Jump to content

Norsk seilbåt synker i Stillehavet!


Mouche

Recommended Posts

En slik ventil (eller lignende) må da være ideell til det bruket. Passende slangestusser er tilgjengelig. Den kan jo eventuelt låses med en hengelås slik at motoren trekker kjølevannet fra utsiden til vanlig, nøkkelen er bare å henge i ei snor på siden. Vurderte en lignende løsning selv da jeg skiftet gjennomføringer og ventiler til Trudesign forrige uke, men det ble nok utgifter denne måneden.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Kan du vise med bilder/linker hva du tenker Kommodo? 

Skal gjøre et forsøk. Det er jo alltid flere veier til Rom når det gjelder slike ting, så en fasit finnes ikke :smiley:

 

Ventus skrev for 3 timer siden:

En T - en kuleventil på hver inngang og så ut til filter og resten av saltvannssystemet.

Denne metoden vil fungere. Ventilen linker jo Hakkannen til, men jeg gjentar den likevel https://www.maritim.no/trudesign-3-veis-y-ventil-for-septiktank-hvit#.WXZSzYTyg2x 

Så er det bare å koble på tre slangenipler, to til sug, og en til filter.

 

Alternativet jeg nevnte er å bruke et vanlig T-stykke med en kuleventil for hver sugeside. Ulempen er at man trenger flere komponenter, og når jeg ser hvilke priser Maritim opererer med på fittings høres det ut som en god ide med en treveis ventil :sweat:

 

Her er delene du trenger (valgte ut syrefast siden jeg er mest glad i blanke og harde rørdeler :giggle: )

T-stykke: https://www.maritim.no/t-stykke-1-1-4-aisi316#.WXZT1ITyg2w 

Kuleventil: https://www.maritim.no/kuleventil-1-1-4-aisi316#.WXZT6oTyg2w 

Ansatsnippel: https://www.maritim.no/ansatsnippel-1-1-4-aisi316#.WXZUAITyg2w 

Slangenippel: https://www.maritim.no/slangekopling-1-1-4-38-mm-aisi316#.WXZUJITyg2w 

Slangeklemmer: https://www.maritim.no/slangeklemme-32-50mm-syrefast#.WXZVm4Tyg2w 

 

Med denne metoden må du huske å stenge ventilen for sjøvannsinntaket når du åpner for lensing i kjøl, men det er vel såpass selvsagt at de fleste vil få til det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Gjengene må selvsagt pakkes, så det er et ja. Hva man vil bruke til å pakke med er i stor grad en smakssak, det temaet er vel uttømmende debattert i de mange gjennomføringstrådene :giggle: Selv holder jeg en knapp  på ham + Unilock e.l., men andre ting er sikkert like bra. Fordelen er at det er lett å ta opp, lekker aldri, kommer aldri til å begynne å lekke, billig stoff, og gir en god håndtverksmessig følelse når man skrur delene sammen, og til slutt at du kan fiksere delene i den vinkelen du ønsker. Gjengetape blir også tett når det er riktig montert, men jeg ville allikevel ikke valgt det her.

 

59765f0d9cad5_TreveisventilmedT.JPG.fa86ebc0ce49219f463f1a031f1e3c7c.JPG

 

Lagt til:

I tillegg kan du også selvsagt sette inn et bend i ønsket vinkel for å slippe uheldige bøyer på slangene

90 grader: https://www.maritim.no/bend-1-innv-utv-90gr-aisi316#.WXZgVoTyg2w 

45 grader: https://www.maritim.no/bend-1-1-4-innv-innv-45gr-aisi316#.WXZgY4Tyg2w 

 

Og ja; Maritim og andre båtsjapper har det du trenger av slanger også. Jeg bruker PVC slanger med stålspiral på dette,  mens andre sverger til gummislanger.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant dette på facebook for de som vil ren copy /paste

----------------------------------------------------------------------------------------

Lørdag rapporterte vi om en norsk seilbåt med to personer om bord som holdt på å synke midt i Stillehavet. Mannskapet klarte å få kontroll over situasjonen ved å begrense inntaket av vann så mye at pumpene klarer å ta unna for lekkasjen. For å berge båten valgte derfor skipperen å avblåse nødsignalet, og forsøke å seile til land. Skipperen holder kontakten med Hovedredningssentralen på Sola.

Posisjonen i går kveld var 10.57,25S og 115.04,37W.

Ny kurs

– Hovedredningssentralen for Sør-Norge hadde kontakt med «Restless» kl 0800 norsk tid. «Restless» bekreftet da at de ikke lenger anså seg til å være i en nødsituasjon. HRS SN har på det grunnlaget kansellert MAYDAY-relay signalet som ble sendt ut til fartøy i området, står det på Hovedredningsentralens nettside på søndag. 

