Jump to content

Pc som kartplotter


Sveinb

Recommended Posts

IBM Thinkpad 64MB RAM 244 MMX, Windows ME, Fugawi kartprogram, Samsung 152X skjerm(12V). Ekstern skjerm kan betraktes både fra cockpit og innenfra. Man kan også koble den sammen med TV-tuner og PC. Dette fungerer aldeles utmerket.

 

Hilsen Eivind

Hvor mye strøm trekker hele sulamitten ?

Går hardt ut over batteriene når du seiler vel ?

 

Geir

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt et slikt et? :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Gjorde ett søk på google uten noe match, mener det finnes ett firma i norge som produserer slikt uten at jeg husker navnet, fant kun Elektronix der priser ikke står oppført.

Har installert lignende tastatur med belysning og buzzer på båter før og da ligger prisen langt over det vi vanlige dødelige ønsker å betale (4000+).

Det jeg har selv har tilhørt en Simrad Planning Station (ecdis).

Link to post
Share on other sites

Hvor mye strøm trekker hele sulamitten ?

Går hardt ut over batteriene når du seiler vel ?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg får ta forbehold om sviktende hukommelse. men jeg innbiller meg at PC'en suger ca. 1,5A og ekstern skjerm ca. 1,0A (det høres nesten for lite ut). Når ekstern skjerm er i bruk, slår jeg av intern skjerm og det hjelper litt. Det går jo også an å slå av eksternskjermen i perioder. Jeg forsøkte en noe mer moderne og sprekere PC og jeg konstaterte i alle fall at den trakk endel mer strøm enn den gamle IBM'en. Så lenge ikke bruken er mer avansert, fortsetter jeg å bruke den gamle.

 

Det går ikke så hardt ut over batteriene. Jeg tilsammen 360Ah til forbruk.

Strømslukeren ombord er kjøleboksen (jeg ønsker meg en mer moderne - f.eks. Isotherm ASU / SP).

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg får ta forbehold om sviktende hukommelse. men jeg innbiller meg at PC'en suger ca. 1,5A og ekstern skjerm ca. 1,0A (det høres nesten for lite ut). Når ekstern skjerm er i bruk, slår jeg av intern skjerm og det hjelper litt. Det går jo også an å slå av eksternskjermen i perioder. Jeg forsøkte en noe mer moderne og sprekere PC og jeg konstaterte i alle fall at den trakk endel mer strøm enn den gamle IBM'en. Så lenge ikke bruken er mer avansert, fortsetter jeg å bruke den gamle.

 

Det går ikke så hardt ut over batteriene. Jeg tilsammen 360Ah til forbruk.

Strømslukeren ombord er kjøleboksen (jeg ønsker meg en mer moderne - f.eks. Isotherm ASU / SP).

 

Hilsen Eivind

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste laptoper har strømforsyninger som leverer 50-100w noe som skulle tilsi 4-8 ampere, om en slår av skjermen vil nok forbruket gå ned endel. 17" lcd skjermene mine er oppgitt til 45w, litt over 3 ampere, en 15" noe mindre vil jeg tro. Ved bruk av inverter går noe tapt i denne.

Hadde vert kjekkt om noen hadde målt dette, jeg kommer til å ta en måling når jeg er ferdig men det går nok en liten måned.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm

Er det noen som vet hvor mye 500 cd/m² er i forhold til sollys?

Denne skjermen ser veldig fin ut:10.2" TFT LCD Touchscreen Monitor

 

Mener vanlige skjermer ligger rundt 250-300 cd/m²?

 

Joda310

<{POST_SNAPBACK}>

Mener du må opp i minst 1200 cd for at skjermen skal være SRM (Sunlight Readable Monitor). Sjekket dette for en tid siden og fant at slike skjermer ble veldig dyre. I tillegg var de stort sett å regne som "displays", altså uten ramme og fot, og ofte uten strømforsyning osv. Du kjøpte egentlig bare innmaten av en normal monitor (dog av høere kvalitet en en normal kontor skjerm). Når jeg da tok hensyn til at skjermen måtte bygges inne, sikres mot støv og vann inntrengning (man kan få slike skjermer med IP grad) samt det faktum at pc ombord ofte over tid blir mye plunder, så kjøpte jeg heller en plotter med 12" skjerm , Raymarine C120. Meget fornøyd med den.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kjører du flere ting inn på samme skjerm (plotter, ekkolodd radar)?

