Jump to content

Brigg i sønderled sommeren 2017


Brigg

Recommended Posts

IMG_1801.JPG.59dfe8ad2ed074098da496e06c23c942.JPG

 

Passerer Obrestad. 

 

Når det er så lite vind at seilbåter går for motor unna vinden, da er det greit å kjøre motorbåt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Fant dieselfyllinga. 

 

IMG_1809.JPG.3713d11524e9c2dbde746ae1b4c08593.JPG

 

EN590 til kr 10,49. Og så jeg etterpå at det er enda en fylleplass rett ved innløpet til bukta der gjestehavna ligger. 

 

Føret var greit hele veien til Egersund. Det blåser en del her, og det var økende vindbølger siste del før jeg kom inn i smult farvann. 

 

Sitter og ser på vind og bølgevarsler for å avgjøre om jeg skal gå videre i dag eller vente til i morgen. Bølgevarslene er bedre i ettermiddag enn i morgen. Samtidig meldes det mer vind i dag, frisk bris på Lista og liten kuling på Lindesnes. I morgen meldes det rolig vind, men mere bølger. Er litt i tvil nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Traff på noen kjenninger med seilbåt i gjestehavna i Kristiansand for et par år siden. Det spurte hvordan vinden hadde vært da vi gikk over Jæren. Vel, det visste vi ikke, men det var lite bølger. Vi spurte tilbake om det var mye bølger, men husket bare at det var fine vindforhold. Litt satt på spissen så bryr jeg meg ikke så mye om vinden med motorbåt, det er bølgene som kjennes på kroppen. Ser jo ut til å være veldig gode meldinger for bølgene i kveld, så ut i fra det hadde jeg tatt det litt med ro i Egersund, og kanskje tatt en tur innom Hidra på veien. Kanskje gjøre som SAP og stikke innom en fjord eller to på veien. God tur videre!

 

Dieselprisen på andre siden var 9,80 for en uke siden, men har ikke sjekket om det er EN590.

Link to post
Share on other sites

Ser at vinden avtar nedover kysten nå. Jeg prøver å komme  meg helt rundt i ettermiddag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har lurt på det samme vedr. Spangereid. Min Viksund 350 er vel like høy som Brigg sin 340, og flere har sagt til meg at jeg går under. Må uansett sett legge ned VHF-antenne o.l.

 

Jeg går under kanalbrua i Moss med knappest mulig margin. Og antenner nede... Det står vel 4,5 meter der også.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

IMG_1813.JPG.be4331d7d68ce5e85c36ecc06efdf36a.JPG

 

Foreløpig mer enn greit føre. Men sjøen ser ut som om det er mer vind lenger fremme. 

 

Jeg måler 4,2 m på topplanternen, slik at Sprangereid går om jeg legger ned VHF antennen. Så fremt det ikke er springflo da. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri finmålt, men har resonnert meg fram til samme høyde som Brigg en gang jeg lå ved siden av en båt der målene var sikre.

 

Enig, gå Spangereid. Det ville jeg også tatt sjansen på.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Da er jeg fortøyd i Båly havn like øst for Lindesnes etter en lang dag på sjøen. 108 nm fra Skudeneshavn inkl turen innom Egersund. Valgte å gå rundt Lindesnes siden føret ikke var veldig ille. Partier med rotete sjø utenfor Lista og Lindesnes, men ikke verre enn at jeg kunne gå i marsfart. Ble dog en og annen hard landing. 

 

Noen inntrykk, først fra etappen til Egersund:

 

IMG_1798.JPG.b13de7871cca2c7f061f869eb499b668.JPG

 

IMG_1800.JPG.1bc9cb4c52bf0db8842a27372a944ecd.JPG

 

IMG_1802.JPG.268cb358abdaf439e3fcfc448cee72be.JPG

 

IMG_1803.JPG.a219b2ea524b25530bdab3db1914fe1d.JPG

 

Og her er dette som er nærmest utrolig for en som er vant med 2,5 meter forskjell på flo og fjære: Båtgarasje. 

