Jump to content

Det var dråpen som fikk begret mitt til å bli fullt, vannscooter


pipe

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 17 timer siden:

Så var vi i gang igjen. Fra politiets twitterfeed:

 

Ikke bra og skal ikke forsvares. Likevel: Jeg er gledelig overrasket over hvor  slike oppslag det har vært gjennom sommeren. Jeg er klar over at det har vært to (tre?) tragiske dødsulykker med vannscooter, men utover dette synes omfanget av presseoppslag med vannscootere involvert i uvettig kjøring å være beskjedent.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Bør vannscootere bli forbudt. En dødsulykke nylig hvor en 18 åring omkom. Kan leketøyet være en fare for liv og helse for andre  som ferdes på sjøen. Nå passerte en vannscooter i 40 knop i et trangt sund her vi lå. Det er absolutt ikke innafor. Bør politi og kystvakta avlive vannscooteren med et velrettet skudd i de tilfeller de er en fare for liv og helse

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KzOEl5/18-aaring-omkommet-etter-vannscooterulykke

Link to post
Share on other sites

 

Ugleseth skrev 1 time siden:

Bør politi og kystvakta avlive vannscooteren med et velrettet skudd i de tilfeller de er en fare for liv og helse

Hvorfor bare vannscootere . . ?

 

Jeg ligger i Hankøsundet i 5-knop-sonen. Har hittil ikke sett en eneste vannscooter som bryter fartsgrensen. Alle slakker ned der fartgrensen begynner og komme krypende inn til marinaen. Det er tydelig at de har fått beskjed og har respekt for mafiaen som er etter dem. Jeg syne nesten synd på dem av og til. Folk og fe i raske joller, derimot . . ? De kommer gjerne i full pinne på kryss og tvers i sundet og stryker ofte forbi oss på godt skuddhold der vi ligger ytterst i rekka. Tydelig at noen tror at fartsgrensen bare gjelder store båter . . .

 

Men når det er sagt. Jeg har såpass toleransegrense at jeg ikke ergrer meg og er egenttlig LITT enig i at de små må få utfolde seg litt mer enn de store (kjører ikke rask båt selv).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 1 time siden:

Bør vannscootere bli forbudt. En dødsulykke nylig hvor en 18 åring omkom. Kan leketøyet være en fare for liv og helse for andre  som ferdes på sjøen.

Nei ikke forbudt, Da danskene fikk en stygg ulykke med vannskutere (dobbelt drap) tok det 4-5 mnd  før en krevde opplæring og sertifikat var på plass.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hva dere snakker om/klager om. Nå har vi vært ute med båten i 3 måneder på den svenske vestkysten imorgen ned til litt syd for Göteborg , og har ikke opplevet noe av det dere skriver om. Kanskje vi får det med oss på nordgående når vi kommer opp i "Harryland"? Vi ligger nå i Kungshamn/Fisketongen/Springet båthavn.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 25 minutter siden:

Svenskene er mer kultiverte, vitenskapelig bevist.

 Det gjelder tydeligvis også nordmenn, også de med 40+ fot båter når de er syd for Smögen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har vært mye mindre råkjøring i Arendal i år synes jeg. Det finnes en og annen som kjører fort i trange områder, slik som i elva (Nidelva). Men de fleste har i år kjørt ganske pent, og arendalitter er ikke kjent for å være kultiverte :giggle:

Hadde en jolle som passerte min fortøyde båt på under 10 meters avstand i cirka 20 knop, mens vi badet. Mine to tenåringer, min 6 år gamle datter og jeg.  Antar ca 8 meters avstand. Et sund som er rundt 15 meter bredt. Det er ikke greit.

 

Men vannskuter-førerne har oppført seg stort sett fint i år (bortsett fra at noen digger å kjøre i bølgefart). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det skjer dødsulykker med andre farkoster også, sågar de fleste er vel med andre båttyper? Uten å ha fullstendig oversikt over tallene virker RIB å være spesielt farlig? Høy hastighet tett på land på feil side av trange sund virker dessuten heller ikke "forbeholdt" vannscooterene...  :wink:

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Bør vannscootere bli forbudt. En dødsulykke nylig hvor en 18 åring omkom. Kan leketøyet være en fare for liv og helse for andre  som ferdes på sjøen.

Skal vi ta det farligste først? 

 

Eller det du liker minst.. 

