Jump to content

Fikse gass-opplegget i båten selv?


Grand Banks jr

Recommended Posts

I båten jeg nettopp kjøpte er det et tvilsomt opplegg for gass. Koketoppen (eneste som går på gass) er i byssen, og gassflasken står i skapet ved siden av. Lengde på slangen er innenfor de lovlige 1,2 meter i båt. Men flasken står ikke i drenert rom. 

 

gass.jpg.d206bb01ff0047131752ab9332d025df.jpg

 

Her ser du gassflasken som står stødig og greit, men altså uten gasskasse og drenering. 

Hva må til for at denne skal være innenfor regelverket? 

Gasskasse med drenering ut til friskluft med fall vet jeg om. Men jo mer jeg har lest jo mer er jeg forvirret mtp. stengekran og lekkasjetester. Samt gassalarm.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Punkt 1 c) er ingen problemer hos meg tror jeg. Nå er det vel 19mm. som er kravet?

 

Punkt 7 har jeg aldri sett praktisert i noen båt. Er dette krav eller anbefaling i lystbåt? Vet dette har vært praktisert i båter med bensinmotor, men aldri sett dette i en dieselbåt.
 

Sitat:

Sitat

 

Det skal monteres en avsugsvifte hvis ikke hele installasjonen, inkludert primus, ovner og annet, er montert i dekkshus med drenering over dekk.

a)    Viften skal suge fra båtens laveste punkt, dog over vanlig bunnvannsnivå.

b)    Viften skal være eksplosjonssikker og være montert så høyt som mulig i båten. Kapasitet min 2,5 m3/min.

c)    Vifteutløpet må gå ut over dekk (ikke til cockpit) men ikke være montert så båten kan fylles ved ev stor krenging.

d)    Av/på bryteren skal også være eksplosjonssikker og plasseres så den lett kan nås før man går under dekk.

e)    Den elektriske tilførselen til viften skal gå utenom hovedbryter og ha egen sikring.

f)     Viften skal kjøres i minst 5 minutter når båten har vært forlatt i lengre tid. Det må ikke slås på, eller av, noen elektriske brytere eller opptennes ild på noen måte før gassviften er kjørt.

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er gjerne 19mm som er kravet ja, jeg mener også på å ha hørt dette.

 

Ideelt sett bør nok forskriften følges, mest med tanke på folks sikkerhet, men også i forhold til erstatning hvis noe skulle skje. Hos meg står gassflaska oppi en av benkene som er drenert ut gjennom skroget (over vann) med standard 3/4" slange, så de brukte heldigvis 19mm hos Beneteau i 1992:smiley: Fra regulatoren går en slange bort til en stengeventil i gasskassen som går videre til en lekkasjetester. Så går gassen videre i rør ned til komfyren der det også er en stengeventil før slangen inn i selve komfyren. Tar av regulatoren stort sett hver gang etter bruk, for sikkerhets skyld. Har fått veldig respekt for gass etter å ha lekt med det opp gjennom årene (som vist på bildet). Dobbelt opp med gassalarm er montert. Når det gjelder punkt 7 er det neste punkt på lista, kjøpte ei billig motorromsvifte på Biltema som er gnistfri. Er gjerne ikke direkte vanlig praksis, for eldre båter i alle fall, men står gassen på uten forbruk er det nok veldig greit å kunne få sugd ut eventuelle lekkasjer som da vil kunne ligge og lure under dørken (nedenfor gassalarmenes høyde). Avhengig av båtstørrelse kan det samles en god del gass under dørkene. Men hadde jeg hatt en mindre båt spørst det vel om jeg hadde giddet bry meg så mye med avsug så lenge regulatoren ble tatt av etter bruk..

 

Bildet er av en eksplosjon fra en standard liten 230 grams gassboks med skrukobling (i en bunkers fra krigens dager, men bildet ble tatt for 5-6 år siden). Svært lite gass skal altså til for å kunne forårsake stor skade. 230 gram (og mer) kan fort lekke ut av en dårlig gassinnstallasjon, så like greit å gjøre alt skikkelig når man først er i gang:wink:

 

 

IMG_6140.JPG

Link to post

I mitt tilfelle vil jeg evt ha tre gassfeller: Sturommet på umiddelbar utsiden av skapet.