 

Vet at det går an, men lurer på hvordan du eventuelt opplever størrelsen på skjerm med f.eks plotter+ekkolodd samtidig??

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, gjør ikke det. Har beholdt mit gamle Humminbird lodd, radar har jeg ikke. Men kjører som regel med "split screen", på kartet, dvs halve skjermen viser kartet i normal visning, den andre haldelen viser kartet inn zoomet. da får jeg både oversiktskart og detalj kart samtidig.

Med årets oppdaterte kartbrikke og software oppgraderingen synes jeg denne plotteren er aldeles glimrende. Prøvde en tidligere sesong med laptop men syntes det ble for mye knot og for mange svake punkter (kabler, kontakter, dårlig skjerm osv) Noe helt annet med plotter. Synes nå jeg da.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

I fjor våres kjøpte jeg meg en splitter ny Dell Latitude D400 Laptop. En liten og elegant "business" modell som jeg klargjorde med programvare, GPS og ditto kabler før sesongen med tanke på å benytte den som kartplotter. Første tur ut var en strålende solskinnsdag, men skuffelsen over nyanskaffelsen var fullstendig da det ikke bare var vanskelig å se bildet, men det var plent umluig å se om PC'en i det hele tatt var påslått selv ved maks lysstyrke.

 

For meg ble løsningen en kartplotter med farge TFT dagslys skjerm og dette fungerer utmerket. Jeg bruker fortsatt PC'en i båten, men da inne i kabinen som DVD avspiller og TV mottager (bruker en liten ekstern tuner fra Pinnacle som tar strøm ffra USB porten). Strømforsyningen er et lite 12V adapter. Laptopen er også fin for turplanlegging med påfølgende overføring av ruter/veipunkter til plotteren. Motsvarende henter jeg ned tracklog fra plotteren til PC slik at jeg kan glede meg over å se nøyaktig hvor turene gikk når høst og vinter kommer krypende inn over Østlandet.

 

Mener du må opp i minst 1200 cd for at skjermen skal være SRM (Sunlight Readable Monitor). Sjekket dette for en tid siden og fant at slike skjermer ble veldig dyre. I tillegg var de stort sett å regne som "displays", altså uten ramme og fot, og ofte uten strømforsyning osv. Du kjøpte egentlig bare innmaten av en normal monitor (dog av høere kvalitet en en normal kontor skjerm). Når jeg da tok hensyn til at skjermen måtte bygges inne, sikres mot støv og vann inntrengning (man kan få slike skjermer med IP grad) samt det faktum at pc ombord ofte over tid blir mye plunder, så kjøpte jeg heller en plotter med 12" skjerm , Raymarine C120. Meget fornøyd med den.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror Rolf har det beste rådet her for båter med åpen cockpit (ikke nødvendigvis Raymarine C120, men enhver dedikert plotter som passer budsjett etc.). Det kan være både utfordrende og moro å lage sin egen PC løsning, men i forhold til kvalitet/egnethet per krone og time er jeg ikke i tvil om at en dedikert løsning er å foretrekke.

 

Børre

Link to post
Share on other sites

Nei, gjør ikke det. Har beholdt mit gamle Humminbird lodd, radar har jeg ikke. Men kjører som regel med "split screen", på kartet, dvs halve skjermen viser kartet i normal visning, den andre haldelen viser kartet inn zoomet. da får jeg både oversiktskart og detalj kart samtidig.

Med årets oppdaterte kartbrikke og software oppgraderingen synes jeg denne plotteren er aldeles glimrende. Prøvde en tidligere sesong med laptop men syntes det ble for mye knot og for mange svake punkter (kabler, kontakter, dårlig skjerm osv) Noe helt annet med plotter. Synes nå jeg da.

<{POST_SNAPBACK}>

Årsaken til at jeg spør er at en bekjent spurte meg om Raymarine C80. Det var visstnok den de anbefalte i Saga 315. Jeg kikket litt på den på Belamarin sine nettsider.

Han hadde tenkt å bruke samme skjerm til bl.a ekkolodd og kanskje radar i tillegg til plotter.

Jeg sa til han at jeg trodde det kunne bli litt liten skjerm å ha splittbilde på, og foreslo at C120 måtte være et bedre valg. Sa det også på bakgrunn av at han synes Geonav 11C var passe stor skjerm.

Gjenstår å se hva det er plass til. Mange båter er jo veldig trange rundt styreposisjon m.h.t. plassering av utstyr.

