-morten- Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 De fleste som begir seg ut på slike seilaser har vel stort sett evner og kunnskap til å improvisere og selv reparere når uhell intreffer. De har ofte veldig god kunnskap om alt fra konstruksjon og mekaniske instalasjoner samt motor. Det blir en helt annen verden enn å duppe rundt i en fjord med masse båter rundt seg og RS bare minutter unna seg. Flott at moderne teknologi kan bidra til sikkerhet for folk som også ferdes langt unna redningssektorer! Håper de berger båten og at alt går bra med dem! Kansje får vi en konklusjon også, men det er jo sikkert ikke media interessert i å informere om! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Pequod skrev 58 minutes ago: Noen som har facebook/twitter-adressene deres slik at man får fulgt med? Gå inn på FB og søk på Jørgen Emmerik Andersen, så finner du ham lett. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Shore skrev 15 minutes ago: Gå inn på FB og søk på Jørgen Emmerik Andersen, så finner du ham lett. Takk! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Pequod skrev 16 minutes ago: Takk! Og sørg gjerne for å holde oss oppdatert her inne om/når det skulle skje noe spennende eller komme en konklusjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Kan oppdatere med at overleveringen av forsyninger og utstyr fra Oberon gikk bra i går kveld, og at de fortsetter mot Iles Marquises. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 X10an skrev On 22.7.2017 at 11.06: Det er alltid godt å høre når folk faktisk gjør det som står i deres makt for å forsøke å komme best mulig unna en vanskelig situasjon. Dette er noe helt annet enn hva man normalt opplever av egeninnsats i Oslofjorden.. Veldig enig! Selv om alle ferierende i Oslofjorden ikke er på ekstrem langtur hadde det ikke gjort noe om folk flest hadde lagt litt mer ære i å klare seg selv. Greit nok at de holder RS i arbeid, men noen skal betale kalaset. Hulda skrev On 22.7.2017 at 21.27: Hva som er sikkert i denne sammenheng er at sprekken ikke blir mindre. Og hvis det er en sprekk som relaterer til grunnstøting, så er den er resultat av utmatting. Og jeg antar (dette er en antakelse, igjen en antakelse) at det er bevegelser i kjøl og rigg som forårsaker sprekken. Og, igjen en antakelse, at det kan muligens være en tilsvarende defekt i akterkant av kjølen. Og at reparasjon av slike skader er tidkrevende og derfor kostbare. Vi har hatt noen slike skader resultert blant annet fra grunnstøtinger på land her i Son. Og det skal ikke svært mye til før reparasjonskostnadene overstiger verdien på båten. Så det å redde båten for videre drift kan muligens være vanskelig. Kommer vel mye an på hvilken forsikring man har. Og hvordan ståa er der man kommer til havn. Det kan godt være at løpet for den båten er kjørt. Enig i det du skriver, men det er jo også andre argumenter for å berge båten. En kostbar redningsaksjon mindre Et plastvrak mindre på havets bunn Alt utstyr samt motor osv. kan berges og flyttes over i en annen båt Dersom båten kondemneres kan de med litt flaks finne seg en annen båt som er sjødyktig men ikke utrustet for langtur og ta med seg eiendeler og utstyr. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
izzno Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Å koble av sjøvannsinntaket til motoren og bruke som pumpe var noe jeg ikke vet om jeg hadde kommet på, men det skal jeg love dere har brent seg fast nå! Redigert 24.Juli.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 13 minutes ago, izzno said: Å koble av sjøvannsinntaket til motoren og bruke som pumpe var noe jeg ikke vet om jeg hadde kommet på, men det skal jeg love dere har brent seg fast nå! Den er ikke dum å bite seg merke i nei. Det er ikke mange vanlige lensepumper som er i nærheten av å kunne flytte så mye vann som det den klarer. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Shore Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Når man går inn på bildene av båten som ligger på Finn annonsen fra 2015 og FB sidene til seileren, er det forholdsvis liten tvil om at dette er samme båten. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62102233&nocache=1500891773019 Om nevnte grunnstøting er årsaken til skaden som nå har skjedd blir vel bare synsing, men man gjør seg jo noen tanker. Uansett noe å tenke på når man får landkjenning med seilbåten. