Jump to content

Hvilke gummijoller kan slepes, bare de med oppblåsbar kjøl og ikke flat bunn ?


Jonesy

Recommended Posts

Hei ! 

Lurer på en lett gummibåt til å slepe etter seilbåten, maks 7 knop. Den skal også løftes opp og plasseres stående med akterplaten på badeplatformen i hjemmehavn.

 

Ser div små til salgs. Er det sånn at de minste, med flat bunn, spiler etc uten oppblåsbar bunn, ikke er gode å slepe ? Kan de suge seg mer fast i vannet ?

Noen har oppblåsbar "høytrykksdørk" som denne, kan den slepes uten å suge seg fast ?

https://www.westsystem.no/p/13236/west-light-180

Link to post

Hva med å bruke snap daviter? https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.maritim.no/snap-davit&ved=0ahUKEwjHxY_Wr6jUAhVCjCwKHW7gAEIQFgg5MAI&usg=AFQjCNHxDC6iRkw3jOflUoRODZWjA-v0rg&sig2=JPAUx4OT_6LgfPP8P3SFzg

 

Den gummibåten du linker til der var ekstremt liten (180 cm). Syns det blir trangt nok i en 250 eller 270 lang gummibåt jeg med to personer jeg når man skal i land på stranden med det som hører med av tilbehør. Syns hvertfall det har gått greit å slepe en 250 og 270 gummibåt (etter snekke). Mister litt fart men kanskje ikke mer enn en knop. 

Link to post

At de suger seg fast i vannet tror jeg ikke du trenger være redd for.

Siden du skal ha den med baugen opp i hjemmehavn tenker jeg at du ikke skal ha motor på ?

Da er det jo ikke så farlig om den snur seg i mye vær (noe jeg har til gode å oppleve selv, men vi pleier ikke å slepe når vi er utaskjærs da).

 

Jeg tror det største problemet uten kjøl er vingling. Pass på at det er slepefester på begge sider av baug så du kan slepe i hanefot, så tror jeg ikke det er så farlig uansett.

Ikke i max 7 knop i hvertfall.

 

Vi har gått gradvis nedover fra 310 til nå 240 : https://www.navinordic.com/gummibatar/gummibatar/gummibat-uppblasbar-botten/gummibat-p240lj-compact

Dette for å få det enklere under håndtering, og at det skal ta mindre plass ombord.

Denne siste sleper vi (uten motoren på) og merker nesten ikke fartstap, og den er enkel å bakese opp og ned av dekk med ett fall, , tar lite plass sammenbrettet, og den holder akkurat til 2 voksne og en liten hund inn og ut fra land på svai, men ikke til de store ekspedisjoner/handleturer.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Største problemet jeg har opplevd var da jeg tauet jolle (310 med tung finerdørk) rundt lista. Da fyltes den med vann fra de brytende sjøene og ble veldig tung, og tok oss igjen i "nedoverbakkene", og lå og stanget mot rekkevaieren bak og ville ombord. Ikke noen kjekk opplevelse det heller.

 

Å taue jolle i stor sjø/mye vind er derfor ikke å anbefale uansett om den kan lette eller er av den tyngre sorten. Vi tar alltid jolla ombord før vi skal lengre etapper utatskjærs nå, og det er en av grunnene til at liten lett og stubar jolle er prioritert.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har en zodiac 350 gummibåt og den blir slept innaskjærs bak båten. Går nok muligens en knop bort i tap men det er greit. Utaskjærs pleier jeg å surre den på fordekk men har også slept der. Men da veldig langt bak for å unngå at den kommer rasende inn i hekken på surf. 

Jeg har oppblåsbar vbunn. Vil helst bytte til rib og kanskje en noe mindre men ikke mindre enn 280. Har tross alt totakt 15 hk så bør ikke være mindre heller :)

Link to post

-Ok, så tanken om at de små flate med bare spilebunn etc, kan gli dårligere i sjøen / fartstap er det ingen som har erfart ?

Noen har sikkert lekt med en isoporplate i sjøen(strandlek) , og kjent den sugende effekten jeg tenker på ?