 

Har ført hørt at Raymarine sine plottere skal være raske og brukervennlig. Er du enig i det.

 

Navionics sine nye kart er også bra.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årsaken til at jeg spør er at en bekjent spurte meg om Raymarine C80. Det var visstnok den de anbefalte i Saga 315. Jeg kikket litt på den på Belamarin sine nettsider.

Han hadde tenkt å bruke samme skjerm til bl.a ekkolodd og kanskje radar i tillegg til plotter.

Jeg sa til han at jeg trodde det kunne bli litt liten skjerm å ha splittbilde på, og foreslo at C120 måtte være et bedre valg. Sa det også på bakgrunn av at han synes Geonav 11C var passe stor skjerm.

Gjenstår å se hva det er plass til. Mange båter er jo veldig trange rundt styreposisjon m.h.t. plassering av utstyr.

 

Har ført hørt at Raymarine sine plottere skal være raske og brukervennlig. Er du enig i det.

 

Navionics sine nye kart er også bra.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vel, jeg tenkte slik at jeg ville ha så stor skjerm som mulig. Derfor var jeg inne på tanken om pc og LCD skjerm. Men så var det dette med lesbarhet. Kjøpte meg en snedig liten Fujitsu Siemens laptop med 12" trykkfølsom skjem, Kjempehendig innendørs men fullstendig ubrukbar ute. Ble derfor veldig skeptisk til vanlige "kontor skjermer" og begynte å undersøke priser og data på SRM skjermer. Imellomtiden monterte jeg opp laptop'en i båten sammen med en MLR gps, fikk testet dette på dager med lite sol samt på kveldstid. Men syntes stadig der var mye som gikk galt, plugger som irret, pc som hang seg (Win98) osv. så begynte å vurdere plotter. Men ville fortsatt ha størst mulig skjerm (har et synsproblem). Etter endel vingling frem og tilbake endte jeg opp med Raymarine C120. Størrelsen på skjermen er grei, kan fint brukes med splitbilde, enten for 2 kart eller kart, lodd og radar eller en kombinasjon av disse. Var egentlig ikke så fornøyd med hverken plotter eller kartverk i fjor men etter å har fått nyeste kartversjon gratis samt oppgradert plotter softwaren ble alt mye bedre i år. Så jeg er meget fornøyd med plotteren, det eneste jeg kan utsette på den er at det hadde vært ønskelig med en direkte interface mot pc, for opp/nedlasting av waypoint, ruter, kartbilder osv. man kan laste opp/ned waypoints og ruter men det må skje via et eget excel regneark som må lagres på en CF brikke. Noe tungvint synes jeg. Mulig dette er forbedret på de nye E modellene som kom i år.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

De fleste laptoper har strømforsyninger som leverer 50-100w noe som skulle tilsi 4-8 ampere, om en slår av skjermen vil nok forbruket gå ned endel. 17" lcd skjermene mine er oppgitt til 45w, litt over 3 ampere, en 15" noe mindre vil jeg tro. Ved bruk av inverter går noe tapt i denne.

Hadde vert kjekkt om noen hadde målt dette, jeg kommer til å ta en måling når jeg er ferdig men det går nok en liten måned.

<{POST_SNAPBACK}>

Da har jeg målt, og til min forskrekkelse hadde ikke hukommelsen sviktet meg denne gang slik som den oftere og oftere gjør.

 

PC med intern skjerm – ca. 1,5 A

Ekstern skjerm – ca. 1,0 A

 

Hva en strømforsyning er i stand til å levere forteller forøvrig ingen ting om hva dens tilkoblede forbrukere trekker av strøm. Forøvrig er batteriet på min IBM kaputt og er følgelig ikke i stand til å ta imot ladestrøm. Det gjør vel kanskje noe. Dessuten bruker jeg en 12/16V stømforsyning og der kastes det kanskje bort mindre strøm enn i en inverter. Forbruket på ekstern skjerm varierer forøvrig med innstilt lysstyrke.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Hva en strømforsyning er i stand til å levere forteller forøvrig ingen ting om hva dens tilkoblede forbrukere trekker av strøm. Forøvrig er batteriet på min IBM kaputt og er følgelig ikke i stand til å ta imot ladestrøm. Det gjør vel kanskje noe. Dessuten bruker jeg en 12/16V stømforsyning og der kastes det kanskje bort mindre strøm enn i en inverter. Forbruket på ekstern skjerm varierer forøvrig med innstilt lysstyrke.

