Jump to content

Pc som kartplotter


Sveinb

Recommended Posts

Enig med deg. Blir for dumt å myse på en 5 tommers skjerm når man har vendt seg til en 15 tommer. Kan jo faktisk kjøpe to pcer og to gps for prisen av en plotter og da kan man vel knapt si at en pc løsning er lite sikker i forhold til plotter.

Ja, jeg skulle gjerne ha hatt en 15" til kartet, men nå er det slik da at det rett og slett ikke er noe sted å plasser en bærbar-pc slik at jeg kan bruke den mens båten går.

 

Ikke ville jeg sett noe på min pc-skjerm i sollys heller. Nei, da tar jeg heller til takke med min kartplotter som har god lesbarhet i solskinn og tåler en dråpe vann eller to i lett regnvær.

 

Hvordan er oppdateringsfrekvensen på disse pc-kartene går det greit i 35 knop?

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Hvilket er egentlig det beste kartprogrammet til PC?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lett å svare på.

Maxsea. Ingen over og ingen i nærheten.

Du kan bruke en bråte forskjellige kart. Av rasterkart kan du bruke Mapmedia, ARCS, Maptech og BSB. Av vektorkart kan du bruke NT+, CM93 og S-57.

Du kan bruke forskjellige kartsystemer samtidig.

Du kan koble til fler GPS'er.

Du kan koble til AIS og radar og vise dem som overlay på kartet.

Du kan vise værdata lastet ned som GRIB-filer på kartet.

Du kan lage dine egne 3D dybdekart med ekkolodd tilkoblet.

Du kan få plug-ins for værrouting og regatta.

Du kan ha egen informasjon i så mange layers du vil.

Det er kun spørsmål om hvor mange tilleggsfunksjoner en har kjøpt. Basisversjonene går utapå det meste.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er lett å svare på.

Maxsea. Ingen over og ingen i nærheten.

Mulig jeg har gått glipp av et eller annet på denne tråden. Jeg planlegger å sette inn en "gammel" stasjonærmaskin med XP. Det jeg trenger å kjøpe er en flatskjerm og en konverter. GPS med NMEA har jeg. Som gammel hacker kunne det vært artig å kjøpe et program... Hvor får man kjøpt Maxsea og hva koster det?

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hva du skal ha.

Det er en bråte versjoner og tilleggspakker.

SVB selger basis Yachtingversjon for €650.-.

Selges av de fleste velassorterte båtsjapper. De som forhandler Furuno skal selge Maxsea.

Jeg ga NOK 6300 for min. Det inkluderte worldwide NT+ Selector. Da kjøper du kart online.

De har rokkert på funksjonene siden, og jeg tror prisene er noe lavere nå.

Kjører på IBM T42 eller T40 sånn litt avhengig.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvilket er egentlig det beste kartprogrammet til PC?

<{POST_SNAPBACK}>

"Den beste bilen i verda..." Sjøl digger jeg TelChart! Har de fleste funksjoner; 3D, undervannstopografi +++. Raster eller C-map. Har brukt det i mange år! Funker også nord for Ålesund. :yesnod: (Dekker faktisk hele verden!) Koster ca. 4 lapper + de kart du trenger. (Men ikke noe for hackers :nono: )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

"Den beste bilen i verda..." Sjøl digger jeg TelChart! Har de fleste funksjoner; 3D, undervannstopografi +++. Raster eller C-map. Har brukt det i mange år! Funker også nord for Ålesund. :yesnod:  (Dekker faktisk hele verden!) Koster ca. 4 lapper + de kart du trenger. (Men ikke noe for hackers :nono:  )

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei

Som eks datanerd så finnes det Hackere og Crackere. Hackere er programerer som lager programmer det. Det å hacke inn et program er slang for å taste inn et program, crackere er ett utrykk som kommer av å cracke ett program, dvs å fjerne serienrsjekk, eller annen kontroll av lisens.

 

Skulle gjerne hatt pc basert system i båten, men da må jeg først finne en pc som tåler livet i en RIB, som hopper fra bølge til bølge i 50knop. Og store mengder fuktighet og vann.

 

Men må vel si at jeg er fornøyd med kartplotteren min som tåler dette livet :yesnod:

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er det noen som kjenner til om det er noe man kan dekke til laptop i båten med? Da tenker jeg på et gjennomsiktig plasttrekk eller lignende. Mener å huske at jeg har sett noe slikt en plass.....

