Jump to content

Idag havarerte babord D4-300 :-( Men... de neste 3.5 ukene på båtferie lar seg vel gjennomføre


dennrick

Recommended Posts

Idag var vi på nordover langs svenskekysten. Flatt vann og lå i 27 knop og 3000 rpm. 3-4 NM utenfor Grebbestad, merker jeg at båten mister skyvet, rpm falt, og jeg slakket av ganske raskt og frikoplet. Det kom ingen alarmer, og temperaturen var ok. Sjekker kamera i motorrom som har egen skjerm, og det er røyklagt. Samtidig kjenner jeg røyklukt, snur meg og ser at røyk velter ut av skroget på begge sider. Stenger av begge maskiner. Første tanken nå er brann og "faen, nå ryker ferien for ungene". Følelsen av blyloddet som faller ned i magen var ubeskrivelig, og pulsen var idiotisk høy.

 

Vha et lydhornet (sprayboks med tut) vi har i båten får jeg oppmerksomhet fra en motgående seilbåt som tar ned seilene og er borte hos oss ila noen få strakser, og vi ber de bli værende til vi har fått kontroll/avklart situasjonen. Når jeg endelig etter 2-3 minutter får åpnet motorrommet (hydraulisk på Bavaria - dårlig løsning da det ER for lang tid), så slipper den verste røyken, og det ryker kraftig fra eksosriseren, men det er ihvertfall ikke noe som brenner. Ser at det har sprutet olje ut av påfyllingslokket for olje, og veldig mye olje har kommet ut av veivhusfilteret (tror jeg det het). Her har faktisk lokket blitt "blåst" av ser det ut som. Er en del oljegriseri her og der. Bilde vedlagt under.

 

Når pulsen falt litt, så begynte vi å ane konturene av at vi kunne luske oss inn til Grebbestad på styrbord maskin. Fikk avklart dette med VP i Grebbestad og avklart litt andre ting, og de ventet på oss på brygga. De startet babord og det kom masse røyk (eksos?) opp oljepåfyllingsåpningen. De syntes det hørtes ut som om den fusket og at den bare gikk på 3 sylindere, og det kan se ut som om det har vært gjennomslag i en sylinder. Det er ihvertfall den foreløpige dommen.

 

Motoren har 463 timer, fulgt service, og jeg har passet på oljenivå. Båten er 4 år gammel, så jeg håper det kan bli en reklamasjonssak. Har også meldt ifra til IF. Har en call med de imorgen. Har snakket med Bavaria og VP verksted i Fredrikstad, og jeg får beskjed om at vi kan jo gjennomføre ferien, og så skal de hive seg over båten fra mandag 21.08. Antatt jobb for å fikse er på 35-50 timers skruing...

 

Uansett, for en satans kjip hendelse. Sitter og tenker på at dette kunne sikkert ha gått langt verre også. Men er glad for at vi kan flytte hytta vår rundt i resten av ferien, men vi må jo endre litt på planene siden jeg nå ikke klarer mer enn 7 knop på en maskin. Men - det er jo mange som tar ferien i 7 knop også, så det skal vi også klare.

 

IMG_0085.JPG.c13c42615df4eb8306e0efdf8e3747e5.JPG

Redigert av dennrick
Bilde (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Kjipt! Godt det skjedde der (ikke laaaaangt fra verksted), i rolig farvann og at det ikke var brann. Håper dere får kose dere i snekkefart. Liten omstilling til at turen er å være underveis. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dette var trasig å lese. Men bra og fornuftig handtert når tingene gikk som de gikk. Håper du får ordnet saken så fort som mulig men det er jo heldigvis fullt mulig å fortsette ferien med en motor. Det blir litt motror og i bølger kan autopiloten få litt utfordringer da den ikke har så mye å gå på før den er i bordet på ene retningen men det går bra. Manuvreringen blir også litt knotete men man venner seg med alt og tar jo sine forholdsregler i havn. Bare å ta det sakte og pent så går det helt fint.

 

Jeg har kjørt en hel del av denne ferien på vekselvis SB/BB motor. Eneste grunnen til det er å begrense gangtimer når jeg kjører sakte kontra å kjøre begge motorene på sakte fart. Det er faktisk ganske komfortabelt å rusle rundt med 7 knops fart når man først blir vant til det så faren er høyst realistisk til at du kommer til å like det ganske godt etterhvert.:-) Ganske kjekt når diesel skal fylles.

 

Full gjennomslag på en sylinder altså, da må motor ut og plukkes ned for full kontroll av stempel/sylindere.

 

Har du separat motorforsikring i tillegg til at motor er i reklamasjonsperioden?

Link to post
Share on other sites

Takk for sympatien, karer:smiley: Siden jeg tidligere denne sesongen har slitt med girwire på styrbord, som ble reparert på mandag denne uken (!) (egen tråd), så syntes jeg det går ok å legge til siden jeg denne sesongen har trent med bare babord maskin. Får sende blondinen og de minste barna opp på dekk med oransj HH redningsvest for å signalisere til land at "her må det hjelpes"...

