Jump to content

Spørsmål rundt oppussing av gammel glassfiberbåt


Essential

Recommended Posts

Bra at akterspeilet er i orden, pass på at du får tettet godt rundt motorbolter etc, slik at kryssfineren ikke kan trekke vann.

 

Jeg er ingen ekspert, men når det gjelder reparasjoner med glassfiber er prinsippet at man ikke legger flere lag som avsluttes på samme linje. Dvs at man i stedet legger lapper/duker med økende størrelse over hverandre. På bildet under kan det se ut som alle lagene er avsluttet på samme sted i framkant, på linje med framkant av boksene. Ikke sikkert at det er noe problem, men i teorien kan det gi økt belastning i overgangen.

 

Essential skrev for 8 timer siden:

 

DSC01145.JPG

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen. Har desverre ikke hatt tid til å skrive noe i tråden de siste ukene. Jeg har gjort små framskritt de siste ukene og nå er jeg litt frustrert pga mangel på fremskritt.

 

Jeg ble endelig ferdig med pussingen på innsiden av båten og så frem til å male og sparkle innsiden. Desverre bestemte værgudene seg for at nordlendingene skulle ha klart vær, noe som betyr svært lave nattetemperaturer og dermed ikke mulighet til maling. 

 

Bestemte meg derfor å snu båten og begynne pussing og reparasjon av vannlinjen. Grøss og gru det jeg møtte var ikke morro. Syv lag med bunnstoff og det øverste laget var laget av ett fantastisk stoff som festet seg i pussepapiret uavhengig av hvor grovt papir jeg benyttet (forsøkte ned i 24 og det hjalp desverre ikke). 

 

nerbilde_blaa.JPG

 

Etter omkring 3 timer med skraping for å få av det øverste laget ga jeg litt opp og kjøpte malingsfjerner fra Duxola... 20 min etter påføring, fortsatt hardt, 1 time etter påføring, ingen resultat, 8 timer etter... fortsatt beinhardt.

 

 

Nå har jeg endelig kommet gjennom det øverste laget og pusset helt ned til gelcoat på mesteparten av vannlinjen. Etterhvert som jeg kom gjennom den blå malingen ser jeg at det har vært gjort en rekke reparasjoner på båten fra før, hovedsakelig på kjølen og helt bak mot hekken (rett under der jeg plastet på innsiden). Alle reparasjoner som er blitt gjort av tidligere eiere har blitt gjort på toppen av alle lagene med bunnmaling og deretter overmalt. Dette skapte også problemer når jeg skulle slipe ettersom jeg måtte ofre pussepapir til de blå lagene under.

 

skraping.JPG

 

Det som overrasket meg er den enorme mengden skader under vannlinjen. Det er ikke mange områder jeg ikke må sparkle eller plaste. Det er en rekke dype striper, krakelering i gelcoaten, fordypninger som har vært sparklet med tresparkel etc etc. 


Jeg har en del spørsmål angående hvordan jeg skal angripe noen av disse skadene, men jeg tenker det er bedre å vente til jeg kan ta bilder så dere får se skadene. (akkurat pusset en større del gelcoat med vinkelsliper, er lavt skydekke inne i teltet).

 

Mer kommer senere når støvet har lagt seg. 

 

Redigert av Essential (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette høres ut som kjent stoff. Som du kan lese av tråden min om Draco 20 så har jeg jo nylig vært gjennom den sjauen. 

 

Jeg tipper på at du bruker feil slipeutstyr og dårlige skraper. Med ei god og skarp skrape høvler du deg rett ned på gelcoaten i ett drag. Er skrapa sløv går det rett og slett ikke, så stor er forskjellen. Hvis vinkelsliper med 24 papir tetter seg må du bruke noe grovere. Jeg har brukt opp til K16. Men du kan også bruke ei raspeskive eller ei diamantskive. Mer å lese om det også i Dracotråden. Eksperimenterte mye med forskjellige skiver når jeg slipte rent innvendig i båten. Utvendig var en lek i forhold. Men jeg ville uansett begynt med skrape. Med ei god skrape "høvler" du deg ned til gelcoat, og du høvler også vekk tidligere reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

jøss  - imponerende "historikk"  å jobbe seg ned igjennom ja.    Høres ut som at en slik elektrisk skrape ville vært tingen på det du sleit med der ..? 

25722_p1.jpg

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Måtte ta en rask jobbtur så bildene ble litt utsatt. Jeg poster bildene og mine tanker om hvordan jeg skal reparere disse, setter stor pris på tilbakemeldinger på metode etc. 

 

 

smaa_skader.JPG

Disse små skadene som er spredt over hele arealet tenker jeg bare å sparkle med epoxysparkel.