 

Selv har jeg Mapsource(nRoute) med bluechart kart. Dette programmet støtter desverre ikke "true heading" som gjør at kartet orienterer seg etter kursen din. Der har jeg imidlertid et godt tips til Mapsource brukere.

 

Installer nRoute som er et gratis program og kan lastes ned på garmin sine hjemmesider GRAIS!! :flag: Programmet støtter denne muligheten. Bare til å laste ned å bruke!

 

http://www.garmin.com/support/download.jsp

 

Helt nederst på siden!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

MULTICOM12 Volt`s Pc i båt

 

Model:C134

Smallest mini-ITX VIA EPIA-M System

Features:

 

Low noise and lightweight

Compact - same size as a car stereo

Front accessible ports

Accepts 0.8" hight DDR memory

Accepts slim type 2.5" HDD

Accepts slim type Media Drive

Excellent heat dissipation through extensive sets of vents

Convenient carrying handle

Available in Black or Silver colors

 

 

 

Bilde

Bilde

 

 

Så er det bare å finne seg en greit skjerm med f.eks tv.tuner e.l :wink:

 

MERE FINNER DERE HOS MULTICOM

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Syns den var dyr, drøye 4000,-

Men tåler den det salte miljøet i båt tro?

Hendig størrelse egentlig.

 

Men man kan jo bygge noen pc´er for den prisen hvis man er litt om seg

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det kan du ...........men ikke på størrelse med en bilstereo :nonod:

det er jo det som er det greie med denne lille kassen ...kan gå på strøm fra 6 volt til 24 volt ...ta den med nesten i lommen når du går fra båten :yesnod:

 

ypperlig kartmaskin som tar lite plass .....som noen sier MÅ bare ha det..... :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det kan du ...........men ikke på størrelse med en bilstereo  :nonod:

det er jo det som er det greie med denne lille kassen ...kan gå på strøm fra 6 volt til 24 volt ...ta den med  nesten i lommen når du går fra båten  :yesnod:

 

ypperlig kartmaskin som tar lite plass .....som noen sier MÅ bare ha det..... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Joa, enig i de argumentene!

Men jeg lurer på hvorfor 12 v strømforsyning til pc er så veldig dyrt i forhold til 220 v. Noen som har ett god svar på det :confused:

Link to post
Share on other sites

Det vanlige: antall solgte bestemmer prisen over tid

www.carputer.no har PC power 12V->det PCn trenger innvendig (ATX).... Ikke bærbart da.

 

Joda310

med planer om Mini ITX HKi båten, boote på et CF kort og TV-out for å sende det til min eksterende kartplotter som er så treg at jeg spyr :-)

Og lyssterk skjerm herfra :Lyssterk LCD skjerm

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det vanlige: antall solgte bestemmer prisen over tid

www.carputer.no har PC power 12V->det PCn trenger innvendig (ATX).... Ikke bærbart da.

 

Joda310

med planer om Mini ITX HKi båten, boote på et CF kort og TV-out for å sende det til min eksterende kartplotter som er så treg at jeg spyr :-)

Og lyssterk skjerm herfra :Lyssterk LCD skjerm

<{POST_SNAPBACK}>

Se der ja, prisen på 12 v forsyning er nede i underkant av 800 allerede :yesnod:

Ikke så ille alikevel.

 

Nå kommer jeg kanskje til og bygge meg en vanlig stasjonær pc da jeg har god plass under benken i salongen.

Kommer ikke til og bruke pc som tv uansett, så da gjør det ikke noe at den står gjemt.

Så det som står på lista nå er flatskjerm.

 

Er det noen ok/rimelige flatskjermer som kan festes i taket og som er greit og huke av for og ta med hjem? Bør være 15 tommer

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fordel med CF kort er ingen bevegelige deler... Ulempen er at det er relativt dyrt med store kort. Jeg hadde en ITX maskin i forrige båt og vi planet i 3/4 til 1 m motbølger. Ikke noe diskhavari. Nå brukte jeg HD til bærbar maskin (40GB)som tåler høyere G belastning enn disker til stasjonær.

 

Det største problemet er LCD skjermer med så mye lys at det er brukbart i sollys. Alt annet er "piece-of-cake" :-)

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har ett prosjekt gående selv hvor to 17" lcd monitorer blir innfelt i taket og tastatur innfelt ved roret, selve maskinen skal monteres skjult, men drev og harddisk skal kunnne betjenes enkelt. ATX power ble kjøpt fra carputer.no og leverer 300W, det skal forsyne monitorene også.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...