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tempest Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 izzno skrev 1 time siden: Å koble av sjøvannsinntaket til motoren og bruke som pumpe var noe jeg ikke vet om jeg hadde kommet på, men det skal jeg love dere har brent seg fast nå! Genialt dette, på båten eg seilte med laga vi T-kobling med kraner og hurtigkobling slik at vi kunne koble om raskt ved behov. Praktisk også ifm konservering av motoren før vinteropplag. Sitér dette innlegget Seiltur.no/Tempest Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Fett kan være bra tetningsmiddel i en slik situasjon. Smør eller Stay Afloat. Har 1 kg av dette ombord T stykke på sjøvannsinntaket med egen slange ned i kjølsvinet står på lista mi før avreise. Også klokt å "kline til" med Mayday tidlig. Lettere å avblåse om man får kontroll enn å sette i gang for sent. Alltid skippers skjønn om det er nød eller ikke. Redigert 24.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Virker smør like godt i stillehavets tempererte farvann som her oppe i kalde nord ? Antar at temperatur er medvirkende på hvor hardt det blir. Eller er kontakt med vann nok ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Et skikkelig godt filter på sugeslangen som er lett å åpne er heller ikke dumt å ha. I kjølen hos de fleste ligger det rusk og rask ingen tenker over. Forsvinner fort i sugeslangen og havner i enden på en kjøler ved nødlensing. For mange år siden var det et firma som solgte en lensepumpe til å montere over akslingen. Alt var delt så ganske så enkelt å montere. Men var lite salg så den forsvant ut av markedet. Gode lensepumper og planer for nødsituasjoner er ikke dumt å ha. Redigert 24.Juli.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Det finnes reimdrevne lensepumper med clutch. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Erik skrev 10 minutes ago: Virker smør like godt i stillehavets tempererte farvann som her oppe i kalde nord ? Antar at temperatur er medvirkende på hvor hardt det blir. Eller er kontakt med vann nok ? Jeg smurte badestampen for å trutne den. Potte tett i to døgn frem til jeg fyrte i ovnen og runda ca 30 grader. Da smelta smøret og vannet rant ut ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 (redigert) Dumt med bremykt da ? Redigert 24.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Bitteliten skrev Just now: Dumt med bremykt da ? :-) Det var melange jeg brukte,, ikke spesielt myk av seg, tror ikke smør er så mye hardere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Bitteliten skrev 53 minutes ago: Fett kan være bra tetningsmiddel i en slik situasjon. Smør eller Stay Afloat. Har 1 kg av dette ombord T stykke på sjøvannsinntaket med egen slange ned i kjølsvinet står på lista mi før avreise. Også klokt å "kline til" med Mayday tidlig. Lettere å avblåse om man får kontroll enn å sette i gang for sent. Alltid skippers skjønn om det er nød eller ikke. Jammen en god ide, er ikke småtteri en sjøvannspumpe på en motor kan pumpe ut.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Trikset med sjøvannspumpen har vi brukt siden tidenes morgen :-) Det hendte at det var løsningen for utrutnede trebåter, før elektriske pumper ble allemannseie. De som ikke har prøvd, stå i fire timer og dra i en pumpestang. Ta ti minutter og så fire timer til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Hulda skrev 2 minutes ago: Trikset med sjøvannspumpen har vi brukt siden tidenes morgen :-) Det hendte at det var løsningen for utrutnede trebåter, før elektriske pumper ble allemannseie. De som ikke har prøvd, stå i fire timer og dra i en pumpestang. Ta ti minutter og så fire timer til. Det var T- stykket som imponerte meg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 T stykke og treveiskran skal jeg ha. Lurer på om jeg skal sette det før eller etter sjøvannsfilter. fordel og ulempe med begge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Ville satt det før filteret da filtrerer en vekk smuss fra kjølen og slipper å få det i impeller Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Lite å lure på, sett forgreningen før. To vanlige kuleventiler gjør også jobben. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Rør/ventilfaget er ikke min styrke. ? Kan du vise med bilder/linker hva du tenker Kommodo? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 En T - en kuleventil på hver inngang og så ut til filter og resten av saltvannssystemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.