Jump to content

Pc som kartplotter


Sveinb

Recommended Posts

Jeg bruker en gammel bærpar toshiba (6 år) som kartplotter i båten. Fungerer egentlig helt greit, men hvis det er dagslys er det omtrent umulig å se noe som helst. Skjermen er en passiv TFT. Vurderer å kjøpe en aktiv TFT stasjonær flatskjerm (220V) på 15" og fastmontere denne på kartbordet. Jeg har inverter, så å skaffe strøm mens jeg har motoren i gang er ikke noe problem. Har noen av dere erfaring med bruk av flatskjerm i båt?

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer også å anskaffe en flatskjerm til bruk i båten, og er interessert i å høre om erfaringer med dette.  Jeg sliter dessverre med dårlig plass ombord, og siden 15" er volumselgeren, blir mindre størrelser uforholdsmessig dyre.  Så jeg får vel finne fram stikksaga og lage plass :smiley:  Snuser også på radar-software for pc, men ser at dette i øyeblikket er relativt kostbart (USD 2.400 + + inkl radarantenne) i tillegg kommer ca USD 400 for kartprogram dersom man ønsker å kjøre overlay, og det ønsker man vel selvsagt?  Dette passer i alle fall ikke inn i familiens båtbudsjett for dette året, men det er jo lov å drømme...........

 

En liten ting som det synest å være litt forvirring omkring (også blant bransjefolk):  En TFT (Thin Film Transistor)-skjerm vil alltid være en aktiv (matrise) skjerm.  En passiv (matrise) skjerm har en annen oppbygning/teknologi, og betegnes ofte som Dual Scan eller STN/CSTN

Link to post
Share on other sites

/noserialmice=[COMx | COMx,y,z...]

Slår av seriell mus for spesifikk seriell port. Brukes hvis du har en annen komponent enn mus knyttet til seriell port. Brukes denne parameteren uten å oppgi COM port, slås mus av i alle COM porter.

 

kBoot.ini

 

Oppdatert 09.02.2003 av Arsæll Benediktsson

 

Boot.ini er en viktig oppstartfil i Windows NT/2000/XP. Den gir oppskriften for bootmeny, en meny som presenteres av ntldr og brukes til å velge hvilken Windows-versjon som startes. Den brukes til å organisere partisjoner.

 

Boot.ini ligger i systempartisjonen, systemroten (C:), det vil si den aktive partisjonen som innholder oppstartfilene. Boot.ini er i utgangspunktet skjult og read-only, slik at den må gjøres synlig og filattributtene må endres hvis filen skal endres. Boot.ini kan gjøres synlig med attrib kommandoen eller med Utforsker. Hvis pekerne i boot.ini peker på feil partisjon kan det være nødvendig å editere boot.ini manuelt. Hvis boot.ini er på FAT kan man editere filen via DOS.

 

 

komandoen legges inn i boot ini filen

mer utfyllende på www.windows.no/win_bini.php

Link to post
Share on other sites

/noserialmice=[COMx | COMx,y,z...]Slår av seriell mus for spesifikk seriell port. Brukes hvis du har en annen komponent enn mus knyttet til seriell port. Brukes denne parameteren uten å oppgi COM port, slås mus av i alle COM porter.

Den er jo grei hvis den hadde virket.......... Jeg fikk ikke dette til å virke på Win2000 selv om Microsopp påstår at dette er løsningen.

 

Slå på PCen først og vent til denne er noenlunde ferdig med oppstarten før du slår på GPS. Dette virker i alle fall.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! :wink:

Vurderer og kjøpe bærbar pc for bruk som kartplotter.Har en på hånden,men er ikke sikker på om den er stor nok til dette. Det er en siemens scenic mobile 510.1999 mod.pris 2750kr.

intel pentium 2. 266mhz

64MB

2,1GB

20x cd-rom

1xusb

1024x768 skjærm

neogMagicgraph 128xd skjærmkort.

