Jump to content

Så var årets tyveri i boks....


nomen

Recommended Posts

Det riktige er å bruke politiet. Da jeg hadde innbrudd, ble vedkommende fersket, politiet møtte opp, tok skurken på fersken ombord i min båt og slepte han i land. Jeg måtte bruke tid på anmeldelse, avhør, og å levere bevismateriale (verktøy osv) i båten som politiet ikke tok med seg når de tok skurken. Situasjonen var altså: tatt på fersken, polititjenestemenn som vitner, og skurken på politistasjonen. Relativt klar sak der.

 

Saken avsluttes med at jeg får brev om at saken er henlagt, og skurken satt fri fordi "det var vanskelig å identifisere gjerningsmannen". Så jeg vet ikke helt hvor langt man kommer med å følge boka. På den annen side hadde jeg nok ikke tatt sjansen på å legge meg ut med en øst-europeisk bande heller (han var østeuropeer).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 17 minutes ago:

 

Nettopp dette gir ditt patetiske ståsted, at alle lovlydige skal finne seg i hva som helst..

 

 

En som utøver vold mot andre er ikke lovlydig. Da er en en voldsutøver som risikerer helsa og livet til seg selv og andre.

 

Jeg forstår ikke hvilken bås du prøver å sette deg selv i om du er at typen som grisebanker andre? 

---

En simpel tyv er heller ikke lovlydig, men simpelt tyveri er langt nede på alvorlighetsskalen ifht voldsutøvere. Voldsutøvere ødelegger liv for seg selv og andre. Et simpelt tyveri er kun et simpelt tyveri og de færreste har problemer med å komme over det om de blir utsatt for det. 

 

Å utøve vold mot andre... legger du på selvtekt så ser jeg for meg strenge straffer. Folk som driver med selvtekt og planlegger er vold mot andre, som i tråden her, bør i mine øyne straffes svært strengt.  

 

Dette må da være noe av de verste vi har gående løs i samfunnet i dag. Voksne menn som planlegger vold mot andre, gjerne opererer i flokk og gjerne lar volden gå utover feks en syk narkoman som gjør et simpelt tyveri. 

---

Hva er neste? Det er da mange ting som ikke blir "ryddet opp i" av politiet i et samfunn. 

 

Om en narkoman eller en annen fyr som gjør simpelt tyveri står på lista over de som trenger og fortjener grisebank. Hvem andre står på lista? For den må være lang. 

 

Og hva er grisebank? Etter hva jeg har lest om selvtekt så inkluderer det gjerne kidnapping og frihetsberøvelse, tortur er heller ikke uvanlig.

 

Ja det var vel også noen som tok frem jaktrifla og skøyt en biltyv, og høstet stor støtte i lokalsamfunnet sitt. 

--

Fyttegrisen! Selvtekt og svineri som dette må vi bli kvitt. Gjerne med harde midler. Som selvtekterne selv si så er det ikke noe annet språk som blir forstått. Send inn politi med køller og skjold og la selvtekterne smake egen medisin før de slepes til glattcella for et langt opphold vekk fra samfunnet. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 3 minutes ago:

Det er millioner av skrekkens eksempler der rettsapparatet viser sin udugelighet...

 

 

 

Det er stemmer ikke. Pluss at tilliten til rettsapparatet og politiet i Norge er svært høy. 

 

Så ditt eget verdensbilde kræsjer totalt med virkelighetsoppfatningen til folk flest i Norge. Du må ikke tro alle andre har samme oppfatning som deg selv. Tvert i mot utgjør du en ørliten minoritet.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 16 minutes ago:

Fyttegrisen! Selvtekt og svineri som dette må vi bli kvitt. Gjerne med harde midler. Som selvtekterne selv si så er det ikke noe annet språk som blir forstått. Send inn politi med køller og skjold og la selvtekterne smake egen medisin før de slepes til glattcella for et langt opphold vekk fra samfunnet. 

HELT ENIG!!!

 

Etter at de har tatt den andre gjengen. SÅ kan de gjøre dette. 

 

Norge i et nøtteskall: Lar tyven gå, og straffer offer.

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 4 minutes ago:

HELT ENIG!!!

 

Etter at de har tatt den andre gjengen. SÅ kan de gjøre dette. 

 

Norge i et nøtteskall: Lar tyven gå, og straffer offer.

