Jump to content

Bytte av hjullager på Brenderup Opplagshenger


John_Kr

Recommended Posts

Jeg har en Brenderup 8022 opplagshenger fra 2006 med 2 akslinger, denne trenger vedlikehold. Jeg må bytte hjullager, men tør ikke begynne med dette før jeg har alt klart. Jeg har aldri byttet hjullager tidligere så jeg er usikker på hvordan dette gjøres, det jeg lurer på er om jeg må ha noe spesialverktøy som ters eller hydraulisk presse.

 

Trenger bare litt hjelp.

Link to post
Share on other sites

Hammer og noen hylser som kan være passende rørstumper eller piper. Trolig splitter innerste lager slik at lagerbanen sitter igjen på akseltappen. Dremel eller vinkelsliper lager spor. Meisel og hammer splitter ringen i sporet. Piece of kake. Se på Youtube, sikkert en drøss med snutter som forklarer fremgangsmåter. Det er først når man kommer til biler med lagre og homokinetiske ledd at det trøbler seg til. Byttet forhjulslagre på Ford'en sist uke. Tok 15 tonn for å løsne det ene lageret. Det gnistret på veien ut. Slike utfordringer får du ikke. 

Link to post
Share on other sites

Det pleier å være ganske greit, de fleste mindre tilhengere har standardaksler, det er vel Alko eller lignende som produserer de.

 

Man tar av mutteren, så trommelen, deretter sitter vel lagrene i trommelen, og kan slås ut. Som Hulda skriver ovenfor sitter ofte ene banen igjen på akselen.

Det viktigste å passe på er å fette opp de nye lagrene skikkelig dersom det er vanlig koniske lagre, ellers holder de ikke særlig lenge.

 

Dersom man ikke har verktøy til å presse fett i lagrene, noe man overhode ikke trenger, så tar man en dæsj fett i den ene hånden, å slår lageret mot hånden til fett tyter ut på andre siden av lageret, slik at det er fett hele veien gjennom.

 

Som Hulda også skriver, det er gjerne på bil at hjullagre sitter godt fast, på tilhenger kan de som regel enkelt slås ut med en dor, skrutrekker eller lignende.

Link to post
Share on other sites

hei.

 

jeg har byttet noen slike lager, men mener det var tysse henger, men de

lager ikke akslinger selv, så kan godt være likt.

 

skrudde av mutter og tok av skive, da stod der et nummer på lageret 

som jeg googlet. og fant dermed diameter på det.

 

endte opp med å handle lager på biltema, det var samme som på noen vw golf.

 

lykke til.

Link to post
Share on other sites

Byttet akkurat på min egen Tysse. Har vel disse tyske Knott-akslene alle sammen etterhvert har jeg inntrykk av. I alle fall, bare å ta lagernummeret og kjøre til nærmeste industri-utsalgssted for kulelager. Her i Sarpsborg handler jeg alt av lager hos TESS(SKF), men om de har samme vareutvalget i din del av landet skal jeg ikke si noe om. Et slikt standardlager i 600/6000 serien tror jeg de stort sett har "på lager"... koster vel en hundrelapp eller noe sånt. @

Når du skal stramme lagrene er det stort sett bare å dra forsiktig "inntil" og så løsne en hårsbredd så du får på plass saksesplinten i krinemutteren. Fingerspitzgefül ! De skal ikke dras fast til det svartner..og så litt til...

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk det sundt, fikk av 36mm mutteren så var det bare å dra hub'n av. Må få noen med presse til å få ut lagret, er ikke noe å slå på på baksiden. Jeg ødela 3 navkopper, det får jeg vel kjøpt nye, de satt bom fast, måtte bare offre dem. Ellers var det dobbel segering på den ene siden, de satt også godt. Hadde på litt CRC så kom de.

 

Tok noen mål, mener det er er 39 x 72 lager som står der. Må finne noen som har ...

WP_20170812_15_12_46_Pro.jpg

WP_20170812_15_30_05_Pro.jpg

WP_20170812_15_30_43_Pro.jpg

Link to post
Share on other sites

Da er jeg klar til å trykke ut det gamle lagret og sette inn et nytt ... Henger.no har kontaktet meg og antydet at de har komplette nav til en fordeaktig pris, kanskje noe å tenke på når jeg må sette bort jobben med å bytte lager samt at jeg må ha nye segeringer, mutter og navkopp.

WP_20170813_13_52_08_Pro.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis prisforskjellen er liten er det lite å lure på - især hvis du må betale verkstedspris for å presse ut/inn nye lagere. Hvis du kjenner noen med en presse er det jo forsåvdt en enkel jobb og normalt sett raskt gjort.

 

Bare å spare hubbene til neste gang så har du dem liggende klare eventuelt hvis du må bytte igjen (saltvann?)

 

PS: hvis det finnes et lager av samme typen som er bedre forseglet/lukket er det noe å vurdere - vet ikke hva den typen som er standard er. Finnes ofte forskjellige med samme dimensjoner etc.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...