 

Baugpropellen er dog ikke helt iform fortsatt, men tar det i den andre tråden (egen tråd der også).

 

Er mest glad for at det ikke var brann. Dernest er jeg glad det ikke skjedde i langt verre forhold, samt at det var litt trafikk idag. Det var godt å se seilbåten svingte seg rundt. Det var en familie fra Danmark. Men uvant å bruke 3 timer på en tur på 20NM fra Grebbestad til Strømstad (her er det forresten et spetakkel med konsert etc).

 

Ja, motoren må ut, og den må demonteres.

 

Jeg har superforsikring i IF, finner ut mer imorgen når de ringer meg fra "båtavdelingen". Så er vi vel på år 4 av 5. VP i Fredrikstad har allerede gjort noen forberedelser.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut.:-) 

 

Håper du følger opp denne tråden med full rapport over hva man finner når motor åpnes opp og hva som kan være årsakssammenhengen til skaden.

Flott om du også gir en tilbakemelding på hvordan ferien gikk videre med en motor da feil og havarier også kan ramme andre tomotors eiere midt i ferien der reparasjonsmulighetene er begrenset og enkelte vil vurdere å avbryte ferien. Antar du har hekkaggregat.

 

Med superforsikring og en motor som fortsatt befinner seg i reklamasjonsperioden bør ikke dette havariet havne på eget budsjett. Desto mer interessant å få høre årsakskonklusjonen etterhvert da motor er godt innkjørt iflg. timetall og heller ikke skal stamme fra en tid der injektorene forårsakte særlig mye plunder.

Link to post
Share on other sites

Uff, dette var kjedelig å høre! Men fint at dere er ved godt mot, og at dere ikke lar dette ødelegge ferien for dere. Dere får kose dere i 6-7 knop, også har dere jo med dere redskap som kan tilfredsstille lengselen etter mer fart!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Godt var det forresten også at dette skjedde mens barna ikke var med. Glad de slapp å oppleve dette. Tror jeg hadde sendt de og fruen over i seibåten.

 

@Chiefengineer Ja, jeg skal holde dere informert. Når det er full bemanning igjen på verkstedet, så er jeg nok på vannet igjen ila en uke etter at jeg leverer båten dit. Sa de idag. Ja, har vel DPH drev.

 

@Key Freak Det er jo sant. Og Victron laderegulatoren funker jo:wink: Men det er klart dette setter en støkk i oss. Marianne sa isted at hun nesten ikke turde å ta på båten (litt på spøk).

 

Gutta våre (3 stk) mønstrer på førstkommende søndag, og da blir mannskapet fulltallig. Da skal vi gjøre det beste ut av dette. En plan om å holde oss i området Koster, Strømstad, Hvaler skjærgården begynner å ta form:thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Tenker du da ift å redusere bremseeffekten fra møllene på babord? Jeg har nedsenkbar badeplattform, og med riktig verktøy, så kan jeg sikkert få gjort det dersom ideen din er "innafor" ift hva VP gutta mener er greit å gjøre.

 

Man mister jo litt selvsikkerhet når slikt som dette skjer. Eventuelt troen på utstyret. Det blir introdusert mye mer usikkerhet. Siden båten er så mye mer enn bare en død motor.

 

Men skal forhøre meg med VP imorgen om denne ideen. Takk:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg sa til fruen på vei mot Strömstad idag, etter havariet, at jeg hadde tenkt litt på lyden fra motorrommet før det skjedde. Fra å "male som en katt" lyd, så var det muligens et marginalt skifte i lyden mot noe mer "mekanisk".

 

Pga dette har jeg derfor vært ekstra oppmerksom på peiling av olje og sjekk i kjelleren, samt på instrumentene under gange de siste to timene før det braket løs. Men meget marginal lydforskjell.

 

Har under gange scrollet mellom temp, rpm, turbotrykk, og oljetrykk.

 

Akurat idet båten mistet skyvekraft så hadde jeg akkurat scrollet til rpm som falt som en sten.

 

edit: antar det var fordi babord da døde, og styrbord selvsagt begynte å slite med å holde farta. Merker at jeg bare får 1450 rpm på styrbord, 6,7 knop. Noe mer enn det, så slår kompressoren inn og rpm på styrbord hopper opp til 1700.

Redigert av dennrick
Babord døde (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 24 minutes ago:

Man mister jo litt selvsikkerhet når slikt som dette skjer. Eventuelt troen på utstyret. Det blir introdusert mye mer usikkerhet. Siden båten er så mye mer enn bare en død motor.

