Jump to content

Hvor mye strøm til ny Sleipner SE80 baugpropell


WGM36

Recommended Posts

BingoBonzo skrev 5 minutes ago:

 

@Mix Jeg har uttalt meg med basis i dokumentasjon fra leverandør og andre profesjonelle, kan ikke se at du har gjort det samme...

Vi forstår du uttaler deg med bakgrunn i ting du har lest litt om her og der. Men at du selv innehar den _grunnleggende forståelsen_ kommer ikke i tydelig frem din argumentasjon..

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, X10an said:

Vi forstår du uttaler deg med bakgrunn i ting du har lest litt om her og der. Men at du selv innehar den _grunnleggende forståelsen_ kommer ikke i tydelig frem din argumentasjon..

 

@X10an Det er du som anbefalt å benytte kabelstørrelse under minstekravet til Sleipner og som har bifalt bruken av et batteri som er også under kravene til Sleipner...

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev 40 minutes ago:

 

@X10an Det er du som anbefalt å benytte kabelstørrelse under minstekravet til Sleipner og som har bifalt bruken av et batteri som er også under kravene til Sleipner...

Det har du helt rett i at jeg har anbefalt. Jeg sa det holder med 50mm2 kabel på 2x40cm strekk mellom batteri og thruster. Dette gir et spenningsfall på totalt 0.25V ved 400A, og inntil 90w effektomsetning i kablene. Dette spenningsfallet er ikke nødvendigvis under Sleipner sitt krav, noe man forstår om man ikke bare leser blindt ut av en tabell. Det er dette jeg mener med at du ikke viser en _grunnleggende forståelse_ av dette feltet...

 

Optima RedTop batteriet er heller ikke nødvendigvis under kravene til Sleipner. De er faktisk meget gode og strømsterke batterier for denne bruken. Dette står fremdeles igjen som din udokumenterte påstand. Spesielt dersom man regner med at resten av forbruksbanken er på andre enden av 22 meter 50mm2 kabel.

 

Dette er både trygt og funksjonelt i denne sammenheng. Jeg uttaler meg med bakgrunn i lang formell utdannelse, dekader med profesjonell erfaring og en aldri så liten dose vurderingsevne.

 

-Jeg venter fremdeles på din forklaring om hvorfor man ikke kan blande AGM og blybatterier. Og du har heller aldri fulgt opp din påstand om at CCA måles ved annet enn -18c.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jo sikring på den eksisterende 50 m2 kabelen som ligger der i dag, blir også sikring fra batteri i baug til truster.

Men en hovedstrømbryter der har jeg ikke tenkt på, må nok ha på plass en h bryter for å få ro i sjela nå.

Takk for alle tips og innspill, kommer tilbake med bilder og erfaringer når jeg er ferdig.

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

WGM36 skrev 1 minute ago:

Er jo sikring på den eksisterende 50 m2 kabelen som ligger der i dag, blir også sikring fra batteri i baug til truster.

 

Mvh Terje

Ettersom sikringen allerede er på plass, lar du den selvfølgelig bare bli værende. Men vær klar over at den ikke lenger har en reell funksjon med tanke på at du har meget strømsterke batterier på begge sider av denne sikringen. 

Link to post
Share on other sites

En av utfordringene ved å blande bly/syre og AGM, er at de gjerne har forskjellig hvilespenning når fulladet.  Som eksempel har mine AGM en hvilespenning på 13.1-13.2V.  Et typisk bly/syre batteri har en hvilespenning på 12.7-12.8V.  Når alle batteriene er fullt oppladet vil AGM batteriet etterhvert begynne å fungere som en "floatlader" mot bly/syre batteriet.  Det fører til at AGM batteriet tappes for noe energi, slik at det sjelden eller aldri er fullt oppladet.  Det igjen, gjør at AGM batteriet over tid vil miste noe av kapasiteten sin.  

 

For mine AGM batterier så har de mistet et sted mellom 15% og 20% av energien sin når de de er tappet ned til en hvilespenning på 12.7V, og hvis ikke batteriet da lades opp igjen så vil den kapasiteten etter hvert forsvinne pga. sulfatering.  Effekten av dette i praksis, varierer med hvor lenge det går mellom hver opplading, størrelsesforholdet mellom bly/syre og AGM, forskjellen i hvilespenning, batterienes generelle tilstand m.m. 

