Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Etter en god ettermiddags søvn er jeg nå klar for nattevakt og fikk oppdatert meg på tråden! Knallfine bilder og gode beretninger! Da er det bare å nyte landligge og vente på været! Og spis laksesmørbrødene... de egner seg dårlig innrammet!:wink:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Morsomt å følge dere, her vi hviler ut i Ålesund etter at vi gikk fra Silda til Ålesund i går .Det blåser friskt i havna her også i dag, så Stadt i dag er ikke noe for fritidsbåter.

Vi avslutter ferien med å gå hjem til Molde i morgen, så får jeg ikke sjansen til å kikke på båten.

vi var innom båtmessa i Ålesund tidligere i år, der hadde de en Targa44, flott båt. Kjekt å se på litt andre båter også.Dere får ha god tur til Trondheim og dere er velkommen til å stikke innom rosenes by, det blir stor stemning i morgen med lokaloppgjør mot RBK , Trondheims stolthet, måtte det beste hjemmelaget vinne?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Trond123 said:

Merket bølgene godt på returen sørover også. Virket som hurtigbåten nærmest hoppet på en stor bølge og kjørte baugen gjennom den neste, rett sør av Florø. Etterpå ble farten drastisk redusert og folk bedt om å sette seg.

 

Tipper det var i solheimsfjorden syd av innløpet ved enden av rullebanen? 

 

1 hour ago, Zitt said:

Da er det bare en ting å gjøre, å ta natten til hjelp bak bongotrommene! :pray:

 

Har vært rimelig tydelig at du har vært (er?) på ferie, ja :nonod: 

bare å komme seg tilbake til hverdagen og svinge trommestikkene @Zitt :smash:

 

vi har sittet og lest vær, bølgevarsel samt vindobesrvasjoner og er ganske pessimistiske ang utsiktene til å runde under trygge forhold denne helgen.  

 

Ser ut som løying i morgen, ja,  men endringen til NV sett i lys av hva det har blåst fra syd det foregående døgnet (23msek observert nå) gjør at vi tror det kan bli skikkelig rotete fra og med bukktjuvane. Barentswatch slenger opp varselet om kryssende bølger på flere steder langs strekningen ut helgen. 

 

Blir det slik, så blir vi å finne på en eller annen brygge glanende tomt inn i hver vår telefon med cider (øl for sørlendingen) i ene handa og tørr brødblings i den andre (tlf ligger på bordet) :crazy:

 

vi håper på en endring med andre ord,  ellers spøker det for planlagt ankomst i bartebyen :ghost:

 

Var en runde i byen, fikk handlet litt og endte på thai-restaurant på tross av at sørlendingen egentlig ville ha "ordentlig middag" med brun saus og poteter :lipseal:

 

 

IMG_2893.JPG

IMG_2894.JPG

IMG_2896.JPG

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er godt dere koser dere i hverandres selskap!Etter imponerende etapper må det være litt godt å få utforsket bryggelivet i en dag eller to?

Det kommer et værvindu! Må bare være tålmodig! Håper smaken på maten var god og at dette var mer tilpasset levelige priser!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det er vel på de to stedene det, Bukketyvane og området ved Gamla det normalt er kryssende sjø..

 

mulig jeg gjør noe feil på baretswatch, men jeg finner ikke avstanden mellom bølger? Det var det før, da det var en annen tjeneste. 

 

Erfarte i fjor da vi gikk nordover Stad, ganske nøyaktig på denne tiden, at varselet sa 2,5 meter bølger, retning fra vest. Vi sverget på at vi ikke skulle krysse og frarådet en følgebåt å gå,  Riviera 925, de mente det sikkert gikk bra og gikk ut tidlig om morgenen.( det skal sies at det var deres første båt, hentetur, og satt med NAF boka) 

de ringte oss å sa at det gikk bra, riktignok bølger, men ikke som varselet sa, og de var lange og slakke... og vinden var svak. 

vi småsprang tilbake til havna og dro utpå. Da var klokka blitt 13:00 og blåste det opp litt.. det gikk,  meeen jeg var jævlig sliten i beina... 

været var da litt tungt, lavt skydekke, antydning til tåke og regn. Vinden på morgenen var roligere enn meldt. 

