Jump to content

Pc som kartplotter


Sveinb

Recommended Posts

Uten tvil, da er PC = konge! :yesnod:

Jeg bruker Winchart NautiQ m/c-map kart, som Ingar sier, 3D krever mye maskinkapasitet,  jeg bruker sjeldent 3D, men det funker greit på min:

P4 1GHz, 128Mb ram 20Gb disk  Fujitsu Siemens Lifebook c-1020

 

Har også tenkt på bærbar PC i båten men hvordan fester du PCen til skuta uten at den

faller ned og knuses til skrap når bølgene er høye og vinden er frisk?

 

Det høres ut som du har brei erfaring på dette området.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på bærbar PC i båten men hvordan fester du PCen til skuta uten at den

faller ned og knuses til skrap når bølgene er høye og vinden er frisk?

Jeg bruker borrelåstape som er tapet fast i bærbar pc og på kartbord. Bruker den breieste tapen til biltema. Elegant løsning og sitter dønn fast i all slags vær.

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på bærbar PC i båten men hvordan fester du PCen til skuta uten at den

faller ned og knuses til skrap når bølgene er høye og vinden er frisk?

 

Det høres ut som du har brei erfaring på dette området.

Brei erfaring, vel  :flag: på PC har jeg vel det, men båten har jeg kun hatt i 2 sesonger, før det skjærgårdsjepp i mange år.

Min PC står i ett skap i cockpit, skapet har i utgangspunktet bare en hylle, 12 cm under denne har jeg laget en ny hylle som bare PC`en står på, hylla er av lakkert teak med luftehull for tilluft til kjølevifta. Derfra ligger det skjerm og musekabel (usb) frem til dash i båten. Flatskjermen er montert på dash, og en trådløs rulleballmus festes på dash med borrelås. Skal ta noen bilder av dette i kveld og legge ut.

PC`en har jo orginalt gummiknotter under som den står på, og det er nok, den har ikke flyttet seg en millimeter. (PC`en kjøres med lokket lukket (laptop))

Og i år har jeg krysset både skagerak og kattegatt i grov sjø uten problemer med PC eller winchart.

Har også flere båtvenner som bruker tilnærmet samme løsning og er kjempe fornøyd  :yesnod:

En av dem har dashbord med flatt plexilokk over sjøkartene, en laptop står bare oppå der, dette går helt fint, riktignok lukketbåt med flybrigde. (med tanke på regnvann og sjøsprut!)

:yesnod:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere års erfaring med bruk av PC'er som kartplotter i båt, og var nok av dem som var tidlig ute med dette.

 

Nå er PC'en byttet ut med en kartplotter (Garmin 182C). Et stort framskritt

PC som kartplotter er et tilbakelagt stadium for min del, men jeg bruker fortsatt PC til å studere kart, lage ruter osv.

 

Eneste fornuftige grunn jeg kan se til å bruke bærbar PC framfor kartplotter er hvis man har PC og GPS fra før av.

Link to post
Share on other sites

Eneste fornuftige grunn jeg kan se til å bruke bærbar PC framfor kartplotter er hvis man har PC og GPS fra før av.

Og det var grunnen til at jeg gikk for PC når jeg kjøpte båt i våres.  Tidligere eier (HaraldL) hadde allerede montert en Garmin12 GPS, med kabel, og jeg har en 1Ghz Compaq Presario PC.  Etter grundige overveielser (pris, skjermstørrelse, bruksmuligheter etc.) så fant jeg ut at jeg ville prøve det.  Elementer som avgjorde det for meg:

 

-PCn ville jeg ha med uansett: Jeg har baatplassen.no (offline) tilgjengelig  :flag:, på regnværsdager kan barna (kremt  :yesnod:) spille spill, og vi kan se DVD og jeg kan få overført og sett/redigert digitale bilder.  At trådløst internett dukker opp over allt gjør jo heller ikke noe....

 

-Inverter ville jeg ha uansett, da dette ble billigere enn å kjøpe "sigarett tenner" lader til 3 typer mobiltelefoner, digital kamera/video kamera. Bruker en Nordic-Power 300 W til ca. 600.-

Denne er modifisert sinus, og har fungert strålende.

 

- Et problem med bærbar PC er leselighet utendørs: Derfor bruker jeg Maptechs scannede kart, som jeg synes har god kontrast, samt at det er ,et for meg, kjent format m.h.t utseende,symboler etc. I tillegg anskaffet jeg en solskjerm fra www.caroffice.no

 

Bilde

 

Og  så trengte jeg en RS-232 til USB converter, for å få data inn på PC.  Jeg har brukt en versjon fra Targus, men denne er nå byttet ut til fordel for en fra Garmin, fordi Targus hadde litt problemer med å finne GPS etter reboots etc.

