Jump to content

Brigg i sønderled sommeren 2017


Brigg

Recommended Posts

Hei Brigg. Gøy at du har kommet deg over på den riktige siden av sydspissen i landet vårt :-)

Den værharde strekningen Jæren - Mandal er et sted de fleste haster forbi langt fra land selv i gode forhold i frykt for å i fanget.  På returen vil jeg anbefale dere å bevilge litt tid mellom Lindesnes og Egersund. Dette er uten tvil sør Norges minst besøkte kyststrekning.

Gå kanalen. Viksunden går greit gjennom der om du legger ned antenner og lanternemast. 

 

Jeg kan skrive litt mer konkret når du er på returen, men steder som Korshavn, Farsund, rasvåg på Hidra og spesielt Flekkefjord er steder som er verdt å se/ besøke. Mye historie på disse stedene.  

Vil også sterkt anbefale å gå innsiden av Hidra og tett på land opp mot Egersund.  I mange tilfeller gir det en betydelig mer behagelig reise. 

Når du først går så tett på på land, ta deg en halvtime eller to og stikk nesa inn i Åna-Sira, jøssingfjorden, songdalstranda, rekefjord osv. 

 

 

du kommer til å bli overøst med tips til gode havner på Sørlandet , så ikke vær bekymret. Du har mange flotte perler foran deg nå. Mitt tips vil være å gå så mye du kan innaskjærs og gjerne ta noe avstikkere fra "E-18" oppover sørlandet

 

Olavsundet i ny Hellesund er obligatorisk. Hold tett (og jeg mener tett) på fjellveggen mot kapelløya. På helgøya ligger kystfortet tyskerene bygget under krigen. Anbefaler sterkt et besøk ditt. Man kan gå i tunneler og bunkre og komme ut i kanonstillinger i fjellsiden mot sør. 

 

Vi har pleid å ligge i bukta på østsiden av kapelløya. Dette var havnen som ble brukt til forsyninger og transport og det er en brygge der.  Bare følg veien opp fra brygga så kommer du til fortet på toppen av øya.  

 

Om du vil lenger øst i morgen, f.eks til blindleia  så kryss Kr S fjorden og inn gjennom Randesund (stokken er en fin uthavn), videre over Kvåsefjorden, gjennom Ulvøysund (som er et flott, gammelt handelssted) og inn i blindleia ved gamle Hellesund.  I blindleia finnes det utallige muligheter. De fleste holder seg ute i øyene i skjærgården, men blåser det mye så, er kilene/ fjordene som går inn i landet fra "E-18" et godt tips. Mindre trengsel der inne også.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Komodo Takk for gode innspill. Jeg tviler på at jeg kommer til å bytte anker i løpet av denne turen. Men om det en gang skulle bli aktuelt, hvordan vil feks et Bruceanker passe i ankerrulla?

 

@Bjørn Løvjomås Litt avhengig av seilingsplanen til min tidligere kollega. Men i løpet av et par dager antageligvis. Og så må jeg nødvendigvis forbi Arendal på hjemturen også ?

 

@sap_2000 Godt å se at du begynner å komme til hektene etter den strabasiøse bergensturen. Takk for gode innspill. Jeg prøver å gå så mye innaskjærs som mulig, og så langt inn som bare mulig. Olavssundet ligger jo rett borti hogget her, så der planlegger jeg å gå innom i morgen, om ikke annet for å se og bli sett. 

 

Uansett hvordan jeg innretter meg er det ikke til å komme forbi at en slik hastig tur bare gir anledning til å oppleve smakebiter av det disse rikholdige kyststrekningene har å by på. Jeg er nødt til å bevege meg godt over 20 nm hver dag i snitt, og så blir det litt bedre tid på tilbakeveien. Men jeg bruker mye tid hver dag på å studere kartene for etappen som ligger forran meg. Og når jeg så får sett hvordan det virkelig ser ut faller mange brikker på plass. Jeg klarer å relatere steder jeg har hørt eller lest om til kartet. Så selv om jeg ikke har mulighet til å stikke innom alle stedene jeg burde ha vært opparbeider jeg meg en forståelse for landskapet som vil være nyttig ved senere turer, også når vi skal gå tilbake mot Trøndelag senere i sommer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

 

 

@Brigg jo, takk. var sigen, gitt. -men har kommet sånn noenlunde ut av koma nå:lol:

 

Du kommer et godt stykke på én dag med saktekjøring innaskjærs, selv med en og annen avstikker og stopp.  Fortet på helgøya er unnagjort på et par timer. Om du vil gjennom hele blindleia i morgen så er det også mange flotte perler mellom Lillesand og Grimstad.

