Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

dennrick skrev 1 time siden:

Ok, karer. Da blir det av med propellene.

 

Sikker på at du ikke har propellverktøyet gjemt et eller annet sted i båten?

 

Dår jeg foreslo å vurdere å ta av propellene på den defekte motoren er det ikke fordi jeg tror drevet tar skade, men fordi jeg mener det er klare fordeler.

1. Høyere fart

2. Mindre behov for kompensert kurs

3. Lavere forbruk

4. Båten blir mer lik som vanlig å kjøre

 

Har du fått noen anbefalinger om ikke å ta de av ?

 

Når det gjelder å kjøre med kompressor innkoblet over tid på en båt med drev så ville jeg latt det være....

  • Med kompressor inne har drivreima det tøfft, kompressoren er tung å dra, og med kun en motor igjen er det etter men mening ingen grunn til å ta sjansen....
  • Kompressoren er en kostbar del , den varer ikke evig og hvorfor ta sjansen når gevinsten er så liten ?

Eller var det godt å høre at det går mot garantireperasjon :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Ja det bästa är ju att hålla dig i lugn deplacementfart och inte försöka pressa upp den mot halvplaning. Kostar bara diesel och blir tungt för motor och drev.

 

Inga problem med tipsen - det är ju därför forum finns!

 

Precis så som BingoBonzo visade ser verktyget ut för den inre propellern. Skall vara levererat med motorerna och om det fanns i min 10 år gamla Bavaria så finns det nog i din också! 

 

Det som jag inte fick var nyckeln för den yttre muttern som liknar en gammaldags tändstiftsnyckel.  

 

Har denna hylsnyckelsats från Biltema (verktygen med 10 års garanti har bra kvalitet) och den har kommit till nytta många gånger och innehåller det mesta man behöver. Komplettera med skiftnyckel och lite tänger + skruvmejslar så kommer du långt! Fördelen med detta set är att du har hylsa upp till 32mm.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Hylsnyckelsats/Hylsnyckelsats-14-38-och-12-120-delar-2000034865/

 

Nu har denna både mm och tum (köpte den när jag ägde en Bayliner) men dom har flera motsvarande set utan tum.

Link to post
Share on other sites

On 27.7.2017 at 0:24 AM, Chiefengineer said:

En del av min "sikkerhetspakke" for dette året var også seriekoplede brannvarslere i hele båten, både motorrom, generatorrom og innredning. Disse vil også slå ut på et relativt tidlig stadium om ulykken inntreffer.

 

@Chiefengineer Båten vår er allerede ganske full av alarmer/varslere, men den tåler nok noen til. Hva slags seriekoplede brannvarslere er det du bruker?

 

Jeg kjøpte 4 stk på Clas Ohlson idag som jeg kan seriekople. De skal reagere på røyk og varme. Tenkte å ha en i motorrommet.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Parkeringshjelp/Ryggekamera-digitalt-2000034852/

 

Jeg monterte dette fra Biltema etter at jeg så det her på baatplassen i en annen tråd. Men jeg var ikke fornøyd med hvordan bildet ble i mørket, så jeg monterte en led strips der nede for å få lys. Da blir det faktisk ganske bra. Men dog lit vanskelig å se bildet i sterkt sollys. Jeg har et kamera i motorrommet, og et montert på taket bakover ift oversikt over RIBen/Vannscooteren som ligger på badeplattformen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, BingoBonzo said:

Spesialnøkkelen ligner på denne:

 

Propellverktøy 21318669 290DP/DPE/G DPH ,DPS - Trykk på bildet for å lukke

 

Takk for det @BingoBonzo! Den har jeg sett et sted for lenge siden. Kanskje den fortsatt ligger der bak brannteppet. Men idag fikk jeg låne en uansett av Bavaria:smiley: Tar de av imorgen og tester på mandag. Dernest har jeg kjøpt det pipenøkkelsettet som @streiflinket til over idag - på Biltema. 1200 NOK.

 

21 hours ago, dieselfan said:

 

Sikker på at du ikke har propellverktøyet gjemt et eller annet sted i båten?

 

Dår jeg foreslo å vurdere å ta av propellene på den defekte motoren er det ikke fordi jeg tror drevet tar skade, men fordi jeg mener det er klare fordeler.