Man kan bli litt lurt av forholdene inne i Måløy, andedam. Der var det blankstille. 

Hørt med Volfro? 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kalvåg/ Knutholmen.no, nordvest for Florø, har en høyere kulinarisk verdi enn thaimaten dere fikk i går. Mange som snakker godt om plassen, havna og maten. Har ikke vært der sjøl enda. Tror Tom og kona var innom der i fjor og fikk seg skalldyrtallerken og det ble delt ut opptil flere tomler ? 

Om Bjørn er som sørlendinger flest, så liker han sikkert skalldyr ? 

Det er vel ikke så populært å sitte i salongen å knekke krabbeklør... det gjør man bare en gang... fordekket kanskje, uten stolputer, ?

 

Som dere skjønnner, vi her i distriktet gleder oss til Stadtunellen. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

heisann..

 

nå er det vindstille utpå der.  skal man rundt er det nok nå før det blåser opp fra nord.

Jeg er i ålesund, her henger alt av vimpler rett ned og det er helt stille.

 

det har ikke stått på så mange dager. så jeg tror ikke det har bygget seg opp 

så mye sjø. og siden det har vært sønnavind vil det nok være værst  i starten.

 

det er bare en ting å gjøre, stikke nesa ut og prøve, det er ingen skam å snu om det er 

for ille. 

 

har selv prøvd på 18m/s men snudde ved lysbøya fordi det var så ille. dagen etter lå 

havet så godt som flatt.

 

Lykke til rundt..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- lavt skydekke er det også.. som nok vitner om rolige vindforhold. Uansett tar det 2 timer i 20 knop , 40 nm, fra Florø til Gamla, lysbøya. 

 

Som Dude skriver, det er bare å stikke snuten utpå og teste, og stikk inn til Selje eller Silda om det blir uggent. Men klart, når man har kommet skikkelig utpå så er det jo ikke noe gjør om retrettmuligheten blir tøff også. 

Dere har stor fritthengende  badeplattform, som det sikkert ikke er gjør å få sjø over.. antar det er godt med drenering fra akterdekket. 

Ellers går jo MS Kong Harald i natt klokken 0430 nordover. 

 

( det tenkes nok hardt ombord nå)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 1 time siden:

Det er vel på de to stedene det, Bukketyvane og området ved Gamla det normalt er kryssende sjø..

 

mulig jeg gjør noe feil på baretswatch, men jeg finner ikke avstanden mellom bølger? Det var det før, da det var en annen tjeneste. 

 

Erfarte i fjor da vi gikk nordover Stad, ganske nøyaktig på denne tiden, at varselet sa 2,5 meter bølger, retning fra vest. Vi sverget på at vi ikke skulle krysse og frarådet en følgebåt å gå,  Riviera 925, de mente det sikkert gikk bra og gikk ut tidlig om morgenen.( det skal sies at det var deres første båt, hentetur, og satt med NAF boka) 

de ringte oss å sa at det gikk bra, riktignok bølger, men ikke som varselet sa, og de var lange og slakke... og vinden var svak. 

vi småsprang tilbake til havna og dro utpå. Da var klokka blitt 13:00 og blåste det opp litt.. det gikk,  meeen jeg var jævlig sliten i beina... 

været var da litt tungt, lavt skydekke, antydning til tåke og regn. Vinden på morgenen var roligere enn meldt. 

Man kan bli litt lurt av forholdene inne i Måløy, andedam. Der var det blankstille. 

Hørt med Volfro? 

