Jump to content

Bytte av hjullager på Brenderup Opplagshenger


John_Kr

Recommended Posts

John_Kr skrev for 2 timer siden:

Det er bolten og hylsa jeg er ute etter ...

M12 x 240mm bolt

Hylse Ø innv 13mm, Ø utvendig 16mm, lengde 200mm

Du er jo ikke avhengig av original bolt. Mange muligheter for å få til noe uoriginalt. Jeg ville forsøkt å finne noe bolt og rør i syrefast som tåler en vannskvett.

 

John_Kr skrev for 1 time siden:

Eller gode forslag til å få løsnet rusta inne i rullene slik at jeg får boltene (kjølrull aklingen) ut...

 

Det må kunne gå. Rustløser o.l. er bare å glemme, det klarer du aldri å få langt inn i røret. Det eneste som gjelder er rå makt og større verktøy.

 

Mange måter å gjøre dette på, men en er at du tar et tykkvegget rør  som går utenpå skruehodet og setter mot braketten. dette bruker du som mothold. Få en kompis til å holde dette røret. I tillegg må han også holde et tungt lodd i enden av dette røret. Dette loddet skal fungere som en motvekt og må være så tungt som mulig. Så setter du på to muttere i enden av skruen (bolten) og låser dem kontra. Da er det bare å finne fram den største feiselen du har og denge løs. Obs, bruk størst mulig hammer/slegge og tyngst mulig slag. Lettere og mer puslete slag så klinker du bare bolten i tuppen. Når du har fått løsnet bolten og den forsvinner inn i hylsa kan du bruke en lang 10mm skrue som dor.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Roterer rulla rundt hylsa, eller er hylsa fast i rulla slik at alt roterer rundt bolten?

 

Om rulla roterer rundt hylsa kan det kanskje være mulig å borre opp festene for bolten til 16 mm og erstatte bolt og hylse med en 16 mm bolt. Rikelig med fett mellom bolt og rulle så burde dette kunne fungere. 

 

Bolten er rustet fast i hylsa, derfor får jeg ikke bolten ut. Rullene går rundt på hylsa ...

 

Får jeg ikke tak i original deler så kan man jo lage noe. Hullet i braketten tror jeg er 13mm, bøssingen/ hylsa er 16mm. Det skal være mulig å skaffe 12mm stål, kapper i riktig lengde og borrer hull til låsepinne i begge endene, men kanskelig å få skaffet her jeg bor. Er skeptisk til borre opp braketten, vil svekke feste og styrken.

 

Har sendt en e-mail til MarineOnline.no, fant denne på deres hjemmeside, men fant ikke riktig dimensjon.

 

319878.jpg

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 7 timer siden:

Ok, hvordan fikk du dem løs da?

 

Hvordan er styrken på syrefast kontra bolt eller stålstang? Tenker her på om du bøyer stanga når båten kommer på.

 

Sprayet godt med CRC 5-56 og lot det stå en god stund på høykant. Deretter brukte jeg 20-tonns presse og presset de ut. Som sagt, den ene måtte jeg gi tapt på.

 

Ingen problem med bøyd stang. Er vel M12  om jeg husker rett. Rullene går fortsatt lett.

Redigert av Dixie 2100 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk svar i dag fra MarineOnline.no, de kunne ikke skaffe ... Da er vi i gang igjen som siste. Skal dere kjøpe dere tilhenger av noe slag, sjekk først hvem som har reservdeler.

 

Men har fått en arbeidskollega til å gjøre et forsøk med å presse boltene ut med hyd-presse, han mente det ikke var noe problem. Han kommer til å klassblåse delene etterpå også, så får vi se ... Går ikke det så får man lage deler, det sikkert det å.

 

Skal du kjøpe ny komplett kjøl-rulle så koster de kr.900,- + frakt pr stk.  

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ser i grunn ikke noe poeng i å bruke skrue og mutter her.

 

På min henger har jeg byttet ut skrue med en glatt bolt og borret hull i hver ende for ringpinne.

Hylsen er fjernet for å unngå trange stålpasninger som garantert ruster fast.

Alle hull er laget med god klaring, slik at det er lett å demontere og smøre inn med fett.

Kjølrull.jpg

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Hei

Jo, det er også tanken etter hvert, men jeg må få demontert rullene hele først, dog er jeg noe skeptisk til å utvide bolthullet fra 12mm til 16mm da jeg mest sansynlig svekker braketten. Vil nok tro at det er bedre med en splittpinne i stedet for traktorlås (husker ikke hva de heter), mener de ikke finnes i syrefast.

 

Men, jo, du har et poeng og god tanke.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har dobbelrulle bakerst, se bilde.

Ettersom bolten på den rullen jeg demonterte var bøyd så spekulerer jeg på hvor mye disse boltene egentlig er beregnet for maks vekt. Jeg har aldri hatt båter i hengeren som oversikrider nyttelast (1550 kg). Nå har jeg byttet ut den ene rullen med ny aksling og ny bøssing. Bøssingen er rustfri hydraulikkrør, passer perfekt. Hvor mye akslingen tåler aner jeg ikke ... Dersom jeg skal skaffe nye bolter som tåler en del så må jeg bestille fra England.

 

Hva tror dere?