 

Denne kjenner jeg meg igjen med. Jeg har installert egen skjerm med kontinuerlig overvåking av motorrommet med 2 stk. IR-kameraer. Systemet var allerede kommet på plass uten å ha blitt idriftsatt da jeg erfarte tilløp til havari på ene motorens kjølevannspumpe tidligere i år. Oppdaget under peilerunde pga. reimstøv (under pumpa) som ikke var der dagen før, og ved nærmere sjekk etter oppstart gikk lageret i SW-pumpa varmt. Dette var røket men heldigvis ikke så ille at pumpe ikke kunne overhales tilbake til ny standard. Både reim og øvrig var fullt ut intakt.

 

Nå har jeg kameraovervåkingen kontinuerlig på, den er koplet til maskinromsviftene slik at skjermen kommer på hver gang jeg starter motorene. Føler en god, ekstra trygghet ved å vite hva som skjer der nede hele tida så lenge motorene er i drift. En slange kan ryke, en forbindelse løsne etc. som gjør at du ellers ikke vil oppdage noe som helst før alarmen går og motor muligens har havarert.

 

En del av min "sikkerhetspakke" for dette året var også seriekoplede brannvarslere i hele båten, både motorrom, generatorrom og innredning. Disse vil også slå ut på et relativt tidlig stadium om ulykken inntreffer.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 minute ago:

 

Denne kjenner jeg meg igjen med. Jeg har installert egen skjerm med kontinuerlig overvåking av motorrommet med 2 stk. IR-kameraer. Systemet var allerede kommet på plass uten å ha blitt idriftsatt da jeg erfarte tilløp til havari på ene motorens kjølevannspumpe tidligere i år. Oppdaget under peilerunde pga. reimstøv (under pumpa) som ikke var der dagen før, og ved nærmere sjekk etter oppstart gikk lageret i SW-pumpa varmt. Dette var røket men heldigvis ikke så ille at pumpe ikke kunne overhales tilbake til ny standard. Både reim og øvrig var fullt ut intakt. Jeg fortsatte ferieturen på en motor.

 

Nå har jeg kameraovervåkingen kontinuerlig på, den er koplet til maskinromsviftene slik at skjermen kommer på hver gang jeg starter motorene. Føler en god, ekstra trygghet ved å vite hva som skjer der nede hele tida så lenge motorene er i drift. En slange kan ryke, en forbindelse løsne etc. som gjør at du ellers ikke vil oppdage noe som helst før alarmen går og motor muligens har havarert.

 

En del av min "sikkerhetspakke" for dette året var også seriekoplede brannvarslere i hele båten, både motorrom, generatorrom og innredning. Disse vil også slå ut på et relativt tidlig stadium om ulykken inntreffer.

 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 53 minutes ago:

T enker du da ift å redusere bremseeffekten fra møllene på babord?

kan jeg sikkert få gjort dyktigrsom ideen din er "innafor" ift hva VP gutta mener er greit å gjøre.

Men skal forhøre meg med VP imorgen om denne ideen. Takk:-)

Ja, tanken var mindre motstand, mindre forbrUk men også mindre behov for styrekorreksjon.

 

Og ikke la dette bulke selvtilliten din. Forstår klompen i magen... men dette har du håndtert meget bra og fremstått som en Dyktig skipper, ikke glem det :thumbsup: 

Det følger et stort ansver med det å eie og føre en båt som din, og det ansvaret har du ivaretatt. Kanskje lommeboka får en smekk men liv og helse går foran...

Link to post
Share on other sites

Dette var kjedelig midt i ferien. Men det er vel gjerne ved bruk at feil oppstår....

gjennomslag betyr at du må ha byttemotor, ragnar Ringstad får vel sjekke at det ikke er noe annet som f.eks. turbo ras men det skyldes som oftest feil på injektor som medfører overoppheting av et stempel. Det kan repareres men jeg tror VP har policy på å bytte shortblock. Feil på underspyling av stempler kan også forekomme. 

Vi får håpe det ordner seg rimelig raskt. En kompis fikk låne en demobåt av forhandler mens hans lå på verksted, du kan jo sjekke om det finnes en mulighet?

Link to post
Share on other sites

Synd dette her, men du tar det fint synes jeg, og du har jo en motor fortsatt. 

 

Jeg hadde jobbet for og ikke godtatt noe annet enn shortblokk,evt. ny byttemotor.

Om det betyr at du må spytte inn noen kroner selv , mener jeg det er verdt det. 

 

Erfaringsmessig, lønner det seg ikke å overhale motorer, da kosten for arb.timene "spiser" opp differansen. 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tar sjansen på å stjele tråden med et kjapt spørsmål som delvis også har med saken her å gjøre dvs kjøring på en motor/drev.

 

Kjøring på en motor: Har selv IPS-500, dvs 2 stk D6-370. Kan det ha noen negativ effekt på et drev (IPS eller vanlig drev) å kjøre på en motor?. Blir propellene trukket rundt og kan det evt forsårsake problemer med smøring, clutch, gear el?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...