Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

Takk @Streiff Du har bra verktøy tips og andre synspunkter. Jeg kjøpte pipenøkkelsettet du anbefalte forrige gang (litt over her i denne tråden). Det brukte vi idag for å montere en stolsøyle til førerstolen. Vi hevet den ca 30 cm. Nå kan jeg sitte og kjøre båten, og samtidig se vannet. Bavaria har litt for lave førerstoler. Momentnøkkelen har vi allerede da 16-åringen bruker den mye ift demontering og montering av vannscooterene. Men vi skal forbi VP på Jarlsø Marine, og siden jeg fikk time der, så tenker jeg at det lurt å få en mekaniker på besøk slik at vi er sikre på å kunne fullføre her. Fortsatt over 2 uker igjen.

 

Takk for input @VannTroHadde en fin tur inn Tønsbergfjorden. Litt uvant "dynamikk" på sjøen ift å beregne andre båter, men det går fint. Vi får sett mye mer. Jeg står i setet med taket oppe, drikker kaffe og kjeder meg egentlig ikke. Ja, definitivt ift hastighet og forbruk. Litt lengre opp kommenterte jeg hva som skjedde da vi dro inn kompressoren for å komme opp i 8-9 knop. Helt uaktuelt - også med tanke på kompressoren. Ikke mange her som liker å kjøre med den inne hele tiden.

 

Flott dag i Tønsberg idag. Fortsatt besøk av svigersvina fra bobilen, og det er veldig hyggelig når både fruen og moren hennes lager mat til oss. Skuldrene er helt nede. Jeg har både smilt og ledd idag, og også vært på tur med de på Slottsfjellet.

 

Men det skal bli bra med en uthavn igjen på mandag. Ikveld startet naboen blenderen sin med en motorsagmotor som han hadde montert på landgangen sin bak på en Princess 40. Jeg var ute på badeplattformen sporenstreks med en WTF skjer nå innstilling, men delte heller ut litt kudos siden jeg aldri hadde sett det før og fordi jeg liker sånne Reodor Felgen greier.

 

VM i båtrace skjønner jeg ikke helt, men det gikk satans fort, rett forbi gjestebryggene. En av de vant idag. Gutta våre hadde orkesterplass. For de som har telt barn i denne tråden, så er det her en tenåring til som er på besøk, siden det nå er fire.

 

Et lite bilde og en videosnutt av hvordan disse båtene svinger.

 

TB.jpg.7a3a3376af3cacaff643f3ec08a17efa.jpg

 

 

 

 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ordnet reima idag med momentnøkkel! Den var svært slakk, så nå tror jeg det er fikset. Gøy å få ordnet det selv:smiley:

 

Gikk fra Tønsberg idag under et opphold i båtracet. Lå med baug inn, inne i bassenget der det var litt trangt, så vi bandt fast RXP-300en som slepte oss ut. Da slapp jeg å bruke motoren i revers. Satte den i gir forover litt for å justere litt her og der. Samt litt thruster forut. Så nok sikkert litt rart ut, men sikkert god underholdning for de som satt i båtene i regnværet og tenkte at her har vi en kar med såpass stor båt at han ikke hadde råd til motor.

 

En vannscooter som nyttefartøy der altså. Hadde vi skullet bruke RIBen til dette, så hadde det blitt færre krefter. I tillegg måtte den ha hatt tauet i baugen ift manøvrering. Så måtte ha bakket med RIBen isåfall.

 

De to minste gutta hørte at Statsministeren var i Tønsberg idag og løp ut på brygga og forsvant mot byen. Vi fulgte så smått etter, men fant de ikke. Jeg ringte Dennis, som 11-åringen heter,  og spurte hvor han var. Han svarte i den typisk dagligdagse tonen barn gjerne har at de var utenfor "Esmeralda" og snakket med Statsministeren. "Ja, særlig," tenkte jeg.

 

Erna.jpg.79ed656e4784c1ec052eb1a4018df747.jpg

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Er nok kun mitt korttidsminne som krangler :). Selv om jeg ikke skriver så mye, følger jeg alle hentetråder og tråder hvor folk har trøbbel tett. Føler sterkt med de som får ferien ødelagt av motorfeil eller andre ting.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at dere følger med, og at tråden både kan være til glede og interesse. Det hele blir kanskje mer interessant når vi får endelig konklusjon på årsaksforhold og utfall ift om dette blir en reklamasjon eller ikke.

 

Dere har vel egentlig rett begge to @Ludde30 og @Key Freak. Jeg nevnte jo her forleden at jeg hadde fått en "drop-in" time på Jarlsø idag, mandag, da jeg også fikk symptomer på en slakk evt slitt reim på styrbord på torsdag. Dette fikk jeg heldigvis fikset selv som nevnt over. Tror jeg ihvertfall. Sjekket litt ekstra etter om jeg hadde glemt noe verktøy stående i noen hjul eller andre steder før jeg startet opp. Det gikk fint og ingen ulyder annet enn i mitt eget hode:wink:. Man hører jo alt mulig om dagen. Det som viste seg å være et tordenskrall på lørdag fikk meg umiddelbart til å sette styrbord i fri og sjekke hele båten for ulumskheter. Uansett, jeg droppet timen idag, og vi holder fortsatt stand. Foreløpig avtale er som @Key Freak nevner den 21.08, men skal bekrefte denne og vil vel levere båten mot slutten av neste uke, så ca. 10 dager igjen vil jeg tro.