 

Vet du hvor mange som er drept av/med traktor siste 10 år? 

Link to post
Share on other sites

selv jeg er enig nå, vannscooter har sklidd ut, kun idioter igjen som har ca, de fleste venner og bekjente har solgt også for å ikke bli stemplet som eier. 

De fleste som kjører vannscooter nå har 0 teknisk forståelse og 0 fysikk kunskap virker det som. 

 

5 knop sonene som nå er overalt gjør at de også gir 100% beng i de og kommer i 50-60 i smale sund , før viste de da hensyn siden det var kort stykke, nå gir de 100% beng i det siden 5 knop sonen er uendelig lenge og straffen uansett er lik. 

 

Vi ble i fjor i mørket sniddet av en scooter i bekmørke, vi gikk 2,5-3 knop fordi det var så mørkt og det var land og staker, jeg vet hvordan turtallsperre høres ut på de, og han lå og re den... ca 1-2 meter fra staken i 60-65 knop.

 

Det store nå er egentlig hvorfor er det ikke flere ulykker. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 52 minutter siden:

Ugla kastet først som vanlig, jeg bare startet motbrann 😎

Ingen tok hintet. Liv og helse blir ofte  brukt for hva det er verdt.  Liv og helse gjelder ikke for vannscooter men kan brukes mot rødlistede dyr som blir for nærgående og som var på nippet til utryddelse for endel 10 år siden pga uvettig fangst. 

 

En vannscooter raste i 40 knop gjennom et trang sund her, på vel 20 meter bredde. 3 timer tidligere var det hobby dykkere nede og dykket. 

Det er mange som ikke har nok hjernekapasitet  og det kan sette liv og helse i alvorlig fare

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 4 minutter siden:

En vannscooter raste i 40 knop gjennom et trang sund her, på vel 20 meter bredde. 3 timer tidligere var det hobby dykkere nede og dykket. 

Det er mange som ikke har nok hjernekapasitet  og det kan sette liv og helse i alvorlig fare

 

Så det som er lærdommen, IKKE dykk der folk kjører vannscooter 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 4 minutter siden:

Ha ha ha. Tennvæske på bål...

 

Vannskutere bør se opp for harpuner... (Jeg dykker skarpt...)

 

Jeg har da aldri sagt noe for å fyre oppunder :p

 

Syns jeg ser det, morro når harpunen faktisk setter seg fast i scooteren og du henger i den andre enden 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke problemet. Det er da enormt mange flere ulykke med andre ting, som motorsykler. De er utvilsomt MYE farligere. Men de kan jo prøve å ta fra meg Blackbirden... :giggle:  Da får vi heller begynne med skiturer på fjellet og fjellklatring, som ikke bare setter den som gjør det i fare når noe går galt, men også redningsmannskaper. Dykking må også forbys, for det hender jo at noen omkommer der (ikke nødvendigvis av uforsiktighet, det kan også være rene uhell og utstyrssvikt). Og tenk på at noen faktisk får hjertestans når de spiller fotball! Så forby det også. Om man blir drept hvis man er uforsiktig eller uheldig (uten at jeg selvsagt kan si noe om hvilken part som var uforsiktig eller uheldig i Sirdal, men noen må det jo ha vært) av noe man selv velger å gjøre, gir det ikke i mitt hode rett til noe som helst forbud. Det blir litt for mye innpakking i vatt.

 

Her på Nordfjorden ved Mandal er det en mindre plage med vannskuterne som suser forbi (det er fri fart rett utenfor der vi ser dem) enn de j... halvplanerne på 30 fot som tar med seg halve fjorden og sender den inn mot bryggene.

Link to post
Share on other sites

Jeg fatter ikke dette maset, har dere avsluttet båtsesongen og sitter hjemme og er frustrert over at det er lenge til neste sesong? Kom dere i båten og ta en kveldstur eller finn frem skiftenøkkelen og få gjort den jobben som skulle vært gjort for lenge siden.

 

Hilsen kapteinen på Trudelutt som om 2 - 3 uker avslutter en herlig ferie på svenskekysten uten disse (oppkonstruerte?) problemene. Men det skal bli godt å komme hjem i stresslesstolen etter 3 måneder (imorgen) i båten.

 

Nå kom forresten vinden med torden og lynild her på Springet.

 

torden.jpg.60c98a2a476010a4d6a1399009233501.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...