trafikk på det aktuelle tidspunktet?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 2 timer siden:

er dette så vanskelig da? når den er sertifisert i klasse A kan den "opereres" i mer ruskete vær enn en i klasse B. mrk. at klasse A ikke er "unlimited". og selv om båten kan krysse i 15ms eller mer er det ikke sikkert mannskapet kan det. eller har satt opp seilføringen for det. (men i dette tilfellet var storseilet nede så de var tilsynelatende all set)

 

dette sier heller ikke noe om hvor tett tåke en båt tåler ...

Mitt poeng nøyaktig. Så..... 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 1 minute ago:

En ting som overrasker meg er at seilbåtene tilsynelatende ikke lytter (og svarer) på VHF på sin ferd gjennom tåka.

Jeg reagerte også på det. At ingen av dem lyttet.

Svaret er kanskje at mesteparten av trafikken går på K19.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 36 minutes ago:

 

Det er ikke det jeg skriver. så lenge det er sikt, trenger man ingen andre hjelpemidler enn øynene for å ha oversikt over annen trafikk i området.  

 

Man trenger ikke være millionær for å kjøpe seg en AIS eller radar i dag OM man vil ferdes noenlunde trygt i dårlig sikt.  

AIS får man fra under 1 båtlapp på eBay og radarer fra omtrent er par lapper om man går på bruktmarkedet.  

 

Er man ikke villig til det, synes jeg man kan holde seg unna det man vet er trafikkerte områder i tåka. 

 

Jeg sliter med å godta at man synes det er greit  å bevege seg I trafikerte områder uten å se stort lengre enn sin egen baug.  

Én ting er nyttetrafikken som garantert har utstyr til oppdage deg, men hva med menneskelig feil, samt alle de andre som måtte farte rundt uten å se handa foran seg? 

 

Sikkerhetsutstyr som radar og spesielt AIS er såpass billig i dag at det ikle burde være noen stor bøyg for en med budsjett til å drifte en familiebåt og enda mindre disse (regatta?) seilbåtene i denne tråden. 

Jeg er enig i at man ikke burde planlegge å dra ut dersom det er risiko for feks dårlig sikt og man ikke har utstyr til å takle det, men jeg er motstander av at det skal være obligatoris at alle båter skal ha slikt utstyr. Og siden tåke kan dukke opp uten at det var meldt, så kan slike situasjoner uansett oppstå. I de tilfellene er det de som har utstyr som må bruke dette med fornuft, og ikke forvente at alle andre har det samme.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 3 timer siden:

Flere som mener noe:

 

Fergen mellom Horten og Moss hold på å kollidere med tre seilbåter. Jeppe Jul Nielsen har studert AIS-trackingen og mener at fergeføreren handlet feil.

 

https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=48733

 

Konklusjonen til Jeppe J Nilsen, kan vel ikke overaske andre en Kapt. på nevnte ferge, samt muligens noen "disipler" ...:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 10 minutes ago:

Rett skal være rett: Det er endel synsing og situasjonsgjetting i den artikkelen;)

 

I motsetning til hva den enkelte i denne diskusjoner her på forumet tar som utgangspunkt mener du?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 22 minutes ago:

 

I motsetning til hva den enkelte i denne diskusjoner her på forumet tar som utgangspunkt mener du?

Hehe, nei, men på et forum er "alt" lov, dvs alle må kunne si hva de vil, mens en artikkel i et medium som det linkes til har redaksjonen et ansvar ift å være bevisst på vinklingen, kvaliteten og til en viss grad sannhetsgehalten av en sak. Generelt vil flere kunne oppfatte en slik artikkel som en "sannhet" enn det man leser av uttalelser på et forum, (akkurat som noen tar uttalelsen til sjøfartsdirektøren for sannhet i den andre artikkelen;).

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Jeg er enig i at man ikke burde planlegge å dra ut dersom det er risiko for feks dårlig sikt og man ikke har utstyr til å takle det, men jeg er motstander av at det skal være obligatoris at alle båter skal ha slikt utstyr. Og siden tåke kan dukke opp uten at det var meldt, så kan slike situasjoner uansett oppstå. I de tilfellene er det de som har utstyr som må bruke dette med fornuft, og ikke forvente at alle andre har det samme.

