Jump to content

Ny båt - og litt småprosjekter (Neptim 8000)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

I og med at det nye filteret har flow-retning slik de røde pilene viser, så vurderer jeg å kutte diselrøret som kommer fra tanken og skjøte dette med en dieselslange som jeg fester i røret med dobbelt slangeklemme og fører rundt filteret. 

 

Noen innspill på dette?

 

Nå vet ikke jeg hvordan dieselrøret er festet i tanken.

Men om det er en skrukobling, og mulig å demontere røret, ville jeg ha satt en slangenippel på tanken og brukt slange hele veien fra tanken til filteret.

Link to post
Share on other sites

@Jannmar, godt innspill. Takk!

 

Jepp, det er skruekopling mellom rør og gammel vannutskiller. Har ikke prøvd å demontere men regner med at det skal gå enkelt. Jeg regner med at det har stått der i 40 år, men kvaliteten på det jeg har skrudd på foreløpig i båten har vært kjempebra. (Bortsett fra bolt i eksosmanifold, for den knakk selv om den tilsynelatende satt løst.)

 

Så med andre ord ville du satt ny vannutskiller litt bortenfor der vannutskiller står i dag, slik at jeg kan ha litt slange imellom? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Jepp, det er skruekopling mellom rør og gammel vannutskiller.

 

Det var mellom rør og dieseltank jeg tenkte på.

Om det er skrukobling der mente jeg det var greiere og bedre å sette en slangenippel i tanken også ( tilsvarende den som står i det nye filteret) slik at du kan ta vekk hele røret og ha slange hele veien fra dieseltanken til den nye vannutskilleren.

Dette istedet for å kutte kobberrøret og forlenge det med slange og slangeklemmer. det ville trolig blitt bra det også, men slange og slangeklemmer på en slick rørende er ikke helt etter boka og gir i alle fall meg en dårlig magefølelse.

Dette er drivstoffslangen og da bør det være skikkelig opplegg.

 

Det ser på bildet ut som du har en skruekobling på røret ut fra vannutskilleren også, så om du setter inn en slangenippel også her og bruker slange videre bort til vannutskilleren, kan du i grunnen  plassere vannutskilleren hvor som helst der den får plass og er lettest mulig tilgjengelig for bytte av filter og avtapping av eventuelt vann i bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

@Jannmar, det er skrutilkopling på gammel vannutskiller ja. 2 inn og 2 ut mener jeg. 

 

Dieseltanken ligger ganske utilgjengelig. Tror de på 70 og 80-tallet hadde en tanke om at tanker aldri blir skitne eller trenger vedlikehold... :nonod:

 

Men i tanken på den andre siden er det i alle fall ikke skrutilkopling etter det jeg husker. Tror det bare er sveiset rør, men må sjekke. 

 

Det jeg tenkte jeg kunne se var om jeg kan finne en nippel som kan skrues på røret, altså det fra tanken. Tilsvarende på røret som går til motoren. Da kan jeg bruke slange som mellomstykke mellom rørene og nippel på nytt Racor-kopi. Ergo ingen steder med glatt slange på glatt stuss. Er helt enig i at dette bør festes best mulig. Dieseltilgang er en veldig kritisk sak, og det er også derfor jeg nå monterer et nytt grovfilter og vannutskiller. :yesnod:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tja, i dag prøvde jeg å sjekke eksisterende vannutskiller. Altså drenere litt ut fra det for å se om det var noe vann i det. Glemte det i fjor da jeg satte båten på land. (Er fremdeles på land.)

 

Men det bare surklet og kom ikke en dråpe diesel eller noe annet ut. Så da betyr det kanskje at det står for høyt i forhold til nivået i tankene?

 

Altså at hevertprinsippet nå gjør at diesel renner inn i tank i stedet for ned i vannutskiller?  

 

Hvis det er tilfellet må jo Racor monteres lengre nede, ellers er det jo håpløst å få fylt det igjen direkte fra tanken... ?

 

Før øvrig har jeg sjekket slanger og rør i dag. Er mulig det er skrutilkopling på tanken. På den andre tanken er det i alle fall det. Jeg husket det som rør med slangeklemme, men husker feil altså. 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur for å sjekke i dag. Jeg kommer rett og slett ikke til babord tank, og det er den dieselen hentes fra. Jeg ser toppen av den, men pentry må ha vært bygget etter at den er satt inn. Ikke sjanse å komme til så langt jeg kan se nå. 

 

Jeg la også merke til at vannutskiller står OVER øverste tanknivå. Så uansett vil diesel denne tilbake til tanken i det øyeblikket jeg prøver å drenere ut vann. 

 

Slik jeg ser det bør jeg derfor få slange med skrunippel som festes i røret, og ha slange ned til ny vannutskiller som settes under tanken. På den måten kan jeg bytte filter og fylle det med hevert prinsippet. 

 

Det er åpne / stenge ventil på tanken, så jeg kan stoppe diesel fra å renne når jeg må bytte filter. Deretter åpne forsiktig og fylle filteret igjen.

 

Høres det ut som en god plan?

 

(Det er skrutilkopling mot åpne/ stenge ventilen, men ikke sjanse om jeg kommer til med verktøy og slange med nippel uten å sage i stykker innredning. Selve røret er ikke lenger enn 30-40 cm, så det blir ikke noe ekstra lengde å snakke om.)

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dessverre fungerte det ikke for meg @Medusa. Når jeg fjerner skuffene så står det igjen slike tverrliggeren mellom der skuffene er. (Skuffene er på en måte montert i firkantede hull i front på pentry.) Så jeg får inn hånden, men kan ikke se noe. Mulig jeg kan rigge meg til med noe speil, det har jeg ikke tenkt på før nå. I tilfelle må jeg også borre større hull i veggen inn til motoren for å få igjennom en nippel. 

 

Det letteste akkurat nå, pga tidspress før ferien, er å få to slanger på plass. Fra rør til ny vannutskiller,  og fra vannutskiller og inn på finfilter før dieselpumpen.

 

Får ta valget i morgen , nå er det snart :sleep:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ja ja. Vannutskilleren jeg fikk er defekt, så jeg har satt fokus på andre ting. Motor er startet og sjekket over. 

 

Neste lille prosjekt er sengeplass til tenåringen. Han har lagt sin elsk på hyllen i forpiggen, som går på tvers av baugen. Så nå kjøpte vi inn ny skummadrass til ham.

 

Lite er så tilfredsstillende som å "ødelegge" et helt nytt produkt. Kjøpt på Jysk i dag kl 15, og allerede kuttet opp og klar til test...

 

TIPS: Smør kniven med matolje når du skal kutte. De sier det blir som å kutte smør. Kona er ikke enig, men det gikk lettere 😉

 

20200617_175542.jpg.cbcd745d8151246395d840a31b4469f4.jpg

 

Og her er resultatet på verandaen.

 

20200617_175527.jpg.15f19f8afb893f3d7de490cc9179fe68.jpg

 

Som du ser ferdig formtilpasset til "fengselet" til minsta 😎

 

Nedtellingen har startet. Om 1 uke og 2 dager flytter vi både familie og hjemmekontor til båten. 

 

Båten går ut på mandag 😀

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Utrolig greit å ha båten i egen hage når man driver med slike prosjekter. En stige opp i båten gjør det hele så mye lettere..  

 

20200617_180750.jpg.dfc1a12632f4b7cc9f59e3160fb218db.jpg

 

Og med snekkerboden 10 meter i fra. For anledningen veldig rotete pga pågående prosjekt med å lage nye spiler til kjellertrappen. 

 

20200617_181048.jpg.a29f1a0e59cb741f6fcc6b936d655a41.jpg

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for fantastisk tråd! Jeg kjøpte meg en Neptim 8000 for noen uker siden, nesten på impuls og i desperasjon over at det blir Norgesferie i år. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til Neptimen, den er jo litt spesiell for å si det sånn. Jeg ville ha en rask båt, men fruen ville ha hytte på vannet, og dermed ble det hytte på vannet.

Jeg må si at jeg er positivt overrasket over båten, den er jo helt super! Så fant jeg denne tråden her, og da ble jeg enda mer glad, for det er jo bare lovord å lese om den. 

Jeg har en gammel Ford 6-sylinder i den. Den hadde opprinnelig 170hk eller deromkring en gang på 80-tallet, det har den definitivt ikke lenger. Marsjer fint på 8 knop, og gir jeg alt den har, så bikker den 10, men da røyklegger den hele fjorden med svart røyk, i ren "dirty tricks"-stil fra Fråklypa Grand Prix. På lavere turtall er eksosen helt fin. Så det er vel egentlig det jeg lurer på. Jeg har sjekket luftfilter, og det er fint, så jeg lurer på om noen har noen tips til hva annet dette kan skyldes?

 

Og så et spørsmål til trådstarter på tampen. Jeg ser du gikk til innkjøp av davitere da du kjøpte båten, men at disse ikke har blitt montert i ettertid. Hva er grunnen til det? Jeg vurderer en tilsvarende løsning, men en livbåt kommer sikkert veldig i konflikt med badebryggen. Er det derfor kanskje?

Link to post
Share on other sites

@Darlington, velkommen som Neptim-eier :-)

 

Motoren røyklegger svart n¨r den ikke klarer å forbrenne dieselen, slik har i alle fall jeg forstått det. Og da er det begrenset lufttilgang eller feil forstøving av dieselen, eller feil mengde diesel. Altså enten noe som begrenser lufttilgang (tett luftfilter, defekt turbo eller noe annet), eller f.eks dyser som ikke leverer riktig fordi de er slitt, eller at motoren er feil justert. Jeg kan ikke så mye om det der, men noe hare jeg skrudd. 

 

Vedr. daviterne: De er montert,

men jeg har kanskje glemt å oppdatere her... Får lage en oppdatering om dette :-)

Det endte opp med at jeg fikk en kamerat med tilgang til CNC fres (eller kanskje han brukte laseren) til å frese en 8 eller 10 mm aluminiumsplate som var spesialdesignet til å følge hjørnet i taket på akterkabinen. Jeg lagde en mal i papp, som jeg deretter scannet inn og brukte som mal på skjermen for å lage en modell i 2D. Deretter hadde jeg noen referansemål på pappmodellen som jeg oppgav til ham. Slikt som bredde og lengde. 

Denne platen er vel en 30-35 cm lang slik at den er mye lengre enn grunnflaten på daviterne. Dermed fordeles kreftene over ganske stort område. 


Det er gjennomgående bolter (syrefast). Montert som i figuren under. Støpen (glassfiberen) i taket på akterkabinen er ganske tykk. Tror det var 1,2 cm eller kanskje mer . Så det er ganske bra underlag, på tross av de store vinduene. 

Daviterne har vært i bruk i fjor, og jeg har en ganske let jolle. Pioner 8 mini. Tror den veier ca 60 -65 kg med alt. 

 

I år har jeg lyst til å bytte Pioneren med en River 290 som veier ca 85-90 kg, men vet ikke om det blir noe av.

 

daviter.png.7f0c8c71d4e65f72a3d0e1c04948c421.png

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dagens lille prosjekt bestod i å polere propell med den lille kjekke blå flapdisken til Biltema. 

 

20200619_194415.jpg.be2ec400e3c1aa90917d61f99a45b252.jpg

 

Tok bilde av propellens størrelse bare for dokumentasjon. Og ser man nøye etter til høyre ser man årets nye aksel zink...

 

20200619_194430.jpg.b0d475f8a1e5828ba31e0d472cf29084.jpg

 

Og en brukt flapdisk.

 

20200619_194520.jpg.50180b3be9a8dbc3cb334e59a757a97c.jpg

 

I tillegg har jeg fuget rundt daviternes innfestning,  for kona var så lei av å bli våt når det regnet mye 😂🤣😂

 

Hun ligger innerst i senga bak, og der trekker vannet seg inn i madrassen hennes. 

 

Ha ha. Første året vi sov i båt så hadde vi en Nidelv 24. Etter en drøy uke på sjøen så spurte jeg henne (hun kommer fra fjellet må vite ) om hvordan det er å sove i båt. 

 

"Helt fint, men litt fuktig." 

 

Etterhvert gikk det opp for meg at hun trodde det skulle være fuktig i båt. Men vinduet hun sov under hadde en lekkasje som trakk inn i hennes sengetøy... 

 

Vi fikk fikset det samme dag! 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Siste dag før skuta får vann under kjølen igjen, og jeg har byttet alle kjølevannsslanger til den gjennomsiktige typen med stålarmering. Da kan jeg når som helst se om det er noe ulumske ting i kjølevannet. 

 

20200621_201716.jpg.5cb7205da5c32095f65c163058978d8f.jpg

 

Da fikk jeg også byttet en kort slange der jeg har observert en utposing inni. Kanskje den er årsaken til at motoren ikke liker å ligge på høyere enn 2500 o/min? Etter en stund stiger og stiger temp.

 

20200621_201618.jpg.69e0790f9ceb7227ec6aef48e1d046fe.jpg

 

Så dagens trivelige drittjobb: Bytte jokerventil på dassen . I fjor begynte urinen å sige tilbake til doskåla, mens avføringen heldigvis ikke kom tilbake. På dette forumet ble det foreslått å bytte jokerventilen. En gummiventil. 

 

20200621_200847.jpg.f811ea03676e70451660d713d0283e14.jpg

 

Så jeg startet med å helle og pumpe igjennom mye ferskvann. Jeg ville helst ikke ha annet enn vann i retur når jeg jobbet med dette 💩💩💩

 

Så var det å kople fra:

20200621_194342.jpg.fcfec710de06ced98fff20dadf54c9bf.jpg

 

Jeg hadde et vrakhåndkle klart. Og det sugde opp alt vannet som kom ut av septikslangen.

 

20200621_194326.jpg.f9db9a0227a942aca0571fa3c13f8d5d.jpg

 

Og slik så den gamle jokerventilen ut (den skulle vært lukket).

 

20200621_194252.jpg.20c9dc611493cb4bf0ddf86c023a81ac.jpg

 

Legg merke til hanskene.  Gjør en slik jobb triveligere og sikkert mer hygienisk. 

 

Slik så den nye ut. Lukker som den skal. 

 

20200621_194300.jpg.78ab977b74612f083be3950268786fdd.jpg

 

Så ved testen etterpå kom ingen vann i retur, og vi ser frem til sjøsetting i morgen 😊

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det ble jaggu et bittelite prosjekt til. Jeg kom (heldigvis) på at dieselpåfyllingen på babord side hadde satt seg i fjor. Fikk den ikke opp med makt heller. Endte opp med å kjøpe ny påfyllingsluke, men fant ikke ut hvordan jeg skulle komme til på innsiden. 

 

I dag gjorde jeg nytt forsøk på å ta ut kjøleskapet, og det var til slutt suksess. 

 

Var jo et stort rom bak det! Kjøleskapet fyller ca halve dybden..  

 

20200621_212541.jpg.9f20934435705fd378b3eb717a87d384.jpg

 

Inn og til høyre fikk jeg se stussen og fikk skrudd av slangen. Legg merke til ledningen som går opp. Jording av påfylling.  Lufting på venstre side. Egentlig ganske grei tilkomst.

 

20200621_212558.jpg.14153f28d48e064ffea04bdfeb150ec1.jpg

 

Av med slangen, og ut med tre skruer på selve påfyllingen. Sørget selvfølgelig for at slange lå til side for at ikke dritt skulle komme oppi tanken. 

 

Så vaske med aceton,  bore tre nye hull til skruer for å feste ny påfylling. Passet ikke med gamle. Hadde heldigvis noen syrefaste A4 skruer liggende som passet ny stuss. 

 

La på gjennomsiktig fugemasse (litt usikker på om den tåler diesel dog), og på plass med alt.

 

Nytt lokk ser bedre ut enn det gamle...

 

20200621_211833.jpg.c19ee60b9a9e9176f98b0dab665a1767.jpg

 

Ser du litt etter så ser du jeg prøvde med hard lut for å få opp gammelt lokk, og det gikk ikke. Gikk til slutt litt bananas.  Prøvde først med slagtrekker (Slik manuell med hammer).

 

Gleder meg til en sesong der det blir greit å fylle diesel rett i hovedtank og ikke bare via tank nr 2. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket at det nye lokket er tett. Den typen der er kjent for å lekke. Vann legger seg nedi åpningen ved håndtaket, og lekker inn i tanken via den naglen på tvers som gjør at "håndtaket" ikke faller ut. Så fyll opp med vann og påse at det ikke drypper på innsiden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, vann i diesel er en ingrediens for fare. Derfor skulke jeg veldig gjerne hatt på plass Racor 500 kopien. Men den var defekt, så jeg har bare en 40 år gammel vannutskiller nå. 

 

Prøvde med vann. Så ingen lekkasje.  Men det var ingen nagle der, men en skrue. 

 

Kanskje patenten er forbedret @index?

 

20200622_111605.jpg.73f94cc97bb57e60c4dfe7c98439c8f5.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

@index, jeg fylte diesel her for leden og da så jeg nøyere på den gamle påfyllingsluken som er på styrbord side - og den har den berømmelige naglen du nevnte. Så blir til at jeg tester den en dag. Takk for tips!

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ellers er det ferie og far har sitt "strikketøy" i orden. Dashbord er til stadighet demontert og pågående forbedringer gjøres. Veldig kjekt når det klør i fingrene...

 

Nå har de 40 år gamle knappene kommet til alders fylde. Av 12 knapper er det 3-4 som virker...

 

20200703_075323.jpg.78c226aee3b837ab27b33249b46472cb.jpg

 

20200703_075259.jpg.04035d6ad5bc443cf8b826d9e57c4b0c.jpg

 

Siste er at landterneknappene ikke fungerer. Derfor har jeg laget meg skjøte/ kortsluttingsstykker som kan brukes ved nød. 

 

Eltape ligger klar for å legge et lag isolasjon rundt evt. 

 

Nye knapper må finnes og monteres så snart det er mulig. Kanskje neste uke da far har båtkontor og de andre 4 er på roundtrip til familie. 

 

Enten blir det ny "tavle", eller jeg bytter knappene. De som er der nå er gamle Hella 

20200703_080314.jpg

 

Har forresten en negl som brakk innover i fingeren. Det gjør vondt bare å ta på seg genser fordi neglen henger seg fast. Eltape er det beste plasteret til nå! 😂🤣

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nå har mor og barn reist på en roadtrip, og far har båtkontor - der @Worry II sørget for omformer som gjør at Mac'en får nok energi. 

 

I fritiden sysler jeg med båten, og dashbordet får oppgradering. Etter å ha sett på ulike knapper etc, så har jeg valgt å kaste alt gammelt og få noe moderne som jeg kan stole på forhåpentligvis. 

 

Pga plass og enkelhet har jeg landet på Biltemas touch knapper. Det er en bryter/ relé boks som fjernstyres via kabel av et veldig tynt trykkepanel. Det gjør at jeg kun trenger ett lite hull for 6 knapper. 

 

Her har jeg påbegynt fjerning av kabel. Isolerer midlertidig alle kabler som står med 12V tilførsel, og deretter merket alle kabler med hva de er til. 

 

20200707_214225.jpg.f5d6935b11b1a9587447dfed616dbc4c.jpg

 

20200707_214956.jpg.8a5e04fa8c2d830b36bdd699114311da.jpg

 

20200707_215002.jpg.fe245721cb67fc6033297667100b88a9.jpg

 

20200707_215052.jpg.c20265f592e06c5ddd5da5ee569124c9.jpg

 

Her er det nye panelet. Hver eneste knapp kan brukes som vanlig knapp, eller som holde-inne-for-å-aktiveres knapp. Har sikkert et smart navn... 🙂

 

Når jeg nå legger om så får jeg også færre kontaktpunkter. Hvilket er bra.

 

20200707_215104.jpg.78432e0309ed9fe2ec52943766924724.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Nå tar jeg kvelden, men det var en takknemlig jobb å montere nytt brytersystem.

 

Koplet opp med pluss og minus. Hadde dessverre bare 4mm2 kabel for pluss, så skal montere 6mm2 i morgen. Hadde 6mm2 for minus. 

 

Slik var det før:

 

20200707_232905.jpg.ca1f0ec8976b9208df5a24e59dc16f89.jpg

 

Per sikring var det 4 kontaktpunkter og per bryter 2 utenpå og 2 inni. 

 

Nå ser det foreløpig slik ut:

20200707_232117.jpg.243078815b4aa3e0550f1331f0bce0e6.jpg

 

Altså bare ett punkt per kurs (resten er inni den vanntette boksen og fabrikklaget).

 

Og panelet uten symboler på:

 

20200707_232132.jpg.55355560541ed24b11043928b1c30b49.jpg

 

På denne måten fjerner jeg minst 5 kontakt/ koplingspunkter per bryter og strømkrets. Ergo langt færre problempunkter og medfølgende spenningstap. 🙂

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...