 

Slik er det bare Joltus, enkelte er villig til å lukke øynene for hva som helst, bare det er rette gruppen som gjør faenskap..

 

Meg og deg må stå igjen å svelge driten... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Kanskje Odins Soldater? Hvis de har fått hodene ut av hettegenserne. Man har forsikring som dekker det verste, man bør være sterk nok til å ta et slag eller to og tenke at verre ting kunne skjedd. Det er best for blodtrykket også, særlig i den tynne luften oppå flybridgen. Kommer man over banditten må jo både banditt og innbruddsoffer leve med resultatet av det man velger å gjøre videre.  Men konsekvensene er vanskelig å overskue der og da.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 1 time siden:

HELT ENIG!!!

 

Etter at de har tatt den andre gjengen. SÅ kan de gjøre dette. 

 

Norge i et nøtteskall: Lar tyven gå, og straffer offer.

 

Så din definisjon av et offer er den som fikk stjelt 25 ltr bensin og en tank, ikke en som ble grisebanket?

 

Du setter altså simpelt tyveri over vold, og jeg skjønner deg riktig? Bør en straffes mildere for vold enn for simpelt tyveri? Eller gjelder det kun når Gatas Parlament er på gang med selvtekt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

Slik er det bare Joltus, enkelte er villig til å lukke øynene for hva som helst, bare det er rette gruppen som gjør faenskap..

 

Meg og deg må stå igjen å svelge driten... :nonod:

 

Motsatt, vi må stå og svelge dritten når noen få hever seg over loven, påberoper seg å være moralens fanebærere og skal leke politi og domstol mens de utøver "rettferdighet" over andre i samfunnet med vold. 

 

Sånne tendenser må slås ned på knallhardt og med hard hånd. 

---

Det er jo dessverre også en ond sirkel i dette. Det er klar sammenheng mellom å ha blitt utsatt for vold og det å bli en utøver av vold. Vold avler vold. Paradokset er jo at voldsutøvere mener at vold på andre løser problem, mens en i praksis lager nye voldsutøvere. Det er vanskelig å bryte en slik ond sirkel. Men det finnes en rekke tilbud i dag som har vist seg å ha en viss effekt, feks ulike varianter av "alternativ til vold" osv. 

 

Selvtektere som utøver vold kunne jo selvsagt også bli underlagt tvungen kursing fremfor ordinær straff. Men ettersom de mener vold er et universalt språk med stor gjennomslagskraft så vil de vel be om å få ordentlig grisebank sånn at de forstår at de ikke skal grisebanke andre? Men hvordan skal en utøve dette innenfor det norske rettsvesenet? Hvem skal grisebanke grisebankerne?

 

Selvtektere som utøver vold mot andre har jo forbilder fra land vi ikke ellers ønsker å sammenligne oss med. Korporlig avstraffelse i gatene må man reise ett stykke for å finne.

 

Kan vi kjøpe fengselsplasser i land hvor en praktiserer på samme måte som de voldsutøvende selvlekterne ønsker at det skal gjøres? Ikke at noen skal brennes med bildekk i gatene, men litt grisebank i det offentlige rom er jo ønsket av selvtekterne. Må jo være helt kurant å smake egen medisin når en forfekter at det er løsningen?

Link to post
Share on other sites

Så simpelt tyveri er helt greit?

Hvor mange saker er det ikke som blir henlagt på samme måte som hos "nordan family 27" hvor gjerningsmannen er kjent? Det tusser av slike saker fordi de ikke blir prioritert.

For min del finnes overhodet ingen sympati for de som ikke klarer å holde pølselabbene unna andres ting, og når resultatet ofte er at saken henlegges og den med pølsene går fritt rundt, da har jeg full forståelse for at enkelte tar i bruk egne metoder.

Hadde rettsvesenet fungert slik at de som ble tatt for dette fikk en rettferdig straff, tror jeg terskelen til selvtekt hadde vært høyere.

Link to post
Share on other sites

Støtter Pinkvin 110%. Kunne ikke sagt det bedre enn dette! Godt at noen kaller en spade for en spade. Vi har nok av eksempler rundt i verden der folk tar straffen i egne hender, og jeg vil gjette at de som støtter selvtekt for simpelt tyveri ikke hadde trivdes så godt der. Men jeg vil derfor heller ikke godta tyveri.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ingen sier vel at simpelt tyveri er greit!