IMG_1804.JPG.16cf3570364852e933982a0ce32706d3.JPG

 

IMG_1805.JPG.e5dbcb7c64f26e1c989ee2632d974275.JPG

 

IMG_1811.JPG.a422f66555e1adedc55d1b43cb2cdce8.JPG

 

IMG_1812.JPG.7135d7f07a9277ef7cfb0a136fb09cd8.JPG

 

Så turen Egersund - Lindesnes:

 

IMG_1813.JPG.ef4d3ca1417060d61530788a872bd9b3.JPG

 

IMG_1814.JPG.be7dd0897081402aa90fff96a8ad8dcc.JPG

 

IMG_1824.JPG.68764e4650c020db6c311ca38d06574a.JPG

 

Så da har jeg rundet Lindesnes som er landets sørligste punkt. Ikke dårlig for en som driver båtliv med utgangspunkt i Trøndelag. 

 

Dette måtte selvfølgelig feires. Med skikkelig ankerdram og påfølgende gourmetmiddag. 

 

IMG_1826.JPG.37a5cca93b691c242207fd1118cb7857.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nja, ikke dramatisk. Men 14 i stedet for 12 grader skal man ikke klage over. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Den neste utfordringen nå et at jeg er svært lite kjent langs kyststrekningen som nå ligger forran meg. Tidsmessig må jeg være i Oslo neste helg for å motta matrosene på Gardermoen.

 

Jeg har ikke noe stort behov for å ligge i  byene/store tetsteder. Samtidig har jeg ingen erfaring med å ligge mot svabergene i uthavn slik som et vanlig her omkring. Jeg er også forholsvis dårlig utstyrt med bergkiler, og ankeret er et 15 kg Engbo som nok er dårlig egnet som svaianker. 

 
Noen som tør foreslå en seilingsplan oppover Agderfylkene - Telemark - Vestfold - Buskerud - Akershus - Oslo? Jeg planlegger å gå nedover Østfoldkysten på hjemturen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se på manglende kiler som en stor begrensning. Det er mengder av bolter i fjellene på mange av de fine uthavnene. Jeg liker godt å gå innaskjærs videre østover. Ruteforslag har det vært i tidligere tur/hentetråder. Bør være mulig å finne god inspirasjon der.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se at turen over Jæren gikk fint, vi bruker16 timer Tananger-Mandal mens du tar det vel på mindre enn halve tida. I dag var det også riktig dag å gå på .

Vi gikk fra Kvitsøy til Utstein  ved Mosterøy i dag og har hatt litt kultur med omvisning på Utstein kloster .

Du får ta deg god tid mellom Lindesnes og Kristiansand, jeg synes det er detfineste delen av Sørlandet - god tur videre!

Link to post
Share on other sites

Båly. Starten på Sprangereidkanalen fra øst. En ganske stor havn med egen brygge reservert fiskebåter. Longside gjesteplasser på bryggen langs moloen. I tillegg er båser på de andre bryggene som er disponible som gjesteplasser markert med røde vimpler. Smart. 

 

Her er båtutstyrsbutikk, restaurant og diverse i umiddelbar nærhet. 

 

IMG_1827.JPG.7e503ce0fe577f9dca8555ab41f12748.JPG

 

IMG_1829.JPG.87f243d3f7ce2f7c75215978b0bf761f.JPG

 

IMG_1828.JPG.726751e10f7c3dea03765e006856ac6a.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 14 timer siden:

Den neste utfordringen nå et at jeg er svært lite kjent langs kyststrekningen som nå ligger forran meg.

 

Jeg har ikke noe stort behov for å ligge i  byene/store tetsteder. Samtidig har jeg ingen erfaring med å ligge mot svabergene i uthavn slik som et vanlig her omkring. Jeg er også forholsvis dårlig utstyrt med bergkiler, og ankeret er et 15 kg Engbo som nok er dårlig egnet som svaianker. 

 

Imponert over distansene du tilbakelegger! For oss er avstandene stort sett begrenset til Hvaler - Grebbestad :giggle: Også er det veldig moro å se at overhalingen av gearet ble stor suksess! Der har du gjort en knalljobb :thumbsup:

 

Når det gjelder seilingsrutene kommer du sikkert til å få mange kvalifiserte forslag, så det skal jeg ikke driste meg inn på.

 

Derimot vil jeg slå et slag for å legge til i uthavn. Som nevnt over her vil du mange plasser finne ferdige fortøyningsringer i fjellet. Da er det bare å slippe ankeret (du har anker bak eller?) og sige sakte inn mot land. Kjør helt inn til land først for å sikre at du finner en plass det er brådypt og som du synes er egnet for å hoppe i land. Et annet tips kan være å legge seg et sted det ligger noen andre fra før, da får du hjelp til å ta i mot tampen i land. Så fortøyer du framme og går bak og strammer opp ankerlina slik at baugen ikke kan dunke i fjellet. Til slutt finjusterer du fortøyningene med lengder slik at båten blir liggende akkurat slik du ønsker. En ting å tenke på er at vinden ofte skifter 360 grader i løp av natten, så ta høyde for at det kan komme et vindpust fra enhver kant.

