Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

På samme måte som en stor andel av MC-ulykker skjer med lånt/stjålet sykkel, har jeg en mistanke om at en stor prosentandel med grisekjøring blir utført at de som leier scooter tre-fire timer på nærmeste bensinstasjon, og dermed må få max ut av hvert eneste minutt. Jeg er for å likestille vannscooter med hvilken som helst annen båt på 10-15 fot rent klassemessig, men hadde hatt forståelse for at det ble inført restriksjoner ift førerbevis ut fra fartspotensialet. Siden man nå likestiller båt og scooter må selvsagt dette gjelde for alle. Greit med bevis for 30+ og 50+ knop, hvor det prentes både regler og hvordan man oppfører seg på sjøen i tillegg til rent kjøreteknisk innsikt.

For noen år siden hadde vi samme diskusjonen rundt RIB, hvor det også var enkelte som hevet stemmen om forbud, leketøy for fiffen etc. Det finnes selvsagt idioter fortsatt blandt RIB-folket, men de fleste har vel innsett at det er gode båter til sitt bruk. Har en selv, om ikke av den råeste typen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Honduras skrev 53 minutes ago:

 har jeg en mistanke om at en stor prosentandel med grisekjøring blir utført at de som leier scooter tre-fire timer på nærmeste bensinstasjon, og dermed må få max ut av hvert eneste minutt.

 

Jeg tar det ett hakk videre og konspirerer. Det er scootermotstandere som nå leier seg scooter og kjører gris på fjorden :-D

Link to post
Share on other sites

Idioter finnes i alle leire.

Jeg ligger ofte sammen med en selvoppnevnt "vannskuter-hater", men denne helgen bemerket han at det var hyttebåtene som sto for støy og bølger.

Der vi ligger i helgene er det 5 knop og det var ikke EN skuter som brøt grensen. Når jeg reiste innover på søndag hadde jeg også en skuter bak meg opp hele Svelvikstrømmen(7 knop) og han ga ikke gass før han var kommet opp til Drammensfjorden.

Jeg er i utgangspunktet ikke imot vannskutere, men jeg vil gjerne benytte anledningen til å gi helgens skuter-folk honnør og applaus for hva jeg observerte :flag::thumbsup:

 

Redigert: For ordens skyld, dette var på nordspissen av Kommersøya i Sandebukta.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om man liker vannscootere eller ikke, tror jeg alle oppegående mennesker er enig i at sånn oppfører man seg ikke hverken på sjøen eller på land. Hadde en kommet og hevet ei bøtte vann på meg mens jeg satt i en park hadde det vel vanket politianmeldelse eller i det minste "en klapp på skulderen" hvis jeg fikk tak i gjøken.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 5 minutes ago:

Idioter finnes i alle leire.

Jeg ligger ofte sammen med en selvoppnevnt "vannskuter-hater", men denne helgen bemerket han at det var hyttebåtene som sto for støy og bølger.

 

Ja, mye hyttefolk som kommer  med skjærgårdsjeepene sine i halvplan og lager egentlig ganske store bølger. Det artigste er jo nå disse kommer i god fart inn mot kaia og sliter med at båten deres ikke ligger rolig når de skal legge til, uten å forstå at det er deres egen hekksjø som forårsaker problemene.

Link to post
Share on other sites

Hehe....vi har hatt en av de. Han kom inn og forbannet seg over hvor urolig det var der, mens det var hans egne hekkbølger.

I tillegg begynte han å hytte med neven til andre som kjørte forbi etterpå :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev 1 time siden:

Hehe....vi har hatt en av de. Han kom inn og forbannet seg over hvor urolig det var der, mens det var hans egne hekkbølger.

I tillegg begynte han å hytte med neven til andre som kjørte forbi etterpå :giggle:

Hehe, tatt meg selv i tenke det samme flere ganger. Banner og steiker fordi det gynger når det fortøyes , men luren får en annen låt når bølgene er mine egne som slår tilbake fra land 

:diving:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til Lecakuler som mat for impeller anbefales kasteposer med tørket brennmanet. Brukt med suksess fra saktegående 'gavlabåt' mot bermen i raske plastbåter på 80-tallet..

 

Slik moro er irriterende nok når en blir våt, men den dagen dønakken på skuter mister kontrollen og knuser i snekka blir det fort enda mindre gøy.

 

Angående sammenligning med motorsykkel: Er det noen som tror at MC ville blitt tillatt dersom det ble lansert i dag? Eller alkohol?..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 17 minutes ago:

Angående sammenligning med motorsykkel: Er det noen som tror at MC ville blitt tillatt dersom det ble lansert i dag? Eller alkohol?..

