Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

Problemet slik jeg ser det, er at sjøen er et sted for rekreasjon for alle og med alle slags farkoster,  fra ynglingene i A joller, de som padler kajakken i et par knop, familien som håper på en sei til middag og Jensen som putrer avgårde i snekka. Så kommer disse små vepsene i 50 knop + i kappkjøring selvfølgelig, ellers er det ikke noe gøy. Og hvor er fokusert,  selvsagt på den det kappkjøres med......bang.... enda en overskrift i avisen.......

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Med god utsikt over området utendor havnen i Lillesand kan rapporteres; Noterte i løpet av dagen to scootere som begge kjørte ut mot Grunnesund og gjennom et sund i rundt 20-25 knop. Sundet er meget tydelig merket med fartsgrense fem knop. Ingen båter som fukgte dette gode eksempelet. To av to er vel sånn rundt 100%?

 

Forøvrig er det skremmende mange som enten ikke har lanterner eler vleger å benytte seg av disse, spesielt gidder ikke folk å sette opp den hvite akterlanternen for det er vel for mye "heft"?

 

Ellers er det vel enkelte medlemmer her som har gjort forsøk på å overbevise resten av oss hvor gode slike scootere er både til personbefordring og til frakt av varer, men slike eksempler har jeg for egen del til gode å se, muligens et lokalt Kragerø-fenomen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så langt i dag har jeg kun sett en scooter ute, men han klarte til gjengjeld å skremme opp en del ærfugl, må nesten ha vært med vilje eller dårlig syn. Han kjørte også gjennom det samme sundet i 25 knop, et sund som er tydelig merket med stort skilt med maks fem knop.

 

Ellers var det en hyggelig dåp av den nye Røde Kors-båten i Lillesand!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 7 timer siden:

Med god utsikt over området utendor havnen i Lillesand kan rapporteres; Noterte i løpet av dagen to scootere som begge kjørte ut mot Grunnesund og gjennom et sund i rundt 20-25 knop. Sundet er meget tydelig merket med fartsgrense fem knop. Ingen båter som fukgte dette gode eksempelet. To av to er vel sånn rundt 100%?

 

Forøvrig er det skremmende mange som enten ikke har lanterner eler vleger å benytte seg av disse, spesielt gidder ikke folk å sette opp den hvite akterlanternen for det er vel for mye "heft"?

 

Ellers er det vel enkelte medlemmer her som har gjort forsøk på å overbevise resten av oss hvor gode slike scootere er både til personbefordring og til frakt av varer, men slike eksempler har jeg for egen del til gode å se, muligens et lokalt Kragerø-fenomen.

Ser du nevner lanterner. Bor like ved sjøen, og ser mange båter kjøre forbi etter mørkets frembrudd,.Virker som day-cruisere/skjærgårds-jeeper, o.l  kun kjører med tente rød og grønn lanterner, men uten denne "masta" for hvit lanterne, som er festet akter. Tror mye av grunnen er at denne blender/lyser opp hele båten slik at nattesynet blir lik null.

Link to post
Share on other sites

Når noen sitter og teller antall vannscootere som går i ulovlig fart i 5-knopssonen vill jeg gjerne også vite om de ser mange joller, RIB-er og andre som går i plan der. Eller er dette bare et vannscooterproblem? Jeg ligger i marina godt innenefor 5-knopsgrense, men har enda ikke greid å se en vannscooter som bryter farstgrensen. Men overmotoriserte joller og RIB-er med godt voksne folk ombord suser forbi i full fart hele tiden, også rundt bryggene.

 

Jeg synes personlig at vannscooter er noe dritt. Men det er sikkert fordi jeg er blitt for voksen for slikt leketøy.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjøring i halvplan er noe dritt ;-) Ellers er det masse nye vannscootere i Kragerø. Synes ikke de er plagsomme, selv de som leker seg utenfor landstedet mitt. Det har alltid vært vannskikjørere der også og det er spinnende propeller på utenbordsmotorer når de foretar for skarpe svinger og vannskipersonen faller.

 

Dette er sommer folkens. Betyr fint vær og glede. Det viktigste er å være glad, glede andre og la andre få glede seg. Men ta hensyn og vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg selv uavhengig av båttype, Windy, vannscooter, snekke eller seilbåt, så går dette fint.