 

Du skriver at du har et 15kg Engbo. Er det i baugen eller hekken? Og har du anker bak? I tilfelle hva slags?

Engboankeret vil jeg anbefale deg å donere til spikerproduksjon. Benytt anledningen når du ligger i en havn med båtbutikk til å kjøpe deg et 20kg Bruce i stedet. Det koster ikke mange kronene, og er en god forsikring for den flotte båten du har :yesnod: Samtidig napper du med deg en pose med bergkiler og en galvanisert hammer. Dette er et "must" å ha ombord når du skal ligge i diverse uthavner fra Lindesnes til svenskegrensa uten å få for store begrensninger.

 

Ps: Vi bruker alltid to fortøyningstau framme i baugen. Når det er ringer i land legger vi alltid tauet fra pullerten til ringen og tilbake. På den måten kan du stå ombord og finjustere avstanden til land, og når du skal gå kan du bare slippe tampen og la den gli gjennom uten at du må i land. Det forenkler situasjonen betraktelig, særlig for deg som er alene ombord.

 

Forsøker meg på et par skisser.

 

Her er en vanlig fortøyning mot fjellet med anker akterut. Den blå rundingen forestiller et skjær. Hvis du kommer litt nærme et slikt skjær kan det være en fordel å legge dreggen slik som den gule streken illustrerer. Det kan jo være årsaker til at du vil ha nesa inn på samme plass allikevel.

595f777c3ff50_fortyemeddregg.thumb.jpg.b1813003699f3412861e0a3572a32dda.jpg

 

Hvis du finner deg ei lun bukt hvor det er brådypt utenfor fjellet er det veldig koselig å ligge longside til fjellet. Store kulefendere er da en fordel. Vi bruker en gigantisk stor foran, og en mer moderat stor bak. Henger gjerne ut fire kuler for sikkerhets skyld, fjellet er jo ofte ikke helt snorrett. Et tips dersom fjellet skråner noe er å henge et lodd i fendren slik at den trekkes ned i vannet, og en relativt slakk line opp i båten for feste. Da slipper du at fenderen "jobber" seg opp i løp av nattens mulm og mørke. Med litt kreativitet og øvelse er det utrolig hvor mange plasser man kan ligge longside selv om det ikke ser helt ideelt ut i utgangspunktet.

595f77894bf88_Fortyelongside.thumb.jpg.049c1fab26caca6eb959722a2501ad83.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Bjørn Løvjomås Takk for innspill. Men jeg feiget ut og la meg i gjestehavna ved Årossanden i Søgne. 

 

@Komodo Det innlegget kvalifiserer vel som grunnkurs i fortøyning i uthavn ved liten tidevannsforskjell. Veldig bra. 

 

Når jeg er skeptisk (les pysete) skyldes dette kanskje først og fremst at jeg er alene ombord. Dernest at jeg er ukjent, både med hvilke steder som er egnet, hvilke steder det finnes bolter og likens hvordan været føles når man ligger fortøyd på denne måten. 

 

Utstyrsmessig har jeg et par bergkiler fra Biltema og en vanlig snekkerhammer. Tauverk har jeg i massevis, men har bare vanlige runde fendere, syv i tallet hvorav fire er sånn 20 cm i diameter. Og så har jeg hjemmelaget daumann!

 

Har ankervinsj akter med 15 kg Engboanker av denne type:

 

 

IMG_1844.PNG.ab59bec95cd5ecdcf28722ded161733c.PNG

Disse ankrene tror jeg ble levert som standard med Viksundbåtene. 

 

Men det er håp. Jeg har en tidligere kollega som er ivrig seiler med utgangspunkt i Risør. De starter ferie på søndag, og da har jeg invitert meg til å ligge sammen med dem i uthavn slik at jeg får prøvd dette. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 2 timer siden:

Når jeg er skeptisk (les pysete) skyldes dette kanskje først og fremst at jeg er alene ombord. Dernest at jeg er ukjent, både med hvilke steder som er egnet, hvilke steder det finnes bolter og likens hvordan været føles når man ligger fortøyd på denne måten. 