 

Motorsykkel hadde nok blitt godkjent i dag, fordi vi på veien har et godt regime for opplæring og godkjenning før du slipper ut på egenhånd. Selv for å kjøre en moped med 50cc og 2.5 hk må man ta et sertifikat.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 19 timer siden:

Det var vel noen som nevnte Leca singel i sjøen.... :rolleyes:

 

joachimo skrev for 7 timer siden:

Leca-dispenser bak på båten hørtes jo ut som en idè :giggle:

 

FredT skrev for 7 timer siden:

I min store uvitenhet - hva kan forventes å skje om en skuter "spiser" litt Lecakuler?

Hjelper DET.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, VannTro said:

Idioter finnes i alle leire.

Jeg ligger ofte sammen med en selvoppnevnt "vannskuter-hater", men denne helgen bemerket han at det var hyttebåtene som sto for støy og bølger.

 

Samme observasjonene her også.

De som plager/ irriterer meg mest her i området er som nevnt over i 9x% av tilfellene hyttebåter og DC'er som ploger sikk sakk mellom båtene i 15-30 knop gjennom trafikkerte sund og uthavner. Noen så nærme så hekkbølgen smeller i skutesiden og med førere som er helt tomme i blikket.  Jeg tror ikke de tenker en tanke på bølgene de lager eller fartsgrensene de bryter.  

 

Samme med noen få seilere som på død og liv må krysse ut noen av landets mest trafikkerte sund en fredags ettermiddag i juni/ august.  Blir omtrent som å konstant krysse alle feltene på E6/18 ut av Oslo i rushen en fredags ettermiddag.  Ikke nødvendigvis ulovlig, men fy f... så mye ugang det lager for alle andre på samme vei/ sund. 

 

Jo, jeg ser en og annen scooterfører som tar seg noen friheter, men mitt inntrykk er at dette har bedret seg betraktlig etter "frislippet".  

Har ved et par anledninger tatt en prat med scotterførere som ikke holdt seg i skinnet, nå sist en som kom inn mot bensinbrygga mellom 2 lange flytebrygger der jeg har båtplass i 10-12 knop.  

 

Spør om de er glade for lempingen på regelverket som gjør at de lovlig kan ferdes rundt som andre båter.  Svaret er som regel at det er flotte greier og var på høy tid.

..så spør jeg de om de synes det er spesielt lurt å kjøre som en komplett idiot med tanke på alle vannscooterhaterene med mobilkameraer rundt omkring som bare venter på en anledning til å dokumentere scooter-bøller i akson og sende til avisa. 

Virker som det går opp et lys for de fleste...

 

Ut i fra egne observasjoner er det ikke scoooterene som lager mest ugang denne sommeren. Problemet er som alltid føreren og ikke farkosten. 

Synes godt det kunne smelt skikkelig for de som kjører som idioter og forulemper andre. Ikke tilsnakk og et par lapper i bot, men noe som svir skikkelig. 

Tipper langt flere hadde begrenset seg da. Ser ikke mange som kjører i 150 i 50-sona. Tror noe av årsaken til det er at folk vet det er rett i buret om man blir tatt. 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev for 7 timer siden:

 

Nei, det er ikke i min fantasi. Min eneste dårlige erfaring med vannscootere var da jeg selv skulle prøvekjøre en i forbindelse med en sommerfest på jobben. Syntes farkosten føltes veldig utrygg, da det føltes veldig utsatt i høy hastighet (var redd for å bli kastet frem i styret hvis jeg skulle treffe en bølge i feil vinkel). Nå skal det sies at jeg nesten ikke kjenner meg igjen i noen av problemene folk har med andre menneskers oppførsel, det være seg i båt eller andre områder i livet, og det kan kanskje ha noe med saken å gjøre.

 

Han fortalte hva som hadde hendt ham. At ikke du har opplevd det samme betyr ikke at problemet og andre lignende historier ikke eksisterer. Så naiv er du ikke.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

På samme sted som det ble kjørt pent med vannskuter sist helg var det en episode med en 30 foter i halvplan for noen helger siden. Da gikk baugspydet på en seilbåt, en fortøyningsring ble røska ut av brygga og et frontbord på brygga ble delt i to. Tilfeldighetene ville det slik at den passerende båten ble gjenkjent og dukket selv opp ved samme brygge påfølgende helg. Da ble eier av skadet seilbåt tilkalt og tok affære. Skadeforvolder la seg flat og vil nok i fremtiden holde fartsgrensene samt titte litt mer etter egne hekkbølger.