1. Høyere fart

2. Mindre behov for kompensert kurs

3. Lavere forbruk

4. Båten blir mer lik som vanlig å kjøre

 

Har du fått noen anbefalinger om ikke å ta de av ?

 

Når det gjelder å kjøre med kompressor innkoblet over tid på en båt med drev så ville jeg latt det være....

  • Med kompressor inne har drivreima det tøfft, kompressoren er tung å dra, og med kun en motor igjen er det etter men mening ingen grunn til å ta sjansen....
  • Kompressoren er en kostbar del , den varer ikke evig og hvorfor ta sjansen når gevinsten er så liten ?

Eller var det godt å høre at det går mot garantireperasjon :thumbsup:

 

 

Gode poenger her @dieselfan. Fornøyd med beslutningen om å ta av propellene. Med opptiltet drev er det utrolig fort gjort å glemme å tilte det ned når jeg senker badeplattformen. Da kan det gå til h... der også. Dumt at det ikke er en slags sikring mot å gjøre noe dumt der. Tror Bavaria leverer båtene med det nå. Blir interessant å se om vi kan komme over 7 knop uten propellene:-)

 

En annen ting jeg er usigelig glad for er at jeg innstallerte autopilot før 2014 sesongen. Har nesten ikke tatt i rattet etter det (annet enn ved tillegging og avreise). Spesielt i sakte fart er den nyttig - slik sommerferien blir nå:wink:

 

Om kompressor: Nyttig info det der. Vanligvis brukes de hos oss bare for å få båten opp i plan. Har vi vært ute i dårlig vær med mye av og på med gassen (spesielt i motsjø), så blir det mye kompressorkjøring har jeg lagt merke til. Som du sier - med bare en motor nå, så tar vi det med ro - spesielt siden forbruket blir latterlig høyt vs effekten på farten. 

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Vi er tilbake på "Uncertainty", ref kurven over. Jeg har aldri tenkt at progresjonen langs den horisontale linjen på denne høyst teoretiske kurven over menneskelige reaksjoner også kan reversjeres.

 

Babord er selvsagt fortsatt død, og igår ved tillegging på Hvasser i 10+m/s, så konker selvsagt giringen på styrbord - IGJEN. Egen tråd. Update med video av hva som skjer om litt.

 

Vi har kjempet hardt så langt. Båten kjemper enda hardere mot oss for å ødelegge denne ferien med barna.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å komme ut fra havn når vi bare kan slippe fortøyningene med masse vind i riktig retning. Gikk idag til en uthavn. La til med anker ut bak som grei revers.

 

Med rett planlegging skal det gå fint å få dette til uten å bruke revers på styrbord. Da står jeg igjen med forover på styrbord og en SE-100 thruster med altfor lav spenning (nytt iår det også). Husker ikke om jeg i kampens hete har glemt å fortelle at vi for to år siden hadde Styrbord ute for bytte av blokk også. 4 år gammel båt dette altså.

 

Imorgen legger vi til i Tønsberg. Så standby for de som evt leser dette som er der. En Bavaria 39 Sport HT vil komme svært sakte inn, og følger dere flytetauet fra det satans moderskipet til enden, så vil det (avhengig av vindforhold (meldt svært rolig)) der være bundet fast til baugen til en RIB med 40 HK eller en SeaDoo RXP-300 med en co-kaptein som er klar for å buksere oss ut dersom vi må avbryte. En ny variant til revers der altså. Standard utrustning på dekk er et lite barn, et litt større (flink med tau!), og blondine. Co-kapteinen er en tenåring som jeg vil tro håper på mest mulig spenning. Full beredskap også på begge ankre (meg).

 

(Men jeg har altså revers også dersom det kniper. Det er bare det at når faenskapet settes i fri, så stopper det. Alltid i havn, aldri midtfjords, og aldri med en VP mekaniker i nærheten, som f.eks på verksted).

 

Bare til å le av. Alt sammen.:drink:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nope. Har mer enn nok krefter i beredskap, så skjønner egentlig ikke hvorfor jeg klager. Har både taubåt og bukserbåt i beredskap.

 

Hehe... Vi snakket om det på vei til verkstedet. Gledet oss til å få feilfri båt til sommerferien da vi var der. Og på vei ut så lurte vi på om Murphy hadde ferie. Det som kan gå galt, vil gå galt. Dersom noe går galt, så er det det som får størst konsekvens som går galt.