 

-Jeg bruker (og anbefaler på det VARMESTE) TIKI navigator (testet i siste Båtmagasinet). Den er IMHO veeldig brukervennlig, ikke så dyr (ca 1350.-) og ikke minst så er den Norsk.. :flag:

 

 

M.a.o  sett bort fra det utstyr jeg hadde (PC,GPS og datakabel) samt det jeg skulle ha uansett (Inverter) så har jeg brukt ca. 3000.-  for å få et slik fantastisk navigasjons hjelpemiddel som en plotter er: Kart 950.-, Tiki 1350.- ,USB converter ca 400 og solskjerm ca 300.-............ :yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere års erfaring med bruk av PC'er som kartplotter i båt, og var nok av dem som var tidlig ute med dette.

 

Nå er PC'en byttet ut med en kartplotter (Garmin 182C). Et stort framskritt

PC som kartplotter er et tilbakelagt stadium for min del, men jeg bruker fortsatt PC til å studere kart, lage ruter osv.

 

Eneste fornuftige grunn jeg kan se til å bruke bærbar PC framfor kartplotter er hvis man har PC og GPS fra før av.

Har nok stikk motsatt erfaring som Lasse.

De som fulgte med i tidligere diskusjoner rundt dette fikk med seg at skjermstørrelse er vesentlig. Så vesentlig at på små 10" kartplotterskjermer har f.eks. Cmap gjort tilpasninger som fjerner dybdeinformasjon rundt skjær. Man må klikke på krysset for å få den frem.  I PC-verdenen er det annerledes. Man har alle data tilgjengelig. Kartene ser faktisk bedre ut på PC-varianten. Man har rikelig med kraftressurser, og zooming skjer i samme øyeblikk som man trykker på knappen. På større nytte fartøyer er det så vidt jeg vet uaktuelt å bruke annet enn PC-baserte systemer.

 

Kunne ikke tenke meg å kjøpe en plotter når jeg i stedet kan kjøre Cmap ECS, Winchart, DKart og andre med defacto standard CM93 kartsystemer på PC med 15" dagslysskjerm. Og så kan jeg selvfølgelig bruke PC til andre ting enn kart hele vinteren.

 

En ulempe er det. Jeg bruker ca 130W.  Men jeg har motorbåt og en 80A dynamo, så strøm er det nok av.  På kartbordet står PC-skjermen og ei trådløs optisk mus. PC står inne i kabinen under en benk. En annen ulempe er at i meget dårlig vær kan det være vanskelig å zoome inn og ut med museklikk. Da lar jeg bare være å zoome. På en 15" skjerm er det plass nok selv med 1:15000 i målestokk.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Skal ta noen bilder av dette i kveld og legge ut.

:cheers:

Som nevnt :

Bilde

Flatskjermen på plass som kartplotter, trådløs rulleballmus på dash!

Bilde

Innebygget TV m/fjernkontroll

Bilde

Noen turer er uten skjerm, kun PDA og gps

Bilde

Her ligger PC`en støtt og godt!

Hææ!  :seeya: rotete i øverste hylle, neiiiii  mye som er kjekt å ha  :lol:

:flag: :flag: :blush:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Enig!

 

Jeg bruker også laptop. Har foreløpig ikke separat skjerm tilkoblet, men det er klart aktuelt hvis jeg får en skjerm med stor lsystyrke/kontrast til OK pris.

Idag er det nødvendig med solavskjerming for å få bra lesbarhet i direkte sollys forfra i min båt. Integrert skjerm har bra lysstyrke, men altså ikke bra nok i maks sol i mot.

 

Håper på en snarlig prisreduksjon på transreflective skjermer  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg ikke engang GPS, men når det gjelder PC versus plotter så ble det raskt bestemt at plotteren i den nye båten til dykkerklubben skulle erstattes med PC.

Ifølge Mons er dette to forskjellige verdener, uttalelsen kom etter at de hadde kjørt Harstad-Søgne med PC og plotter i parallell.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo veldig bra ut Månestråle! Hvilken type flatskjerm er det du bruker? dyr?

Hva slags program bruker du på ipaq'en for sjøkart?

Flatskjermen er en Samsung SyncMaster 152MP, Samsung har 12-14V inngang det er fordel.

Pris eks. fra www.mpx.no , jeg ga kr. 4.300,- for min med TV tuner innebygget, uten ca 1.500,- rimeligere.

se her (denne uten TV tuner)

Spesifikasjon

 

PDA

Her bruker jeg Memory Map, med Maptech kart. (rasterkart) Programmet er rimelig, innstaleres på PC samt overføres til PDA via kabel eller IR. Programmet har de fleste funksjoner en kan tenke seg, bortsett fra styring av Autopilot. Meget stabilt og enkelt. Last demo på:

http://www.memory-map.co.uk/

NB! PDA biten er ikke tilgjengelig på demo utgaven.

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har lenge gått med tanken på å innvestere i en kartplotter, tenkte da på Garmin 192C.

Hvis man kjøper den her i landet kommer den på ca. 9000,- inkl kartbrikke (vet at det lønner seg å kjøpe den fra USA).

