Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

8 minutes ago, Frese på said:

Er derimot ikke så imponert over toppfarten. 31 knop høres snaut ut, men samtidig plausibelt mtp høy vekt. Du bør definitivt gå ned en propellstørrelse mtp å kunne makse på 3500 ferielastet. Men dette vil neppe gi deg høyere toppfart, men motorer og drev en mindre anstrengt tilværelse. Samtidig kan jeg ikke fri meg fra å tenke at du høres litt vel tung ut?

 

@Frese på Helt enig. Selv om jeg fikk skuta opp i 33.1 knop i dag på flatt vann, skjermet for vind. Men når turtallet da samtidig er i underkant av 3400 rpm, så er det helt klart at jeg skal ned et hakk i størrelse.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Godt å høre det finnes gode leverandører og verksteder!

 

Noen spørsmål hvis det er lov?

 

1) På biler mener jeg "hjernen" lagrer masse data som kunne fortelle noe om overbelastning. Ingenting sånt i moderne båtmotoerer?

 

2) Hvordan sjekker de ut resten av systemene - at det ikke var noe som lå under og førte til feilen? De har kanskje gått opp nettopp dataene eller testet systemene (innsprøytning, turbo, kjøling etc.?

 

3) Er det kjøledyser som skal spyle olje på stempler/råder på disse? På noen biler har vel disse skapt problemer ved for dårlig filtrering etc.

 

Moro med bilder av skadene hvis det finnes - for de som er litt interessert generelt :)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 16 timer siden:

11 tonn 600 hk...  synes du skal være happy med det. NordWest 420n min veide 13,5 tonn. 36 knop med 870 hk. 

Jeg havde samme tanke: Min NW 390 vejede 11 tons i normalt setup og havde 2x310 D6, som jeg tænker har mere moment og bundtræk end D4-erne.

 

Så uden at have nogen som helst forstand på motorer, så tænker jeg også, at din båd måske er lidt undermotoriseret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...