 

Ser at noen har de korte gummi-jollene på tvers bak med snap-davitere, men ønsker ikke det.

Skal ikke ha påhenger på, brukes bare til å ro inn til land når vi ligger på svai. For det meste i indre Oslo-fjord. (Vi er 2 vokse 60 og 70kg)

 

Greia med å ha den lett og liten, er mest den løfteoperasjonen hver gang når kommer hjem til hjemmehavn. (Samt lettere få plass på dekk). Da snur vi den, og løfter den opp bak og surrer i akterstaget, mens akterplaten hviler på badeplatformen. Med innsiden mot seilbåten, så ikke det skal ligge regnvann oppi jolla pga finerplatene. Det er en 270-300 jolle SEABO, litt usikker på lengde, men er akkurat noe tungt og baksete. (I nåw, kunne brukt storfallet.)

Link to post
Kallethekid skrev 25 minutes ago:

Jag har en gummibåt med myk bunn og opplever at den suger seg fast mye mer en andre harde joller jeg har hatt tidligere.

 

 

-Ok, er det en gummijolle uten oppblåsbar kjøl, og helt flat med spiler e.lign ?

-"...suger seg fast mye mer enn andre harde joller jeg har hatt tidligere."  -er det ordinære glassfiber-joller du har hatt , eller andre typer gummibåter ?

Link to post
Guest Avmønstret#

Støtter Erik sine innspill veldig her. 

 

Du har seilbåt, skal ikke ha motor, og ferdes i opp mot 7 knop, og kan risikere å komme ut i mye vær (som seilbåter gjør av og til). Da nytter det ikke å gå mot tyngre og større jolle med v-bunn for å løse noe som helst. Til alle praktiske formål så er det enklere å ha ei jolle som er lett å få opp på dekk sånn at du faktisk ikke har den på slep når du kommer i dårlig vær. Og om du først kommer i dårlig vær med jolla på slep så er det bedre at det er ei lett jolle som kan henge som et slips mens du håper at den ikke ryker før dere er i lunt farvann enn en rib til 20 000,- som du er villig til å nær ofre livet for å redde og som også kan torpedere dere bakfra med stor vekt om forholdene tilsier det. 

 

Ang måter å slepe på så er hanefot en selvfølge for de fleste.. tror jeg. Men om det er noe som tilsier at det kan bli litt mer vær og vind en vanlig så slår jeg et slag for dobbelt slepetau. Dvs et fra hver side foran på jolla til hver side bak på hekken på seilbåten. Jeg har laget verdens dårligste skisse:

 

slep.png.1d375383ae3114cbac97832ef7ae25cb.png

 

Jeg har en Maritimjolle som må være 6-7 år gammel. Den hadde ikke slepefester nede foran på potongene så jeg limte på egne helt nede i vannlinja sånn ca litt før knekken i baugen. 

 

Med denne patenten har jeg aldri opplevd at jolla har hatt noen som helst tendenser til å bli idiot. Har ikke vært ute i sinnsykt vær, men i mer enn jeg har lyst til å være i, og jolla bare henger der, støtt og fint. Viktig å prøve å få lik lengde på tauene. Har hatt patent med carabinkroker så jeg kan hekte på i riktig lengde. 

 

Om du ser på skissen så gjør doble slepetau at jolla også må motvirke kraften i taua for å klare å vippe rundt. Men blåser det nok så vil jo alt fly til værs på et tidspunkt.. men da blåser det alt for mye til å ha gummijolle på slep. 

--

Når maritimjolla er ferdig (utrolig hvor lenge en sånn billigjolle lever...) så skal jeg ha en som er et hakk mindre og lettere, enda lettere å løfte på dekk, som jeg kan bruke en 2hk på. Pr i dag så liker ungene at jolla planer med 5hk, så den får være med til den ramler fra hverandre. 

 

Maritimjolla har finerdørk og en oppblåsbar kjøl så den har vel noe "v-form". Har hatt gummi med flat spilebunn før og aldri opplevd noe "sug". Skal vel godt gjøres for ei jolle som henger og dingler etter en seilbåt i 4-7 knop... kjenner at jeg ikke tror veldig på den teorien i normale seilbåtfart. 

