Jump to content

Norsk seilbåt synker i Stillehavet!


Mouche

Recommended Posts

Angående lensing ved bruk av sjøvannspumpen:

vet ikke hva slags pumper disse mtb'ene var utstyrt med men på småmotorer er det vel utelukkende gummi impellere og de tåler ikke mange sekundene tørrkjøring. Sentrifugalpumper tåler dette langt bedre og har gjerne stor kapasitet. En ulempe er at de ikke skaper vakuum like bra og må derfor sitte dypt, altså ikke oppe i svinghjulshøyde. 

En stor fordel med motordrevet lensepumpe er at den fungerer selv om strømmen er borte (forutsatt at motoren går uten strøm) men har du flere elektriske pumper og et gjennomtenkt el anlegg skal du ha mye vann inne før dette blir problematisk, motoren liker nok dårlig å gå nedsenket i vann den også. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 27.7.2017 at 12.14:

 

Usikker på egen remdreven lensepumpe. Det blir en manikk til som skal vedlikeholdes. Men det skal sjekkes ut ?

Du finner sånne i arbeidsbåter som skal godkjennes. Der er det separate lense og nødlense systemer. Dønn pålitelige. Går i tusenvis av timer.

 

DieselDahl skrev 1 time siden:

men på småmotorer er det vel utelukkende gummi impellere og de tåler ikke mange sekundene tørrkjøring.

Sett inn en Globe Blue impeller. Tåler 15 minutter tørrkjøring. Alternativt bytt til en Gilkes pumpe.

Link to post
Share on other sites

Det er tross alt en god del penger. Ca det samme som en grei ny familiebil. Litt mer en hva min båt har i verdi og som jeg betaler kr 3500,-. i året for å forsikre.

 

Ville vært hasardiøst å la være uforsikret . Mulig det er mye dyrere forsikring hvis det er snakk om jordomseiling. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Å forsikre en jordomseiling er nok endel dyrere enn tilsvarende båt for kystseilas i Norge, men så må man ikke glemme at man gjerne har med seg ganske store verdier ombord i tillegg til selve båten. Jeg ville ikke lagt ut på langtur uten forsikring selv om båten "bare" er verdt rundt 350.000,-.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tror de færreste som seiler såpas langt med gammel og ikke spesielt stor båt er oppsatt med kaskoforsikring. Forsikringspremien er selvsagt sterkt bidragsytende til dette, men uavhengig av pris flommer det ikke akkurat over av selskaper som er villige til å forsikre slikt.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hva de har hatt av forsikring, men at mange norske båter verdt noe særlig mindre enn en million seiler med kasko vest for Panama tviler jeg på. Å fullforsikre alt skrammelet man drar ombord er heller ikke særlig lett. Om man ikke ønsker å legge avgårde uten at alt er skikkelig forsikret blir det gjerne til at en holder seg hjemme.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Euklid said:

Aner ikke hva de har hatt av forsikring, men at mange norske båter verdt noe særlig mindre enn en million seiler med kasko vest for Panama tviler jeg på. Å fullforsikre alt skrammelet man drar ombord er heller ikke særlig lett. Om man ikke ønsker å legge avgårde uten at alt er skikkelig forsikret blir det gjerne til at en holder seg hjemme.

 

Nysgjerrig på hvordan det der funker. Antar man har en slags reiseforsikring for medisinske tilfeller? Og er det alt?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dersom ein har tid til å skriva særleg meir enn "hjelp" på sosiale medier, er ein vel neppe i livsfare?

 

Ein annan ting er at det ikkje er risikofritt å evakuera ein båt.

 

Det blir spanande å lesa mannskapet sin versjon, om dei vel å offentleggjera den.

 

Elles vonar eg at det går bra med mannskap og båt!

 


Ask

 

 

 

 

Redigert av Ask (see edit history)
Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Sahara said:

Nysgjerrig på hvordan det der funker. Antar man har en slags reiseforsikring for medisinske tilfeller? Og er det alt?

Varierer mye med hvor lenge en er borte. For de som ikke går på kant med betingelsene for medlemskap i Folketrygden er det ganske mange forsikringsmuligheter, men når en er lenge borte blir utvalget knappere. Vi hadde ansvarsforsikring på båten, og var forsikret for helseutgifter og kostnader til evakuering. I de periodene det var enkelt og betalbart hadde jeg en mer ordinær reiseforsikring som dekket det meste.

 

En kan forsikre hva som helst om en er villig til å hoste opp en tilstrekkelig høy premie, men om en ikke reiser rundt med store verdier i båt eller utstyr skal det mye til for å forsvare det – og en nokså solid privatøkonomi for å betale regningen når den tid kommer. Vi hadde mye dyr elektronikk (kamerautstyr og laptoper) ombord jeg gjerne skulle ha forsikret om det var kurant, men endte opp med å ta risikoen på egen kappe. Om alt hadde gått tap ville jeg levd greit også med det, men det går jo som oftest bra.

Link to post
Share on other sites

Ad lensepumpe via motor. Trolig vil vi ha litt tid om båten plutselig tar inn så mye vann at vi bør koble inn motoren for lensing. Jeg tror enkleste løsningen for oss vil være å ha noen meter med slange som passer inn på stussen på sjøvannsfilteret.  

 

Jeg har bare målt denne utvendig, men den er 34 mm utvendig. Så da antar jeg det er en 1 1/4 toms slange. Som feks denne https://www.maritim.no/slange-stalarmert-32mm-1-1-4-klar#.WYNz0rE8yhA

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 minute ago:

Jeg tror enkleste løsningen for oss vil være å ha noen meter med slange som passer inn på stussen på sjøvannsfilteret

Har du tenkt å trekke av slangen fra sjøvannsinntaket da? Av erfaring så tar det ganske lang tid å få dette av. Slangen må ødelegges for å få den løs og det tar tid. Skal du til med en slik løsning ville jeg hatt t-stykke og ventiler.

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde REM har lagt inn av sitt opplegg i en annen tråd

 

bilde

 

Som tilplan sier: Ville ikke skiftet å skifte slange i en slik situasjon. Tror det holder lenge med å skulle stenge og åpne kraner. Opplegget til REM ser jo veldig greit ut, men jeg ville kanskje supplert med en ekstra kulekran under T-stykket for å slippe å krype ned i skutebunn for å stenge den ventilen. Enklest mulig når situasjonen oppstår tenker jeg.

 

SAP_2000 har også et eksempel på kapasitet:

"Kan gi et eksempel fra Sherwood P27xx pumpa som brukes på Cummins QSB 5,9 230-480 hk.

Den skal kunne pumpe i overkant av 250 liter i minuttet eller 15.000 liter i timen uten restriksjoner. På 1500 rpm skal den pumpe ca 150 L/min"

 

Link to post
Share on other sites

Har alltid en ca 20m3/t lensepumpe slik en tømmer kjellere med osv liggende i båten sammen med en Honda iEu generator. Den tømte 100l fiskekummen på under 20 sek da jeg testet den. . 

 

Worst case. Jeg tenker som så at holder ikke det sammen med de originale 5m3/t lensepumpene så får det heller være   

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...