 

Utstyrsmessig har jeg et par bergkiler fra Biltema og en vanlig snekkerhammer. Tauverk har jeg i massevis, men har bare vanlige runde fendere, syv i tallet hvorav fire er sånn 20 cm i diameter. Og så har jeg hjemmelaget daumann!

 

Men det er håp. Jeg har en tidligere kollega som er ivrig seiler med utgangspunkt i Risør. De starter ferie på søndag, og da har jeg invitert meg til å ligge sammen med dem i uthavn slik at jeg får prøvd dette. 

 

Med lokalkjente sørlendinger vil du nok få deg en god innføring i fortøyning i uthavn, så det går nok bra :smiley:

 

Har du havneguiden ombord? Hvis ikke kan den anbefales. Der finner du gode råd om selv de miste plasser, og fortøyningsringer er merket inn. Den har gode tips om hvilke steder som er utsatt for vind i bestemte retninger osv.

 

Her er et par eksempler med bilder og kart

https://www.seilmagasinet.no/innhold/havner-og-farvann/?article_id=4021

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=29203

 

Det med å legge til ute i holmene er nok meste en vanesak. Vi synes for vår del at det er lettere å finne seg en lun naturhavn framfor en lun gjestehavn. I mange av gjestehavnene står vinden rett inn. Ute i holmene finner man alltids en vik som er i le for vinden.

 

Bergkiler fra BT duger. To kan bli litt snaut, men holder i prinsippet til å fortøye med nesa inn. Det kommer helt an på hva man finner av sprekker. Til longsidefortøyning vil jeg gjerne ha fire punkter. Mange ganger bruker jeg to kiler for å få et feste. Hvis sprekken er litt stor kan man bruke en vinkelkile og en rett for å fylle opp. I tillegg har jeg laget meg et par spesialkiler av syrefast vinkeljern. Dette er egentlig en kopi av noe som er å få kjøpt i båtbutikker, og det er de suverent beste kilene jeg har.

 

Det Engboankeret synes jeg er noe ordentlig dritt. Vårt ble byttet ut med en 20kg Bruce-kopi for mange år siden, da var det plutselig slutt på å miste dreggfestet. Med stor og tung båt som du har vil jeg anbefale det (eller selvsagt aller helst et Rocna), men i pent og stabilt sommervær kan man selvsagt også ankre med et Engbo. Prøv deg fram med å slippe ankeret og kjøre det fast. Lås vinsjen før du er inne ved holmen og stram opp. Så siger du på tomgang mot holmen. Hvis du drar ankeret etter deg da har du for dårlig feste. 

 

Fortøyning longside med vanlige runde fendere er selvsagt også mulig, men det kan mange ganger være en fordel med kulefendere da du får litt større avstand mot fjellet. Særlig gjelder det foran der skroget går mye inn fra fenderlista. 

Link to post
Share on other sites

Noen inntrykk fra dagens etappe fra Båly til Årossanden i Søgne. Grått og regnfullt. Gikk rolig gjennom innerleia der det var mulig. 

 

Landskapet er vel omentrent som jeg har forventet det. Men jeg legger merke til at skjærgården er veldig begrenset i utstrekning sammenlignet med det jeg er vant til. Det er typisk sånn ca en nautisk mil fra fastlandet ut til storhavet. Men plassen er godt utnyttet. Utrolig mange fine hytter og "steder" å se. 

 

IMG_1830.JPG.ffe2c26adff006cac8b6fc085059390f.JPG

 

Her holder kystverket på å bedre merkingen langs leia, noe som bidrar til økt sikkerhet for oss båtfolk. ?

IMG_1832.JPG.ddeda461e5c732495123af590d5b31e5.JPG

 

Her tror jeg vi skimter Ryvarden i det fjerne. 

IMG_1834.JPG.d0315cdce79ec556076f45c35d2f074b.JPG

 

 IMG_1835.JPG.c67f378d30b29d08d318566f11db5572.JPG

 

IMG_1836.JPG.000cfeacc39eab1a4af96de9e14d5d54.JPG

 

IMG_1837.JPG.0263ef643dd77504881d64a479e8118a.JPG

 

IMG_1838.JPG.b97183b63fc554b958bbe306a28422a5.JPG

 

Her blir jeg forbikjørt av et råskinn av en seilbåt ?

IMG_1840.JPG.07a55d8bb9ac0f6a8753c1313656d045.JPG

 

IMG_1841.JPG.f1de444166a80ac35644eff10d32bb19.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...