«Restless» har lagt om kursen mer mot nord, mot Iles Marquises. Båten vil da seile i et område med mer skipstrafikk. Det er hele 1400 nautiske mil til øya, noe som vil ta 10 døgn i god bør. Tross for at nødmeldingen er kanselert, er ikke dramatikken over. Skipperen har tatt en riskio for å berge båten, men virker som at han vet hva han skal gjøre. Valget har nok vært langt fra enkelt. 

Været i området er for øyeblikket for dårlig til at mannskapet kan få gjort noen reparasjon, da dette innebærer dykking ved båten. Været er rapportert til å være liten kuling og regn.

Kontakt med skip

RoRo fartøyet «Oberon» er på tur mot New Zealand, og skal ha passert «Restless» i går kveld. Været skal ha vært for dårlig for at «Oberon»  skal kunne ha overført forsyninger til den norske langturseileren. 

«Restless» er er av typen Vinco 37, bygget i Sevrige på 80-tallet. 

 

LES: Norsk båt synker i Stillehavet

ØDE: «Restless» befinner seg langt fra land. Båten befinner seg midt mellom Galapagosøyene og Iles Marquises.

ØDE: «Restless» befinner seg langt fra land. Båten befinner seg midt mellom Galapagosøyene og Iles Marquises.

 

Kilde https://www.batliv.no/innhold/navigasjon-og-sjomannskap/?article_id=49010

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 13 timer siden:

Skal gjøre et forsøk. Det er jo alltid flere veier til Rom når det gjelder slike ting, så en fasit finnes ikke :smiley:

Her er delene du trenger (valgte ut syrefast siden jeg er mest glad i blanke og harde rørdeler :giggle: )

T-stykke: https://www.maritim.no/t-stykke-1-1-4-aisi316#.WXZT1ITyg2w 

Kuleventil: https://www.maritim.no/kuleventil-1-1-4-aisi316#.WXZT6oTyg2w 

Ansatsnippel: https://www.maritim.no/ansatsnippel-1-1-4-aisi316#.WXZUAITyg2w 

Slangenippel: https://www.maritim.no/slangekopling-1-1-4-38-mm-aisi316#.WXZUJITyg2w 

Slangeklemmer: https://www.maritim.no/slangeklemme-32-50mm-syrefast#.WXZVm4Tyg2w 

Med denne metoden må du huske å stenge ventilen for sjøvannsinntaket når du åpner for lensing i kjøl, men det er vel såpass selvsagt at de fleste vil få til det.

 

 

 

Bra opplegg, men bruk denne slangeklemmen 

image.png.380efa1153de58b1638f64edce98a9de.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Før man hiver seg rundt og "helt ukritisk" kapper slangen fra sjøvannsinntaket bør man kanskje engasjere de små grå noen minutter?

Ok, vet det siste gjør vondt... heheheheh. :giggle:

 

Er ikke alle som har 8toms eksos med dertil stor vannføring på jernfokken. Er du i tvil: Heng en pøs under eksosutslippet og la motoren gå på hurtig tomgang. Så er det å gange opp. Monner det noe særlig?

 

En annen ting er at mange båter er seksjonert med vanntette skott og dermed kan man ved lekkasje forut risikere at ikke vannet kan renne fritt til motorrommet før hele forskipet er omtrent under vann.  

Ok kan selvfølgelig løses ved å lage hull, men ser unektelig skremmende ut for resten av mannskapet at far forsvinner under dekk med en batteridrill og 3toms hullsag mens vannstanden stiger? :diving:

Da kan kanskje en løs pumpe med slange være noe å ta med i betraktningen?

 

Finnes mange typer i handelen, her et par jeg fant i farten (som ikke koster skjorten) bare ved å søke på "elektrisk lensepumpe".

 

https://www.skruvat.no/batdeler/Cartridge-Lensepumpe-L750-1150-Gph-12v-60-L-min-73-L-min-P231762.aspx

 

Det siste er faren for frost i de(n) stengte ventilen(e)....Nytt punkt å ta med i klargjøring for vinteren. 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatert pressemelding fra hrs:

 

Quote

Oppdatering 26. juli kl 1920:

Midlertidig tetting av lekkasjen foretatt. De pumper nå annenhver time.

Posisjon 09.32,51S 120.43,44W. Ca 1100 nautiske mil igjen til Iles Marquises.

 

Oppdatering 25. juli kl 1900:

RESTLESS fortsetter seilasen vestover med ca 5 knop.

Været er stadig for dårlig til at det kan gjøres forsøk på å få reparert skroget.