 

Jeg er heller ikke for en masse påbud og krav på sjøen, men mener det er fornuftig å investere i AIS og/ eller radar (og bruke disse hjelpemidlene når visuell utkikk ikke strekker til) om man vil ferdes i mørket eller dårlig sikt i farvann man vet er trafikkert.

 

Har man ikke det, burde man om man blir overrumplet av tåke i det minste være skikkelig på defensiven og bruke øyne, ører/ VHF og horn samt komme seg ut seperasjonssoner og andre kjente traseer til nyttetrafikken. Bruker man større båt i oslofjorden tør jeg påstå at de aller fleste kjenner godt til bastøferjene.

 

Man har ingen garanti for at andre båter ser eller oppdager deg heller. Jeg tipper de som ser en 10 meter høy baug komme ut av en tåkevegg i etterkant enten vil synes f.eks en radar eller AIS er en fornuftig investering, eller holde seg i havn ved dårlig sikt.

 

Ikke er det dyrt heller, relativt sett i forhold til det å drifte en 30-40 fots båt. ..ny eller gammel.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hadde engang ei snekke på 21' ifra 1927, skulle jeg altså hatt AIS og Radar...? (((my ass..)).. krmt... host.... ).

Greide engang å finne en drøss med tau ifra ei flytende NIVA bøye. Fisket det pent og pyntelig opp med propell og aksling. 

Om dette hadde skjedd ved ruta til Bastøyfergene, og om tåka så hadde kommet...

Greit nok at en da muligens ble gammel nok (til å daue).

Men; Ferga har også en forbannet _plikt_ til å avpasse fart etter forhold. Punktum. Rutetid må for søren komme i andre rekke. Noe annet er å gamble med passasjerene, ikke sikkert at det som ligger og flyter (uten AIS eller RADAREKKO) er en snekke som helt problemfritt kan kvernes opp.  Om reisende så bommer på neste leg, så burde de faktisk tatt ei tidligere ferge. 

 

Synes fremdeles som jeg har nevnt tidligere; 

Seilerene gjorde det rette, når de allikevel var der/ måtte forbi der.

Fergeskipperen gjorde også rett. (riktignok med litt mye horn/ ego, noe som jo igjen stresset dagbladjournalisten nok til at dette ble hauset opp..). Ferga hadde nok mere handlingsrom enn seilerene. (og om han hadde lagt på 2x3300 hk i full revers, med 2 x 3,6 meter propellere, så kunne han nok ha bremset (eller svingt) nokså mye opp).

Redigert av sandman1
radarekko.. (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Flere hevder at dette er regattabåter fra Hovdan Skagen. Fra Danmark vil de aller fleste seilere bruke storseil, tar mange ekstra timer på transporten uten storseil. Så godt som alle transporter jeg har seilt har vært med både genoa og storseil (av og til mindre enn standard på begge). Det skjedde også mens de aller fleste båtene som deltok i regattaen lå i danmark, utvalget blir derfor lite. Det jeg derimot aldri har sett er regattabåter som har jolle på slep. To av båtene i videoen har jolle på slep. 

 

Fremdeles noen som tror at det er båter som har seilt Hovdan Skagen? Så veldig ut som vanlige båter som var på tur til tåka kom, og valgte å reise hjem. Vanlige familier på tur som de aller fleste her inne. Erfarne seilere har ikke problemer med å endre kurs i 15 m/s.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 4 timer siden:

Mitt poeng nøyaktig. Så..... 

 

Eh nei, ditt poeng var "Er det så umulig å operere disse båtene under slike forhold synes eg nesten det er skremmende at de er utpå?" Mitt poeng er at de er laget for slike forhold og fullt ut lar seg "operere".

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 minute ago:

...hvis mannskapet har klart å "operere" disse båten fram og tilbake over Skagerrak så klarer de sikkert Oslofjorden også. 

 

Det ser jo ikke slik ut ?

Det passerer vel tusenvis av båter i Oslofjorden hvert år, mange av de i tåke, regn, snø, sludd og annet.

Så å si alle sammen klarer helt fint å unngå å nesten krasje med Bastøfergen på veien inn og ut av Oslofjorden, med unntak av disse tre, å kanskje en eller to båter til?

