Jump to content

Norsk seilbåt synker i Stillehavet!


Mouche

Recommended Posts

De fleste som begir seg ut på slike seilaser har vel stort sett evner og kunnskap til å improvisere og selv reparere når uhell intreffer. De har ofte veldig god kunnskap om alt fra konstruksjon og mekaniske instalasjoner samt motor. Det blir en helt annen verden enn å duppe rundt i en fjord med masse båter rundt seg og RS bare minutter unna seg.

Flott at moderne teknologi kan bidra til sikkerhet for folk som også ferdes langt unna redningssektorer!  Håper de berger båten og at alt går bra med dem! Kansje får vi en konklusjon også, men det er jo sikkert ikke media interessert i å informere om!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

X10an skrev On 22.7.2017 at 11.06:

Det er alltid godt å høre når folk faktisk gjør det som står i deres makt for å forsøke å komme best mulig unna en vanskelig situasjon. Dette er noe helt annet enn hva man normalt opplever av egeninnsats i Oslofjorden..

:yesnod:

Veldig enig! Selv om alle ferierende i Oslofjorden ikke er på ekstrem langtur hadde det ikke gjort noe om folk flest hadde lagt litt mer ære i å klare seg selv. Greit nok at de holder RS i arbeid, men noen skal betale kalaset.

 

Hulda skrev On 22.7.2017 at 21.27:

Hva som er sikkert i denne sammenheng er at sprekken ikke blir mindre. Og hvis det er en sprekk som relaterer til grunnstøting, så er den er resultat av utmatting. Og jeg antar (dette er en antakelse, igjen en antakelse) at det er bevegelser i kjøl og rigg som forårsaker sprekken. Og, igjen en antakelse, at det kan muligens være en tilsvarende defekt  i akterkant av kjølen. Og at reparasjon av slike skader er tidkrevende og derfor kostbare. Vi har hatt noen slike skader resultert blant annet fra grunnstøtinger på land her i Son. Og det skal ikke svært mye til før reparasjonskostnadene overstiger verdien på båten. Så det å redde båten for videre drift kan muligens være vanskelig. Kommer vel mye an på hvilken forsikring man har. Og hvordan ståa er der man kommer til havn. Det kan godt være at løpet for den båten er kjørt. 

Enig i det du skriver, men det er jo også andre argumenter for å berge båten.

  • En kostbar redningsaksjon mindre
  • Et plastvrak mindre på havets bunn
  • Alt utstyr samt motor osv. kan berges og flyttes over i en annen båt

Dersom båten kondemneres kan de med litt flaks finne seg en annen båt som er sjødyktig men ikke utrustet for langtur og ta med seg eiendeler og utstyr.

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, izzno said:

Å koble av sjøvannsinntaket til motoren og bruke som pumpe var noe jeg ikke vet om jeg hadde kommet på, men det skal jeg love dere har brent seg fast nå!

 

Den er ikke dum å bite seg merke i nei. Det er ikke mange vanlige lensepumper som er i nærheten av å kunne flytte så mye vann som det den klarer. :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Når man går inn på bildene av båten som ligger på Finn annonsen fra 2015 og FB sidene til seileren, er det forholdsvis liten tvil om at dette er samme båten. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62102233&nocache=1500891773019

 

Om nevnte grunnstøting er årsaken til skaden som nå har skjedd blir vel bare synsing, men man gjør seg jo noen tanker. Uansett noe å tenke på når man får landkjenning med seilbåten.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

izzno skrev 1 time siden:

Å koble av sjøvannsinntaket til motoren og bruke som pumpe var noe jeg ikke vet om jeg hadde kommet på, men det skal jeg love dere har brent seg fast nå!

 

Genialt dette, på båten eg seilte med laga vi T-kobling med kraner og hurtigkobling slik at vi kunne koble om raskt ved behov. Praktisk også ifm konservering av motoren før vinteropplag.

Link to post
Share on other sites

Fett kan være bra tetningsmiddel i en slik situasjon. Smør eller Stay Afloat. Har 1 kg av dette ombord

 

T stykke på sjøvannsinntaket med egen slange ned i kjølsvinet står på lista mi før avreise. 

 

Også klokt å "kline til" med Mayday tidlig. Lettere å avblåse om man får kontroll enn å sette i gang for sent. Alltid skippers skjønn om det er nød eller ikke. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et skikkelig godt filter på sugeslangen som er lett å åpne er heller ikke dumt å ha.

I kjølen hos de fleste ligger det rusk og rask ingen tenker over. Forsvinner fort i sugeslangen og havner i enden på en kjøler ved nødlensing.

 

For mange år siden var det et firma som solgte en lensepumpe til å montere over akslingen. Alt var delt så ganske så enkelt å montere. Men var lite salg så den forsvant ut av markedet.

Gode lensepumper og planer for nødsituasjoner er ikke dumt å ha.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 10 minutes ago:

Virker smør like godt i stillehavets tempererte farvann som her oppe i kalde nord ? Antar at temperatur er medvirkende på hvor hardt det blir. Eller er kontakt med vann nok ?

 

Jeg smurte badestampen for å trutne den. Potte tett i to døgn frem til jeg fyrte i ovnen og runda ca 30 grader. Da smelta smøret og vannet rant ut ;-) 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 53 minutes ago:

Fett kan være bra tetningsmiddel i en slik situasjon. Smør eller Stay Afloat. Har 1 kg av dette ombord

 

T stykke på sjøvannsinntaket med egen slange ned i kjølsvinet står på lista mi før avreise. 

 

Også klokt å "kline til" med Mayday tidlig. Lettere å avblåse om man får kontroll enn å sette i gang for sent. Alltid skippers skjønn om det er nød eller ikke. 

 

Jammen en god ide, er ikke småtteri en sjøvannspumpe på en motor kan pumpe ut..

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutes ago:

Trikset med sjøvannspumpen har vi brukt siden tidenes morgen :-) Det hendte at det var løsningen for utrutnede trebåter, før elektriske pumper ble allemannseie. De som ikke har prøvd, stå i fire timer og dra i en pumpestang. Ta ti minutter og så fire timer til.

 

Det var T- stykket som imponerte meg...:wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...