 

Nye Nordkapp Enduro 605 veier 800kg + motor 220kg + bensin og utstyr ca. 200kg (1250kg tot).

cadbff6c2d2bc4ca8330a94e35d4ea0243656daf.jpg

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vil bare vise boltene og hylsa på de jeg ikke fikk ut, den ene som er stuka brukte vi hydraulisk pressse på, umulig å få ut, den andre kappa vi uten å  prøve presse.

 

Skal jeg anbefale noe så bør man ta ut boltene minimum en gang i året for at de ikke skal sette seg helt. Rart at ikke Brenderup har deler til hengerne sine. Ikke hjullager og ikke bolter og hylser til superrullene.

WP_20171023_15_12_15_Rich_LI.jpg

WP_20171023_15_12_19_Rich_LI.jpg

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo sånn det blir når produsenten skal spare penger. Hadde de brukt rustfrie aksler med litt grøvre dimensjon hadde de verken rustet eller blitt bøyd. Det finnes jo bra hengere å få kjøpt også for de som er villige til å betale for det. 

Link to post
Share on other sites

Da jeg kjøpte så var jeg overbevist om at jeg kjøpte en god henger, jeg ble frarådet å kjøpe Norske hengere, derfor Brenderup. Brenderup hadde jo "Superruller", det ser man jo i dag. Før denne hengeren hadde jeg henger som var laget hos HAMMER i Buvika eller Børsa, det var en super henger, den ble solgt med båten.

 

Årsaken til at jeg ikke kjøper ny henger i dag er at de nye hengerne er så mye lengre en den jeg har i dag, jeg har et naust som er 8 meter langt. Skal du ha en 20 fots båt i en henger som ikke utnytter lengden godt nok så får jeg ikke hengeren inn. Derfor satser jeg på å oppgradere den jeg har for den passer perfekt. Må legge til at på min henger kan jeg flytte begge akslingene både fremover og bakover i vogna, jeg kan til og med lage 4-hjuls henger av den. Ser på de nye hengerne i dag så er enten akslingene sveiset fast eller den er boltet fast uten justeringsmuligheter.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mange hensyn å ta.

 

Men i denne omgang siktet jeg nå til kjølrullene da. Hvis du ser på denne hengeren fra Svela http://svela.no/nb/bathengere/#b18xe  har den ingen kjølruller, kun hjul. Og de er det så mange av at man får lasten veldig jevnt fordelt. Alle hjulene er luftfylt, så når båten ligger på vil hvert dekk bli klemt litt flatt og arealet øker. Dette er mest skånsomt både for båt og henger. Jeg har hatt tilsvarende henger til en 20 fot rib (denne laget jeg selv), og kan skrive under på at det fungerer førsteklasses. Utrolig enkelt å sette ut og ta opp alene, og ingen kjølruller med bøyde og rustne aksler som ikke roterer. 

 

Men uansett. Er du fornøyd med hengeren din på alle andre måter er det jo fullt mulig å oppgradere den med bedre ruller/hjul. Man må bare passe på å grunne og male godt om man må sveise på flere braketter. I slike tilfeller har jeg sveist på rustfrie braketter, da er det kun sveisen  man må rustbeskytte.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg fikk laget 4 akslinger med låsesplint som holdt akslingen på plass, men tok ikke sjansen på å bruke de. Bestilte bolter hos Harstad Traiding, til kr.212,- + frakt, samt at jeg har fått laget 4 syrefaste hylser. Spent å se hvordan de forskjellige materialene oppfører seg sammen. Skal sause dette godt inn med vannfast greas, mener det vil holde mens hengeren er i live. Når jeg får montert dette nå så er hengeren som ny igjen. Legger ved par bilder av boltene og hylsa.

WP_20171102_21_38_39_Rich_LI.jpg

WP_20171102_21_38_46_Rich.jpg

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

bruker denne.  mye hneger kompetanse her.  

jeg skal ha meg en til en 22f Ibiza.  kjørte den fra lagerplass og til sjøen før påske med en ny Svela hen ger med masse hjul under.  og den var meget bra.

er dette den beste hengeren,  eller. kan vi klare oss med andre merker også.  ?

 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Careka skrev 2 minutter siden:

bruker denne.  mye hneger kompetanse her.  

jeg skal ha meg en til en 22f Ibiza.  kjørte den fra lagerplass og til sjøen før påske med en ny Svela hen ger med masse hjul under.  og den var meget bra.

er dette den beste hengeren,  eller. kan vi klare oss med andre merker også.  ?

 

 

Svela er vel noe av det beste du kan få av tilhenger? Har leid Svela tilhenger noen ganger å har ingen ting å utsette på disse annet enn prisen...

 

Selv så har jeg en Tiki tilhenger til en båt i samme størrelse som din. MYE billigere og fungerer godt. Men Svela tilhengeren er nok litt mer skånsom mot båten med alle sine hjul. Eneste som jeg ikke er fornøyd med Tiki tilhengeren min er at den hopper mye når den er tom. 

 

Har også en Brendrup tilhenger som jeg kjøpte i går, men den er mye mindre. Den har ikke samme problemet med hopping når den er tom. Men det har vel også noe å gjøre med egenvekta vs lastet tilhenger. Tiki tilhengeren min har betraktelig større vekt forskjell mellom tom og lastet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...