Jump to content

Slepejolle til seilbåt - hva skal jeg kjøpe?


Rebekka

Recommended Posts

Vi ønsker å kjøpe en slepejolle til seilbåt (28 fot). Har barn som nok foreløpig er fornøyd med å ro, men etterhvert kanskje vil ha en liten motor på. Jeg ser for meg en gummibåt av oppblåsbar type, men vil gjerne ha tips og erfaringer mht dørk og kjøltype. Prisklasse 7-10'.

Link to post
Share on other sites

Vi ønsker å kjøpe en slepejolle til seilbåt (28 fot). Har barn som nok foreløpig er fornøyd med å ro, men etterhvert kanskje vil ha en liten motor på. Jeg ser for meg en gummibåt av oppblåsbar type, men vil gjerne ha tips og erfaringer mht dørk og kjøltype. Prisklasse 7-10'.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil anbefale å kjøpe gummibåt der størrelsen er et kompromis mellom vekt,

størrelse og nyttelast (antall personer).

 

Vekt og størrelse spiller en rolle dersom det blir nødvendig å løfte båten ombord

og legge den på fordekket, ved f.eks. seiling i noe sjø, eller ved landligge uten tilsyn.

Å pakke den sammen blir for mye bal.

 

Liten vekt er jo greit for unger som skal ro (om man ser bort fra avdrift pga. vind.)

 

Jeg har gummibåt på 290 som veier 35 kg. Den har oppblåst dørk som fungerer helt greitt.

Sammen med den oppblåste kjølen blir båten både stiv og retningsstabil.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi har en tradisjonell gummibåt, greit nok, men vi skal i år prøve en liten RIB på 2,70. Den er jo herlig å kjøre da, men hvordan er den å slepe?

Er den lett nok til å kunne legges på fordekk eller settes opp på en badetrapp? Så etter ferien vet vi litt mer om hvilken type vi skal ha.

Det er en del hensyn å ta og hva er normal levetid på en slik båt?

Link to post
Share on other sites

Vi har testet det meste av gummibåter.

Min egen konklusjon; du får omtrent det du betaler for.

 

Den tradisjonelle slepejolla, med spilebunn er grei nok. Den er lett, lett å pakke sammen, og veier som regel ikke stort.

Vi hadde en ARIMAR 240, grei sak. Dårlig kvalitet, men billig. Anbefales til dels, men den er tynn i duken, og varer neppe mer enn 5 år.

 

Vanlige joller med trebunn og oppblåsbar pølsekjøl, er som regel de beste kjøpene. De er mer stabile, takler mer last, mer motor, mer fart & mer sjø. I tillegg sleper de greit, og stabilt. De er litt tyngre enn spilebunnsbåtene, men de kan jo hånteres som flere kolli, så det går greit. Regn med vedlikehold på dørkeplater etter noen år...

 

Høytrykksbunn er omlag det samme som trebunn. Litt mer slaskete ( også Zodiac / Bombard sine ) men enklere å pakke sammen. Bør behandles mer med respekt, tror den høytrykksbunnen kan være vrien å fikse om den punkteres..

 

RIB: her finner du de skikkelige kjøremaskinene, selv om de er små. Tåler ofte STOR motor ( Min 270 cm er godkjent for 15 HK ( ! ), planer skikkelig, takler mye last, sjø og det som er. Fordelen med å kunne kjøre rett opp på stranda, eller svabergene, uten å tenke på at man ødelegger båten er et pro. Mange av disse har større pontonger enn andre versjoner, og avviser dermed sjøen / spruten bedre, samt bærer bedre med stor last. Vår takler fint 2 voksne, et barn, barnevogn, ryggsekk og handleposer på en tur..

 

En stor ulempe har disse dog; de er svinetunge. Valiant har noen RIB`er som er lette og greie, men min CARIBE veier godt over 50 kg. Å løfte den opp på dekk, krever sin mann. Eller spinnakerfall og storvinsjen.. Den sleper imidlertid svært lett, vesentlig lettere enn min forrige Arimar, som veide omlag 1/3. Dessuten er RIB`ene utsatt for tyverier, bra min ser litt røten ut.

 

Dessuten blir det jo morro å sette på 9,9/15 hesteren å frese avgarde da...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vi ønsker å kjøpe en slepejolle til seilbåt (28 fot). Har barn som nok foreløpig er fornøyd med å ro, men etterhvert kanskje vil ha en liten motor på. Jeg ser for meg en gummibåt av oppblåsbar type, men vil gjerne ha tips og erfaringer mht dørk og kjøltype. Prisklasse 7-10'.

<{POST_SNAPBACK}>

Ta en titt også på Walker Bay, 8 fot og 10 fot. Lettere enn alt annet, rimelig, selges i(hundre)tusener worldwide, kan oppgraderes med seilepakke og motor. Fås også med RIB-pølse. I henhold til test (var det seilas) jeg har sett får den godt skussmål for seilegenskapene. Kanskje dukan motivere unga for seile istedenfor å kjøre motor?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Motoren bør man ta av når man sleper. Den er tung oppe høyt over vannet

og med tyngepunktet høyt oppe vil gummibåten lett tippe rundt slik at

motoren blir en god stabilisator under vann. Jeg har ikke opplevd dette selv

(ennå) men fikk et godt råd en som hadde det.

 

Jeg pakker sammen gummibåten og legger den på dekk, det er stort

sett stress å slepe den etter. I havn er den i veien og ute på havet

kan den fylle seg med vann om det rusker litt. Jeg savner en kompressor

ombord til fylle den.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg sleper så godt som aldri gummibåten.

Underveis ligger den i veska si fastspent oppe på lukegarasjen.

Kommer du ut i dårlig vær, kan jolle på slep fort bli et problem.

Å tro at den kan brukes til "livbåt" i dårlig vær er en illusjon.

Derfor, gummibåt som kan pakkes sammen er tingen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...