 

Men det er langt mer ugreit at selvutnevnte fanebærere av moral med ønske og planer om å utøve vold mot andre leker politi og domstol og skal "grisebanke" andre. 

 

Og som feige dyr, aller helst flere i sammen, og selvsagt på lette offere. Og selvfølgelig hvor voldsmennene kan slippe unna straff for å utøve volden sin. Ja, bare se her i tråden, se syns det er fæle greier at de skal bli straffet som voldsmenn for vold de ønsker å utøve mot andre. 

---

Lette offere er et stikkord her. For de mener at de gjør samfunnet et ærend ved å bruke volden sin i en rettferdig sak. Hva med han som alle vet banker kona, går de på døra, drar han ut og utleverer grisebank? Hva med naboene som alltid kjører langt over 30 i 30 sona og setter ungene i nabolaget i livsfare. Stopper de bilen, drar ut fører og tildeler grisebank? 

 

Nei, for det ville ikke være enkle nok offer og sjansen for at de havner bak lås og slå når de får utløp for voldsønsket sitt blir for stor. Og det gjør jo ikke dette for "samfunnet", det gjelder kun når noen stjeler mine ting og sjansen for å slippe unna er stor nok. Da tar jeg sjansen på å få nytelsen av å plante knyttneven i trynet på noen, eller trampe på fingrene og kjenne kjøttet bli most mot beina. Her er en sangtekst som, av en eller annen grunn, sentrale personer i et visst parti ikke kan tåle i det hele tatt. Det er vel på plass å advare mot allergiske reaksjoner for enkelte her inne også: 

 

Han der er ikke sånn som deg
Fort deg bort og ta han
Det er like godt som sex
Å banke en stakkars faen

Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Føles det ikke godt å ha noen å hate?
Er det ikke herlig å slå dem flate?
Er det ikke deilig å ha noen å hate?

Hør lyden av nakker som knekker
Hør lyden av kjøtt som sprekker
Det er bare å følge fingeren som peker
Dit hvor de voksne leker

Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Føles det ikke godt å ha noen å hate?
Er det ikke herlig å slå dem flate?
Er det ikke deilig å ha noen å hate?

Han der er ikke sånn som deg
Fort deg bort og ta han
Det er like godt som sex
Å banke gørra ut av en stakkars faen

Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Føles det ikke godt å ha noen å hate?
Er det ikke herlig å slå dem flate?
Er det ikke deilig å ha noen å hate?

 

Er det ikke deilig å ha noen å hate?
Føles det ikke godt å ha noen å hate?
Er det ikke herlig å slå dem flate?
Er det ikke deilig å ha noen å hate?

Link to post
Share on other sites

Nå har vel alle blitt opplyst om hvor feil selvtekt er og hvor hardt dette bør straffes. 

 

 

Hva når disse "svake mennskene" gjentatte ganger opplever at stjeling av påhengere og annet løsøre ikke får konsekvenser? 

Hva når de ser at det ikke er innbringende nok, men heller utstyrer seg med kniv el.og kommer inn i huset til folk?

 

Skal man fortsatt sitte med hendene i fanget,  og håpe at de ikke går løs på barn og kone, men nøyer seg med å raske med seg det som er av verdi?

 

De som sitter igjen ringer bare til politiet slik at de får en ny sak og henlegge, og resten dekkes av forsikringen. 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 24 minutes ago:

Nå har vel alle blitt opplyst om hvor feil selvtekt er og hvor hardt dette bør straffes. 

 

 

Hva når disse "svake mennskene" gjentatte ganger opplever at stjeling av påhengere og annet løsøre ikke får konsekvenser? 

Hva når de ser at det ikke er innbringende nok, men heller utstyrer seg med kniv el.og kommer inn i huset til folk?

 

Skal man fortsatt sitte med hendene i fanget,  og håpe at de ikke går løs på barn og kone, men nøyer seg med å raske med seg det som er av verdi?

 

De som sitter igjen ringer bare til politiet slik at de får en ny sak og henlegge, og resten dekkes av forsikringen. 