RESTLESS opplyser at vanninntrengingen den siste tiden har økt, men de klarer fortsatt å ta unna med lensepumpe.

Posisjonen til RESTLESS var kl 1855 norsk tid 09.39,94S 118.48,89W

 

https://www.hovedredningssentralen.no/seilbat-restless-2/

Redigert av ohm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev On ‎25‎.‎07‎.‎2017 at 14.34:

 

Det siste er faren for frost i de(n) stengte ventilen(e)....Nytt punkt å ta med i klargjøring for vinteren. 

Lurt å bygge dette så man kan bruke lenseslangen for å suge frostvæske ved konservering, så kan det heller bli et pkt mindre kanskje....

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 24.7.2017 at 13.40:

T stykke på sjøvannsinntaket med egen slange ned i kjølsvinet står på lista mi før avreise. 

Jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg gjorde det.

Tilførsel av kjølevann og brennstoff tukler man ikke med.

I et slikt tilfelle som her kan det gå en kule varmt, man er ute av rutiner, og det er fort gjort å glemme at man tar kjølevann innefra båten. Det pumpes tomt, pumpa blir tørrkjørt og så sitter man der uten motor og lensekapasitet.

Monter ei lensepumpe på motoren som kobles inn via clutch og ut via vakumventil. Et trykk på knappen og du har lensekapasitet du ikke trodde var mulig. Snakk med Volvo, (regner med at du har Volvomotor) dette har de gjort tusenvis av ganger før på motorer til yrkesbruk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig om å være forberedt. Hos meg er det en pumpe med nivåbryter som feier ut en masse liter og har 2 inch slange ut. I tillegg er det en vanlig pumpe med 32000 my slange (5/4 inch). Lurer på hvordan man får fjernet denne idiotiske autorettingen her på baatplassen.no. Umulig å skrive forkortelsen for millimeter. 

Link to post
Share on other sites

@Hulda Slå av autokotrektur i nettleseren din. Er ikke isolert til bastplassen ?

 

jeg ser for meg et opplegg der slangen ligger kveilet opp, feks 2 m lang. Da kan den plasseres enten i kjølsvin eller akterover om ror/aksling lekker. 

 

Må være et bevisst valg med klar ordre å kjøre lensing via motor. 

 

Usikker på egen remdreven lensepumpe. Det blir en manikk til som skal vedlikeholdes. Men det skal sjekkes ut ?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I overkant mye halleluja rundt dette med å benytte kjølevannspumpe som lensepumpe synes jeg. I min 38 fots seilbåt sitter det en VP D2-40 med en temmelig puslete sjøvannspumpe som jeg tror ikke ville bidra vesentlig ved en større lekkasje. Ved en mindre lekkasje kunne den kanskje holde unna men da måtte man jo sitte å "gjete" systemet for å sikre at det ikke gikk tørt.
Jeg har mer tro på en remdrevet pumpe som kunne kobles inn med en clutch eller med en reim som kunne legges på "i fart".

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 39 minutes ago:

I overkant mye halleluja rundt dette med å benytte kjølevannspumpe som lensepumpe synes jeg. I min 38 fots seilbåt sitter det en VP D2-40 med en temmelig puslete sjøvannspumpe som jeg tror ikke ville bidra vesentlig ved en større lekkasje. Ved en mindre lekkasje kunne den kanskje holde unna men da måtte man jo sitte å "gjete" systemet for å sikre at det ikke gikk tørt.
Jeg har mer tro på en remdrevet pumpe som kunne kobles inn med en clutch eller med en reim som kunne legges på "i fart".

 

:clap:

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

I min 38 fots seilbåt sitter det en VP D2-40 med en temmelig puslete sjøvannspumpe som jeg tror ikke ville bidra vesentlig ved en større lekkasje. Ved en mindre lekkasje kunne den kanskje holde unna men da måtte man jo sitte å "gjete" systemet for å sikre at det ikke gikk tørt.
 

Ved mindre lekkasjer holder lensepumpen unna.

Det er når lensepumpen ikke holder unna det er kjekt å kunne kople om sjøvannspumpen til å ta fra bunn og kjøre opp turtallet om nødvendig. Og kjekt å ha for å kunne suge frostveske for vinterkonservering.

Eller så må en begynne å øse.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 2 timer siden:

En del av havaritreningen på MTB var å bruke sjøvannsinntaket på motoren som pumpe. Husker ikke tallene, men de sugde ut rimelig mye vann. Ikke prøvd på seilbåten. 

Sjøvannspumpene på MTB motorene er nok ikke særlig sammenlignbare med pumpa på en gjennomsnittlig langturseiler. De MTBene hadde jo rimelig grov motorisering i forhold til størrelsen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...