Jump to content

Hvor mye luft trenger vår nye dieselmotor?


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Idag bestillte vi vår nye Solè 25 hk dieselmotor. Senere i vinter har vi tenkt til å lage en "potte tett" motorkasse med lydisolerende matter. Må vi ha noen slanger som fører frisk luft inn til motoren eller får den nok luft gjennom kjølsvinet?

Båten er forresten en 28 fots tresnekke fra 1949!

 

mvh

M/B Gamla

Redigert av M/B Gamla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ha lufting til motoren. Ellers vil du får problemer med å få den til å gå riktig. Den "kveles". :cryin:

Ta en titt i motorommet til en nabo, legg opp lufting til utsiden av skroget på begge sider. Hør med fagfolk om dimensjonen på luftingen.

Redigert av Akira Maru (see edit history)

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Fordelen med å ta luften via kjølsvinet er at man da blir kvitt en del dårlig lukt i samme slengen. Så dette er ikke så dumt tenkt. Men det må jo også være noen åpninger ned til kjølsvinet, slik at du får nok luft ned til å erstatte den forbrukte lufta. I en over femti år gammel trebåt så vil jeg imidlertid ikke tro at dette er noe problem. Den får nok litt luft inn både her og der. Og som sagt, det er jo greit å kunne utnytte motoren til å lufte båten litt innvendig under gange, eller hva?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

du bør ta den slangen ut gjennom siden på båten, sånn unngår du dårlig lukt av diesel osv i kabinen.

På min er det borret et hull i siden på båten med en skrogjennomføring, herfra går det en sånn bøyelig alu slange ned til motorrommet.

Vifte trenger du ikke siden det er dieselmotor.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

du bør ta den slangen ut gjennom siden på båten, sånn unngår du dårlig lukt av diesel osv i kabinen.

På min er det borret et hull i siden på båten med en skrogjennomføring, herfra går det en sånn bøyelig alu slange ned til motorrommet.

Vifte trenger du ikke siden det er dieselmotor.

 

Jon

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Vi har egentlig ikke så lyst til å lage flere gjennomføringer i skroget. Vil det ikke være greit hvis vi putter slangene opp i benken på uteplassen? Her er det jp åpent så det vil vel ikke lage noe lukt...

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

Hei M/B Gamla,

 

og gratulerer så meget med ny motor i den stolte skute!

 

Når det gjelder lufttilførsel, så har jeg bare ett råd: ikke knip inn og spar på luften - den er en av de få goder som fortsatt er gratis og fritatt for avgifter.

 

Når det gjelder det praktiske ombord, så regner jeg nesten med at dere har den løsningen som var vanlig "i gamle dager"; dvs en motorkasse som er bygget på dørken med sider og lokk, men som er helt åpen i bunnen? Dørken i disse gamle båtene hadde vanligvis så store spalter og åpninger rundt omkring til at motoren fikk rikelig med luft når de hentet luften nedenfra. Så hvis dere ikke har gjort noen kunstferdige grep for å få dørken mest mulig tett alle steder, så burde det holde.....

 

Merk gjerne at jeg ikke bruker uttrykket "kjølsvinet" i denne forbindelsen. For skulle man ta luften gjennom kjølsvinet, ja da fikk ikke motoren stort luft :wink::wink: "Kjølsvinet" er nemlig den innvendige delen av kjølen, den som er klemt sammen med den ytre kjølen med gjennomgående kjølbolter. Kjølsvinet er altså en trestokk og ikke noe annet. Derfor klinger det unektelig litt komisk når man henviser til kjølsvinet i plastikkbåter :wink::wink::wink:

 

Lykke til med ny - og forhåpentligvis driftssikker motor!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi har egentlig ikke så lyst til å lage flere gjennomføringer i skroget. Vil det ikke være greit hvis vi putter slangene opp i benken på uteplassen? Her er det jp åpent så det vil vel ikke lage noe lukt...

 

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

 

ja, prøv dette først, så kan du heller bygge om hvis det skulle være nødvendig.

Hvis du har et rent motorrom der du ikke har sølt olje eller diesel bør det gå bra.

Men erfaringsmessig blir det endel søl etterhvert når man tar service på høsten, da legger det seg enten i kjølsvinet eller på lyddempingsplatene. Det blir kanskje noe mer motorstøy med løsningen din, men det går sikkert fint.

 

Jon

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder det praktiske ombord, så regner jeg nesten med at dere har den løsningen som var vanlig "i gamle dager"; dvs en motorkasse som er bygget på dørken med sider og lokk, men som er helt åpen i bunnen? Dørken i disse gamle båtene hadde vanligvis så store spalter og åpninger rundt omkring til at motoren fikk rikelig med luft når de hentet luften nedenfra. Så hvis dere ikke har gjort noen kunstferdige grep for å få dørken mest mulig tett alle steder, så burde det holde.....

 

<{POST_SNAPBACK}>

Neida, vi har ikke gjort noe med motorkassa ennå, men skal lage den helt tett slik at vi kan legge lydmatter inni. Selvfølgelig skal det være åpent i dørken slik ta motoren får luft derifra også.

 

M/B Gamla

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg er i tvil om min motor får nok luft. I min båt er det en liten åpning ved dørken akterut, og det samme i forkant av motorrommet. Her dreneres vannet frem til det dypeste punktet over kjølen (nevner ikke ordet "kjølsvin", har da plastbåt må vite), der lensepumpen står. Ut fra det som fremgår tidligere i denne tråden, skulle en tro at dette var for lite lufting. Har blitt usikker etter å ha lest dette, til tross for at motoren går som en klokke (så langt jeg kan vurdere). Derfor lurer jeg på hvordan det arter seg når motoren får for lite luft. Vil man kunne se det på eksosrøyken, høre det på gangen eller gir det utslag på turtallet (pådraget). Kan ikke si jeg merker noen forskjell på gangen når jeg åpner motorlokket og gir fri tilgang til luft. Noen motorkyndige her?

Link to post
Share on other sites

Jeg er i tvil om min motor får nok luft. (...) Derfor lurer jeg på hvordan det arter seg når motoren får for lite luft. Vil man kunne se det på eksosrøyken, høre det på gangen eller gir det utslag på turtallet (pådraget).

Når motoren får for lite luft, går turtallet svakt ned (jeg går da ut fra at motoren har en enkel sentrifugalregulator). I tillegg øker eksostemperaturen, og det blir noe mørk røyk - avhengig av hvor mye lufttilgangen er redusert. Det du ikke ser, og som er mest alvorlig, er at motorens termiske belastning øker (les motorens levetid reduseres).
Link to post
Share on other sites

Arealet på inntak for forbrenningsluft i kvadratcentimeter er 1.9 x effekt i kW.Gjelder for 1 m. kanal med en 90 graders sving.I tillegg skal det være 1.65 x effekten i tilluft og 1.65 x effekten i fraluft.

To spørsmål:

1) Gjelder denne formelen for bred variasjon i HK (omkalkulert til kW)?

2) Hvorfor er det tre beregninger, først med en faktor for forbrunningsluft, deretter for tilluft og så for fraluft? Er det ikke mulig å bruke en felles faktor multiplisert med kW (eller HK)?

Link to post
Share on other sites

Dette ble noe komplisert. Jeg har en Volvo dielse m/25 hk - hva kreves av ventilasjon for denne (på norsk takk :wink: )?

 

Altså :

- Hvor stor diameter på ventil?

- Virker som om lengden på lufteslangen spiller inn. Er det korrekt? I så fall - hvor stor ventil/rørdiameter ved slange med lengde 3 meter?

- Hva menes med tilluft og fraluft?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...