Jump to content

Scand 550, brosjyre og annen info?

john ivar

Recommended Posts

Kjøpte en scand 550 i helgen, med en suzuki 115. Båt og motor ble kjøpt sammen i 1998.  noen som vet linker til  ( bruksanvisninger, manualer, brosjyrer ) til denne ? Da det ikke var med noe av dette. Tenkte å lese opp meg på dette med selvlensing ol. Takker for svar :) Sjøsetting til helgen :)

scand2.jpg

scand1.jpg

scand3.jpg

Gratulerer med båt! Utfra bildene ser den velholdt ut :-)

Generelt om brukt påhengsmotor (bare dersom du ikke vet så mye om det):
Hvis du ikke vet når selger gjorde det: Bytt impeller, bytt girolje. 

Husk å blande inn rett mengde olje i bensinen (dersom den ikke gjør det automatisk).

Anbefaler deg å montere en automatisk lensepumpe som du kopler til batteriet når du forlater den for lengre stunder.  Biltema har noen rimelige og som fungerer bra. (Jeg har i alle fall brukt en hardt i to år, og den fungerer flott. Husk å kjøpe med sikringsholder og sikring også...) Selvlensingen i disse Scand 550 kan av en eller annen grunn svikte. Jeg hadde en båtnabo som opplevde det for lenge siden. Det er uansett fornuftig å ha en backup-løsning for lensingen. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Takker for tips, det med ekstra lensepumpe skal utforskes :) vet ikke så mye om større motorer, da min erfaring til nå, er max 9,9hk ? Dette er en innsprøytnings motor, med egen oljetank, som det ikke har vært trøbbel med til nå.

impeller og gearolje, er byttet nå i mai ?