Jump to content

Bytte av hjullager på Brenderup Opplagshenger


John_Kr

Recommended Posts

Vanlig spec sier 'monteres med tynt lag olje'. Disse lagrene krever som regel noen tonn press for å komme på plass også. Tror je var oppe i et par, tre tonn sist jeg monterte. Og rundt 14 tonn for å få det til å slippe.

Link to post

Har bare tatt ut ett lager for å prøve, det gikk greit, fikk en lokalt verksted til å presse det ut. De sa det kom lett ut, men måtte presse  med noen tonn. Alt er gjort reint og klar for montering av nye lager, men Brenderup finner ikke lagrene i sitt systemet ....

Edited by John_Kr
Link to post

Underlig at lagrene er ukjent. Kan du ikke gå til SKF eller en annen kjent produsent? Det er ikke Brenderup som produserer lagrene. En eller annen maskinforretning vil trolig være forhandler. 

 

Jeg var nettopp inne på Knott. De har to lagre av aktuelle type, D=64 eller D=72 mm. Skulle ikke være noe problem å gå rundt Brenderup.

Edited by Hulda
Link to post

Tabell.zip

Har lagt ved en samenligningstabell på lagerfabrikanter. På linjen 45887.11 er det lager-settet jeg trenger, her finner man flere fabrikanter med sine egne nummersystemer. Nå begynner jeg å bli litt utolmodig at ikke Brenderup greier å skaffe meg lager, er det noen her inne som kan hjelpe til og komme med foreslå til butikk eller firma som jeg kan skaffe disse lagrene. Dersom dere kommer med forslag så ønsker jeg at det er konkrete forslag og ikke biltema forslag. Jeg har vært i kontakt med ABRA i Trondheim, men prisen hos de er såpass høy at jeg kan like godt kjøpe ny henger, så de er allerede utelukket. Håper dere får frem tabellen, fikk problemer med å fi den lagt inn.

Link to post

Tipper du får disse hos Abra, Felleskjøpet, andre større maskinforretninger (Tools), Kulelager24, Industrinett etc.

Kjøper du en anerkjent leverandør (FAG, SKF, Toyo...tror det er de jeg kommer på i farta) så er det greit nok uansett omtrent.

Biltemas lagre (lukkede) er nok ikke dårlige heller. Vanligste feilen er vel på åpne lagre som får for lite fett ifm. montering eller feiljusterte koniske lagre (for stramme, for slakke).

Link to post

Siden du holder til i barteland foreslår jeg Abra.

 

Ellers så er det ikke så veldig uvanlig at produsenter av biler og utstyr får spesiallaget inner- eller ytterringen på et lager slik at man ikke bare kan bruke et standardlager fra FAG, SKF e.l. Det kan være et låseringspor, en neddreid krage e.l. som skiller fra et standardlager.

 

Edit:

Ser nå at du har vært i kontakt med Abra. Hva var prisen der? Får forresten ikke opp tabellen.

Edited by Komodo
Link to post

Hei

Hos ABRA lå prisen på ca. kr.1200,- m/moms pr. stk + 8 stk segeringer, 4 stk lagermutrer 36mm og 4 stk navkopper.

Har vært i kontakt med Dalebakken i dag, de har lager til en mer komfortabel pris. Det kan vel hende at lagerkvaliteten er noe forskjellig.

Edited by John_Kr
Link to post
John_Kr skrev 43 minutter siden:

Hei

Hos ABRA lå prisen på ca. kr.1200,- m/moms pr. stk + 8 stk segeringer, 4 stk lagermutrer 36mm og 4 stk navkopper.

Har vært i kontakt med Dalebakken i dag, de har lager til en mer komfortabel pris. Det kan vel hende at lagerkvaliteten er noe forskjellig.

Vi har som sagt komplette lager-set med lager 45887.11, to segerringer og mutter. Veiledende pris er 596,- ink mva, men send meg et Pm så skal du få 10% i båtplassenrabatt. Har også navkopper, hvis du trenger.

Link to post

Da er jeg kommet et steg videre i prosessen, takket være Svela (Værdens beste båthenger) :-) ... og ikke Brenderup.

Da er det bare å hive seg rundt å få presset lager.

 

(Takk for hjelpen)

 

WP_20170918_15_40_57_Rich_LI.jpg

WP_20170918_15_41_07_Rich_LI.jpg

Edited by John_Kr
Link to post

Da er hjullagrene presset på plass i HUB'n og montert på hengeren. Eneste utfordringen jeg hadde var å få navkoppen inn eller på plass, enden på visa her var at jeg måtte pusse litt av flensen for å få den til å gli på plass. Legger inn noen bilder, eneste som gjenstår nå er å montere senterkoppen på felgen, er usikker på om jeg skal bruke den da vann holder seg inne i felgen og lager korrosjon.

WP_20170927_14_34_53_Rich_LI.jpg

WP_20170927_14_37_12_Rich.jpg

WP_20170927_14_37_23_Rich_LI.jpg

WP_20170927_14_37_36_Rich_LI.jpg

WP_20170927_14_41_37_Rich_LI.jpg

Link to post

Da har jeg begynt med fase II, kjøl-rullene. Jeg har 4 kjøreruller (superruller), den fremste er i orden, mens de 3 andre er senterbolten rustet fast i bøssingen/ hylsa som ligger inne i selve rullen. Hylsa er større en hullet i kjøl-rullbraketten, dvs det går ikke an å få bolten ut. Har forsøkt å bruke all slags rustløsere og slag med hammer, det nytter ikke, får den ikke ut. Nå er det tilstrekkelig med avstand mellom kjøl-rull og brakett slik at jeg kommer til med baufil for å sage over/ av bolten, men det kan jeg ikke gjøre før jeg får tak i nye deler.

 

Hvor får jeg tak i disse delene, finner de ikke i sortemanget til Brenderup.

 

Legger ved noen bilder.

WP_20171007_09_46_30_Rich_LI.jpg

WP_20171007_14_32_12_Rich_LI.jpg

WP_20171007_14_34_10_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_14_35_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_14_42_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_14_48_Rich.jpg

WP_20171007_15_15_35_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_15_52_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_16_27_Rich_LI.jpg

WP_20171007_15_17_09_Rich_LI.jpg

Edited by John_Kr
Link to post

Roterer rulla rundt hylsa, eller er hylsa fast i rulla slik at alt roterer rundt bolten?

 

Om rulla roterer rundt hylsa kan det kanskje være mulig å borre opp festene for bolten til 16 mm og erstatte bolt og hylse med en 16 mm bolt. Rikelig med fett mellom bolt og rulle så burde dette kunne fungere. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.