 

En helt annen ting:

I går kjørte jeg Kragerø/Oslo med båt og gjennom flere sund. Hvorfor skal så mange absolutt krysse på min styrbord side når de kommer i mot og jeg føler jeg kjører litt på kanten mye til styrbord til og med og grenser til for grunnt farvann og de har masse vann på babord der man forventer at de bør kjøre. Dette med å holde til styrbord i smale sund ved motgående trafikk er i 50 % av tilfellene tydeligvis helt utvannet.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Mulig du er offer for et syndrom som gjelder møtende båter. Veldig ofte har de lett for å bruk meg (deg) som siktepunkt for styring og svinge litt til side i siste liten. Endrer jeg kurs så endrer de etter. Passering blir ofte nærmere enn jeg ønsker. Spiller ingen rolle om det er åpent hav eller et trangt sund.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg satt noen timer i går ved et sted som har fem knop. En god del vannskutere kom forbi, og alle sammen holdt seg til de fem knopene som er veldig tydelig merket der. Godt voksne herrer i store og mindre båter med mer eller mindre kraftige motorer likeså. Ungdom under 16 i Steadyer og de mellom 16 og 25 i de pileformede racerbåtene som var så populære på 80-tallet? Ja, særlig... Fartsgrenser er for andre. Jeg sperret selv en av dem i går, han kom i minst 20 knop inn i sundet, så jeg kjørte sikksakk i fem knop. Det virket ikke som om han likte det helt... Etter det jeg har sett på fjorden utenfor hytta (Nordfjorden i Mandal) er ikke vannskuterne noe som helst problem, småpøblene i Steady (med 9.9, så de selvsagt går langt over de lovlige 10 knop) er et mye større problem. For andre båtførere er en del av dem like lette å forholde seg til som en flokk løpske kaniner på amfetamin. Der går det bra med de pileformede, for de kjører stort sett rett fram.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen som har tenkt tanken at småunger som går skole av sine foreldre i å gi faen i lover og regler ved å få joller som går langt over de lovlige 10 knop også går en god skole i å gi faen videre på sjøen ettersom de vokser opp? Om 5 år har de en skjærgårdsjeep eller speedbåt, eller vannscooter. Om 10 år har de sin første lille familiebåt osv. Om 15-20 år kan de lære opp egne unger i å gi faen ved å la de gjøre det som ikke er lov fordi mamma og pappa syns det er "dumme regler". 

 

Er vel den såkalte "livets skole" dette ;-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, NilsPils said:

Når noen sitter og teller antall vannscootere som går i ulovlig fart i 5-knopssonen vill jeg gjerne også vite om de ser mange joller, RIB-er og andre som går i plan der. Eller er dette bare et vannscooterproblem?

 

Kan bare svare for meg selv. SIden vårt lille krypinn er slik at man ser ut i innseilingen i Lillesand ja nesten enten man vil det, eller ei, så legger man innimellom merke til hva som rører seg på sjøen uten at det er satt av spesiell tid til dette eller gjøres noen undersøkelser på noe sett og vis utover "tilfeldighetene". Vannscootere har et relativt typisk lydbilde (høyt turtall og høy hastighet) som gjør at man nesten automatisk hever blikket og kikker ut/utover. Mitt poeng er at disse scooterførerne utmerket seg nokså konsekvent med sin manglende respekt for lovverket, dessverre. At en og annen båt, jolle, rib eller hva det måtte være, også viser manglende respekt for lover og regler er helt klart, men disse er mere unntaket enn regelen, heldigvis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ligger i seilbåt i kroatia nå, her er det lite/ikke noe problem, selv om scooter utleien var 400 meter borti her. Seilbåter har i dag vært problemet, både de i kø før oss, og de bak, hadde alle tildels stygge krasj i brygger og andre båter her, har løpt rundt med store fendere og hjulpet andre som kom inn her nå, ikke pent- 

 

Har sett en haug båter i plan i 5 knopen, bestemann på st. hans på vei inn mot sandvika, jeg lå paralellt med store politibåten, både politiet og jeg ble litt perplekse da han tydeligvis ikke så de og bare gunna på igjennom, de lå ca midt i sundet. 

