Jump to content

Brigg i sønderled sommeren 2017


Brigg

Recommended Posts

@Krimart Takk for oppklaring av sjektebegrepet. 

 

@Mulligan Er det flere Østre Bolærne? I alle fall så ligger jeg i gjestehavna ved det gamle kystfortet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

 

@Mulligan Er det flere Østre Bolærne? I alle fall så ligger jeg i gjestehavna ved det gamle kystfortet. 

 

Gammel historie.

Bollærne , egentlig bolverk eller vern, er et arkipelag som består av 40 store og små øyer som strekker seg fra Langeskjær til Fulehuk. De største øyene er Vester, Mellom og Østerbollæren. Det var et digert forsvarsanlegg som dessverre til størstedelen er murt igjen. Det er tre 75 mm. Bofors kanoner igjen hvorav en faktisk er operativ. Det er også adgang til ildledningsentralen, men kun med guide.

Barndommens rike det her. Vi pleide å kjøre inn i det forbudte området med liten Withjolle med altfor stor motor for å erte opp soldatene. De fikk aldri tak i oss med den trege patruljebåten de hadde.

Radaren tilhører forresten Horten VTS.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 16 timer siden:

@mor Amica 

 

Det er ikke bare Brakstad som kan fremvise flotte solnedganger, også ytre Oslofjord kan dette. Men man trenger ikke sitte oppe halve natta for å få se den her. 

 

 

 

Jo da , ser at det kan være fine solnedganger "der sørpå" også. Flott at du deler dine opplevelser med oss.

 

Nesten like flott som dette :thumbsup:

596760bbd53d4_Padler2Bi2Bsolnedgang.jpg.e5e5c6d53606dc8ba4fd72fa242d82fe.jpg

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg tatt meg tid til å være skikkelig turist og ble med på guidet omvisning på kystfortet. Guiden hadde selv avtjent verneplikten her på 70-tallet. Interessant å høre om hvordan fortet var bygd opp og hvordan det var å være soldat. Hendelsene i aprildagene 1940 ble også omtalt. En soldat mistet livet av splinter fra tyske bomber. 

 

IMG_1896.JPG.f7c9b751151ab403fbfae012754dd749.JPG

 

IMG_1899.JPG.b2de76e83052122ecf4ea212fe220fb9.JPG

 

IMG_1897.JPG.5bed8b232b082c485aeacca0e9a3c204.JPG

 

IMG_1898.JPG.d997d6021c080cd5ff82ca197404d821.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for det Tom. Da kan vi jo kjøre en gjettekonkurranse: Hvor har Brigg tatt veien i dag?

 

Hint: Jeg har forlatt Bolærne og tanket 150 liter diesel til kr 10,29 på Vallø og beveget meg røfflig 25 nm innover. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg tar ikke nødvendigvis hovedveiene. 

 

Ytterligere hint: Stedsnavnet begynner på H og ligger i Buskerud. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Poeng til matsemann!

 

IMG_1900.JPG.4ed6e4944af01dfcadcbcb9aaa33977b.JPG

 

Og hvorfor fant jeg på å gå hit? For det første fordi jeg basert på det jeg har lest i diverse innlegg på forumet har forstått at det er en fin plass. Og det stemmer jo. For det andre er det slik at før jeg startet på denne turen hadde vært med egen båt fra Troms i nord til Møre og Romsdal i sør. Når jeg er ferdig med denne turen skal jeg ha vært i alle fylker med kystlinje med unntak av Finnmark. Derfor en havn i Buskerud. 

 

@Ms Fortuna Drøye 25 nm inkl 5 nm fra Østre Bolærne til Vallø. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 5 timer siden:

I dag har jeg tatt meg tid til å være skikkelig turist og ble med på guidet omvisning på kystfortet. Guiden hadde selv avtjent verneplikten her på 70-tallet. Interessant å høre om hvordan fortet var bygd opp og hvordan det var å være soldat. Hendelsene i aprildagene 1940 ble også omtalt. En soldat mistet livet av splinter fra tyske bomber.

Den omvisningen tok vi også for noen år siden. Veldig artig. Synd at det meste er murt igjen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

@Key Freak Etter det som ble sagt arbeider entusiastene for å kunne åpne det store fjellanlegget for omvisning. For å kunne gjøre det må det bla etableres ventilasjon. 

