sebba2 Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Holder på å skaffe meg trebåt, snekke. Denne har stått på land i flere år og trenger trutning ifølge eier. Jeg har aldri gjordt det og vil helst ha en tett båt, kanskje det heller hadde vært bedre å gå over hele skroget, eller iallefall 10cm over vannlinja med polyester? Tror ikke jeg orker å legge over glassfiber, så hadde håpt det sku holde med bare polyester og så stoffe båten godt? Utseende er ikke speiselt nøye, er viktigere at den flyter. Noen forslag til hvor mye jeg trenger? Tenker det holder med 2 feite lag med stor pensel så kanskje 5 kilo? Takk på forhånd :) -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjeldenutpå Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Det vil antagelig sprekke. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Den tanken der bør du slå fra deg så fort som mulig. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sandman1 Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Sjeldenutpå skrev 1 time siden: Det vil antagelig sprekke. stryk "antakelig"... Herdet polyester er ganske hardt, så treverk under som trekker fukt, vil svelle/ jobbe. Skraping, flekking med primer. Bunnstoffing. Vannspreder, og fuktede aviser langs innersidene, (og _ingen_ (!) bunnplugg.... mens vanning foregår...). Stryk delfiafett langs sprekker og underside bordganger før sjøsetting. "farm 80" eller "farm100" er også en favoritt. IKKE polyester under vannlinje på en trebåt, er nå min ydmyke anbefaling... KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
ivar Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 kjenner flere som har "plastbelagt" (dvs polyester/glassfiber) trebåt, felles er at det har blitt gjort på båter som ellers er relativt dårlig forfatning i treverket. Så man får etpar år til ut av de. Treverket blir iallefall ikke noe bedre stand av å bli innkapslet på denne måten. Så, er båten så dårlig at den trenger polyester for å flyte, så ville jeg sett etter noe annet. Er den i grei stand så ville jeg behandlet den som en trebåt, dvs med trutning osv Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sebba2 Posted June 9, 2017 Author Share Posted June 9, 2017 Huff da dette var jo bare negativt ja :) Er ingen trebårsuperentusiast, men for meg betyr det lite om det er glassfiber eller tre under vannlinja, bare det er tett og holder i en stund. Nå har båten stått oppe veldig lenge og, så jeg hadde trudd det var en god ide :/ Men som du sier, Ivar, så går det i nøden? Den virker ikke noe dårlig i tilstand i skroget, men jeg er avhengig av en fullt flytende båt :) Noen som kunne gjettet for meg Ca hvor mye polyetster jeg isåfall trenger? Båten er vel en 25 fot -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
boble65 Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Skal du bruke polyester må du legge glassfiberduk også. Vist ikke er det bare bortkastet penger. Og så må du jo ha gelcoat/topcoat eventuelt epoxyprimer på etterpå for og få det tett. Og intet av dette er jo anbefalt og gjøre på trebåt såe bortkastede penger uansett. . ?Bruk penga på og kjøp en snekke som flyter? la oss si du legger tre lag duk ca 30/35m2 totalt. Går vel med en ca 40/50kg polyester da.. sikkert andre som har mer nøyaktig svar. Link to post
ivar Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 men om båten er i ok stand, hva er galt med å bare la den trutne , så blir den jo tett ? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 sebba2 skrev 1 time siden: for meg betyr det lite om det er glassfiber eller tre under vannlinja, Noen som kunne gjettet for meg Ca hvor mye polyetster jeg isåfall trenger? Nå snakker du litt mot deg selv. I det første innlegget foreslo du å kun pensle på polyester, nå snakker du om glassfiber. Kun polyester er bare å glemme, det går ikke. Det å støpe hele skroget under vannlinja med glassfiber og polyester blir noe helt annet, og det er fullt mulig. Det er mange som er motstander av det, men du kan få en båt som holder mange år til på den måten. Men skal du gjøre det på en ordentlig måte er det mye jobb, og det går med mye materialer, så det koster en del penger. Sånn sett er det mye smartere å kjøpe en plastbåt først som sist. Når båten er "oppbrukt" har du forøvrig et miljøproblem også, med en verdiløs båt som må saneres. Men hvis du (mot formodning) først skal gjøre dette har du egentlig et godt utganspunkt siden båten har stått så lenge på land. Veden må være helt tørr, og dessuten stort sett råtefri. I en gammel brosjyre jeg hadde fra Jotun (før Reichhold kjøpte produksjonen av polyester) ble følgende anbefalt ved overstøping av treverk: Tørk ut treverket så godt som mulig Tynn ut polysester med styren og pensle på et strøk over hele overflaten og la dette herde ut Så støper du det antallet lag med glassfiber du skal ha Avslutt med topcoat I tillegg bør du ta ut ror, aksel og stevnlager, hvis ikke er det stor sannsynlighet for at du ikke klarer å få det tett. Stevnlageret monterer du tilbake på stevn med fugemasse etter å ha plastet. Så en kar i båthavna som ikke brydde seg om disse "detaljene" når han plastet båten sin, og det var ikke lenge han hadde den båten for å si det sånn. Så som du skjønner blir dette fort en omfattende affære som du aldri får tilbake pengene for. Få båten tett (det er ikke alltid så mye som skal til!), eller skaff deg en annen båt, det er min mening Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karl Norge Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 (edited) Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden. En plastbåt er heller ikke vedlikeholdsfri. Litt innsats og du har tett trebåt i mange år. Treverket bør være fritt for gammel maling, ha en grov overflate, og avfettes med aceton. Tørt treverk påføres en fyldig grunning av polyester og styren 2:1. Ca 300 gr pr m2. Ujevnheter og sår sparkles. Om båten er klinkgygget, legger du en smal remse glasssfiber i overgangen mellom hver bordgang. Deretter stifter du en avrundet trekantlist i hulkilen før polyesteren har herdet. Denne stifter du i hvert spant. Listen gir jevnere overflate som gjør det lettere å belegge. Da har du et fint utgangspunkt for å belegge båten med 2-3 lag 450 gr matte. Til slutt pusses overflaten lett og det påføres et lag topcoat, evt et lag gelcoat før topcoat. Det kan lønne seg å forankre laminatet med en trelist eller lignende øverst, som du fester i hvert spant. Dette klarer du. Edited June 10, 2017 by Karl Norge (see edit history) Link to post