Avstand mellom bølger er vel det som er oppgitt som Periode (trur eg ) Lavest bølgehøyde er vel i natt og imorgen tidlig 2,1 m ved Bukketjuvane og Skjeggene  Periode 7,6 og 7,7 sek. Ligner på forholdene når vi gikk over i 2011.  Husker ikke avstand på bølger dengang, men gikk i ca 7 kn sammen med noen andre blant annet en 26 foter. Han med 26 foteren er opprinnelig fra Honningsvåg på Stad. Han mente det kunne være mindre bølger inn mot Ervika så vi gikk på innsida av Buholmen. Det var det ikke :-) Det va slingringa som var slitsom.... Ganske mange båter utpå. Vi lå på Silda og ventet sammen med mange andre da vi ville slå følge med noen som var mer erfarne .

Dagen etterpå var det omtrent flatt hav...

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 3 timer siden:

Er det noen som har  utsikt ut mot Stad, som kan rapportere hvordan det ser ut utpå der nå?

 

Stikk nesen ut å kjenn på Stadten, ingen skam og snu, jeg har selv tatt retrett der...

 

Silda er greieste vente havn, da kan du gå opp på toppen der med en kikkert å se utover Sildegapet mot Stadt..

Samt at det gjerne ligger noen som har kommet motsatt vei, og kan gi en orientering...

Hold langt fra land så dere slipper landsjø..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi dro oss ned i fart da vi gikk i fjor. 10-12 knop opp bølgene og 14-16 knop surf. Roet helt ned og fulgte bølgene opp og ned. Grandezza31, mindre sjøsterk båt en gutta på tur, på alle måter. Men ikke så topptung som FB og lukka båter.  Går alltid utenfor Bukketyvane... sånn gjør vi det bare, selv om det sikkert er stadig bedre forhold nærmere land. Er litt vanskelig det der... er jo litt avstander selv om Stad er relativt kort. Ikke bare bare å stikke kjapt inn til land og sjekke forholda. 

Uansett, jeg hadde en værre tur rundt Listalandet, da tenkte jeg " her skulle vi ikke vært". 

 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev for 2 timer siden:

Det er vel på de to stedene det, Bukketyvane og området ved Gamla det normalt er kryssende sjø..

 

mulig jeg gjør noe feil på baretswatch, men jeg finner ikke avstanden mellom bølger? Det var det før, da det var en annen tjeneste. 

 

Erfarte i fjor da vi gikk nordover Stad, ganske nøyaktig på denne tiden, at varselet sa 2,5 meter bølger, retning fra vest. Vi sverget på at vi ikke skulle krysse og frarådet en følgebåt å gå,  Riviera 925, de mente det sikkert gikk bra og gikk ut tidlig om morgenen.( det skal sies at det var deres første båt, hentetur, og satt med NAF boka) 

de ringte oss å sa at det gikk bra, riktignok bølger, men ikke som varselet sa, og de var lange og slakke... og vinden var svak. 

vi småsprang tilbake til havna og dro utpå. Da var klokka blitt 13:00 og blåste det opp litt.. det gikk,  meeen jeg var jævlig sliten i beina... 

været var da litt tungt, lavt skydekke, antydning til tåke og regn. Vinden på morgenen var roligere enn meldt. 

Man kan bli litt lurt av forholdene inne i Måløy, andedam. Der var det blankstille. 

Hørt med Volfro? 

 

Viktig å være klar over at det ofte er et værskille på Stadt..

Husker en gang vi var sørgående, og hadde nordvest tung sjø inn akten for tvers...

Allerede utenfor Hoddevika datt sjøen ned, etter gamla og inn Sildegapet var det oljeblankt hav, med slakke dønninger.. nesten magisk..

Utover i mot oss kom en rekke hurtiggående  25 fotere, i fint plan, jeg lurte på å rope dem opp og advare dem, men gjorde det ikke..

Noen timer senere kom samme konvoien tilbake inn på Silda ventehavn...

De hadde ikke hatt noen god opplevelse når de møtte dritværet ved Bukketjuvane... mye skremte barn og kjerringer med rennende sminke..

Nei Stadt er lite forutsigbar, det er sikkert..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...