John_Kr Startet 10.August.2017 Del på Facebook Startet 10.August.2017 Jeg har en Brenderup 8022 opplagshenger fra 2006 med 2 akslinger, denne trenger vedlikehold. Jeg må bytte hjullager, men tør ikke begynne med dette før jeg har alt klart. Jeg har aldri byttet hjullager tidligere så jeg er usikker på hvordan dette gjøres, det jeg lurer på er om jeg må ha noe spesialverktøy som ters eller hydraulisk presse. Trenger bare litt hjelp. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Hammer og noen hylser som kan være passende rørstumper eller piper. Trolig splitter innerste lager slik at lagerbanen sitter igjen på akseltappen. Dremel eller vinkelsliper lager spor. Meisel og hammer splitter ringen i sporet. Piece of kake. Se på Youtube, sikkert en drøss med snutter som forklarer fremgangsmåter. Det er først når man kommer til biler med lagre og homokinetiske ledd at det trøbler seg til. Byttet forhjulslagre på Ford'en sist uke. Tok 15 tonn for å løsne det ene lageret. Det gnistret på veien ut. Slike utfordringer får du ikke. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Det pleier å være ganske greit, de fleste mindre tilhengere har standardaksler, det er vel Alko eller lignende som produserer de. Man tar av mutteren, så trommelen, deretter sitter vel lagrene i trommelen, og kan slås ut. Som Hulda skriver ovenfor sitter ofte ene banen igjen på akselen. Det viktigste å passe på er å fette opp de nye lagrene skikkelig dersom det er vanlig koniske lagre, ellers holder de ikke særlig lenge. Dersom man ikke har verktøy til å presse fett i lagrene, noe man overhode ikke trenger, så tar man en dæsj fett i den ene hånden, å slår lageret mot hånden til fett tyter ut på andre siden av lageret, slik at det er fett hele veien gjennom. Som Hulda også skriver, det er gjerne på bil at hjullagre sitter godt fast, på tilhenger kan de som regel enkelt slås ut med en dor, skrutrekker eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Ok, takk, men hvor får man tak i nye lagerkitt? Har sendt en e-mail til en av Brenderup sine forhandlere, regner med at de får tak i... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
adeneo Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Ja, forhandler har nok hjullager. Det er nok også temmelig sikkert en generisk aksel, altså Alko, Knott eller lignende, som er lik som på et par tusen andre modeller, så det er nok tilgjengelig hos de fleste som driver med hengere, forutsatt at du vet hvilken aksel du har. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Med den bostedsadressen du har kan du høre med ABRA i Trondheim også. De har helt sikkert det lageret du trenger og i god kvalitet. Så får du alltid med en sjokoladebit også Hvis du hører med et lokalt bilverksted kan de også skaffe lager til det meste. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 11.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2017 Er det noen som er flink til å tolke dataplater til akslingen? Dette er det som står på plata; VR 18-MV 6A 1994.001 M401728 1800 UBER 25 Har snakket med et lokalt verksted, de kunne bytte lagrene, men jeg måtte skaffe lagrene selv. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Dixie 2100 Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 Jeg har en Brendrup 8224 fra -05 og den har KNOTT akslinger om det kan hjelpe deg noe videre. Ser ikke hva det står på mine dataplater slik hengeren står nå.... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 hei. jeg har byttet noen slike lager, men mener det var tysse henger, men de lager ikke akslinger selv, så kan godt være likt. skrudde av mutter og tok av skive, da stod der et nummer på lageret som jeg googlet. og fant dermed diameter på det. endte opp med å handle lager på biltema, det var samme som på noen vw golf. lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 11.August.2017 Del på Facebook Svart 11.August.2017 (redigert) Byttet akkurat på min egen Tysse. Har vel disse tyske Knott-akslene alle sammen etterhvert har jeg inntrykk av. I alle fall, bare å ta lagernummeret og kjøre til nærmeste industri-utsalgssted for kulelager. Her i Sarpsborg handler jeg alt av lager hos TESS(SKF), men om de har samme vareutvalget i din del av landet skal jeg ikke si noe om. Et slikt standardlager i 600/6000 serien tror jeg de stort sett har "på lager"... koster vel en hundrelapp eller noe sånt. @ Når du skal stramme lagrene er det stort sett bare å dra forsiktig "inntil" og så løsne en hårsbredd så du får på plass saksesplinten i krinemutteren. Fingerspitzgefül ! De skal ikke dras fast til det svartner..og så litt til... Redigert 11.August.2017 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Tatt noen bilder og funnet ut at jeg har KNOTT hub. Oppfatter at disse har kun et stort lukket lager. Har sendt flere e-mailer til Brenderup forhandlere og Henger.no, har ennå ikke fått svar fra noen. Jeg må vel åpne og se på lagret hvilket nr som står der. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Brigg Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Skal du bytte lagrene er det jo bare å demontere og se hvordan det ser ut. Er det standarddimensjoner kan det hende at Dalebakken har lagre. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Fikk det sundt, fikk av 36mm mutteren så var det bare å dra hub'n av. Må få noen med presse til å få ut lagret, er ikke noe å slå på på baksiden. Jeg ødela 3 navkopper, det får jeg vel kjøpt nye, de satt bom fast, måtte bare offre dem. Ellers var det dobbel segering på den ene siden, de satt også godt. Hadde på litt CRC så kom de. Tok noen mål, mener det er er 39 x 72 lager som står der. Må finne noen som har ... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Hulda Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Ja, det er slike lagre vi pleier å presse ut. Krever mellom 4- og 15 tonn trykk. Forstår at du ble svett. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Her er lagret, må finne ut hvem som har... 542 186A ___39___ 72___ 37___ 0,57____ 45887.11 Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
dude Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) se her er det. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Hjullager/Hjullagersett/HJULLAGERSETT-OPEL-2000029694/?artId=74546 dette lageret er 39 x 72 x 37 som da vel er indre dia x ytre dia x bredde ? Redigert 12.August.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Takk, men var ikke så enkelt å finne rett dimensjon, ser at BT ligger lavere i pris. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
adeneo Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Valeryd har, som betyr at nær sagt alle bildelesjapper i Kongeriket har, eller kan skaffe. Du kan jo også se i oversikten noen av de hengerne som bruker dette lageret. https://valeryd.se/produkter/kompaktlager-39x72x37-vattenavvisande/# Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Holder på å søke litt på nettet for å finne noen som har komplette sett med mutter og segeringer samt navkopp. Slik at jeg slipper å bestille fra flere plasser. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 http://www.ebay.de/itm/2x-Knott-Radlagersatz-Schraegkugellagersatz-39-72-37-45887-11-ink-Zubehoer-47306V-/131596381835 De har i utlandet, må jo finnes i Norge også. Billig i Tyskland, 38 Euro for 2 sett, så at bare 1 lager kostet over kr. 500,- i Norge. Jeg trenger 4 sett. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Da er jeg klar til å trykke ut det gamle lagret og sette inn et nytt ... Henger.no har kontaktet meg og antydet at de har komplette nav til en fordeaktig pris, kanskje noe å tenke på når jeg må sette bort jobben med å bytte lager samt at jeg må ha nye segeringer, mutter og navkopp. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ventus Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 Hvis prisforskjellen er liten er det lite å lure på - især hvis du må betale verkstedspris for å presse ut/inn nye lagere. Hvis du kjenner noen med en presse er det jo forsåvdt en enkel jobb og normalt sett raskt gjort. Bare å spare hubbene til neste gang så har du dem liggende klare eventuelt hvis du må bytte igjen (saltvann?) PS: hvis det finnes et lager av samme typen som er bedre forseglet/lukket er det noe å vurdere - vet ikke hva den typen som er standard er. Finnes ofte forskjellige med samme dimensjoner etc. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Venter på svar fra Brenderup om de har på lager og pris ... I morgen er det torsdag, uke har snart gått, de leter fortsatt på lagret etter hub, de må ha et enorm stor lager :-). Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 4.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2017 Tragisk, må ærlig innrømme at kompetansen til Brenderup er noe marginal, de driver å krangler med meg om vilke lager jeg har på hengeren, jeg har jo gitt de alt de trenger. Til og med bilder. Sitat; - nei, slike lager har du ikke, hmmm.... oppgitt Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
dieselfan Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Flott tråd John_Kr, lærerikt og kjekt for mange Beste jeg vet er sånne "jeg gir meg @ae#n ikke" tråder Slike lager sitter som bare rakkern fordi de blir montert tørt, håper du legger en film med hjullagerfett eller noe før du monterer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.