 

God trening! Lær å føre motorbåt med to spaker. Kun en er tilgjengelig, men kun i en retning.

 

Hatt en fin dag, tross alt. Her er vi nå:

lind.jpg.69dcba6dcb4e34a50516dda71726e848.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 9 timer siden:

Ikke noe problem å komme ut fra havn når vi bare kan slippe fortøyningene med masse vind i riktig retning. Gikk idag til en uthavn. La til med anker ut bak som grei revers.

 

Med rett planlegging skal det gå fint å få dette til uten å bruke revers på styrbord. Da står jeg igjen med forover på styrbord og en SE-100 thruster med altfor lav spenning (nytt iår det også). Husker ikke om jeg i kampens hete har glemt å fortelle at vi for to år siden hadde Styrbord ute for bytte av blokk også. 4 år gammel båt dette altså.

 

Imorgen legger vi til i Tønsberg. Så standby for de som evt leser dette som er der. En Bavaria 39 Sport HT vil komme svært sakte inn, og følger dere flytetauet fra det satans moderskipet til enden, så vil det (avhengig av vindforhold (meldt svært rolig)) der være bundet fast til baugen til en RIB med 40 HK eller en SeaDoo RXP-300 med en co-kaptein som er klar for å buksere oss ut dersom vi må avbryte. En ny variant til revers der altså. Standard utrustning på dekk er et lite barn, et litt større (flink med tau!), og blondine. Co-kapteinen er en tenåring som jeg vil tro håper på mest mulig spenning. Full beredskap også på begge ankre (meg).

 

(Men jeg har altså revers også dersom det kniper. Det er bare det at når faenskapet settes i fri, så stopper det. Alltid i havn, aldri midtfjords, og aldri med en VP mekaniker i nærheten, som f.eks på verksted).

 

Bare til å le av. Alt sammen.:drink:

 

 

Stå på! Husk at det er F2 VM båtrace i Tønsberg i helgen ? De kjører over 100 knop inne i kanalen, så greit å planlegge dette litt i forhold til programmet. Litt usikker på om gjestehavna er stengt, men du kan i hvert fall ikke ligge langs med brygga.

 

Det er ikke helt stengt altså, de stenger bare akkurat når det er race, men det kan jo fort bli litt ekstra stressfaktor for din del ?

 

http://tbg-race.com/

Link to post
Share on other sites

Utrolig hva dere har vært igjennom med motorhavari og nå girfeil.

 

Ren inspirasjon å følge med hvordan dere takler problemene uten å gi opp og familien fortsatt får båtferie.

 

Og ikke minst blir det spennende å få høre hva som egentlig skjedde med motoren etterhvert for alle oss andre D4 eiere.

 

Fortsatt god sommer og stå på videre :flag:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Landcrab said:

Stå på! Husk at det er F2 VM båtrace i Tønsberg i helgen ? De kjører over 100 knop inne i kanalen, så greit å planlegge dette litt i forhold til programmet. Litt usikker på om gjestehavna er stengt, men du kan i hvert fall ikke ligge langs med brygga.

 

Det er ikke helt stengt altså, de stenger bare akkurat når det er race, men det kan jo fort bli litt ekstra stressfaktor for din del ?

 

http://tbg-race.com/

 

Takk for advarsel. Etter havariet i forrige uke har det vært på planen å bivåne dette mesterskapet, og vi har fått fin plass med baug inn på innsiden av brygga. Gled dritsakte inn og da de to eldste gutta som hadde tatt RIBen inn og ventet på brygga fikk hvert sitt tau, så satte jeg på trass styrbord i revers og i fri igjen. Det gikk fint.

 

Takk for oppmuntrende kommentarer også. Det varmer veldig:thumbsup: Vi er endelig i feriemodus, jeg har sluttet å både bruke mye tid på å ringe VP verksteder og å tilbringe uforholdsmessig mye tid i furte-/motorrommet, og har egentlig banket ned teltpluggene ift hvordan ting blir iår. Med et par unntak idag. Mer under.

 

Ja, jeg skal også oppdatere tråden med de konklusjonene som måtte komme ift babord motor + giringen på styrbord.