@sap_2000 Du har selv ligget der en natt og om jeg husker rett bemerket du at det var mye idiotkjøring forbi i 5 knopen. Jeg kan love deg at det ikke har blitt spesielt bedre, bortsett fra vannskuterne ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

Jo, jeg ser en og annen scooterfører som tar seg noen friheter, men mitt inntrykk er at dette har bedret seg betraktlig etter "frislippet".  

Deler den observasjonen. Kjøremønstret har endret seg radikalt nå når de kan bruke scooteren til annet enn å kjøre i ring.

Problemet med utleiescooterne er der enda. De kjøres av åndsamøber uten kjennskap til sjøveisregler og fartsgrenser.

Link to post
Share on other sites

Marwin skrev for 1 time siden:

 

 

Hjelper DET.

Klart det hjelper, da stopper jo faenskapet, og man kan få tak i idoten som sitter oppå.

Så kan man jo velge videre hva man skal gjøre. I denne konkrete situasjonen hadde det ikke vært mye tvil,først en pøs med sjøvann i hodet på tullingen og så inn til politiet som man naturligvis har kontaktet og bedt stå parat på land.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Mulligan said:

Problemet med utleiescooterne er der enda. De kjøres av åndsamøber uten kjennskap til sjøveisregler og fartsgrenser.

 

Har de samme tanker som deg. Utleiemarkedet gjør ikke scootersaken noen tjeneste. Men håper og tror det markedet også blir mindre nå som man kan kjøre scooter lovlig på lik måte som andre fartøy.  

 

Jeg har alltid hatt lyst på scooter for å kunne komme meg lettere frem og tilbake i indre oslofjord og enklere kunne kjøre meg en kveldstur. Så lenge jeg ikke kunne kjøre den lovlig ut av havna var det uaktuelt å eie selv, men har flere ganger lånt meg en.  

 

Nå vurderer jeg sterkt og anskaffe meg en scooter for overnevnte bruk, samt bruke den som jolle noen ganger, f.eks når moderskipet ligger i middagsbukta og rederinnen skal hentes, handle osv. 

Og, får jeg meg scooter vil jeg ikke plage andre i større grad enn jeg gjør i dag med trawleren :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, PiperBill said:

 

Han fortalte hva som hadde hendt ham. At ikke du har opplevd det samme betyr ikke at problemet og andre lignende historier ikke eksisterer. Så naiv er du ikke.

 

Han spurte (kanskje retorisk) om det var noen som ikke hadde negative erfaringer med vannscootere. Jeg tenkte jeg skulle legge inn ett datapunkt som viser at det i alle fall er én person her som ikke har hatt negative erfaringer. Jeg benekter ikke at det foregår grisekjøring med vannscootere, men i min erfaring er det ingen grunn til å påstå at scootereiere¹ er verre enn andre. OK?

 

¹  Skrev opprinnelig "førere" her, men endret det til "eiere" pga. at utleiescootere trolig har et helt annet bruksmønster enn privateide scootere. Da jeg selv prøvde scooter for første og siste gang (ved Filtvet) ble det selvfølgelig bare til å vingle rundt i nærområdet. Det var det vi fikk beskjed om å gjøre. Ingen langtur med leiescooteren.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hours ago, nomen said:

Jeg vet ikke, men jeg mistenker at vannjeten ikke liker å spise "småstein".

 

Bare tenk hvilken nytelse det ville vært om de i snekka hadde kastet ut en sekk med lecakuler etter første "angrep,og sett frykten i hvitøyet på vassfis idioten som nå dupper hjelpeløst på fjorden, og dnekka med søkkvåte folk kommer tøffende imot han i 5 knop????

 

Tror det er et fåfengt håp. I Thailand ser jeg dem kjøre i full speedd opp på stranda med sand og småstein. Har ikke stt at det er noe problem. Tror nok de spiser lecakuler som drops . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev for 2 timer siden:

 

 

Nå vurderer jeg sterkt og anskaffe meg en scooter for overnevnte bruk, samt bruke den som jolle noen ganger, f.eks når moderskipet ligger i middagsbukta og rederinnen skal hentes, handle osv. 

 

 

Personlig ville jeg nok avventet og sett hva kommunene lager av reguleringer i år og før neste sommer før jeg tok turen til forhandler. 

 

Vil ikke en "morsom" rib gjøre mye av samme nytta uten å bli rammet av evt. reguleringer retta mot vannscooter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...