Er dette "bra" med hilsen Festus :confused:

Link to post
Share on other sites

Alle tråder som omhandler disse spørmålene finnes her og her

:crazy:Helt enig med dine henvisninger her  Andreas men det må ikke skremme nye medlemmer fra og komme med sine erfaringer som sikkert også kan være av interesse selv om det enkelte ganger kan bli endel 'drøvtygging'. :confused:

                                                                                                       SOLO

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke gjort det:

 

Gammel PC som lett kan gå istykker, og som det ikke lønner seg å reparere: kr 2.750

Brukbart kartprogram: ca kr 1.200

Kart for et begrenset område: ca kr 1.000

Strømforynig for 12V++ ca kr 700,-

Kabel GPS -> PC:  ca kr 300  

Sum: ca kr 6.000,-

 

 

+ masse plunder.

 

Det nærmer seg stygt en brukbar kartplotter

Link to post
Share on other sites

SOLO, ditto  :smiley:

 

Så til Festus, Jeg bruker selv bærbarPC ombord og er veldig fornøyd med det. Som du vil finne i tidligere innlegg har jeg hatt "kræsj" på 2 stk. begge gangene ble hovedkortet byttet på garanti. se her

I år har jeg hatt 6 uker i båten med PC`en på hele tiden, alt har fungert perfekt. PC`en ligger i ett skap med ekstern flatskjerm på dash. (legger et bilde av dette her senere)

 

Tenk så mye mer vi ser på en 15" skjerm i stedet for kartplottere på mindre enn 10", flere kartbilder oppe av gangen osv osv ....  selvfølgelig ikke vanntett, men vannet er vel under båten sant  :wink:

 

Glemte nesten bort ditt spørsmål, ja PC`en du beskriver har ok, spesifikasjoner for kjøring av de fleste kartprogrammer. Hvilket tenker du å bruke forresten?

Men ikke kjøp med "dårligere" spekk en dette. 64Mb ram f.eks kanskje i minste laget.

1 usb, tja greit nok, hvilken type GPS tenker du å koble til? De fleste har seriell tilkobling. (com) Skulle din gps ha usb, og du f.eks har usb mus, er det fullt  :headbang:

Men faktisk kan fordelen med "gammel" PC vare nettopp dette med com port, de fleste nye er levert uten. Overgang fra usb til com er det mye trøbbel med, virker dårlig.

 

Men så kommer det viktigste, har du tenkt å bruke skjermen som er på PC`en så må du nesten teste den ute i sollys. Det MÅ være tft skjerm, men selv disse av litt eldre type er nesten umulig å se i sollys  :headbang:  Da er alt. en ekstern flatskjerm  :smiley:

 

Lykke til

 

Mvh

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hei!

tenkte på garmin 128 eller 152 med ekstern antenne. Tok kontakt med firma som er nevt en del ganger på dette forum, men ble anbefalt og kjøpe garmin kartplotter 182Ce.dette p,g,a,lys sterk skjærm,raskere prossesor,vanntett og gode skuss mål på denne siden. :smiley:

SOLO, ditto  :smiley:

 

Så til Festus, Jeg bruker selv bærbarPC ombord og er veldig fornøyd med det. Som du vil finne i tidligere innlegg har jeg hatt "kræsj" på 2 stk. begge gangene ble hovedkortet byttet på garanti. se her

I år har jeg hatt 6 uker i båten med PC`en på hele tiden, alt har fungert perfekt. PC`en ligger i ett skap med ekstern flatskjerm på dash. (legger et bilde av dette her senere)

 

Tenk så mye mer vi ser på en 15" skjerm i stedet for kartplottere på mindre enn 10", flere kartbilder oppe av gangen osv osv ....  selvfølgelig ikke vanntett, men vannet er vel under båten sant  :wink:

 

Glemte nesten bort ditt spørsmål, ja PC`en du beskriver har ok, spesifikasjoner for kjøring av de fleste kartprogrammer. Hvilket tenker du å bruke forresten?

Men ikke kjøp med "dårligere" spekk en dette. 64Mb ram f.eks kanskje i minste laget.

1 usb, tja greit nok, hvilken type GPS tenker du å koble til? De fleste har seriell tilkobling. (com) Skulle din gps ha usb, og du f.eks har usb mus, er det fullt  :headbang:

Men faktisk kan fordelen med "gammel" PC vare nettopp dette med com port, de fleste nye er levert uten. Overgang fra usb til com er det mye trøbbel med, virker dårlig.