 

Regnet i ettermiddag, og har hatt familiebesøk av svingersvina som er på innvielsestur av den nye bobilen sin. Jeg tenker i mitt stille sinn at stakkars de dersom de får motorhavari. Den har bare en motor.

 

Sann historie: Hadde 11 NM foran oss da vi fyret opp styrbord imorges. Da hylte det plutselig fælt i en av reimene, men vet ikke hvilken. Det kom og gikk på vei inn mot Tønsberg. Varierte litt på turtallet mellom toppfart 7 knop idag (faktisk) og tomgang til det forsvant da det dukket opp. Antar slitte/slakke reimer. Jeg syntes de er slakkere på styrbord enn på babord når jeg kjente etter etter ankomst. Jeg skrudde også på tenningen på babord på vei innover for å sjekke dieseltanknivået. Da hylte plutselig den kjente alarmen "Check Gear Actuator". Fikk nesten hjerteinfarkt. Men kom på at det var fordi babord aktuator lå i en Kiwi pose under sofaen i cockpit. Jeg monterte på den igjen idag for å pleie egoet litt. Evt ift selvhjelp/terapi om man vil.

 

Han jeg har snakket med på Jarlsø Marina denne uken (omtrent rett øst for Tønsberg) har holdt stand så langt siden de har så mye å gjøre, men idag tror jeg han kapitulerte i ren sympati. Jeg fikk en dropp-inn time på mandag morgen for å få nye reimer/evt få hjelp/opplæring til å stramme de. Om å gjøre å holde liv i styrbord nå:wink:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Takk for en oppvisning i positiv og kreativ tenkning under disse prøvelsene! Din holdning til dette vil jo påvirke alle rundt deg og det er fint å lese at feriefølelsen nå tildels er godt tilstede.Det har skjedd så mye utfordrende for dere at det for mange andre ville blitt en fullkommen "nedsmelting" av sommerferien 2017. Du er flink med "crisis management" :-)

Ønsker dere en fortsatt fin ferie med minimale tekniske komplikasjoner.

Take care

Redigert av Stella Polaris (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Jeg må erklære mig helt enig med ovennævnte talere.

 

Som en, der har været ramt af uheld og defekter på fire ud af syv sommerferier i båd, ved jeg om nogen hvor belastende det er for familiehyggen og blodtrykket. Jeg havde ikke haft samme stamina som dig - jeg er meget imponeret over at det lykkes at holde humøret nogenlunde oppe.

 

Jeg må også sige, at i det øjeblik du lader dig påvirke af det og de går ud over samværet, så ville jeg kaste håndklædet. En båd er en ting, der kan repareres. Menneskelige relationer tager længere tid at fixe.

Link to post
Share on other sites

Du verden @dennrick, denne tråden så jeg først nå. Jammen må jeg si at du har hatt ditt av problemer etter bytte av båt. Beundringsverdig hvordan dere holder humøret oppe :thumbsup: 

En ting jeg må få nevne er dette med marsjfart og saktegående båter. Nesten uten unntak vil en fritidsbåt på rundt 40 fot gå mest økonomisk mellom 6-7 knop. Alt over denne farten vil stort sett bare føre til uøkonomisk gange og veldig lite spart tid om det gjelder å komme først til havn.

Når det er sagt, så forstår jeg ikke egentlig behovet for fart når du forflytter deg "sittende i landstedet". Du slipper vindstøy, slag av bølger og om du starter opp litt tidlig på morgenen rekker du fint å finne plass før det blir fullt. Dessuten får du med deg så mye mer på turen enn om du hadde rast fra A til B. Sjøsyken går dere av dere, bare snakk om tilvenning. Krysser fingrene for at alt annet fungerer fint fremover.

 

Ha en fortsatt god sommer, så sees vi plutselig :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det låter som att ni har problem med det mesta! 

Kan det vara så att det stänkt olja på remmarna på styrbord när babord havererade? Kan ju orsaka att remmen slirar.

 

Annars är det en enkel sak att strama remmarna. Finns också beskrivet i manualen. 

 

Du behöver bara komplettera din verktygskasse från Biltema med denna

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-20210-Nm-2000016644/

så har du det du behöver för att spänna remmarna.

 

Behövs även för att skruva fast propellrarna.

 

Lycka till och skönt att höra att ni inte tappat modet!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...