Motorrom

Akterkabinen

 

Alle tre rommene ligger i umiddelbar nærhet til skapet.

 

Det blir veldig knotete med så mange ting på så kort avstand. Mulig jeg må flytte på ting for å få det til. Eller rett og slett kjøpe en Wallas Safeflame.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det siste er nok det sikreste ja. Hadde fort valgt Wallas selv om det ikke hadde vært for den voldsomme prisen, versjonen med ovn i tillegg til stekeplater er ikke akkurat overkommelig:worry: 

 

Ville uansett fått gassflaska ut og inni drenert gasskasse, slik den står nå er ikke bra! Legger du opp med kobberrør kan du ha flaska et godt stykke fra koketoppen uten problem:smiley:

Link to post

Huf og huff  for et anlegg du har............

 

Bruk denne  for å få et godkjent anlegg..

Norsk forskrift sier 16mm på dren fra kasse

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

EU og CE sier min.19mm ser noen kasser har 25mm,

https://www.boatsafetyscheme.org/media/164540/bss guide chap7.pdf

 

Om å montere selv   så var det det med Installasjonsbeviset da.

 

§ 6.Installasjonsbevis

(1) Når gassfyrt anlegg er ferdig installert, prøvet og kontrollert, skal det utstedes et installasjonsbevis på formular fastsatt av Sjøfartsdirektoratet.

(2) Installasjonsbeviset skal utstedes av installatør, jf. § 2 bokstav j, og skal i tillegg være undertegnet og stemplet av representant for det ansvarlige firma. Den som utsteder installasjonsbeviset, plikter å gi riktige opplysninger om at anlegget er prøvet og kontrollert, at utstyr er av godkjent type og at gassinstallasjonens plassering, ventilasjon og termiske isolasjon er i samsvar med forskriften.

(3) Installasjonsbeviset skal oppbevares om bord inntil nytt bevis er utstedt, jf. § 12. Gjenpart av installasjonsbevis skal oppbevares av installatør i den tid beviset er gyldig. For kontrollpliktig fartøy skal en gjenpart av installasjonsbeviset av rederiet sendes til Sjøfartsdirektoratet i det distrikt hvor fartøyet hører hjemme.

(4) For fartøy som ikke er kontrollpliktige i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler og derved ikke er underlagt periodiske besiktelser av Sjøfartsdirektoratet, skal det utstedes et installasjonsbevis når det gassfyrte anlegg er ferdig installert, prøvet og kontrollert. Det påhviler fartøyets eier å påse at det gassfyrte anlegg er i en forsvarlig sikkerhetsmessig stand og eventuelt få utstedt nytt installasjonsbevis ved skader eller endringer i anlegget.

(5) For ikke kontrollpliktig fartøy skal gjenpart av installasjonsbeviset oppbevares av installatør inntil nytt bevis er utstedt eller i 10 år.
Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

"Huf og huff  for et anlegg du har............"

 

Jepp. Ikke helt etter forskriftene kan man si. Det er jo derfor jeg vil gjøre noe med det.

 

Hvem kan utstede installasjonsbevis i Arendal/ Grimstad?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Er det virkelig ulovlig å installere et gass anlegg selv, så lenge en følger boken til punkt og prikke ??

I så fall er det tusener av båter i landet med slike ulovlige installasjoner..

 

Legg kobberrør ut til dekk, slik at du får flasken på dekk, kjøp deg gassbeholder for flasken din, 

kjøp inn lekasjetester, gass alarm og stengekrane, og få installasjon beskrivelse, regler av dem du kjøper dette fra..

Så går du i gang selv...

Link to post

Hei. Om du går inn på Norboat.no så ser du hvem som er autorisert gassverksted. Det er flere i vår region. Nå tolkes dette litt forskjellig. Båt som ikke er CE merket og båt med CE merking. Når båt er CE merket skal gassfylte anlegg monteres og vedlikeholdes kun av autorisert gassverksted. ISO standard for gass i båt. Samme for hele fiskeflåten med godkjent båt. Derimot i eldre båt er det Brannforskriftene fra 1983 som brukes. Da er det ikke krav til autorisasjon men nødvendig kompetanse . Samsvarserklæring er nødvendig i begge tilfeller og finnes i to utgaver. Om det var meg så ville jeg i ikke CE merket fartøy montert utstyret i henhold til regelverk og betalt noen kroner for kontroll, trykktesting og samsvarserklæring . Du er dog ikke pålagt kontroll siden båten sannsynligvis ikke er CE merket men mye tryggere for deg og dine. Man bør også tenke på videresalg av fartøy når slike ting monteres . Har man et dokument med tilhørende sjekkliste for gassmontasjen føles dette bedre og tryggere.

