Guest Avmønstret# Startet 31.Juli.2017 Del på Facebook Startet 31.Juli.2017 Har fått i hende et Mascot powersuply, dvs 220V til 12V, 30A. Så da slo det meg. Kunne det være en fordel å kjøre de største forbrukerne, dvs kjøleskap og dieselvarmer på eget powersuply når båten ligger på landstrøm. Dvs vil det "spare" batteriene å gjøre det sånn i stedet for å trekke via batteriene (som lades vha vanlig lader)? Ser for meg at batteriene blir "herja" unødvendig med når en ligger på landstrøm og bruker mye strøm via 12V. --- Så, tull eller gull? :-) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 (redigert) "Tull" fra meg på denne. :-) Strømmen går mer eller mindre direkte fra landstrømlader til forbrukere, og batteribanken merker ingenting til dette. Eneste er at batteribanken lades litt senere på grunn av at forbrukerne tar av laderens kapasitet. Det er nok ikke noe gull å hente på dette prosjektet med mindre du kun er på landstrøm i så kort tid at du ikke rekker å fullade batteribanken din. Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 X10an skrev for 7 timer siden: Det er nok ikke noe gull å hente på dette prosjektet med mindre du kun er på landstrøm i så kort tid at du ikke rekker å fullade batteribanken din. Jeg tenkte egentlig på det motsatte. Om batteribanken (ganske ny) skal tåle x tusen ladesykluser så vil jo det å ligge i bås med landstrøm og feks kjøleskapet og på i sommersesongen ta en del sykluser, eller? Båten ligger normalt ute 6 mnd om jeg har den på land. Så om jeg da kjører de største 12V forbrukerne "direkte" i stedet for via batteribanken så ville jeg spare sykluser og øke levetiden på batteriene? --- Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 (redigert) Et batteri må utlades med >7% for at vi regner det som syklus. Først der er det nødvendig med en komplett ladeprosess, med både topp- og utjevningslading. Bruker du altså en lader som a) ha nok kapasitet til å lade, parallell med at den forsyner alle tilkoblete forbrukere* b) klarer dette ila. liggetid med landstrøm (f.eks. også ved bare kort overnatting)** c) ikke hopper tilbake fra float til første trins ved belastning innenfor laderens beregnet effekt da er det ikke nødvendig med ekstra "powersuply" siden laderen da er både lader og powersuply. Men du bør kanskje sjekke/observere om din nåværende lader kan dette, fordi det er ikke alle som kan. Jørg red.: * & ** ordnes ved å følge 10% tommelfingerreglen. = minst 10% av forbruks-batteriens total kapasitet + maks parallell forbruk = riktig A ved utvalg av laderen Redigert 1.August.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Fantino Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Hvis spenning ikke dropper under 12.7-12.8V så lenge landstrømlader er tilkoplet tapper du ingenting fra batteriene, dvs forbrukerene får 'overskuddsstrømmen' direkte. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Joerg Becker skrev 12 minutes ago: red.: * & ** ordnes ved å følge 10% tommelfingerreglen. = minst 10% av forbruks-batteriens total kapasitet + maks parallell forbruk = riktig A ved utvalg av laderen Har 3x80A forbruk Startbatteri tror jeg er 80A Trøsterbatteri også 80A Så da har jeg 400A og bør ha en lader på 40A for ordinær lading, pluss maks paralell forbruk. Kjøleskap og varmer pluss litt dill så kan en vel fort være oppe i 10A på det. Så en lader på 50A ville være optimalt. Tror ikke min er så stor gitt.. må sjekke. Merker at vifta på laderen slår seg på når vi ligger i gjestehavn med ymse greier på, så da jobber nok laderen over evne. Ok, takk for tilbakemeldinger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 (redigert) Nei, bare forbruksbatteriene (dvs 240Ah = minst 24A) pluss parallell forbruk. Tar du 10A som grunnlag for deg da er det minst 34A, eller større, men ikke mer enn ca. 25% av forbruksbatteriets kapasitet. Gjelder blybatterier (åpne, lokkete, Gel, AGM). Jørg Redigert 1.August.