Jump to content

VP Kad 32 - Hvordan manuelt styre kompressor ?


Bavaria32Sport

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har 2 x KAD 32 i båten min. Når turtallet på motorene overstiger 17-1800 omdreininger slår kompressoren inn og kobler ser først ut på 2600-2800.

I fart et dette i området mellom 7,5 - 18 knop. 

Det hender at jeg kunne ønske å kjøre i fartsområdet i mellom uten å høre på det spetakkelet som kompressoren gir.

 

Jeg har lest / hørt om at noen har fått installert brytere som rett og slett skrur av kompressoren.

 

1) Er det noen som vet hvordan dette gjøres og hva det evt. koster ?

2) Er det noen som vet om det er greit å kjøre med kompressoren gående over en lenger periode ? (>1time)

 

Takk

Link to post
Share on other sites

I følge manual så skal kompressor være innkoblet/i drift maks 30 min sammenhengende.

Om du ønsker og koble ut kompressor på bryter må du bryte ledning til kontakten som er avbildet under. Et tips er og prøve båten når du har vippet av kontakt så får du se hvordan effekt du får før du lager en bryter. IMG_4876.JPG.d3741322864b795d10309b5d710ce640.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Det går to ledninger inn på kompressor. Det er bare å sette 12v inn på disse så går kompressoren. Skal du styre denne selv noe jeg ikke annbefaler bør du lage en trykk knapp som du må holde inne. Glemmer du bryteren i på stilling og kjører motoren opp i over 3000 rpm risikerer du å få kompressoren opp i overturtall. Dessuten kan motoren få et ladetrykk som er så høyt at motoren kan havarere. 

 

Et bedre alternativ er å sette på en lettere propell og justere ned utkoblingsturtall. 

Link to post
Share on other sites

Det er poenget ja. Man kan ikke bare bestemme at kompressoren ikke skal brukes. Den har en misjon. Turboen på en kad 32 er egentlig for stor. Derfor brukes kompressor.

 

skal man kutte bruken uten å gjøre noe annet risikerer man at motoren får for lite luft og eksos temperaturer blir høye. Derfor er det lurt å sette på en lettere propell. Da hever man marsj turtall og senker behov for ekstra luft. Ulempen er at båtens topphastighet blir lavere.

 

man får aldri i pose og sekk.

Link to post
Share on other sites

Leta upp den ledning som går från kopplingsboxen på motorn och ner till magnetkopplingen. 

Klipp den i kopplingsboxen och sätt ändarna på 30 (COM) respektive 87b (NC) kontakterna på ett vanligt bilrelä. 

Jord till 85 och styr sedan relät/reläerna (86) med en ledning från en brytare på instrumentpanelen som ger +12V när Du slår till en brytare. 

När Du slår till brytaren på panelen får spolen i relät (reläerna om Du har två motorer) ström och relät bryter strömmen till magnetkopplingen.

 

Detta blir failsafe pss att om Din manöverkrets fallerar så fungerar allt som Volvo tänkte från början.Och lätt att återställa om Du inte blir nöjd.

 

Citat Fröken Fryd:

 

Jeg ville isåfall hatt brytere med tre posisjoner: innkoblet, automatisk, utkoblet. 

 

Mja, det är nog tveksamt om Volvo skulle acceptera att man kan köra med kompressorn inkopplad på alla varvtal.

Redigert 21.Februar.2010 av ebonita


 

Jeg har gjort dette i egen båt og det fungerer bra. Som jeg leser så får man ikke pose og sekk og det stemmer nok og erfaringsmessig så er ikke bryteren så mye i bruk heller.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker på mitt innlegg så fungerer det opplegget slik at enten så virker det som orginalt eller så kobles kompressor vekk ved å bryte krets mellom kompressorrele og kompressor. Det å la kompressor gå konstant vil i mitt hode føre til overbelastning av motor. Dette fungerer på Kad32 mens andre Kad motorer trenger en diode også for å ungå feilkode vil jeg tro.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode innspill alle sammen! 

 

Jeg tenker nok at en test ved å koble ut kompressor kan gi meg en god indikasjon om fartsområdet er noe jeg vil bruke i det hele tatt. Jeg har lest at enkelte har gjort det, og spesielt i "halvstor" sjø, så kunne jeg tenke meg å prøve en fart som er i kompressorområdet.

 

Det virker forsåvidt enkelt å installere dette, men jeg leser at det er forskjellige meninger rundt hvorvidt dette er lurt rent motormessig eller ikke....

 

Igjen alle sammen; Tusen takk for svar!

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...