 

 

Ja, det er nok det som er filosofien til en liten gruppe selvgode pratemakere. Aller helst bør du tilby tyven noe ekstra. Gjerne hjelpe ham med å bære tjuvgodset, han er jo sliten stakkar, og en fæl oppvekst må vite.  Enfoldigheten til enkelte  har tydeligvis ingen grenser...

 

Link to post
Share on other sites

men hvorfor blir saker henlagt da,selv om det er bevis i saken og gjerningsperson er bla tatt på fersken !! HVORFOR !!
Henlagt pga bevisets stilling meg i ræva!!
det er greit at saker blir henlagt der det ikke er mulighet til å oppklare ting,men det er over hode ikke greit at saker henlegges der ALT er servert på sølvfat til politet,eller at det faktisk finnes enkle bevis for oppklaring, men neida her henlegger  vi saken etter 3-4 uker, som regel for at saken ikke er noe å ta seg tia til å havner i bunken med saker som det virker som om ikke er så nøye med
er ikke rart at tiltroen til poiltet er svekket hos mange.

Link to post
Share on other sites

politi og påtalemyndighet må helt klart ta sin del av skylda for holdningene her, kanskje 

strekker det seg også enda lenger bakover? 

 

det er såklart mye kjekkere for oppklaringsprosenten å stille seg opp i en åttisone 

der det ikke har skjedd ulykker siden femtitallet å skrive ut bøter til stressa folk som skal

på hyttetur og ligger noen km over fartsgrensa, enn å forsøke å finne navnet på en eller annen

som har naska til seg en dunk med bensin. Og om de finner navnet, skal det jo bevises

at det har skjedd et tyveri. det er jo bortimot umulig.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Så din definisjon av et offer er den som fikk stjelt 25 ltr bensin og en tank, ikke en som ble grisebanket?

 

Du setter altså simpelt tyveri over vold, og jeg skjønner deg riktig? Bør en straffes mildere for vold enn for simpelt tyveri? Eller gjelder det kun når Gatas Parlament er på gang med selvtekt?

Du får vurdere å lese det eg skriver.

 

Eg skriver at når politiet har tatt disse som bedriver innbrudd, simple eller ei, så kan de gå løs på folk som holder på slik. Støtter ikke noe annet enn det eg skriver. Så slapp helt av. 

 

Men ja, han som ble frastjålet bensinkanna er et offer. I hvilken verden er han IKKE det??? Hvis han grisebanker en person er han også kriminell.

Og han som evt blir grisebanket er et offer, men han er også kriminell. 

 

Hvor går grensen da? En person gjør et simpelt innbrudd i et hus, stjeler faktisk ikke mer enn en iPad. DET er jo selve definisjonen på simpelt tyveri? 

 

Hva tenker barna i det huset hvis politiet, selv med 100% klare bevis, henlegger saken. De kommer faktisk og tar han på fersken som nevnt over her og i mange tilfeller i dette landet. Hva tenker kona i huset? Er det trygt å bo der? Stoler man på politiet? Hvis eg hadde vært gift med min søster (hehe... ikke dra den lengre enn nødvendig) så hadde eg faktisk måttet slutte i jobben min eg, fordi hun tør ikke være hjemme alene om nettene. Fortsatt bare et simpelt tjuveri?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 35 minutes ago:

 

Hva tenker barna i det huset hvis politiet, selv med 100% klare bevis, henlegger saken. De kommer faktisk og tar han på fersken som nevnt over her og i mange tilfeller i dette landet. Hva tenker kona i huset? Er det trygt å bo der? Stoler man på politiet? Hvis eg hadde vært gift med min søster (hehe... ikke dra den lengre enn nødvendig) så hadde eg faktisk måttet slutte i jobben min eg, fordi hun tør ikke være hjemme alene om nettene. Fortsatt bare et simpelt tjuveri?

 

Det er vesentlig forskjell på å møte en innbruddstyv i sitt eget hjem og handle i affekt og det å planlegge og si høyt og oppfordre til å grisebanke noen man tar for et simpelt tyveri. 

 

Tror ikke noen vil ha problemer med at "noe voldelig kan skje" om man kommer over en fremmed i eget hus. Noe jeg forøvrig har fått oppleve selv. 

---

Men det er på mange måter langt til sides for hva tråden her tar opp nemlig det å oppfordre til grisebank om man tar noen for simpelt tyveri. 