 

Kanskje vi sees frem mot neste helg når du skal til Oslo :flag_bp:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Jeg tviler på at jeg kommer til å bytte anker i løpet av denne turen. Men om det en gang skulle bli aktuelt, hvordan vil feks et Bruceanker passe i ankerrulla

 

Neida, ikke nødvendig å bytte anker for en ferie på østlandet :smiley:  Men om du skal fortsette å bruke anker som fortøyningsmåte vil jeg anbefale deg å vurdere et annet. Hvis du har lest noen av "ankertrådene" her inne så skjønner du hvorfor :yesnod: 

Leser du lenge nok finner du til og med noen som mener Engbo er bra :giggle:

 

Om en Bruce-kopi passer i ankerrulla di vet jeg ikke, men det er god mulighet for det. Vi hadde også et 15kg Engbo (av eldre type) på vår Viksund, og der gikk Brucen rett i rulla. Når vi byttet badeplattform lagde jeg en ny rulle etter mål jeg fikk fra REM, det var målene fra en standard Båtsystem-rulle. Denne rulla passet også perfekt til Brucen. I ettertid har vi byttet anker til noe som ligner mer på Rockna (se link til DIY-tråd i signaturen min), og rulla passer fremdeles. Båtsystemrulla passer altså bra til Rocna også, til tross for bøylen den har.

 

God tur videre, du har en flott kyst foran deg, og forhåpentligvis kommer sommeren for alvor nå :thumbsup: Så sier jeg bare som SAP; kanskje vi råkes når du kommer lenger øst :smiley:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg gått fra Søgne og innaskjærs gjennom Blindleia til Lillesand. Du verden for et flott landskap og fine landsteder. Og veldig mye trafikk, tror det var noen som brukte begrepet E18. Til og med været er strålende, litt av en dag. 

 

IMG_1845.JPG.eab5953479f51dae1cd131f21d1cffca.JPG

 

IMG_1846.JPG.230cc9ef3b2e30db968bebe5257c49d9.JPG

 

IMG_1847.JPG.687661e9569c3af73128b82c551b5d92.JPG

 

IMG_1848.JPG.be98e5e843877283ea243e45a08abc77.JPG

 

IMG_1849.JPG.01166ef05f508ab29ad8df3dfedec3c8.JPG

 

IMG_1850.JPG.96adebf068a06ef21fa937ff11a07899.JPG

 

IMG_1851.JPG.371f17e37b9c440acffbed18efd87281.JPG

 

IMG_1852.JPG.c01e41bc42ec3265801c39115284c0e6.JPG

 

IMG_1853.JPG.4d4d17b9295f0beb928dd23fdce74359.JPG

 

IMG_1854.JPG.66d20a8a0bf0c4a2d0d7c353af1b303b.JPG

 

IMG_1855.JPG.9c892c049ee928af6b59c81ce9e7987a.JPG

 

IMG_1856.JPG.9377edcb16c32ce7cc42b3da17a50977.JPG

 

IMG_1857.JPG.4f4e0677b135f793c95f938798731508.JPG

 

IMG_1858.JPG.e34a45999f547e6f669015b9b881ad51.JPG

 

IMG_1859.JPG.5290cde96f160678f2855875d3d48968.JPG

 

IMG_1860.JPG.160b052f7b61b7e97c5bfe54a8787344.JPG

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Støtter at Sørlandsleia er et must for førstereis på Sørlandet. Snaresund mellom Tvedestrandsfjorden og Lyngør kan se utfordrende ut i kartet, men i praksis er det bare å kjøre mellom stakene og dreie BB under brua.

 

IMG_0213.jpg.f7af5009e8932a18baf8b130ade011f1.jpg

 

IMG_0217.jpg.fa3be4e7bf9f88a2440994b64b5a90c7.jpg

 

Ut av Lillesand vil jeg anbefale grunnesund om dere liker trange passasjer :tongue:

med en flybridgebåt er den ikke skummel i det hele tatt. Plenty av vann, og man ser sporet lett fra FB. Båten bak oss er en Phantom 50.  

 

Bildene under er motsatt vei.

 

IMG_4034.PNG.81f4f682b8e11e2d5d19f91e8b0882fb.PNG

 

 

 

IMG_3155.JPG

IMG_3156.JPG

IMG_3157.JPG

IMG_3143.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Etter en hviledag i Lillesand i går pga kulingen fortsatte jeg oppover kysten i dag. Har gått mest mulig innaskjærs forbi Grimstad, Arendal og videre langs Sørlandsleia til Lyngør. Derfra utenskjærs til Jomfruland bare innom Risør for å få en pause fra sjøgangen. 

 

Har spist nydelig mat på Tårnbrygga. Kamskjell og fiskesuppe. Jeg hadde ikke forventet å finne en utmerket fiskerestsaurant på et sted som i utgangspunktet fremsto som en forblåst gjestehavn. 

