Jump to content

slitasje ved maks turtall påhenger


Brede123

Recommended Posts

I bruksanvisningen for min Tohatsu påhenger står det at maks turtall kun skal brukes i opptil 10 minutter. Over lengre tid bør man ligge på høyst 80% av maks turtall. Hva er farlig med å ligge på maks turtall over lang tid? Uforholdsmessig høy slitasje og kortere levetid på motoren, eller kun uforholdsmessig høyt bensinforbruk? Det er kun snakk om en sekshester i mitt tilfelle, men man skal vel heller ikke ligge på maks turtall over tid på større motorer?

Link to post

Klipper fra din tråd og svarer punkt for punkt etter spørsmåltegn:

Hva er farlig med å ligge på maks turtall over lang tid?

  • Uforholdsmessig høy slitasje ?   Ja
  • Kortere levetid på motoren ?  Ja
  • Kun uforholdsmessig høyt bensinforbruk?  Nei
  • Det er kun snakk om en sekshester i mitt tilfelle, men man skal vel heller ikke ligge på maks turtall over tid på større motorer ?  Maks turtall er maks turtall for en motor og er satt fra fabrikken etter utallige timer med prøvekjøring.

 

Det er mange faktorer som bestemmer maks turtall for en motor. Stempelhastighet og varmefordelingskapasitet er to av de viktigste.

Mitt råd er: aksepter og følg anbefalingen fra Tohatsu... de vet hva de holder på med :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Når det gjelder større dieselmotorer, så er de ratet i forskjellige klasser.

Her kan du lese til øyet blir vått og rødt om de forskjellige klassene:

Continuous Duty

  • For use in applications requiring uninterrupted and unlimited service at full power.
  • Load Factor: 80% to 100%
  • Typical Annual Operation Hours: 5000 to 8000 hours
  • Typical Hull Forms: Displacement
  • Typical Applications: Freighters, tugboats, bottom drag trawlers, or deep river tugboats, dredges

Heavy Duty

  • For nearly continuous use in variable load applications where full power is limited to 8 hours out of every 10 hours of operation.
  • Load Factor: 40% to 80%
  • Typical Annual Operation Hours: 3000 to 5000 hours
  • Typical Hull Forms: Displacement
  • Typical Applications: Mid-water fishing trawlers, crew and supply boats, ferries, purse seiners, and towboats. Or auxiliary applications like thrusters and cargo pumps in dynamic positioning.

Medium Duty

  • For moderate use in variable load applications where full power is limited to 6 hours out of every 12 hours of operation.
  • Load Factor: 20% to 80%
  • Typical Annual Operation Hours: 2000 to 4000 hours
  • Typical Hull Forms: Semi-displacement and displacement
  • Typical Applications: Ferries, harbor tugs, fishing boats (designed for high speed), offshore service boats, (non-cargo) displacement hull yachts, or short trip coastal freighters.

Light Duty

  • For intermittent use in variable load applications where full power is limited to two hours out of every eight hours of operation.
  • Load Factor: Up to 50%
  • Typical Annual Operation Hours: 1000 to 3000 hours per year
  • Typical Hull Forms: Planing and semi-displacement
  • Typical Applications: Offshore patrol boats, customs boats, police boats, some non-net fishing, fireboats, military and police vessels, or harbor tugs. Or auxiliary applications like emergency fire pumps and hydraulic power packs.

Pleasure Duty

  • For infrequent use in variable load applications where full power is limited to one hour out of every eight hours of operation.
  • Load Factor: Up to 30%
  • Typical Annual Operation Hours: 250 to 1000 hours
  • Typical Hull Forms: Planing
  • Typical Applications: Pleasure craft, harbor patrol boats, harbor master boats, some fishing or patrol boats, sportfishers, motoryachts, and cruisers.

 

 

Selv har jeg en Continous Duty motor som også sitter i en båt med deplasementskrog og vet at der koser den seg på et turtall langt under maks.

Jeg har maks på 2650 og ligger som regel på 1350 til 1500. Når det er sagt, så er det sjelden man sliter ut en marinediesel. Den står seg som regel ihjel under vinteropplag....

 

 

 

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

.. man må også påse at motoren får riktig belasting.   Har man for tung propell feks slik at motoren topper ut på 80% av anbefalt turtall , så er det slett ikke gunstig heller

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Å joda, jeg tilhørte "jolle-mafiaen" jeg også og det var stram vaier, men vi lå sjelden å kjørte med det over lange avstander.

Det ble mye stille-ligging på fjorden, jolle-ved-jolle og ungdommelig prat om damer og slikt.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...