 

Ellers har det bare vært ferie! Tenåringene var ute på scootertur på åpent hav igår, og det hadde vært friskt. 3 makrell på meg igår, gutta fanget en stålorm idag som har vært på besøk i båten, og vi har vært på "jungeltur" på Tjøme i regnværet (overraskende fint) som herjet fra 12-19, nesten nøyaktig ihht YR. Vi hadde tenkt oss lengre ut i fjorden på en uthavn idag, men droppet det da seilbåtvennene feilsøker baugpropellen sin, og litt fordi Kystvær appen rapportert nesten 18 m/s på Færder. Gleder oss derfor til uthavn igjen imorgen. Da er det meldt ganske bra vær og lite vind.

Jungel.jpg.d51263c8e994b788d1e4c43f9d687bf6.jpg

 

Jeg kunne tenke meg å sjekke en teori med dere ift gir problematikken/wire som ble byttet i begynnelsen av ferien. Se følgende bilder.

 

Etter havariet oppdaget jeg at slangen fra den manuelle lensepumpa har blitt helt ødelagt av varme fra det manualen beskriver som turboaggregatet på den havarerte babord motor. Jeg vet ikke når dette har skjedd, men antar at slangen kanskje har forskjøvet seg litt. Det var kraftig røykutvikling herfra pga oljesøl også. Jeg har nå dratt den unna for å komme bedre til da jeg endelig har fått tørket bort det verste oljegriseriet.

Babord.jpg.09d3ead5430b2a1ca730c280d8694c3b.jpg

 

Når jeg så sammenlikner med "situasjonen" borte hos naboen på styrbord side, så ser det slik ut:

5988af7ebbfb8_Styrbordgjennomfring.jpg.79a1b7f480022a46505e8a8614cfeb54.jpg

 

Her viser bildet at girwiren går inn i en slags gummigjennomføring som går videre inn bak der det er minst like varmt som på babord. Det er full kontakt mellom gummigjennomføringen og det grå trekket som jeg antar er en slags isolasjon.

 

Samtidig legger jeg vet hvordan strømpen på girwiren hadde gått av. Jeg syntes det ser ut som varmgang i denne, faktisk litt smelting.

 

5988b01f11706_Strmpebrudd.jpg.eb4ade419ad2c671b06e1729bc69d225.jpg 

 

Jeg har desverre ikke restene av den ødelagt girwiren, men kan det være at det er varmgang her som gjør at denne gummigjennomføringen må flyttes lengre vekk fra varmen? Isåfall tenker jeg at det muligens da kan late til at der her har vært gjort en feil fra leverandør?

 

Redigert av dennrick
Skrivefeil (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette ser jo helt sinnsykt ut ... her har noen slurvet i kontrollen før ferdigstilling av båt til kunde. Blir litt parkert at dette kan slippe gjennom hos en så stor produsent av båter. Nesten så du burde få litt profesjonell hjelp ifm hvordan du skal ta saken tilbake til fabrikken. Fantastisk viktig detektivarbeid! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det dere skriver her bekrefter da kanskje hvorfor Ringstad som byttet girwire forrige mandag aldri hadde sett et liknende brudd før. Nettopp fordi det er uvanlig å "få montert ting som henger/ligger over turboen" (sitat fra @Bitteliten over) ?

 

Videre, så er det mye her jeg ikke får gjort selv siden det er mye kabler bak turboen på styrbord. Et spørmål: Nå lunter jeg jo runt i maks 1450 rpm. Blir det varmt her da? Bakgrunnen for spørsmålet er er turboen slår vel først inn på et stykke over 2000 rpm når kompressoren har gjort seg ferdig...

 

Så rett ut: Eller var dette den endelige "skiftenøkkelen i girkassa?" :confused: 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Dette ser jo helt sinnsykt ut ... her har noen slurvet i kontrollen før ferdigstilling av båt til kunde. Blir litt parkert at dette kan slippe gjennom hos en så stor produsent av båter. Nesten så du burde få litt profesjonell hjelp ifm hvordan du skal ta saken tilbake til fabrikken. Fantastisk viktig detektivarbeid! 

Ser ikke ut for meg som om det er avvik i monteringen. Ligger jo masse slanger så nære turboen

Alt på Bavaria er spesifiser før montering. Man tar ikke med seg en kveil slanger og tilpasser ombord. Man tar med seg ferdig kappet og monterer industrielt i hht ordre.

