Jump to content

Bytte av hjullager på Brenderup Opplagshenger


John_Kr

Recommended Posts

Jeg har en Brenderup 8022 opplagshenger fra 2006 med 2 akslinger, denne trenger vedlikehold. Jeg må bytte hjullager, men tør ikke begynne med dette før jeg har alt klart. Jeg har aldri byttet hjullager tidligere så jeg er usikker på hvordan dette gjøres, det jeg lurer på er om jeg må ha noe spesialverktøy som ters eller hydraulisk presse.

 

Trenger bare litt hjelp.

Link to post

Hammer og noen hylser som kan være passende rørstumper eller piper. Trolig splitter innerste lager slik at lagerbanen sitter igjen på akseltappen. Dremel eller vinkelsliper lager spor. Meisel og hammer splitter ringen i sporet. Piece of kake. Se på Youtube, sikkert en drøss med snutter som forklarer fremgangsmåter. Det er først når man kommer til biler med lagre og homokinetiske ledd at det trøbler seg til. Byttet forhjulslagre på Ford'en sist uke. Tok 15 tonn for å løsne det ene lageret. Det gnistret på veien ut. Slike utfordringer får du ikke. 

Link to post

Det pleier å være ganske greit, de fleste mindre tilhengere har standardaksler, det er vel Alko eller lignende som produserer de.

 

Man tar av mutteren, så trommelen, deretter sitter vel lagrene i trommelen, og kan slås ut. Som Hulda skriver ovenfor sitter ofte ene banen igjen på akselen.

Det viktigste å passe på er å fette opp de nye lagrene skikkelig dersom det er vanlig koniske lagre, ellers holder de ikke særlig lenge.

 

Dersom man ikke har verktøy til å presse fett i lagrene, noe man overhode ikke trenger, så tar man en dæsj fett i den ene hånden, å slår lageret mot hånden til fett tyter ut på andre siden av lageret, slik at det er fett hele veien gjennom.

 

Som Hulda også skriver, det er gjerne på bil at hjullagre sitter godt fast, på tilhenger kan de som regel enkelt slås ut med en dor, skrutrekker eller lignende.

Link to post

Ja, forhandler har nok hjullager.

Det er nok også temmelig sikkert en generisk aksel, altså Alko, Knott eller lignende, som er lik som på et par tusen andre modeller, så det er nok tilgjengelig hos de fleste som driver med hengere, forutsatt at du vet hvilken aksel du har.

Link to post

Med den bostedsadressen du har kan du høre med ABRA i Trondheim også. De har helt sikkert det lageret du trenger og i god kvalitet. Så får du alltid med en sjokoladebit også :thumbsup:

 

Hvis du hører med et lokalt bilverksted kan de også skaffe lager til det meste. 

Link to post

Er det noen som er flink til å tolke dataplater til akslingen?

Dette er det som står på plata;

 

 

VR 18-MV 6A 1994.001

M401728

1800 UBER 25

 

 

Har snakket med et lokalt verksted, de kunne bytte lagrene, men jeg måtte skaffe lagrene selv.

Link to post

hei.

 

jeg har byttet noen slike lager, men mener det var tysse henger, men de

lager ikke akslinger selv, så kan godt være likt.

 

skrudde av mutter og tok av skive, da stod der et nummer på lageret 

som jeg googlet. og fant dermed diameter på det.

 

endte opp med å handle lager på biltema, det var samme som på noen vw golf.

 

lykke til.

Link to post

Byttet akkurat på min egen Tysse. Har vel disse tyske Knott-akslene alle sammen etterhvert har jeg inntrykk av. I alle fall, bare å ta lagernummeret og kjøre til nærmeste industri-utsalgssted for kulelager. Her i Sarpsborg handler jeg alt av lager hos TESS(SKF), men om de har samme vareutvalget i din del av landet skal jeg ikke si noe om. Et slikt standardlager i 600/6000 serien tror jeg de stort sett har "på lager"... koster vel en hundrelapp eller noe sånt. @

Når du skal stramme lagrene er det stort sett bare å dra forsiktig "inntil" og så løsne en hårsbredd så du får på plass saksesplinten i krinemutteren. Fingerspitzgefül ! De skal ikke dras fast til det svartner..og så litt til...

Edited by Honduras
Link to post

Tatt noen bilder og funnet ut at jeg har KNOTT hub. Oppfatter at disse har kun et stort lukket lager. Har sendt flere e-mailer til Brenderup forhandlere og Henger.no, har ennå ikke fått svar fra noen. Jeg må vel åpne og se på lagret hvilket nr som står der.

WP_20170812_11_32_08_Rich.jpg

WP_20170812_11_32_32_Rich.jpg

WP_20170812_11_32_46_Rich.jpg

WP_20170812_11_35_44_Rich.jpg

WP_20170812_11_36_15_Rich.jpg

Link to post

Fikk det sundt, fikk av 36mm mutteren så var det bare å dra hub'n av. Må få noen med presse til å få ut lagret, er ikke noe å slå på på baksiden. Jeg ødela 3 navkopper, det får jeg vel kjøpt nye, de satt bom fast, måtte bare offre dem. Ellers var det dobbel segering på den ene siden, de satt også godt. Hadde på litt CRC så kom de.

 

Tok noen mål, mener det er er 39 x 72 lager som står der. Må finne noen som har ...

WP_20170812_15_12_46_Pro.jpg

WP_20170812_15_30_05_Pro.jpg

WP_20170812_15_30_43_Pro.jpg

Link to post

Da er jeg klar til å trykke ut det gamle lagret og sette inn et nytt ... Henger.no har kontaktet meg og antydet at de har komplette nav til en fordeaktig pris, kanskje noe å tenke på når jeg må sette bort jobben med å bytte lager samt at jeg må ha nye segeringer, mutter og navkopp.

WP_20170813_13_52_08_Pro.jpg

Link to post

Hvis prisforskjellen er liten er det lite å lure på - især hvis du må betale verkstedspris for å presse ut/inn nye lagere. Hvis du kjenner noen med en presse er det jo forsåvdt en enkel jobb og normalt sett raskt gjort.

 

Bare å spare hubbene til neste gang så har du dem liggende klare eventuelt hvis du må bytte igjen (saltvann?)

 

PS: hvis det finnes et lager av samme typen som er bedre forseglet/lukket er det noe å vurdere - vet ikke hva den typen som er standard er. Finnes ofte forskjellige med samme dimensjoner etc.

Link to post

Tragisk, må ærlig innrømme at kompetansen til Brenderup er noe marginal, de driver å krangler med meg om vilke lager jeg har på hengeren, jeg har jo gitt de alt de trenger. Til og med bilder. 

 

Sitat; - nei, slike lager har du ikke, hmmm.... oppgitt

WP_20170813_13_52_08_Pro.jpg

WP_20170818_14_52_50_Pro.jpg

WP_20170818_14_53_10_Pro.jpg

WP_20170818_15_02_27_Pro.jpg

Link to post

Flott tråd John_Kr, lærerikt og kjekt for mange :thumbsup:

Beste jeg vet er sånne "jeg gir meg @ae#n ikke" tråder :thumbsup:

 

Slike lager sitter som bare rakkern fordi de blir montert tørt, håper du legger en film med hjullagerfett eller noe før du monterer :thumbsup:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren. Dersom du har konto kan du kjøpe reklamefri visning ut året.

Bestill reklamefri visning