boble65 Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Karl Norge skrev for 4 timer siden: Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden. Så hvordan blir atmosfæren på fjorden når trebåten blir omgjort til plastbåt ?? Link to post
boble65 Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Prøv heller og trutne båten? koster ingenting ? Link to post
sebba2 Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Takk for svar igjen folkens, må vel bare finne meg i å trutne den på et vis da. Denne delfiafett, går utifra at du mener den som er lagt av kokosfett? ;) går det ann evt og stoffe båten i samme slengen, eller er det "dumt"? -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
alf-inge Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Delfiafett eller smør, eller et margarin som blir hardt i kjøleskapet. Poenget er at dersom man dytter det inn i sprekker i skroget, vil det tette sprekken. I kaldt sjøvann blir dette rimelig hardt. Men når båten trutner og sprekkene går sammen, så er ikke smøret hardere enn at det presses ut og gjør ingen skade. Annet tettemiddel som blir hardt, som fugemasse, Tec7, Sikaflex o.l., vil forhindre at sprekkene går sammen, med det resultatet at sprekkene istedet forlenges og blir verre. Link to post
sebba2 Posted June 10, 2017 Author Share Posted June 10, 2017 Okeeey, da forstår jeg:) Hvor lang tid går det før båten er tett da, ca? -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
alf-inge Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Det kommer helt an på hvor lekk båten er. Hadde en liten tresjark (som vi kaller det her nordpå). Første gang vi sjøsatte etter åtte år på land, måtte vi ut og pumpe den en gang i timen til å begynne med. Første natta kunne den ligge tre timer mellom hver gang den måtte pumpes, andre natta lå den i seks timer. Det tok noen dager før den var tett.... Link to post
Marwin Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 (edited) At båten truttner, betyr at treverket må svelle / treet trekke vann... Tre som er mettet med olje, trekker ikke vann og dermed truttner ikke. Og råtner ikke.... Sakset et innlegg fra flere år tilbake: Se siste innleget der... Min mening: Enten kjøper du en plastbåt eller du vedlikeholder en trebåt med det som er naturlig for treet! Polyester hører plastbåten til. Trebåt er en egen koselig stil! Lykke til! Edited June 10, 2017 by Marwin (see edit history) Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
alf-inge Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Marwin skrev for 6 timer siden: At båten truttner, betyr at treverket må svelle / treet trekke vann... Tre som er mettet med olje, trekker ikke vann og dermed truttner ikke. Og råtner ikke.... Treverket må sveller, det er riktig. Men må det vann til? Vil ikke tyntflytende olje lik Owatrol D1 påført vått-i-vått til treet er mettet ha noe av den samme effekten? Tresjarken jeg nevnte ovenfor ble smurt med en blanding av like deler tretjære, linolje og terpentin før sjøsetting. Etter noen dager i sjøen var den tett. Men treverket der var nok ikke mettet av blandingen. Link to post
Sjeldenutpå Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 En nabobåt i havna lensa 15 min pr time i mange uker. Nekta å trutne. Den var sikkert meget oljet og lakket. Han dykka under båten med ein bærpose eller to med fin sagspon og lot det flyte opp under båten. Lensa 15 min i døgnet etterpå. Du kan sikkert klare å gjere det samme med ein blikkboks på eit kosteskaft, føre den under båten opp ned og så snu den så sponet flyter opp. Men eg ville prøvd margarin først. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
simon_a Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 (edited) Mye vranglære ute å går når det gjelder trebåter. Tre er en naturlig kondensator. Tre kan ta til seg inntil 24 vektprosent fukt (gjelder for furu). Jo mer dritt og lort du smører på det mer reduseres denne egenskapen. Ellers er det verdt å merke seg at salt er et konserveringsmiddel og hindrer råte. Nøkkelen er saltvann på utsiden og tørr båt innvendig. Under fortrutning på land er fersvann helt fint. Ellers er trutning i saltvann tingen. Innebakt fukt i polyester fremskynder råte. Gliper og sprekker i bordganger kan fylles med egnet materiale. Lykke til med herlig trebåt Edited June 11, 2017 by simon_a Skriveleif (see edit history) Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Ttor Posted June 11, 2017 Share Posted June 11, 2017 Om glipene er store kan det kanskje være en idé å drive skroget på nytt. Det er godt mulig at noe av det gamle allerede er borte. Ikke verdens kjekkeste jobb, men gjort på noen dager. Mye raskere enn glassfiberduk i alle fall. Trebåt må tettes med egnet metode. Link to post
sebba2 Posted June 11, 2017 Author Share Posted June 11, 2017 Tusen takk for gode svar folkens! -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts