Jump to content

Ny båt - og litt småprosjekter (Neptim 8000)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Fortsatt veldig kjekt å følge denne tråden! Blir spennende å se hvordan båten blir med 41 motor👍
Hvis jeg får båt på vannet igjen før sesongen, er målet en tur til Grimstad. Mye slekt og venner der, og synes skjærgården der er fantastisk! Så ser du en gammal Windy som ligger lavt i vannet med RS i front, er det bare å komme om bord for en kaffe 😂

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen, hadde vært kjekt med en kopp kaffe (eller te da), selv uten RS i front 😉

 

Jeg vurderer nå hvordan jeg skal bruke de neste ukene. Vurderer å skru ut og løfte ut den gamle motoren først, så jeg kan få klargjort ny motor. Deretter har jeg jo tid på meg til å fikse opp motorrommet så jeg kan bli litt stolt av det. Akkurat nå er det slik at jeg ikke har lyst til å åpne motorrommet når jeg har folk i båten. Mange gamle "synder" og mye gammel skitt der (som ikke er lett å vaske bort). 

 

Så kan jeg heller gjøre slike andre morsomme ting når motoren er på plass. 👍

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tar en liten oppdatering i "hovedtråden". 

 

Vedr bytte av motor så går jeg fra denne VP TMD40A  124 hk

 

20210320_180918.jpg.50cb9322e03d8017e8ba5ec9bd614400.jpg

 

Til denne: VP TAMD41B 200hk

 

Motoren er en 1993 modell som ikke bare er "overmalt" men skikkelig overhalt. Jeg må kjøre den inn på nytt.

 

Gleder meg til å teste og håper på en komfortabel og økonomisk marsjfart på 15 knop. Jeg regner da med at motoren vil hente ut ha 2/3 av maks. (Jeg bikket 14 knop med 124 hk når jeg makset den totalt. )

 

20210405_170458.jpg.8c03b602382e51bba2ea7d8cd2740b8c.jpg

 

Det er egen tråd om bytte av motor som du kan se her:

 

 

I forbindelse med dette har jeg også jobbet med å rydde og gjøre motorrom "nytt". Dette er også omtalt i tråden over. 

 

Det var slik:

20210321_135241.jpg.f386264b2e7f37f75eac8f6adb2a3ca2.jpg

 

Og er nå slik (og jeg er ikke ferdig ennå):

20210408_175017.jpg.8657b6f03b7f3f56219d08bf06f64018.jpg

 

Det er faktisk egen innerliner til motoren, som samler opp evt lekkasje fra motor. 

 

Planen er å male det som er synlig når motor er montert, men kanskje jeg maler alt. Poenget er at det skal være rent og pent, og lett å holde rent og pent.

 

 

20210405_170653.jpg

Link to post
Share on other sites

Slik ser motorrommet ut akkurat nå:

20210410_200752.jpg.ecda8e04770e89026eff9be50c2d3d17.jpg

 

Så nå begynner jeg snart med isolering. 

 

20210415_154108.jpg.a574ea2f6f23630f381769e6e0e3bb51.jpg

 

I tillegg fikk jeg i dag "nye" batterier kjøpt pent brukt fra @Okkaby. Jeg liker at det er M8 på alle polene, så blir det enklere og mye mer ryddig med alle kablene.

 

Ett skal være startbatteri samt batteri for baugpropell og ankervinsj. De to andre forbruksbatterier. Da har jeg ca 80Ah å hente ut før lading er nødvendig.  Men med solcellepanel håper jeg å slippe å lade ut batteriene så mye.

 

Har også anskaffet skillerelé, og jeg vil bygge om en del av det elektriske til å bli moderne. Dynamo skal inn på forbruksbatteriene, og et skillerelé derfra skal inn på startbatteriet. 

 

Ny 100A dynamo er jo også en oppgradering fra 70A som jeg hadde på gamlemotoren. 🙂

 

Dette blir en morsom vår med mye prosjekter i båten. Alenetid for pappa. ❤ Det er helt ok noen ganger. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Kanalkapteinen, bruker dette til lag 1:

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html

 

Veldig behagelig å jobbe med. Demper frekvenser godt opp til 500 Hz. 

 

Og bruker denne som lag 2:

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-noise-buffler-20.html

 

Dette er såkalt "åpent skum" så det skal dempe lyd over 500 Hz veldig bra. Er ærlig talt litt skeptisk til at dette skal dempe lyd bedre enn den 4 cm gamle plata som var der, men dataene sier så. 

 

Jeg har også en tenkt til å legge inn ett lag med Low-e som alene skal dempe ca 40 dB i ett lag når fritthengende. 

 

Men den Buffer-saken er lett å legge og veldig føyelig.  Noe som gjør at jeg får tettet de aller aller fleste sprekker etc godt. 🙂

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har oppdatert tråden her, og mulig jeg legger inn litt mer om vinterens og vårens prosjekter litt senere. 

 

Men mens jeg nå egentlig monterer ferdig og klargjør motor for sommeren så har jeg noen parallelle hendelser også. 

 

Nå vasker jeg kalesjen. 

 

La kalesjen i vann under 30 grader (viktig for å ikke ødelegge kantbåndene) og litt grønnsåpe:

 

20210608_124723.jpg.80de4545400ad0552ab87e4150b7f52a.jpg

 

Er ca 1/2 dl Krystall grønnsåpe i et fullt badekar. Her er det ikke helt fullt ennå. 

 

Så oppi med kalesje og la den trekke seg våt. Deretter masserer jeg den (ikke gnir). Når den ligge i bløtt over natten. 

 

Her har den ligget i ca 20 timer, og jeg har massert den litt, vendt på den og flyttet på den. Dritten kommer ut i vannet.

 

20210609_080429.jpg.574cc5a953393383abcf8f58bc8fa808.jpg

 

Nå skal den gjennom 3 skyllinger,  så henger jeg den på utesnora og spyler den en liten stund. Lar den så drypptørke og monterer på båten mens den er fuktig. 

 

Dette er prosessen jeg ble anbefalt av kalesjemakere. I fjor gjorde jeg det samme, og jeg impregnerte den ikke etterpå. Selv i fjor sommer holdt den regnet ute 😊

 

Jeg vet ikke hvor gammel kalesjen er, men da jeg overtok den var nesten alle kantbånd sprekt opp og et par vinduer dårlig, samt trådene var råtne.  Fikk den sydd opp igjen, og med denne behandlingen så virker den myk og fin. 

 

Dette burde egentlig gjøres på høsten, men pga det evige regnet vi hadde så ville jeg ikke. Den må nemlig være knusk tørr når den skal lagres og jeg har ikke noe sted å tørke den utenom ute. 🌧🌧

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde forberedt meg på at vi måtte bygge om litt i båten for å få plass til de stadig voksende barna/ ungdommen. Men det slipper jeg i år!

 

De to yngste får plass der de hadde plass i fjor, til tross for at begge har strekt seg mye. Den ene nesten 10 cm siden i fjor sommer. Dessuten vil de ikke ha ny plass. De trives der de ligger 😊

 

Så da blir det forhåpentligvis snart nedvask, sjekke kraner etc og tette en lekkasje ved daviteren. Så ut på vannet. 

 

Oppdaget at intercooler lekker, men forhåpentligvis er det bare drenspluggen og ikke selve innsatsen. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Atter et småprosjekt som er gjennomført: oppgradere dieselvarmer med uteluft

 

Jeg husker ikke hvem her som anbefalte det, men jeg har lyttet - og det er jeg glad for! :clap:

 

I fjor hadde jeg noen turer i regnvær og det var vanskelig å holde vinduene duggfrie. 

 

Så var det noen her som anbefalte å legge om dieselvarmer slik at den henter frisk uteluft i stedet for luft fra cockpit. Tanken er at uteluften, når den blir oppvarmet, blir tørrere. 

 

Så jeg plukket av deksel på utsiden som skjuler og beskytter motorluftinnsuget, og borret nytt hull på 85mm. 

 

Jeg brukte hullsag for fliser. Det fungerte topp:

 

20210626_105112.jpg.37154aa3177c52f7d29633330beafa3b.jpg

 

20210626_121747.jpg.25d93f4329e574944f7fff16278321a5.jpg

 

20210626_122113.jpg.3d0b02e47141bf412c05c220ed86689a.jpg

 

 

Det ble mye støv av det.20210626_122002.jpg.1398ad9053bea74ef13aa08aa7d86f93.jpg

 

På innsiden samlet jeg støvet med en gummimatte og en pose:

20210626_122501.jpg.1a5a76fc5e8c0efd141c1ccce4c513a0.jpg

 

I dag fikk jeg testet. Det er regnvær her og meldt torden, og i stad kom jeg til båten og det var 79% relativ luftfuktighet.

 

Etter en liten stund med dieselvarmer kjørt på litt under 1/2 effekt var det 67%

 

20210706_200926.jpg.38de8fc8604e61dbe74df4c89be2366d.jpg

 

Så luften BLIR tørrere. 

 

Dette var et vellykket og lite prosjekt i båten som jeg anbefaler andre å gjøre selv. :thumbsup:

 

Bonus er at jeg på varme dager kan kjøre viften dieselvarmeren for å hente frisk uteluft inn i kabinene. :yesnod:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Andora, bare 500 meter. Samt litt kjøring i båsen i forbindelse med sjekk av lekkasje og små utbedringer. Lakk ved 2 dyser, så etterstrammet disse klemmene.

 

Flyttet inn i båten for 2 dager siden, og har koplet opp ny strømfordeling og ordnet litt andre ting. Samt prøvd å ha båtkontor. Ikke lykkes helt med det siste ennå...

I morgen blir det rydding, båtkontor - OG prøving av motor. Regner med å ta en time eller to rundtur i Nidelven i Arendal, og kjøre motor på litt ulikt turtall. Kjenner at jeg må presse meg litt til det for har hatt så mange skuffelser med forrige motor. Kjenner at jeg blir ikke helt glad av å se på en grønn motor for tiden... :giggle:

 

Må nok bare komme meg utpå og få testet og sett at alt fungerer som det skal - for en gangs skyld. :cool:

Link to post
Share on other sites

Det har jeg og lett etter flere ganger  men aldri funnet ut av.  Du har også den lille holmen med treet på, rett ved der jeg ligger,

20210705_075009.jpg.3caaba75401b91981904edb10a1c805d.jpg

Den har heller ikke noe navn, men jeg kaller den furteøya 🤣🤣🤣 dro ofte dit, når jeg hadde behov for litt alenetid🤣🤣🤣

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

@Okkaby, jeg vet hvorfor du lurer... Det er også en av årsakene til at jeg ventet.

 

Først måtte jeg jobbe en del timer på båtkontoret i dag. Og da gjenstod det en del rydding i båten og det var en lei vestavind her i havna. Jeg har absolutt ingen problemer med å navigere i vinden med motor jeg stoler 100% på. Men når jeg ikke er der så er det lett å se for seg motorproblemer og det å drive inn i de andre båtene. Opplevde det med en Nidelv 24 en gang. Alene ombord har jeg i tilfelle ingenting å stille opp med med det vindfanget denne båten har, men i morgen ser det så mye bedre ut på YR.

 

Screenshot_20210707-223820_Yr.jpg.9e1a47912f94dc6fcad2f63ae5d07818.jpg

 

Kanskje jeg lager en live reportasje av jomfruturen? :giggle::giggle::giggle:

 

Som gressenkemann reiste jeg heller opp til min mor i kveld og grillet litt laks til middag for oss. 

 

Og etterpå fikk jeg på plass 12V uttaket jeg trenger til den nye Waeco kjøleboksen, samt lading til en økende samling av klokker, mobiler og nettbrett her i familien...

 

Uttaket har faktisk nok A til å lade den nye Macbook Air m1. (30W)

 

Planen er å få flere slike uttak i båten. 

 

Fordi dette 12V uttaket skal brukes til kjøleboksen så la jeg opp med 6mm2, selv om det bare er ca 1 meter kabel. 🙂

 

Klemhylse og krympestrømpe for beskyttelse mot fukt og avlastning. 

 

Beholdt sikringen på kabelen som fulgte med, men byttet til 25A og har sikret nær batteriet med 20A. Så da skal sikringen i fordelingsboksen ryke i stedet for en sikring som sitter bak kjøleskapet.

 

Hadde ikke hullsag med meg, så jeg boret tett i tett med et 3 mm bor og deretter brukte det samme boret til å frese bort resten. Litt grovt, men dekkes fint inn av uttakene.

 

20210707_215652.jpg.12ae32eb8f6ac181638da035572139d1.jpg

 

20210707_215720.jpg.b5082240177de38c82de1580e9efb313.jpg

 

20210707_222338.jpg.0c33a4424c70742ec11103f8d62f55ab.jpg

 

20210707_224031.jpg.a4fb2ca595db713c6f31e0a1030abdf6.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...