Paradisbokta Startet 4.September.2017 Link til dette innlegget Startet 4.September.2017 Fant en ventil/kobling på et av rørene som kommer fra Ebervarmeren. Fra en Y-kobling går det ene røret over til ca 75mm og blir koblet på en dings jeg ikke helt skjønner hva er. Røret går så videre 90 grader i forhold til inn. Det går to svarte ledninger inn på denne dingsen. Hva kan det være ? Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Lignet litt på ei vifte. Kanskje for å få mer luftgjennomstrømming på et uttak med langt strekk? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 er eberen en vannvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Paradisbokta Svart 4.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Er en airtronic m d4 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.September.2017 Link til dette innlegget Svart 4.September.2017 Hvor langt går det hvite røret etter den grå sakenV jeg vil anta at den grå er en vifte for å dytte varmluften lenger frem til et uttak som er plassert lenger unna enn de andre. Evt at det går opp som en defroster for vindskjermen. Hva skjer når du setter strøm på de kablene (går de til et relé/ en bryter?)? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Paradisbokta Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Jeg skal sjekke når jeg kommer meg i båten, blir til helgen. Er sikkert en form for vifte. Tror kanskje det røret går frem til toalettet. Det ble sagt at det skulle være wallas-varmer også, hvor bruker denne å stå ? Har et bryterpanel på siden av kontrollpanel for eber. Der er det en av/på bryter og et hjul som kan vris fra 1 til 5-6-7ish. Har funnet eber, og defrostervarmeren, de er i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 "Wallas" og "Eber" brukes i dagligtale feilaktig om hverandre. Kan godt være du "bare" har en Eber. Hvis Eber står i motorrommet så håper jeg den får friskluft fra et annet sted. Blir ofte "eksoslukt" og motorlukt nedi der, og det vil i alle fall ikke jeg ha spredt rundt i båten min. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Paradisbokta Svart 8.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 Ja den henter frisk uteluft. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.September.2017 Link til dette innlegget Svart 8.September.2017 (redigert) Jeg var nok litt utydelig i det jeg skrev :-) Hvis den henter uteluft, så er det nok til forbrenningen. Den er atskilt fra luften som skal varmes opp. Henter den også luft fra kabin/ cockpit et sted? Luften som skal varmes opp hentes normalt fra kabin/ cockpit og blåses igjennom varmeren og inn i de kanalene du hadde bilde av og dermed ut der du vil ha varmere luft. Så den samme luften kjøres inn og ut av varmeren flere ganger, og dermed blir varmere. I tillegg trenger den luft til forbrenningen. Det er gjerne en mindre slange som går til skutesiden. Der henter den luft til forbrenningen, og denne returneres ut gjennom eksosslangen. Noen har montert Eberen slik at den henter luft (til å blåse ut i kabin) fra et sturom eller motorrom. Dette fordi den luften allerede er litt varm, og dermed kan man bruke mindre energi på å få varme båten. Men det fører gjerne til lukt. Noen synes det er greit, andre ikke. Jeg er blant de sistnevnte. :-) Redigert 8.September.2017 av Grand Banks jr Presisering (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.