Link to post
Share on other sites

 

 

sandman1 skrev 47 minutes ago:

Hadde engang ei snekke på 21' ifra 1927, skulle jeg altså hatt AIS og Radar...? (((my ass..)).. krmt... host.... ).

 

Hvis du vil ferdes i trafikkerte områder og krysse fergetraseer i dårlig sikt i 2017, så kunne du med fordel hatt en usynlig AIS transponder med skjult antenne.

Har man grei sikt holder det lenge med øynene.

 

sandman1 skrev 47 minutes ago:

Men; Ferga har også en forbannet _plikt_ til å avpasse fart etter forhold. Punktum. Rutetid må for søren komme i andre rekke. Noe annet er å gamble med passasjerene, ikke sikkert at det som ligger og flyter (uten AIS eller RADAREKKO) er en snekke som helt problemfritt kan kvernes opp.

 

Helt klart. På samme måte som deg og meg bør de gå med sikker fart og ha de nødvendige hjelpemiddler tilgjengelig for sikker ferd i traffikerte farvann ved dårlig sikt om de velger å ferdes under slike forhold.

 

sandman1 skrev 47 minutes ago:

Synes fremdeles som jeg har nevnt tidligere; 

Seilerene gjorde det rette, når de allikevel var der/ måtte forbi der.

 

Synes minst én av de tre seilerene som gode båtfolk.. 

1: burde hatt radar og/ eller AIS så de også visste hvor annen trafikk var. 

2; brukt VHFén før de nærmet seg traseen til bastøyferga som jeg er 99,9% sikker på at de visste godt om.

3: Svart på VHF ved oppkall. De  kunne umulig dreie seg om noen andre med mindre de trodde de var et helt annet sted.

 

Så, synes ikke de gjorde det rette når de først var havnet "up shit creek" hvor de etter min mening ikke burde seilt i blinde i utgangspunktet.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 32 minutes ago:

Erfarne seilere har ikke problemer med å endre kurs i 15 m/s.

Det jeg stussa på også, men så hadde jeg ikke fått med meg jolla på slep. Hvis dette ikke var Hovdan Skagen Race deltagere, men vanlige mann-med-hatt-søndagsseilere, så vel, da fikk de vel ikke samla seg nok til å bestemme seg for hva de skulle gjøre tipper jeg.

(innlegget er redigert)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 5 minutes ago:

Så å si alle sammen klarer helt fint å unngå å nesten krasje med Bastøfergen på veien inn og ut av Oslofjorden, med unntak av disse tre, å kanskje en eller to båter til?

 

Sitat:

Situasjoner som dette er relativt sjelden kost for kapteinen.

- Jeg opplever slike situasjoner én til to ganger i året, sier han.

Sitat slutt.

 

Si 1.5 ganger pr. skipper.

Det blir 3 pr. ferge.

Ganger 7 ferger.

21 ganger i året.

 

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev 9 minutes ago:

 

Det ser jo ikke slik ut ?

 

Nei, siden de hadde jolle hengende etter kan mye tyde på dét. Jeg har redigert innlegget du svarte på, men du var for kjapp. Edit: Men nå er jo egentlig de aller færreste som krysser fergeleden Skagen-seilere, så jeg er litt usikker på hva dette egentlig forteller oss? Årets største kløneskippere som tilfeldigvis passerte denne gangen? Mulig det...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Er man ikke villig til det, synes jeg man kan holde seg unna det man vet er trafikkerte områder i tåka. 

 

Jeg sliter med å godta at man synes det er greit  å bevege seg I trafikerte områder uten å se stort lengre enn sin egen baug.  

 

:yesnod: Så enkelt er det egentlig.

 

Jeg ser imidlertid ett unntak, og det er om man blir overrasket av tåka. Det kan jo skje alle, og da må man bare komme seg ut av situasjonen på best mulig måte. En forutsetning for å seile trygt da er jo å sette ned farta i forhold til den sikten man har, dvs. veldig sakte. Men det forsvarer jo uansett ikke ferdsel på langs i separasjonssona!

 

Men hva skjedde egentlig med de tre seilbåtene? Ble de overrasket av tåke, eller ga de blaffen og bare turet på inn i tåka for å komme seg hjem?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...