 

 

Link to post
Jonesy skrev for 8 timer siden:

 

-Ok, er det en gummijolle uten oppblåsbar kjøl, og helt flat med spiler e.lign ?

-"...suger seg fast mye mer enn andre harde joller jeg har hatt tidligere."  -er det ordinære glassfiber-joller du har hatt , eller andre typer gummibåter ?

Det er oppblåsbar bunn med alu-durk innvendig. Flat i bunn og planer lett med en 4 hk totakt, men i fart rundt 5-6 knop som jeg holder med seilbåten er min subjektive mening at den suger seg fast og bremser mer en de andre joller jeg har slepet. (Glassfiberjolle og en i aluminium).

Mener også at jeg har sett dette mer vitenskaplig testet av et eller annet båtblad som slepet med en vekt på tauet. Orker ikke lete frem testen men mener å huske at flatbunnede gummibåter hadde mer bremsende kreft en båter med mer V-bunn.

Link to post
Guest Avmønstret#
Kallethekid skrev 16 minutes ago:

Det er oppblåsbar bunn med alu-durk innvendig. Flat i bunn og planer lett med en 4 hk totakt, men i fart rundt 5-6 knop som jeg holder med seilbåten er min subjektive mening at den suger seg fast og bremser mer en de andre joller jeg har slepet. (Glassfiberjolle og en i aluminium).

Mener også at jeg har sett dette mer vitenskaplig testet av et eller annet båtblad som slepet med en vekt på tauet. Orker ikke lete frem testen men mener å huske at flatbunnede gummibåter hadde mer bremsende kreft en båter med mer V-bunn.

 

Ja jeg tviler ikke på at en gummijolle med flat bunn kan bremse mer enn en jolle/rib med "skrog". Så man bør hive de på dekk ;-) Er været fint så går det også å henge de så nært bak at man løfter bauen litt med slepetaua. 

 

Link to post
Pinkvin skrev 8 minutes ago:

 

Ja jeg tviler ikke på at en gummijolle med flat bunn kan bremse mer enn en jolle/rib med "skrog". Så man bør hive de på dekk ;-) Er været fint så går det også å henge de så nært bak at man løfter bauen litt med slepetaua. 

 

Helt enig. Er bare noen ganger vi skal korte strekninger jeg ikke orker løfte den opp.

Link to post
Guest Avmønstret#
Kallethekid skrev 38 minutes ago:

Helt enig. Er bare noen ganger vi skal korte strekninger jeg ikke orker løfte den opp.

 

Jeg var innom west systems en gang og løftet på noen gummijoller i en såkalt "light" serie. Fikk lyst å bytte jolle på flekken. Tror ikke maritimjolla er ekstremt tung, jeg klarer å løfte og bære den greit alene, men disse jeg løftet på i butikken veide "ingenting". Det hadde vært deilig... da hadde den fått fast plass på dekk mer eller mindre. 

 

Link to post

de der West light jollene med høytrykksbunn veier jo minimalt.  21,5 kg for en 270 :yesnod:  https://www.westsystem.no/p/12876/west-light-270

    Gikk selv for konvensjonell jolle ifjor , ble en west commando 270 istedet, greier å dra den ombord  selv med 4 hestern på hekken 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 2 måneder senere...

Har en Quicksilver 270 med oppblåsbar kjøl og finérdørk. Av motor har jeg en Mercury 5 hk 2-takt, og med kun meg (90kg) og en 12 liters tank gjør den 13,5 GPS-knop. Bruker båten til og fra land når vi ligger på svai, og ellers litt oppdagelsesturer og i år har også ungene fått kjøre litt på egenhånd når vi har ligget for oss selv. 

 

Synes imidlertid jolla er i tyngste laget, og har sett litt på West Light-serien med høytrykksdørk. I tillegg har vel ikke disse båtene kjøl? Kan man regne med noe fartsøkning når vekta på båten blir godt over halvert, men samtidig så mangler den kjøl? Jeg tenker på å eventuelt bytte til en West Light 250 eller 270.

 

Noen erfaringer?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...