 

sprekk_2_3.JPGsprekk_1.JPG

Sprekkene er jeg litt mer usikker på da de strekker seg over kanten og de er vanskelig tilgjengelig fra innsiden. Jeg tenker at jeg sliper ned så godt jeg kan uten å ødelegge formen (og uten å slipe gjennom), laminere (epoksy+glassfiber), sparkle og pusse ned igjen.

 

fjernet_plasting_hekk.JPG

For dette området tenker jeg at jeg legger en stripe på midten litt opp på kjølen av vevet glassfiber, fulgt av ett bredere lag frem mot kjølen og deretter avslutte med ett lag glassfiber som dekker hele det området jeg har slipt. Samtidig, som det så vidt vises på bildet er det en fordypning på midten av området som er slipt. Jeg tenkte at jeg fyller dette med glassfiber før overnevnte metode.

 

 

kjol_skade.JPG

 

Dette bildet ble ikke helt bra, men fordypningene inn i kjølen som vises er ca 1.5cm dype. Jeg tenkte å fylle dette med epoxysparkel og plaste over med vevet glassfiber. Jeg har ikke klart å funnet noe info om styrken til sparkelen, men jeg regner med at den tåler trykk bra.

 

 

kjol.JPG

 

Til slutt legger jeg ett eller to lag med glassfiber over hele kjølen for å tette hull.

Redigert av Essential (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle plaste litt i dag og få unnagjort vannlinjen, men båtgudene ville det annerledes.

 

Begynte å slipe sprekkene fra tidligere bilder og når jeg hadde fulgt sprekken til der laminatet var fint og stabilt ble hullene litt større enn planlagt. Neste steg er derfor å snu båten igjen og plaste fra innsiden da laminatet  er så tynt at det virker umulig å få en fin finish hvis jeg begynner plastingen fra utsiden.

hull_m_blitz.JPG

hull_u_blitz.JPG

Link to post
Share on other sites

Å jø å jø for arbeid! Ja, her har du sannelig fått mer i fanget enn du hadde tenkt deg! Enten kan du hive hele dritten, eller så kan du gå igang og bygge det odentlig opp. Begge strategier har fordeler - hivinga sparer deg for tid x peng, gå på skaffer deg kompetanse og en solid båt du veit du kan stole på. Ulempene med hiving er at du er tilbake til start, med å fortsette at du skal legge endel kroner men mange timer. 

Skal bli spennende å se hva du gjør. Respekt får du uansett valg, det har du fortjent for den måten du har gått inn i utfordring på.  

Mitt valg ville vært ¨fortsette - men så sitter jeg også og holder ei gammel dame flytende selv.

Link to post
Share on other sites

slike steder hvor du har måttet slipe bort mye skadd laminat så kan det lønne seg å lage en "forskaling" å støpe mot.  Feks en papplate kledd med plast er nok.   

 

Ellers, skal det bygges mye med sparkel , så foretrekker jeg å bruke sparkel med glassfibertråder i.  

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

22 minutes ago, Nero II said:

Å jø å jø for arbeid! Ja, her har du sannelig fått mer i fanget enn du hadde tenkt deg! Enten kan du hive hele dritten, eller så kan du gå igang og bygge det odentlig opp. Begge strategier har fordeler - hivinga sparer deg for tid x peng, gå på skaffer deg kompetanse og en solid båt du veit du kan stole på. Ulempene med hiving er at du er tilbake til start, med å fortsette at du skal legge endel kroner men mange timer. 

Skal bli spennende å se hva du gjør. Respekt får du uansett valg, det har du fortjent for den måten du har gått inn i utfordring på.  

Mitt valg ville vært ¨fortsette - men så sitter jeg også og holder ei gammel dame flytende selv.

 

Jepp ble endel mer arbeid enn jeg forventet, men nå er jeg så langt inne i det at nå må jeg nesten fullføre. Å gjøre arbeidet plager meg ikke, koser meg med arbeidet, men naboene blir nok stein sprø av all pussingen :D

 

17 minutes ago, ivar said:

slike steder hvor du har måttet slipe bort mye skadd laminat så kan det lønne seg å lage en "forskaling" å støpe mot.  Feks en papplate kledd med plast er nok.   

 

Ellers, skal det bygges mye med sparkel , så foretrekker jeg å bruke sparkel med glassfibertråder i.  

 

 

Tror det er en god ide å lage forskaling ja. Hadde faktisk tenkt å spørre om hvordan jeg skulle gjøre det men det har du jo allerede besvart :) Da skal forskalingen mekkes og båten snus. Hurra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...