 

Litt mer om turen fra Bolærne til Holmsbu i dag. Vinden økte utover ettermiddagen og måleren på Ferder viste liten kuling fra SV.  Jeg var i to tanker om jeg skulle dra videre eller vente til i morgen. Ikke at vinden utpå fjorden bekymret meg, men jeg har respekt for det å legge fra/til i havn når jeg er alene ombord.

 

Men jeg valgte å prøve, og å komme ut av båsen på Bolærne gikk fint. Det ble imidlertid rikrlig med sjøskvett allerede før Vallø. Fikk fylt litt diesel, etter råd fra @sap_2000 venter jeg med å toppe opp tankene til jeg kommer helt inn i fjorden pga gunstigere pris. Tenkte å fylle 150 liter, men pumpa stoppet pga kredittkort på 1.500 kr, så da ble det bare 146 liter. 

 

Fortsatte så videre, og oppdaget at etterhvert som jeg kom ut fra land så var det ganske godt med sjø innover fjorden. Valgte derfor å dreie av etter Slagentangen og gå på innsiden av Bastøy, og her ble det roligere. Kryssingen av fergesambandet Horten-Moss gikk smertefritt, om det var en dagblajournalist om bord må han nok finne noen agurker å skrive om. Resten av turen var det ikke så ille forhold, og ettet at jeg kom inn i Drammensfjorden var det nærmest helt stille på sjøen. 

 

Ingen bilder, det hadde i så fall bare blitt nedsaltede vinduer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tankbilen var på Oksenøya når jeg dro isted så da har du 25 m2 å ta av @Brigg 

 

kommer du innover i morgen? Jeg og en vennebåt ligger nå ved saraholmen rett utenfor Sandvika og forflytter oss ut i "bukta" på formiddagen. Blir nok godt med båter, så mye fint å se på som glir forbi. Hadde vært hyggelig om du kommer :yesnod: 

ligger nok litt vest for det trangeste. Har AIS på så du ser oss på Marinetraffic også.  

 

jeg sender deg en IM med kontaktinfo etterpå.  Nå er grillen snart klar for å svi noen burgere ??

 

 

IMG_1657.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

25 m2 holder akkurat @sap_2000 ?

 

Jeg kommer innover og henger meg på. Det vil bli veldig hyggelig å hilse på. 

 

Bare for å være sikker: Det dere kaller Middagsbukta er det som heter Langårsundet på kartet?

 

Så et spørsmål om seperasjonssoner. Fra Filtvedt til Drøbak går seperasjonssonene helt inn mot land på begge sider av fjorden. Jeg bør da holde meg lengst mulig mot land. Men er det greit om jeg går nordover langs vestsiden av fjorden? Ellet bør jeg krysse over til østsiden før jeg går nordover? Vi har ikke så mye av slikt i Trøndelag skjønner dere. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Litt av en tur du tilbakelegger.

 

Div kuriositeter, Holmsbu og Hurumlandet / Hurum kommune + Røyken tom Slemmestad blir slått sammen med Asker i 2019 eller 2020.

 

Litt synd du ikke tok turen litt lenger inn i fjorden fra Holmsbu til Svelvik (Nå Vestfold, snart Drammen) så ville du fått et inntrykk av den lokale varianten av Saltstraumen. 

På dager med heftig utadgående tidevannstrøm og ettermiddagsbris i motsatt retning kan den være - interessant...

Svelvik er også et fint litet sted med sørlandsbypreg og er i den sammenheng større enn Holmsbu men en må egentlig på land for å få riktig inntrykk av Svelvik.

 

Anywayhow som de sier der jeg av og til oppholder meg, god tur videre.

 

 

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jangul skrev for 22 timer siden:

Får ikke tak i AB gjestehavn...får bare tlf svarer:diving: Men..er vel som Sap sier at det skal være enkelt å få plass enten der eller på Oksenøya...prøver utover dagen:thumbsup:

Fikk svar fra AB gjestehavn og det var bare å komme så skulle de skaffe deg plass Brigg!!Var ikke nødvendig med forhåndsbooking:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...