---

Ren samfunnsmessig, vil du faktisk har et samfunn der politi og stat har så god kontroll og tilstedeværelse at simple tyveri ikke lengre skjer? 

 

Det vil ikke jeg. Og jeg vet ikke engang om det finnes, men det er jo noen som prøver og der vil en ikke være. 

---

Resten er prioriteringer. Skulle gjerne hatt et politi som etterforsket og domstoler som dømte tyveri av 25 ltr bensin og en tank, men skjønner godt at det ikke blir prioritert. Selv tror jeg ikke jeg er villig til å betale for å få det heller. Det betyr IKKE at en åpner for at andre skal kunne utøve vold og avstraffe på egenhånd. Det er en langt værre samfunsmessig situasjon med folk som utøver vold som selvtekt enn att simple tyverier blir henlagt. 

 

Om simple tyverier blir prioritert høyere så må det være for å unngå økt bruk av vold fra voldstilhengere, ikke for å redusere simple tyveri per së. Vold er et langt større problem enn simple tyverier. Økt bruk av vold blant små grupper i samfunnet har en veldig lei tendens til å ende på verst tenkelig måte, det viser historien så alt for godt. Selvtekt er ikke en løsning, det er ett større problem enn det problemet det prøver å løse. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 30 minutes ago:

 

Det er vesentlig forskjell på å møte en innbruddstyv i sitt eget hjem og handle i affekt og det å planlegge og si høyt og oppfordre til å grisebanke noen man tar for et simpelt tyveri. 

 

Tror ikke noen vil ha problemer med at "noe voldelig kan skje" om man kommer over en fremmed i eget hus. Noe jeg forøvrig har fått oppleve selv. 

 

 

Det er da nok av eksempler på at det du skriver her ikke stemmer.

Link to post
Share on other sites

Og vi nevner i fleng...

Er noe overrasket over selvtektsholdningene i denne tråden. Et interessant samfunn i utvikling om det blir mange som dere. Likner på ganske umodent syn på hvilke prinsipper som best fremmer et samfunn verd å leve i. Takk til Pinkvin som orker å kjabbe med de verste her. 

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med  Pinkvin i at selvtekt er en dårlig løsning på problemet , kriminelle handlinger må  anmeldes til politiet. 

Men når politi /rettsvesen velger å ikke priorotere saker hvor det med enkle grep kunne ført til en dom mister folk tilliten til rettsapparatet .  Det har feks vært en del tilfeller nevnt i media hvor vi kan lese om gjentatte tyverier fra anleggsområder hvor det blir stjålet diesel og annet utstyr.  Hvert enkelt tyveri betyr ikke så mye, men til sammen er det snakk om store verdier. 

Slik det er fremstilt i media har noen av disse sakene blitt henlagt , men eiere har selv klart å finne/fange tyvene. 

 

De som er kriminelle begår forbrytelser gjentatte ganger og ofte holder de på helt til de blir tatt.  Hva om han/hun som stjal nevnte bensintank har stjålet en rekke andre ting i løpet av den siste tiden . Er det fortsatt et "simpelt tyveri " eller er det verdt å etterforske ?   

 

Slik jeg ser det bør simple tyverier utløse store konsekvenser for de som har en historikk med dette,  at man har brukt anabole steroider tidligere skal ikke være formildende , snarere tvert imot. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 9 timer siden:

 

Ja det var vel også noen som tok frem jaktrifla og skøyt en biltyv, og høstet stor støtte i lokalsamfunnet sitt. 

--

Men det skal sies at etter det har det ikke blitt stjålet en eneste bil i Froland på mange år. Hvorvidt det var fordi den eneste biltyven ble skutt, eller fordi man vet hva som er konsekvensen av å stjele bil i Froland er skal jeg ikke si.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 12 timer siden:

 

Det er stemmer ikke. Pluss at tilliten til rettsapparatet og politiet i Norge er svært høy. 

 

Så ditt eget verdensbilde kræsjer totalt med virkelighetsoppfatningen til folk flest i Norge. Du må ikke tro alle andre har samme oppfatning som deg selv. Tvert i mot utgjør du en ørliten minoritet.  

 

 

Pinkvin, eg skulle ønska at eg hadde di tiltru til politiet og rettsapparatet. No har eg fått sleppa å verkelig testa rettsapparatet, men mi tiltru til politiet står nærare 2 enn 5 i terningkast

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...