Jump to content

Bytte av hjullager på Brenderup Opplagshenger


John_Kr

Recommended Posts

Hei. 

Prøver med et innlegg her:

Jeg har en gammel brenderup henger fra - 95. Denne tenkte jeg å bytte hjullager på. På akslingen står det innstemplet Al-ko 400-3.

Har fått av fettkoppen å løsnet låsing, mutter og skive. Diameter på bolten er 15.5mm med skyvlære og selve huset måler 47mm innvendig. 

Noen som kan si meg hva jeg må gjøre for å få ut lageret samt hvilken type lager er dette? 

Kan se ut som nr på lageret er 5204RS Alt er løsnet men jeg får ikke løsnet selve hjulfeste som inneholder lageret. Noen tips? 

IMG_20220828_143924.jpg.5d5f4b2b4b3ec6dff2b457b025bcdf8e.jpg

P.f.tIMG_20220828_124728.jpg.2c18025975c12e0d34e7bb7b24e7a393.jpgIMG_20220828_124733.jpg.258cb8684b83c3b123ac0989b81c8f96.jpgIMG_20220828_143453.jpg.e0ab8ce39f6696b958a6cbd6aab3f058.jpgIMG_20220827_105817.jpg.e7468d8e208799691811dc2876b38ace.jpg

Redigert av SirAlex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å få navet (med lageret) av akslingen, så er det beste å bruke en avtrekker ("ters"). I mangel av dette så ville jeg prøvd å holde eller støtte opp navet og så gi akslingen et slag  med en kraftig hammer. Sett på muttera ytterst på akslingen først slit at du ikke ødelegger enden på akslingen.

 

For å få ut lageret ut av navet så er det mulig du først må fjerne en segerring på utsiden av lageret. Så kan du banke ut lageret med en passende hylse fra andre siden. Alternativt ta det med til en som har en hydraulisk presse.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet lager på en gammel Brenderup båthenger som må ha vært mye uti saltvann...  ..der den ene lagerringen satt håpløst fast på "akseltappen".  Dette var tradisjonelle hjullager.

 

Det inni navet dunket jeg enkelt ut. Men den ringen som satt på akslingen beveget seg ikke uansett hva jeg gjorde.

 

Prøvde å banke ut og alt mulig. Gav til slutt opp, og jeg kappet av ringen med vinkelsliper på tvers. Prøvde å ikke komme igjennom, og deretter splitte ringen med å slå den fra hverandre. Gikk fint, men kom såvidt nedpå "akslingstappen". Det gjorde ingenting når jeg monterte nytt lager.

 

Renset opp, og brukte smergel som jeg pusset med for å få det rent på akslingen.

 

Nytt lager fikk jeg riktig ved å kontakte Nettotrailer.no . De er spesialister på tilhengerdeler og har også eget verksted for bare hengere. Sendte epost og fikk svar kort tid etterpå. Sendte dem da skyvelærmål av ytre diameter på ytre ring og indre diameter på indre ring, samt bredde. Samt det jeg kunne finne av info om navet.

 

Sendte også mål på simringer.  

 

Viste seg at de hadde komplett lager sett med simringer. Kostet mindre per stk enn jeg trodde de ville koste. Kom med Postnord etter få dager. Lagrene passet rett på plass.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...