 

Jeg frykter at det her er oppdaget en feilkonstruksjon med potensielt ødelig konsekvens

 

jeg håper at det er isolasjonen rundt turboen som er løs/defekt på akkurat denne båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fint det ordner seg med ferien.

 

Jeg lurer derfor litt på hvordan dere har opplevd å feriere i 6-7 knop i steded for 20+. Har dere savnet farten og blir utålmodige etter å komme frem, eller synes dere det ikke er så ille likevel å rusle avsted i rolig tempo?

 

Vi går aldri over 7 knop og har vanskelig for å forstå hvordan en kan nyte båtlivet i stor fart. For oss er det aldri noen hastt å komme frem. Vi liker å stresse ned og få med oss alle inntrykkende under veis.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest så mye i denne tråden. En turbo er i seg selv en varmekraftmaskin. Dette er muligens grunnen til at man ikke så ofte ser vannkjølte turboer. Så, på full effekt, vil jeg anta at det lyser rødlig under isolasjonshetta på turboen. Det er altså 'meget varmt'. Og der er altså poenget, få turboen så varm som mulig for å avgi mest mulig effekt. Deretter kommer naturligvis problemet med å kjøle ned luften fra kompressoren (intercooler/ladeluftkjøler). Å legge noe som helst av smeltbart/brennbart materiale i nærheten av en turbo er ikke tilrådelig. Og Bavaria burde bli gjort oppmerksom på denne installasjonsfadesen. Egentlig, en designbrøler.

 

Så til spørsmålet, blir det varmt om turboen ikke slår inn? Jeg vet ikke hva som gjør at 'turboen ikke slår inn'. Men det går uansett eksos med temperatur på et par hundre grader eller mer der. 

 

Som andre implesitt er inne på, jern 'plukker opp varme'. Det har sin bakgrunn i at jern leder varme godt. Jernet plukker opp strålingsvarmen, og om jernet er varmeisolert, blir ikke jernet kvitt varmen. Slik sett vil jernklips, som brukt her, være varmere enn omgivelsene. Isolasjonen på kabelen over, antar jeg viser 'aldringssprekker' til høyre for bruddet. Altså, de har vært varmet over tålegrensen. Den gangen jeg drev med testing av materialers aldringsegenskaper, var blant annet øket temperatur en parameter som ble brukt for å akselerere aldringsprosessen. Vi måtte 'lage' aldring på materiale i løpet av et par måneder på produkter som kanskje skulle holde fem år. Eller på en annen måte, ekstrapolere et par måneders aldring til hvordan produktet ville se ut om fem år i et gitt miljø.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Bitteliten said:

Ser ikke ut for meg som om det er avvik i monteringen. Ligger jo masse slanger så nære turboen

 

Jeg frykter at det her er oppdaget en feilkonstruksjon med potensielt ødelig konsekvens

 

jeg håper at det er isolasjonen rundt turboen som er løs/defekt på akkurat denne båten

 

Takk for input. Kan du late som om jeg er 10 år gammel og utdype dette litt?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, dieselfan said:

Ved 1450 omdr produserer din turbo knapt varme...  den er i tillegg kjølt av både vann og olje som har kapasitet til å holde unna ved 3500 omdr/370hk

 

 

Er du da inne på tanken om at jeg kan bruke båten "slik den er nå" ? Over i denne tråden har vi konkludert med at vi ikke går over 1450 rpm.

 

Litt viktig siden vi ikke begynner på jobb og skole igjen før om to uker.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at min gassvaier røk ved Arendal for 2 somre siden.  Viste seg at eksosen fra dieselvarmeren var montert for nærme vaieren (montert av forrige eier selvsagt, forrige eier.....) og vaieren rør plutselig tvers av akkurat på det stedet som lå inntil eksosen... Flyttet selvsagt ny vaier og eksos lengre fra hverandre.

 

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Bitteliten said:

Ser ikke ut for meg som om det er avvik i monteringen. Ligger jo masse slanger så nære turboen

Alt på Bavaria er spesifiser før montering. Man tar ikke med seg en kveil slanger og tilpasser ombord. Man tar med seg ferdig kappet og monterer industrielt i hht ordre.

 

Jeg frykter at det her er oppdaget en feilkonstruksjon med potensielt ødelig konsekvens

 

jeg håper at det er isolasjonen rundt turboen som er løs/defekt på akkurat denne båten

 

@Bitteliten Du kan kanskje glemme min forrige post over om å utdype. Jeg har lest innlegget ditt om igjen flere ganger, og jeg tror jeg forstår nå hva du mener. Designet er slik, derfor blir det gjort slik i fabrikken, ergo en feilkonstruksjon. Spesielt siden det ligger så mye annet rundt turboaggregatet.

 

Jeg skal gjøre leverandør oppmerksom på dette. Defekt isolasjon på akkurat denne båten må jo da gjelde på både styrbord og babord motorer, siden det er "nedsmelting" på begge sider

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...