 

<{POST_SNAPBACK}>

En annen ting som er morsomt, og nyttig å tenke på er det faktum at selv om de fleste av dagens bærbare PCer i utgangspunktet går på 19V DC er dette bare spenningen til powerboardet..

Batterispenningen er mye mer interessant å se på, den jeg har på fanget akkurat nå går på 19V DC, men batteriet leverer bare 10,8V..

I tillegg er PCen ganske tolerant for hva den får inn, så jeg har fikset en kobling til å ha i bil og båt og sånt som går på 12Ven i båten, direkte inn på batterikontaktene, vips så slipper jeg strømforsyning..

Den fikser fint alt fra 10-15V :)

Er sikkert mange maskiner som ikke fikser like stor spennvidde i forsyningen, denne er en gammel PC jeg har fått gratis, så jeg bryr meg ikke så mye om det dersom den skulle dø.. en P2 400 med 128MB RAM og 6GB HD.. funker forsåvidt greit til å surfe på nettet.. Netcom Connect er også en fin greie for oss båtfolk, fri bruk av nettet så mye man vil for 499,- i mnd inkl. mva.. 384kb/s.

Link to post
Share on other sites

Hallo!

Målte i båten til Søgne Dykkerklubb i helgen.

Når den jobbet hardest (vred rundt p et 3-D kart over halve sørlandet i maks oppløsning) brukte den 128W. Normalforbruket ved kjøring med gps og 2-D kart lå på rundt 55 W og ca 80 watt i oppstarten.

Dette er en nokså sprek Pc som får strøm fra en 300 w inverter fra Clas Olson.

Denne har i det siste konket ut med alarm for lav batterispenning noen ganger i det siste, og det skal det reklameres på. Aldri under 13,5 volt inn når maskinen går.

 

Fikk et tips via Ingar som fikk stoppet den "dansende musen", og er i ekstra godt humør etter at ny elektrisk dass, gasskokeapparat samt oppvarmet skap på dekk (innfelt) til å ha vannkraner og slanger i til vinterener på plass.

 

God natt

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Fikk et tips via Ingar som fikk stoppet den "dansende musen"

Det var Karla som sendte meg dette tipset:

 

1. Når du ha slått på PC , koblet til GPSen og musen begynner på dansen, kobler du fra GPSen ved å koble fra i skjøtestykket (Ikke ta ut USB- kontakten).

2. Så åpner du kontrollpanelet, og finner ikonet ”System”.

3. Dobbelklikk på det , så får du opp dialiogboksen som i W2000 heter ”Systemegenskaper”

4. Her velger du fanekortet ”maskinvare”.

5. Her finner du ”Enhetsbehandling” og klikker på knappen. Da får du opp en liste med enheter. Her finner du ”Mus og andre pekeenheter”.

6. Klikk på plusstegnet så får du listen med de ulike pekeenhetene.

7. En av disse heter sansynligvis ” Microsoft trackball mouse” (Den kan i noen versjoner ha andre navn), og den lager klusset.

8. Høyreklikk på den, dafår du opp en dialogboks med bl.a alternativet ”deaktiver”.

9. Gjør det, og vips, problemet er løst.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

En annen ting som er morsomt, og nyttig å tenke på er det faktum at selv om de fleste av dagens bærbare PCer i utgangspunktet går på 19V DC er dette bare spenningen til powerboardet..

Batterispenningen er mye mer interessant å se på, den jeg har på fanget akkurat nå går på 19V DC, men batteriet leverer bare 10,8V..

I tillegg er PCen ganske tolerant for hva den får inn, så jeg har fikset en kobling til å ha i bil og båt og sånt som går på 12Ven i båten, direkte inn på batterikontaktene, vips så slipper jeg strømforsyning..

Den fikser fint alt fra 10-15V :)

Er sikkert mange maskiner som ikke fikser like stor spennvidde i forsyningen, denne er en gammel PC jeg har fått gratis, så jeg bryr meg ikke så mye om det dersom den skulle dø.. en P2 400 med 128MB RAM og 6GB HD.. funker forsåvidt greit til å surfe på nettet.. Netcom Connect er også en fin greie for oss båtfolk, fri bruk av nettet så mye man vil for 499,- i mnd inkl. mva.. 384kb/s.

Dette høre veldig interessant ut. Er det noen som har fått dette til å fungere over tid.

Uten at Pc blir ødelagt :rolleyes:

Redigert av searay270-1998 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...