 

Men så kommer det viktigste, har du tenkt å bruke skjermen som er på PC`en så må du nesten teste den ute i sollys. Det MÅ være tft skjerm, men selv disse av litt eldre type er nesten umulig å se i sollys  :headbang:  Da er alt. en ekstern flatskjerm  :wink:

 

Lykke til

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Garmin 128 har com tilkobling vet jeg, det tror jeg 158 også har. Pass derfor på dette med com port på PC`en du evt. velger.

 

Garmin 182Ce, tja sikkert bra, men så liten skjerm  :headbang: Hva slags båt har du Festus? På flybrigde, eller i en åpen båt (skjærgårdsjeep el.) er jeg enig, men i litt strørre turbåt (snekke/cabincruiser) PC.

Selfølgelig evt. en av disse store kartplotterne, men da snakker vi ett sted mellom 20.000 - 30.000 kr.

Og en ting til, Garmin bruker vel Bluechart, erfaringer?? Jeg vet ikke men har hørt diverse   :headbang: Trekker kankje opp noen nå men da regner jeg med de kommer men sine erfaringer  :smiley:

Bruker selv C-map

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Har en nord-west 740, lukket båt.Får vel ca 16/18 knop på den.Hvis pc løsning var det c- map jeg tenkte på .

Garmin 128 har com tilkobling vet jeg, det tror jeg 158 også har. Pass derfor på dette med com port på PC`en du evt. velger.

 

Garmin 182Ce, tja sikkert bra, men så liten skjerm  :headbang: Hva slags båt har du Festus? På flybrigde, eller i en åpen båt (skjærgårdsjeep el.) er jeg enig, men i litt strørre turbåt (snekke/cabincruiser) PC.

Selfølgelig evt. en av disse store kartplotterne, men da snakker vi ett sted mellom 20.000 - 30.000 kr.

Og en ting til, Garmin bruker vel Bluechart, erfaringer?? Jeg vet ikke men har hørt diverse   :headbang: Trekker kankje opp noen nå men da regner jeg med de kommer men sine erfaringer  :smiley:

Bruker selv C-map

:smiley:

Link to post
Share on other sites

:crazy:Helt enig med dine henvisninger her  Andreas men det må ikke skremme nye medlemmer fra og komme med sine erfaringer som sikkert også kan være av interesse selv om det enkelte ganger kan bli endel 'drøvtygging'. :smiley:

                                                                                                       SOLO

:headbang: Akkurat denne gangen føler jeg meg helt uskyldig  :smiley: Hvem som helst annen kunne har kommet med nøyaktig samme henvisning. Det var ikke mer enn en henvisning - ikke noe oppfordring til å gjøre ting annerledes.  :headbang:
Link to post
Share on other sites

:headbang: Akkurat denne gangen føler jeg meg helt uskyldig  :headbang:

:seeya:Du er overhode ikke skyldig i noe som helst ,det var mere i min egeninteresse å få reaksjoner på inlegget da jeg har tilbud om en brukt bærbar PC hvor ledningen til skjermen er brutt,denne kan jeg få mot reparasjon + 1 flaske god konjakk + en båttur.

Så gode råd er (dyre) billige her på forumet.Spesiellt har jeg fått høre tidligere at ikke alle skjermer på de bærbare egner seg i sollys...og det er jo da vi helst ferdes på sjøen.

                                                                           SOLO

Link to post
Share on other sites

Har en nord-west 740, lukket båt.Får vel ca 16/18 knop på den.Hvis pc løsning var det c- map jeg tenkte på .

Uten tvil, da er PC = konge! :yesnod:

Jeg bruker Winchart NautiQ m/c-map kart, som Ingar sier, 3D krever mye maskinkapasitet,  jeg bruker sjeldent 3D, men det funker greit på min:

P4 1GHz, 128Mb ram 20Gb disk  Fujitsu Siemens Lifebook c-1020

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Minimumskravene for at datamaskinen kan kjøre WinChart er:

- Pentium III eller AMD K6 Prosessor

- 16 MB RAM

- Windows 98, (Windows 2000 eller ME)

- Graphics adaptor

- CD-ROM stasjon.

 

Hadde problem med min vanlige pc for en stund tilbake og lånte en pc med med 400mHz, denne klarte ikke å kjøre WinChart, har erfart at en bør ha minimum 800 mHz prossesor for å kjøre WinChart uten problem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...