Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

Ja, jeg sier NOK en ulykke, et lite 10 minutters søk hos Herr Google gir deg resultatene.

Det kommer opp i tillegg til den stygge i Køben en rekke ulykker, Frøya, Utsira, Kristiansand, Kragerø, Mandal, Hardanger, Fauske, Agdenes og Sandnes. Lengre gadd jeg ikke holde på med søket. 

Det er helt greit å være entusiast, jeg er ingen motstander av dette selv. Men i likhet med høyhastighets rib'er og for eksempel høyhastighetsbåter som hydrolift mm så mener jeg at man 

må kurses og sertifiseres for å kunne føre båter og redskaper som går så forbaska fort. Min mening er at så og si ingen vanlige folk har den nødvendige kunnskapen til å rase rundt på fjorden i 40 knop og oppover. Middelaldrene menn, som står helt øverst på ulykkes statistikken har en tendens til å tro de fint behersker det.

Jada, det skjer ulykker med båter og, ingen tvil om det er mye å ta tak i der og. Og altfor ofte er det fart og atter fart som har skylden. Det er vel jammen sjelden

jeg hører om en snekke som har forårsaket ulykker. 

Senest i dag fikk jeg med selvsyn se en scoter entusiast som kom som en rakett gjennom Oslo havn fra Sørenga til Aker Brygge, jadda 5 knops grense hele veien er det der.

Så jeg gjentar gjerne..., man ødelegger for seg selv, og det gjør at forbud etter forbud kommer nedover hele kysten. 

Er man så forbaska opptatt av å bli sett på som en båt, så får man oppføre seg som i en båt da og ikke være helt villmann.

 

Link to post
Share on other sites

Nå melder VG om at dette egentlig ikke var en ulykke slik jeg tolker det. De veltet. Den ene scooteren hadde sogar ingen fart da det skjedde. Det kan jeg forstå. Den ene scooteren vår er en Seadoo Spark (ser ut som om det er det som er avbildet i avisene). Den er ikke altfor stabil, og spesielt ikke med to helt uerfarne personer på. Igjen, utleie og utlån til hvem som helst er en uting.

 

Jeg er bare glad dette ikke var verre for de involverte. Og så syntes jeg det var en helt super respons fra nødetatene da det sto på og ingen helt visste hva som hadde skjedd.

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 minute ago:

Nå melder VG om at dette egentlig ikke var en ulykke slik jeg tolker det. De veltet. Den ene scooteren hadde sogar ingen fart da det skjedde. 

 

Dette må jo være et hardt slag for vannscooterhaterne som sprettet champagnen da det ble meldt om en ulykke.

 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke å forvente at vannscooter hatavisa Dagbladet med Marie Simonsen (hytte på Tjøme) i spissen skal ha et tilstrekkelig presisjonsnivå i denne saken, men det var altså ikke en kollisjon. De veltet. Et uhell er vel mer beskrivend fremfor å kalle dette en ulykke. De klarte vel bare ikke å snu scooteren og krabbe opp igjen.

 

Ikke helt riktig her heller, men en noe bedre forklaring av de faktiske forhold:

https://www.rha.no/nyhet/hurum/motor/fem-barn-og-tre-voksne-i-vannskuterulykke/s/5-57-672462

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 1 time siden:

Nå melder VG om at dette egentlig ikke var en ulykke slik jeg tolker det. De veltet.

 

jotto skrev for 1 time siden:

Dette må jo være et hardt slag for vannscooterhaterne som sprettet champagnen da det ble meldt om en ulykke.

 

Arrgh, da får jeg sette korken i flaska igjen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hehe... Ikke nødvendigvis. Du kan eventuelt ta deg et glass og skåle for at beredskapen i dette tilfellet fungerte godt (slik jeg tolker det fra media og det jeg fulgte på marinetraffic og flightradar da usikkerheten om hva som hadde skjedd rådet). Her gikk man maks ut fra start.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Alt dette er flott, men jeg lurer fremdeles på om det er riktig at det var snakk om 4 scootere, og kun tre voksne. I så fall meget betenkelig.

Jeg er enig i at utleie av vannscooter ikke bør forekomme.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Utleie er håpløst. Da er det bare folk som skal kjøre første gang og teste hvor fort det går og å kjøre i ring.

 

Jeg er pro vannscootere og at de skal være likt med fritidsbåter. MEN, jeg må innrømme at det er en del tullekjøring på vannscooter i Kragerø nå siste to dagene, mem de fleste oppfører seg pent. De som kjører tulling er samme to stk hver gang. Er en nabo som driver med vannskikjøring fra rib og en annen grisekjører med vannscooteren like bak og foran denne vannskikjøreren. Siden han hopper mye og mye variert gassing er det litt forstyrrende.

 

Sertifikat er løsningen.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Som det ble gjentatt flere ganger så er opplevelsen av lyd subjektivt. Og jokkekjøring ble ikke tatt opp. 

--

Så tja.. for meg så er lyden av et slagborr mer plagsomt enn fra en drill. Og fra en jokkekjørende scooter mer plagsomt enn fra en motorbåt som går forbi. 

 

Men selvsagt motsatt også. Jokkekjøring med påhengs vil være mer plagsomt lydmessig enn at en scooter kjører forbi. 