 

Vifte fra kjøl for oppsug av gass er ikke et krav i standarden . Heller ikke gass alarm da det forutsettes at gasskasse er selvdrenerende og komfyr har flammevakt og derfor ikke kan lekke gass ned i kjøl. Gassalarm er lurt. IMG_0247.JPG.67a43b94c510676209a8df4b09495412.JPG

om du har lite plass

 

lykke til

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post

Hei @Knude (Vannvittig bra prosjekt du har. Har respekt for pågangsmotet og gleden du har i det. ). Min båt er Veritas godkjent, men ikke CE-merket. Er produsert i 1979, og for alt jeg vet kan gassopplegget være så gammelt. (Men nyere slange og regulator er det selvfølgelig...) 

 

Jeg kan nok utmerket gjøre det selv. Er veldig nøye på at slike ting gjøres bra. Med tiden kunne jeg tenke meg å ha gasskomfyr, rett og slett for å kunne ha nystekte rundstykker etc.

 

@Ida Marie III

Jeg har god plass inni båten, men begrenset på utsiden. Det er kun evt på badeplattformen jeg kan se for meg å ha plass, men den er reservert til ungene.

 

Jeg har kjempegod plass i sturom, og ville da hatt gassflasken der den er i sideskapet oppe i cockpit, eller i akterkabinen. I det store sturommet på styrbord side (cockpit) sitter eberen, og eber + evt gasslekkasje er nok ikke moro. I det store sturommet på babord side (cockpit) er hele det elektriske opplegget. Normalt skal det jo ikke være noe gnist der, men frister ikke å blande dette. 

 

Jeg får ta en tur til gass-senteret på Stoa og høre med dem. Regner med at de har nødvendige papirer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Roger jo skrev for 4 timer siden:

Bruk denne  for å få et godkjent anlegg..

Norsk forskrift sier 16mm på dren fra kasse

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-10-20-1580

 

 

Er dette virkelig forskriften som gjelder for fritidsbåtflåten? Ser den ligger under "Nærings- og fiskeridepartementet".

 

Sitat:

§ 1. Virkeområde
(1) Forskriften gjelder for norske skip, med de presiseringer som fremgår av
annet til femte ledd.
(2) Denne forskriften gjelder for gassfyrt anlegg m.m. som installeres eller tas i
bruk om bord i fartøy med bruttotonnasje på 500 eller derunder på eller etter
den dato denne forskrift trer i kraft.

 

 

Link to post
Komodo skrev 16 minutes ago:

 

 

Er dette virkelig forskriften som gjelder for fritidsbåtflåten? Ser den ligger under "Nærings- og fiskeridepartementet".

 

Sitat:

§ 1. Virkeområde
(1) Forskriften gjelder for norske skip, med de presiseringer som fremgår av
annet til femte ledd.
(2) Denne forskriften gjelder for gassfyrt anlegg m.m. som installeres eller tas i
bruk om bord i fartøy med bruttotonnasje på 500 eller derunder på eller etter
den dato denne forskrift trer i kraft.

 

 

 

Hva sier § 2

Men § 2 J. Åpner opp

 