 

Grått og regnfullt i dag, så det ble ikke så bildene ble så som så. IMG_1862.JPG.0e4ed7a1c48b950445da1c645e9e6981.JPG

 

IMG_1863.JPG.10382a6e30e1366731fac0419b66ff52.JPG

 

IMG_1864.JPG.51b3c85b433010a554d168be877aeb17.JPG

 

IMG_1865.JPG.3a7b4a9a9cbc30b3bb924954ad5c6528.JPG

 

IMG_1867.JPG.0cc697055021ae8f3f3e591eecdb89a8.JPG

 

IMG_1868.JPG.5f2301939cb3069adce42e34e3e4ddce.JPG

 

IMG_1869.JPG.cc8bcb9141a57a6ba1fbf2d8d1c7495f.JPG

 

IMG_1872.JPG.6fe2b5f3ca5fe700e6977a2a7af5b243.JPG

 

IMG_1873.JPG.48becd8ea60d477c177bb9c48e32b8d4.JPG

 

IMG_1874.JPG.4e7b927a5430a03bcaef6abc39ce3dd4.JPG

 

IMG_1875.JPG.5a1b9bd32edb7691c15cd6977dc82229.JPG

 

IMG_1876.JPG.dfd6af2a295fb9d0435b57f037dc271d.JPG

 

IMG_1877.JPG.a7b26ba81663dd1738f4f5a94baabf89.JPG

 

IMG_1878.JPG.6f6303fdc268150e7490c035b78e4767.JPG

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ja, her er fint. 

 

Gikk meg en tur sørover øya og var også på yttersida og så på rullesteinsstranden. Mye interessant geologi, og overaskende frodig til å ligge helt ut mot Skagerak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hadde en ok natt på Jomfruland, men du verden så urolig det ble i havna pga passerende båter utover morgenen. Var godt og komme seg av gårde og forbi Rakke, det var nesten mindre urolig over der enn i havna på Jomfruland. 

 

Ligger nå i Stavern. Var grått og tidvis regn når jeg gikk tidligere i dag, så derfor lite bilder. I tillegg gikk turen stort sett utaskjærs så det er mest bare bølger å ta bilde av. Men her er i allefall lysbøya ytterst på Rakkebåene. 

 

IMG_1881.JPG.bdeac31aafa92c5b775940191d147142.JPG

 

Lettere vær utover dagen, og sola gjør noen iherdige forsøk på å bryte gjennom. 

 

IMG_1882.JPG.70dee6da33c5ef7322069e7fac82475b.JPG

 

IMG_1883.JPG.26a400e8ce3536c887957a1e314170f8.JPG

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vi har alle engang vært førstereis, hyggelig om du blir motivert av dette @Jangul

 

Jeg vil etterhvert ha behov for å fylle diesel. Siste fylling var faktisk i Egersund. Er det noen steder oppover Vestfold - Oslofjorden som er å anbefale? Er ute etter ren og uforurenset EN590, selvfølgelig til beste mulige pris. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Været er typisk trøndersk, bare litt varmere. Føler meg nesten som hjemme jeg ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 2 timer siden:

Diesel er Vallø utenfor Tønsberg, bruker å være blant de billigste på den siden av fjorden, velkommen oppover

til våre trakter da. Finværet er dessverre ikke booket før om en uke og fremover, da vi skal ut fjorden på tur.

 

Jangul skrev for 1 time siden:

Og i Oslo området,når du kommer så langt, er det vel Oksenøya på Fornebu som er billigst....ikke oppdatert på prisen men flere reiser dit for å tanke! Sap er sikkert oppdatert:) 

 

Takk for info. 

 

Jeg rekker ikke til Oslo før fylling. Dvs godt mulig at jeg kan kjøre så langt, men trives dårlig under kvart tank. 

 

Så da er Vallø et godt alternativ. Har studert satelittfoto, og drivstoffbryggen er til styrbord rett innenfor den innerste moloen, ikke sant?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jangul said:

Og i Oslo området,når du kommer så langt, er det vel Oksenøya på Fornebu som er billigst....ikke oppdatert på prisen men flere reiser dit for å tanke! Sap er sikkert oppdatert:) 

 

Oksenøya ligger på 9.04,- og er meg bekjent billigst i fjorden. Dieselbrygga er innerst mellom pir A og B og er nærmeste nabo til båtplassen min.  Når du kommer inn holtekilen skal du inn mellom første og andre brygge du får på høyre hånd. 

 

Vallø marina er også kjent for å være relativt gunstig i ytre oslofjord, men jeg vet ikke prisen der nå.  

 

På neste etappe vil jeg anbefale deg å gå inn ved verdens ende om det ikke er for mye sjø. Derifra kan du enten gå røssesundet (finest synes jeg) eller sandøysund nordover.   Havna på verdens ende er også fin om du vil ta en pause.  

 

 

IMG_4041.PNG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...