Jump to content

Fant en ventil/kobling på et av rørene som kommer fra Eber, Hva er det ?

Paradisbokta

Recommended Posts

Hvor langt går det hvite røret etter den grå sakenV jeg vil anta at den grå er en vifte for å dytte varmluften lenger frem til et uttak som er plassert lenger unna enn de andre.

Evt at det går opp som en defroster for vindskjermen. Hva skjer når du setter strøm på de kablene (går de til et relé/ en bryter?)?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg skal sjekke når jeg kommer meg i båten, blir til helgen. Er sikkert en form for vifte. Tror kanskje det røret går frem til toalettet. 

Det ble sagt at det skulle være wallas-varmer også, hvor bruker denne å stå ? Har et bryterpanel på siden av kontrollpanel for eber. Der er det en av/på bryter og et hjul som kan vris fra 1 til 5-6-7ish. Har funnet eber, og defrostervarmeren, de er i motorrommet. 

"Wallas" og "Eber" brukes i dagligtale feilaktig om hverandre. Kan godt være du "bare" har en Eber.

Hvis Eber står i motorrommet så håper jeg den får friskluft fra et annet sted. Blir ofte "eksoslukt" og motorlukt nedi der, og det vil i alle fall ikke jeg ha spredt rundt i båten min.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg var nok litt utydelig i det jeg skrev :-)

Hvis den henter uteluft, så er det nok til forbrenningen. Den er atskilt fra luften som skal varmes opp. 

Henter den også luft fra kabin/ cockpit et sted? Luften som skal varmes opp hentes normalt fra kabin/ cockpit og blåses igjennom varmeren og inn i de kanalene du hadde bilde av og dermed ut der du vil ha varmere luft. Så den samme luften kjøres inn og ut av varmeren flere ganger, og dermed blir varmere.

I tillegg trenger den luft til forbrenningen. Det er gjerne en mindre slange som går til skutesiden. Der henter den luft til forbrenningen, og denne returneres ut gjennom eksosslangen.

Noen har montert Eberen slik at den henter luft (til å blåse ut i kabin) fra et sturom eller motorrom. Dette fordi den luften allerede er litt varm, og dermed kan man bruke mindre energi på å få varme båten. Men det fører gjerne til lukt. Noen synes det er greit, andre ikke. Jeg er blant de sistnevnte. :-)

Redigert av Grand Banks jr
Presisering (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...