§ 2.Definisjoner

I denne forskrift betyr:

a) Ansvarlig firma: Norske produsenter eller norske hovedagenturer som innehar typegodkjennelser for gassfyrte apparater (dvs. hovedkomponenter av gassfyrt utstyr) og som disponerer egnet verksted med installatør(er) med kvalifikasjoner nevnt i bokstav j. Ansvarlig firma kan oppnevne annen installatør. Dersom slik oppnevnelse skjer, har det ansvarlige firma fortsatt slikt ansvar som vil fremgå av denne forskrifts § 3 tredje ledd.
b) Automatisk omskifter: Arrangement bestående av to trykkregulatorer som er tilsluttet gassfasen i to beholdere og som automatisk kobler om fra en beholder til den andre.
c) Fartøy: Ethvert fartøy - herunder fritidsfartøy og lektere uansett størrelse.
d) Flammekontroll: Sikringsanordning som automatisk stenger gasstilførselen til hovedbrenner og tennbrenner når flammen uteblir ved start eller slokner under drift.
e) Gassfyrt anlegg: Gassfyrte apparater med rørledninger, armatur og gassbeholdere m.m. som helt eller delvis er fast installert til bruk om bord.
f) Gassfyrt apparat med åpen flamme: Apparat der forbrenningsluft og forbrenningsgassene tas og avgis i samme rom.
g) Gassfyrt apparat: Kokeapparat, varmeapparat, vannvarme, kjøleskap mv. med brennere for bruk av lette kullvannstoffer.
h) Godkjent: Et enkelt utstyr godkjent av Sjøfartsdirektoratet.
i) Installasjonsbevis: Dokument med formular godkjent av Sjøfartsdirektoratet som dokumenterer at gassfyrte anlegg er av godkjent type, at det er prøvet og kontrollert og at gassinstallasjonens plassering, ventilasjon og termisk isolasjon er i samsvar med gjeldende regler.
j) Installatør: Person som har tilstrekkelig kvalifikasjoner til å kunne foreta rør- og utstyrsmontasje i fartøy og har kjennskap til forskrift for installasjon av gassfyrte anlegg med tilhørende ventilasjon og termisk isolasjon, samt kan foreta prøving og kontroll av slike anlegg.
k) Kontrollpliktig fartøy: Fartøy som etter sjødyktighetsloven med tilhørende forskrifter skal ha fartssertifikat, passasjersertifikat, eller utstyrssertifikat for fiske- og fangstfartøy.
l) Lekkasjeindikator: Fast montert manuell indikator til å kontrollere anleggets tetthet (rør, slanger, ventiler etc.) når anlegget ikke er i bruk.
m) Lukket system: System der forbrenningsluften ledes inn utenfra fartøyet og forbrenningsgassen ledes ut fra fartøyet.
n) Manuell omskifter: Arrangement med avstengningsanordning som er tilsluttet gassfasen i to beholdere, som er slik at en beholder om gangen tas i bruk uten at gassen strømmer ut fra den ene beholder til den andre.
o) Tetthetssikring: Ventilsystem som automatisk stenger gasstilførsel ved lekkasje i rør- og slangesystem. (Gassen som i fri tilstand er tyngre enn luft, er tilsatt luktstoff for lettere å kunne oppdage lekkasje).
p) Transportable campingbeholdere: Transportable campingbeholdere med koketopp og som ikke er fast montert om bord, jf. § 13.
q) Typegodkjent: Typegodkjent av Sjøfartsdirektoratet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ja, jeg har sett det Roger jo, men spørsmålet mitt er om denne forskriften gjelder også for fritidsbåter, ikke bare skip i næringsvirksomhet. §1 sier noe om virkeområde, altså hvem forskriften gjelder for. §2 er definisjoner, og det du snakker om nå gjelder installatøren som skal jobbe på anlegget.

 

For ordens skyld: Jeg har aldri jobbet med båter og har ikke erfaring med dette. Jeg spør kun fordi jeg synes dette virker merkelig.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Knude skrev for 3 timer siden:

 

Vifte fra kjøl for oppsug av gass er ikke et krav i standarden . Heller ikke gass alarm da det forutsettes at gasskasse er selvdrenerende og komfyr har flammevakt og derfor ikke kan lekke gass ned i kjøl. Gassalarm er lurt. 

 

 

 

Ikke helt enig med deg Knude. Riktignok er viften ikke et krav i ISO standarden, som er et EU direktiv, men den er påbudt i regelverket fra 1983.

At komfyr/kokeapparat har flammevakt hindrer ikke gass å lekke ned i kjøl, om slangen mellom stengekranen (påbudt) og komfyr/kokeapparat sprekker eller løsner, da er det fritt frem for gassen - med mindre det er montert en slangebruddsventil ved flasken; som ikke er påbudt verken i ISO standard eller 1983-regelverket.