 

Men jokkekjører man mye med påhengs da? Kan ikke si det er veldig utbredt. 

Link to post
Share on other sites

Enig med Pinkvin - det er på/av/på/av-gassingen som er problemet, ikke et jevnt støynivå. For endel virker det helt umulig å holde jevnt gasspådrag med scooter i mer enn 5-6 sekunder før de må bråstoppe, ta en 360, gi gass på nytt, bråstoppe, ny 360 osv. Ren lekekjøring, med andre ord.

 

Etter årets sommertur ned Bästkusten og til DK må jeg si at min erfaring er at plagsom jollekjøring er det lite av. Det er noen unger (8-16 år) som bruker familiens jolle, men de oppfører seg stort sett pent - i hvert fall i havn og havnenært. Det virker også som de kjører til noe - til en båt, en brygge, en stein, en kiosk, en annen jolle eller noe. De kjører sjelden bare for å underholde seg selv eller "danse" rundt. Og de har skjønt at gassen har mer enn on/off-innstilling. De graderer gasspådraget fornuftig.

 

Når det gjelder vannscooter så stiger snittalderen betraktelig for de jeg har observert, og det er for så vidt en god ting. Det er mer på/av-gassing, jokking med gass og scooter, og overraskende ofte så jeg menn på scootere som kjører til en annen båt for å snakke, men i stedet for å ligge rolig ved den andre båten og snakke så tar de 360 mens de snakker, jukker fram og tilbake, ruser osv. Og det er visst en større tilbøyelighet til å gi mer gass i havn/havnenært enn med jolle.

 

Merk at dette er basert på mine observasjoner i sommer, og ikke noen "fasit" for andre enn meg selv og det jeg har sett.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
joachimo skrev On 20.6.2017 at 10.35:

Leca-dispenser bak på båten hørtes jo ut som en idè :giggle:

 

Ja det er jo en fin måte og bli anmeldt for hærverk av scooter og forsøpling på, i tilegg en fin måte og bruke ferie budsjettet :)

 

HVIS det hadde virka, noe det ikke gjør. Så hadde du ødelagt impeller og den ringen rundt impelleren, det hadde blitt 16000kr i erstatningskrav, i tilegg hadde det blitt bot for hærverk og forsøpling :) 

 

Men er jo påfunn som dette, som gjør at mange kjører rundt med kamera på scooterne hele tiden, så hvis noen prøver seg på noe sånt, så er det stor sjangs for at det hele blir filma, så da har jo scooter"bølla" rimelig fine beviser mot den lobotomerte idioten som prøver seg på ett "smart" stunt :) 

 

Det virker jo som mange idioter her er klare for krig, tenk åssen det hadde blitt hvis scooter gjengen hadde vært like krigersk, hatt 20stk 10m flytetau i scooterne som de hadde hivd i vannet forann båtene.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Grønngylt skrev On 9.1.2018 at 12.32:

 

Ja det er jo en fin måte og bli anmeldt for hærverk av scooter og forsøpling på, i tilegg en fin måte og bruke ferie budsjettet :)

 

HVIS det hadde virka, noe det ikke gjør. Så hadde du ødelagt impeller og den ringen rundt impelleren, det hadde blitt 16000kr i erstatningskrav, i tilegg hadde det blitt bot for hærverk og forsøpling :) 

 

Men er jo påfunn som dette, som gjør at mange kjører rundt med kamera på scooterne hele tiden, så hvis noen prøver seg på noe sånt, så er det stor sjangs for at det hele blir filma, så da har jo scooter"bølla" rimelig fine beviser mot den lobotomerte idioten som prøver seg på ett "smart" stunt :) 

 

Det virker jo som mange idioter her er klare for krig, tenk åssen det hadde blitt hvis scooter gjengen hadde vært like krigersk, hatt 20stk 10m flytetau i scooterne som de hadde hivd i vannet forann båtene.

 

 

Kamerateknologien du beskriver, og evnen til å finne ut hvilken båt som evt legger igjen en stripe med lecakuler hører hjemme i en dårlig episode av CSI "vannscooterpatruljen", ikke i virkeligheten. 

--

Og du sier også at "påfunn som dette" allerede er utbredt og at det er derfor mange velger å "kjøre" vannscooter med kamera. Javel, det tror jeg ikke på. Det er mange gode grunner til å "kjøre" med kamera, mest for å gjenoppleve en god opplevelse, ikke fordi man tror andre lemper lecakuler på sjøen. 

 

Og du kaller andre på sjøen for idioter og lobotomerte idioter som er klare for krig. 

--

Lille speil på veggen der... hvem er idioten på sjøen her? 

Link to post
Share on other sites

Tipper leca kuler ikke vil ha noen virkning der vi farer forbi i 70 knop.

 

Vel, det gjør vi jo ikke heller. Jeg tror det vil gå fint med seilbåter, motorbåter og vannscootere til sommeren også.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Lecakulene ligger jo i overflata, scooter skroget ligger noen cm under vann og har 2m våt flate, så man skyver lecakulene unna før man vanninntaket :)

 

Men i tilegg ville en lecakule bare blitt pulverisert av vannjetten og de kreftene der.

 

70knop? Da må du kjøre noe blodtrimma greier, rxp-x300 gjør jo ikke mer enn 63knop (gps fartssperre)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...