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Ah, takker, selvsagt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Siste spørsmål :-) Om jeg har en hovedstrømbryter for "landstrøm over lengre tid" og kobler kjøleskap osv (12V forbrukere jeg vil ha på når båten ligger på landstrøm) til via powersupplyet og bryteren så vil jeg vel kunne få et anlegg som er isolert fra resten av 12V anlegget ombord, og dermed unngå all tæringsproblematikk pga evt el- feil på brygga osv? Så kan batteriene stå der og bli ladet av solcellene i fred og ro uten lader tilkoblet. Og det generelle 12V anlegget kan være av. --- Eller er det noe jeg overser? (Helt sikkert... ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Men tæringsproblematikken er det vel 220 volten som står for. ? Det er vel ofte VV.bereder som er synderen. En lader leverer ikke en event jordfeil fra landstrøm videre i systemet, den er vel nesten som en skilletrafo Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Hvis du ikke har landstrømsfordeling i båten, (og med det enten landjord tilkoblet på alt som leder, eller skilletransformator i tillegg), men kun en god landstrømlader (som er galvanisk isolert), da finnes det ikke noe problem med tæring pga. tilkobling til landjord. Ellers: Riktig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Ah, så jeg er på trygg grunn uansett. Så bra :-) Varmtvannsbereder kobler jeg fra når båten ligger over tid så den er forsåvidt ute av bildet. Utover det pleier jeg av og til å la luftavfukteren være på. Den står rett på 220V. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 10 minutes ago: Men tæringsproblematikken er det vel 220 volten som står for. ? Det er vel ofte VV.bereder som er synderen. VV-beredere kan lekke jord, men også levere spenning gjennom vannkretsløpet mm. til jord og blir "tæring" med det. Den er direkte farlig. Men den "klassiske" tæringen oppstår med allerede bare få milliampere strøm og DC-spenninger <1,3VDC som kommer igang ved sammenkobling av båt-masse og land/jord-masse. Den er skadelig og gjerne gjemt et sted. Det trengs ikke mer enn dette, tekniske feil kommer i tillegg. Jørg Redigert 3.August.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Chris284 Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 (redigert) Ikke noe problem å kjøre kjøleskap på egen 12 volt strømforsyning. Jeg har et kjøleskap (Norcold) i båten som går på både 12 volt dc og 230 ac volt. Koblet til 230 volt er det den som kjøleskapet går på. Frakoblet landstrøm går den på 12volt. Redigert 3.August.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Joerg Becker skrev for 5 timer siden: VV-beredere kan lekke jord, men også levere spenning gjennom vannkretsløpet mm. til jord og blir "tæring" med det. Den er direkte farlig. Men den "klassiske" tæringen oppstår med allerede bare få milliampere strøm og DC-spenninger <1,3VDC som kommer igang ved sammenkobling av båt-masse og land/jord-masse. Den er skadelig og gjerne gjemt et sted. Det trengs ikke mer enn dette, tekniske feil kommer i tillegg. Jørg Ja det kan jeg bekrefte.. Jeg drev en del år og slippsatte båter i marinaen hos oss, og fikk opp en båt med aksling og propell.. Etter båten var kommet tørr på slippvognen, koblet eier opp landstrøm slik de pleier.. Jeg gikk en runde bak båten, for å sjekke at alt var ok, og tok tilfeldig i propellen, og kjente en ganske kraftig kitling...mildt sagt.. Etter dette har jeg alltid målt min egen båt når den er på slipp mellom propeller og skinnegangen... En vet aldri.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 I utgangspunktet, 220 V vekselstrøm har ingen invirkning på korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Hulda skrev for 2 timer siden: I utgangspunktet, 220 V vekselstrøm har ingen invirkning på korrosjon. Der tror jeg du tar feil, galvanisk tæring... ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Hulda tar aldri feil :-) Ren sinus (som det er i nettet) gir ikke galvanisk tæring. For å få til galvanisk tæring, må det en metallet tappes for elektroner. Om man snur likestrømmen, skjer ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.