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Wallas Service skrev 1 minute ago:

Ikke helt enig med deg Knude. Riktignok er viften ikke et krav i ISO standarden, som er et EU direktiv, men den er påbudt i regelverket fra 1983.

At komfyr/kokeapparat har flammevakt hindrer ikke gass å lekke ned i kjøl, om slangen mellom stengekranen (påbudt) og komfyr/kokeapparat sprekker eller løsner, da er det fritt frem for gassen - med mindre det er montert en slangebruddsventil ved flasken; som ikke er påbudt verken i ISO standard eller 1983-regelverket.

Hvilken ISO-standard snakker dere om nå?

 

Ps: Slangebruddsventil fordrer vel en viss flow for å slå inn. Ved en liten lekkasje hvor gassen bare siver ut vil vel ikke det hjelpe?

Link to post
Grand Banks jr skrev for 13 timer siden:

 

Det blir veldig knotete med så mange ting på så kort avstand. Mulig jeg må flytte på ting for å få det til. Eller rett og slett kjøpe en Wallas Safeflame.

 

"Det enkle er ofte det beste"; En Wallas. Koblet rett til dieseltanken, eller en 10 ltr tank i benken som holder til minst 55 timer med koking på full effekt. Koker ikke like raskt opp som gass riktignok, men hvem har det travelt på båttur? 

Uten avgasser i kabinen og produksjon av fukt, og du sover bedre om natten uten bekymringer om at gassen er stengt av eller om det blir en lekkasje.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Komodo skrev 22 minutes ago:

Hvilken ISO-standard snakker dere om nå?

 

Ps: Slangebruddsventil fordrer vel en viss flow for å slå inn. Ved en liten lekkasje hvor gassen bare siver ut vil vel ikke det hjelpe?

 

Vet ikke når ISO standarden ble innført, men jeg var på et kurs i regi av Norboat i 2009 med innføring i nytt regelverk om gass i båt. Har kursmappen "ett eller annet sted" som ikke gidder å lete etter, men husker såpass at de "nye" reglene var såpass dårligere enn de fra 1983 og at verden ikke gikk fremover, men tilbake på dette feltet.

Det var bl.a. ikke lenger påbudt med vifte for avtrekk av evt gasser i kjøl, og det var ikke påbud om gassalarm og slangebruddsventil - noe som jeg mener ville vært et fremskritt.

 

Komodo skrev 3 minutes ago:

 

Og en ting til: En ISO standard er ikke et EU direktiv, da blander du begrepene.

 

Mulig jeg blander begrepene, men det var disse begrepene som var blant temaene på kurset.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Wallasen er svinedyr. Det er hovedpoenget med å ikke kjøpe den. Må jo opp i ca 30000 kr for å få ovn, mot 4500 kr med gass. I alle fall det jeg har funnet så langt.

 

Jeg snakket med dem som driver med gass til privat bruk her lokalt (mye installasjoner), og de sa at så lenge det kun er en koketopp/ kombiovn som er montert nærmere gassflasken enn 1,2 meter, så faller kravet om stengeventil ved koketopp bort. Lekkasjetester er anbefalt, men ikke påbudt. Drenert gasskasse må jeg ha. 

 

Så som minstekrav kan jeg altså ha gasskasse med drenering, og gassregulator med stengeventil, og deretter hel slange fra regulator til koketopp. 

 

Hensikten med stengeventil er å kunne stenge for gassen når man skal demontere koketopp. Og det skjer jo ikke veldig ofte. 

 

Det han anbefalte meg var å syrefaste rør fra gasskassen (slange ut av kassen, så til rør) til koketopp, med stengeventil på og evt lekkasjetester.

 

Han kunne i begge tilfeller skrive ut godkjente papirer på dette.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ingen problem med å innrømme at Wallas'en er dyr, og skulle ønske at den en del rimeligere ja, men det er jo bare å be om en god pris.

 

En gasskomfyr koster kanskje ned mot kr 4.500,-, men også opp mot kr 15.000,-. Og så kommer det litt i tillegg her også; gasskasse, regulator, lekkasjetester, slanger +++, og kanskje også montering? 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...