 

Ligger man f.eks. alltid på landstrømslading i hjemmehavna så kan man få det til å fungere, forutsatt at man finner ladespenninger som passer begge batteritypene.  Men det høres ut som unødig "risikofylt" i mine ører, å blande de to batteritypene.

 

 

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 16 minutes ago:

En av utfordringene ved å blande bly/syre og AGM, er at de gjerne har forskjellig hvilespenning.

(...)

Men det høres ut som unødig "risikofylt" i mine ører, å blande de to batteritypene.

Her har du selvfølgelig helt rett. Det er denne "forståelsen" jeg har savnet i innlegg av andre.

 

Som du sier så er det fullt mulig å få dette til å fungere helt fint på en båt med fast landstrømlading. Det vil selvfølgelig ta en god del tid før blybatterier tapper ned AGM batterier til et skadelig nivå når de ikke er under langtidslading, med det er på det rene at dette skjer sakte men sikkert. For å være på den sikre siden så unngår man derfor å blande disse, samtidig som jeg fremdeles står inne for at dette i realiteten er "rimelig uproblematisk".

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lar det være opp til trådstarter å følge Sleipners anbefalinger (dokumenterte), følge andres udokumenterte synsing eller
løse det på sin egen måte. 

 

Mitt siste bidrag er de tre viktigste generelle punktene for å få en god og sterk baupropell:

  • Så mye CCA som mulig på batteriet
  • Kortest mulig avstand fra batteri til baugpropell
  • Størst mulig kvadrat på kabler fra batteri til baugpropell

Makser du disse tre innenfor dine rammer (og ivaretar sikkerhet med sikringer/brytere) vil nok dette bli bra :smiley:

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 4 timer siden:

Dette vil åpenbart paralellkobles ...

Mulig at det er åpenbart for deg hvordan dette kobles, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan trådstarter og andre vil koble dette i praksis, det er derfor jeg etterlyser en skisse/skjema som viser dette. Jeg for min del har bare batterier bak, men har også vurdert å sette et framme ved trusteren. Jeg har imidlertid ikke sett for meg en god løsning på koblingen så langt. Løsninger mottas med takk!

 

X10an skrev for 4 timer siden:

Ettersom sikringen allerede er på plass, lar du den selvfølgelig bare bli værende. Men vær klar over at den ikke lenger har en reell funksjon med tanke på at du har meget strømsterke batterier på begge sider av denne sikringen. 

Det er vel ikke helt riktig. Dersom han får en kortslutning i kretsen vil han brått trekke strøm både fra batteriet framme og banken bak. Sikrer han ledningen ved batteriet framme vil fremdeles banken bak levere strøm.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, BingoBonzo said:

Jeg lar det være opp til trådstarter å følge Sleipners anbefalinger (dokumenterte), følge andres udokumenterte synsing eller
løse det på sin egen måte. 

 

Mitt siste bidrag er de tre viktigste generelle punktene for å få en god og sterk baupropell:

  • Så mye CCA som mulig på batteriet
  • Kortest mulig avstand fra batteri til baugpropell
  • Størst mulig kvadrat på kabler fra batteri til baugpropell

Makser du disse tre innenfor dine rammer (og ivaretar sikkerhet med sikringer/brytere) vil nok dette bli bra :smiley:

 

 

Dette er 3 viktige kriterier for en effektiv baugpropell. Men minst like viktig er godt avrundede ender på tunnellen. Sjekk Sleipners anbefaling. På de fleste installasjoner jeg har sett, har det vært skarpe kanter. Jeg er så frekk at jeg tillater meg å insinuere at de fleste av disse er utført av professionelle installatører som ikke har giddet å ta seg bryet. Dette har jeg forståelse for, da det medfører mye ekstra arbeid. Dere proffer som har gjort det ordentlig, får ha meg unnskyldt.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 49 minutes ago:

Mulig at det er åpenbart for deg hvordan dette kobles, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan trådstarter og andre vil koble dette i praksis,

(...)

Dersom han får en kortslutning i kretsen vil han brått trekke strøm både fra batteriet framme og banken bak. Sikrer han ledningen ved batteriet framme vil fremdeles banken bak levere strøm.