 

Fortsatt ikke sett en eneste vannscooter som bryter 5 knopen eller kjører for nærme land i oslofjorden i år, det er faktisk en VESENTLIG forbedring fra tidligere år, så det er jo noe :)
 

 

@lingefan

Bra du får båt med 2 maskiner, kanskje de respekterer deg litt da, opplever som deg at mange gjør poeng av å sikte på deg og gå litt nærme, du får trimme ut og lage litt rooster, du skal se folk blir skeptiske da ;) 

Link to post
Share on other sites

andersb skrev for 21 timer siden:

 

Fortsatt ikke sett en eneste vannscooter som bryter 5 knopen eller kjører for nærme land i oslofjorden i år, det er faktisk en VESENTLIG forbedring fra tidligere år, så det er jo noe :)
 

 

Man skal vel ikke se bort fra at det har vært en viss selvjustis i vannscootermiljøet og at de som har kjørt gris har fått passet påskrevet av andre vannscooterførere :)

 

Det verste jeg har sett i år var en voksen mann i RIB med full gass godt innenfor badebøyene på Hvervenbukta på lørdag. Stranda var full av badende.

 

Link to post
Share on other sites

Rart at jeg nå plutselig legger merke til disse scooterne, tidligere har jeg ikke tenkt på de i det hele tatt. Syndes de forsåvidt ser morsomme ut og går stille i forhold til farten. Nå med alt bråket i media så legger man merke til de overalt. Uansett, så har vi notert oss at INGEN av de holder fartsgrensen på 5 knop her vi ligger. Vi har tilsammen sett 10-15 ulike personer/scootere vil jeg tro, sikkert samme folk hver helg. Høy alder ser ikke ut til å gi noe avslag i fart, alle kjører like fort/sakte. Bortsett fra farten har det ikke vært spesielt uvettig kjøring. Det er klart at en slik scooter er oppe i 50 knop for så å kjøre i 3 knop etter 4-5 sekunder. Jeg føler meg ikke veldig plaget av de må jeg si. Jeg ville foretrukket å bli påkjørt av en scooter istedenfor en RIB i samme hastighet om ulykken skulle være ute.  

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg ganske liberal til de forskjellige kjøretøy. På land har vi jo en linje/vei vi skal følge. På sjøen har vi ikke det. Men før følte jeg det var lettere å "lese" hvilke kurs fartøyene hadde staket seg ut. Nå virrer jo planende farkoster på kryss og tvers som en flokk med bier. Kjenner det kan være litt stressende i snekka mi. Er ikke så mye jeg får gjort med mine 8 knop hvis noe skulle oppstå, annet enn å prøve på en unnamanøver.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 7/2/2017 at 15.32:

Interessant nok er det nå et program på P2 fra da TV kom til Norge. Og om hvordan man først ville forby TV og så forby fargeTV.

Akk ja. 

Ja vi har vært skeptiske til mye rart opp igjennom tidene, selv om TV og vannscooter på ingen måte kan sammenlignes. 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 2.7.2017 at 15.32:

Interessant nok er det nå et program på P2 fra da TV kom til Norge. Og om hvordan man først ville forby TV og så forby fargeTV.

Akk ja. 

Er mer riktig å sammenligne med utvendig lydanlegg på russebusser. Veldig gøy for de som er innenfor, stor ulempe for mange.

 

Mitt mål for sommeren er å finne områder uten forstyrrende vannskutere. Blir å unngå sørlandet i år også da.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 2.7.2017 at 15.32:

Interessant nok er det nå et program på P2 fra da TV kom til Norge. Og om hvordan man først ville forby TV og så forby fargeTV.

Akk ja. 

 

Norskere blir det ikke ???

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De gjør det jo ikke så¨lett for seg selv disse vannscoter tilhengerne, nå er det NOK en ulykke, en stor sådan utenfor Filtvet i ettermiddag

https://www.dt.no/nyhet/hurum/motor/kollisjon-mellom-to-bater/s/5-57-672462

 

Så kan man si at det er ikke utstyret det er noe feil på, men førerne, joda men utfallet blir ofte like tragisk for det.

Dette er og blir et leketøy, og har ingenting med båtliv å gjøre, etter mitt syn. Leketøy er gøy, men det skal beherskes og.

Link to post
Share on other sites

Du sier NOK en ulykke. Jeg har ikke fått med meg andre ulykker enn den i København?

 

Saken du linker til var dramatisk en stund da 2 personer var savnet. Dykkere var sendt (200 m dypt), 3 RS båter i full spiker nordfra og sydfra på Marinetraffic + helikopter i lufta på flightradar. Det meldes heldigvis nå at alle er kommet til rette og at alle er "i form".

 

Jeg er scooter entusiast selv, og har sagt tidligere på BP at jeg tror utleie er det største problemet. I denne saken var scooterne leid ut fra Villa Malla. Jeg syntes utleie av scootere er uforsvarlig.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...