 

Men gikk heller til innkjøp av BSB-kart med programmet Offshore Navigator Lite. Kostet snaue 900 kroner, og jeg er kjempefornøyd. Har en laptop som har 12 volt omformer innebygd og kobler til Garmin eTrex GPS.

 

Fordelen med innscannede kart er etter min mening at man er sikrere på at merkingen stemmer. Har en følelse av at digitaliserte kart har en del mangler i forhold til papirkart.

 

Man kan oppdatere Offshore Navigator Lite til fullversjon, da får man noe mer funksjonalitet. Men etter de turene jeg har hatt med "Lite"-utgaven, holder den til mitt bruk. Enkelt å legge inn posisjoner som vrak, waypoints ol.

 

Noen foretrekker kanskje Ozi, SeaClear ol i stedet?

 

Uansett, så er jeg fornøyd, billig ble det også! :flag:

 

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. Blir for dumt å myse på en 5 tommers skjerm når man har vendt seg til en 15 tommer. Kan jo faktisk kjøpe to pcer og to gps for prisen av en plotter og da kan man vel knapt si at en pc løsning er lite sikker i forhold til plotter.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg. Blir for dumt å myse på en 5 tommers skjerm når man har vendt seg til en 15 tommer. Kan jo faktisk kjøpe to pcer og to gps for prisen av en plotter og da kan man vel knapt si at en pc løsning er lite sikker i forhold til plotter.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette støtter jeg fullt ut. bruker selv laptop, men skal heller bygge en stasjoner pc som blir satt i benken. Billigere og oppgradere samt enkelt og bytte deler.

Tanken var da og bruke flatskjerm tilkoblet pc´en.

Link to post
Share on other sites

Hvilket område dekker kartet?

Hvor kjøper man dette ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vet ikke hvor man for kjøpt de kartene "Dykker" refferere til, men jeg kan anbefale en annen løsning hvor man kan bruke de tradisjonelle kartene fra C-Map.

 

For å bruke PC en som kartplotter trenger man følgene:

Et programm som kan lese båtkart

En motaker som kan finne possisjonen til båten f.eks GPS, og kontakt mellom mottakeren og PC'en

Og selvsagt en PC.

 

Komplett pakke med det du trenger (minus PC) får du hos Marine Utstyr for kr. 1.649,-

Denne pakken inneholder:

WinChart Planner (kan lett oppgraderes på senere tidspunkt)

GPS motaker som kobles til maskin ved hjelp av USB

Og man kan som sagt bruke de tradisjonelle C-Map kartene.

 

Håper dette var til hjelp

Link to post
Share on other sites

Kjøpte mine kart (en pakke) på Nautisk Forlag i Oslo. Tror det er 16 kart som dekker fra Oslo i nord til Larvik og Strømstad i vest/øst. Flere av kartene har forskjellige målestokker, man kan la programmet velge det kartet med best målestokk automatisk, samt linke kartene etter som man går over i et annet kart.

 

1 - Oslofjorden: Færder - Hvaler - Halden (1:50 000)

2 - Torbjørnskjær og Fuglehuk til Rakkeboene (1:50 000)

3 - Oslofjorden: Fuglehuk-Filtvet-Rødtangen (1:50 000)

4 - Oslo-Rødtangen-Drammen (1:50 000)

201 - Oslofjorden (1:120 000)

202 - Jomfruland til Fulehuk og Strømstad (1:100 000)

401 - Oslo-Spro (1:25 000)

402 - Spro-Filtvet (1:25 000)

464 - Fredrikstad havn (1:10 000)

465 - Sarpsborg havn (1:10 000)

468 - Tønsberg havn (1:10 000)

470 - Singlefjorden, Iddefjorden med Halden havn (1:25 000)

472 - Drammen havn (1:10 000)

481 - Åsgårdstrand - Slagentangen (1:10 000)

482 - Moss havn (1:20 000)

486 - Horten havn (1:10 000)

 

 

Her er linken; http://www.nautisk.no/nor/el_charts/maptech/maptech.htm

 

Hilsen

Dykker

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

For et par lapper i tillegg får man det norske kartprogrammet Tiki samt en GPS som går på USB.  Bruker samme kartene, BSB.  Glitrende greier.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Joda sikkert fine greier, men ikke for oss trøndere. Disse BSB slappingen lager ikke kart for oss nord for Ålesund.

:headbang:

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hva man velger er jo naturligvis avhengig av behov, men med forkskjellene i skjermkvalitet som råder vil en "standard" kartplotter med +- 5" skjerm stort sett utkonkurrere en normal pc-skjerm. Jeg som har en saktegående båt uten hardtop vil utvilsom ha mer nytte av en Garmin 192c, 276c eller lignende i forhold til en pc-basert løsning. Hvis jeg skal ha 15" skjerm må jeg ut med mye penger for å oppnå samme kvalitet hva skjerm angår (med tanke på sollys etc.). Presisjonen med pc-løsnonger er sikker minst like god, og jeg ville nok valgt det om skuta hadde innbudt til det.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...