Trådstarter har allerede svart godt på hvordan han vil koble dette sammen. Det blir paralellkobling med sikringer mellom både batterier og thruster.

 

Forholdet med sikring mellom batteriene kan selvfølgelig diskuteres det også. Uten sikring går det trolig raskere å brenne over en eventuell kortslutning, og det kan også kalles en form for sikkerhet. En 500A sikring mellom disse batteriene har virkelig ingen praktisk funksjon. Det som er mer hensiktsmessig er å sikre seg ved å sørge for at denne usikrede kabelen ikke KAN kortslutte, ved å legge den trygt og feste den godt hele veien.

 

Det kan selvfølgelig sikres forsvarlig ved å legge inn en 50A sikring i hver ende av kabelen, men ett sted må man liksom gi seg. Det blir fort mange unødige feilkilder og mye uoversiktlig rot om man skal holde det gående slik hele veien.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 5 minutes ago:

Trådstarter har allerede svart godt på hvordan han vil koble dette sammen.

Du mener det ja...

 

WGM36 skrev for 5 timer siden:

Men en hovedstrømbryter der har jeg ikke tenkt på, må nok ha på plass en h bryter for å få ro i sjela nå.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Mulig at det er åpenbart for deg hvordan dette kobles, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan trådstarter og andre vil koble dette i praksis, det er derfor jeg etterlyser en skisse/skjema som viser dette. Jeg for min del har bare batterier bak, men har også vurdert å sette et framme ved trusteren. Jeg har imidlertid ikke sett for meg en god løsning på koblingen så langt. Løsninger mottas med takk!

 

@Komodo, har tenkt litt på det der etter forrige gang det var nevnt i en annen tråd. Det står klart for meg at et eventuelt batteri framme i baugen vil være helt avhengig av en egen ladekilde. Delvis for at det for min del blir blir AGM i baugen og resten av båten bly/syre, men også på grunn av lange strekk og spenningstap. Jeg har akkurat innstallert en Victron Mosfet med 3 utganger. I dag trenger jeg bare 2 men hvem vet hva framtiden bringer :) Tanken min da er å koble kabel fram til baugen på egen utgang på mosfet og plassere lader framme ved batteriet. Så kommer det an på hvor mye ladestrøm du ønsker. Sterling har jo flere B2B ladere som jeg synes er fine. Her er det både batteri og tempsensor, men da har du også mulighet til å lade med en annen karestirikk. Har du samme karestirikk framme som bak, så kan du klare deg med den lille laderen til Sterling. Tror den var 4A. Da klarer du deg med 2,5mm2. Men jeg som allerede har 75mm2 fram til baugen, så tror jeg at jeg hopper i det med den store laderen med en gang og bare kobler pluss kabel direkte på Mosfet. Da kan jeg bruke AGM fullt ut med høy ladestrøm. Fordelen med dette også er at du kan koble landstrømlader også på utgangene på Mosfet. Litt usikker på hva de utvikler av varme, men det må jeg se på før jeg bestemmer meg. Fordelen med dette, så langt jeg ser det, er at når det er satt opp og sjekket så lever det sitt eget liv helt uanfektet av resten av båten. 

 

Dette er foreløpig mine tenker...

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, WGM36 said:

Er jo sikring på den eksisterende 50 m2 kabelen som ligger der i dag, blir også sikring fra batteri i baug til truster.

Men en hovedstrømbryter der har jeg ikke tenkt på, må nok ha på plass en h bryter for å få ro i sjela nå.

Takk for alle tips og innspill, kommer tilbake med bilder og erfaringer når jeg er ferdig.

 

Mvh Terje

Jeg har ordnet dette med en fjernstyrt hovedbryter på begge Optima batteriene til både baug og hekkthruster. Begge SE80.

De fjernstyrte hovedbryterne blir trigget av "tenningen". Slik at Optima batteriene bare er innkoplet ved motorgange,

Bryterne kan også betjenes manuellt. Noe jeg gjør et par ganger vinterstid for topping ved landstrømslading.

Normalt er det kun motorlading som betjener Optima batteriene. Og det fungerer utmerket, de er meget ladevillige.

Baugthruster er koplet via startbatteri. Hekkthruster via forbruksbank.

Installasjonen er nå 12-13 år gammel og fungerer utmerket ennå.

Omtalt av meg Jolo/Mix her i 2006:

 

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...