Jump to content

Hentetråd P50 fra Bodø til Son


Compromise

Recommended Posts

På lørdag 2/9 ble vi eiere til en Princess 50, 2003 modell. Båten er utstyrt med 2 stk. VP D12 (675hk)

Dagen startet med inspeksjon på land, prøvetur og overtagelse. Ved 13 tiden var alt i orden, og både selger (som er medlem på forumet) og kjøper virket begge fornøyde.

Etter et par timer med å tømme bilen med ting som ses som nødvendig for turen hjem, kunne jeg sette meg ned med en Nordlandspils å fordøye at man var blitt båteier igjen etter 5 måneder som båtløs.

Vi brukte resten av lørdagen på å flytte inn og gjøre oss litt kjent i båten.

Søndag kl. 11 startet turen sørover i strålende sol og nesten vindstille. Vi kunne ikke startet bedre.

Vi gikk fra Bodø til Klokkergården på Rødøya, og alt gikk veldig med unntak av at jeg klarte å resette plotteren på flybridge når jeg skulle slette gamle GPS trips :nonod: Det tok heldigvis ikke så lang tid før jeg hadde fått ting på plass igjen.

Når vi ankom Klokkergården lå det 3 båter der og de tok imot oss som båtfolk skal gjøre, tamper ble tatt imot og vi var nesten fortøyd før vi kom ut av båten :thumbsup:

Vi tok en liten prat, men de dro avgårde etter en stund (noen må sikkert jobbe også) slik at vi ble alene på brygga om kvelden.

Før vi gikk til køys tok jeg en sjekk i motorrommet, og ble da litt satt ut når jeg fant oljedrypp fra gearkassene. Var litt sent å kontakte selger, så jeg fikk vente til i morgen.

Gikk noen tanker gjennom hode resten av kvelden.

 

Mandag morgen gikk vi opp på Rødøyløva, og opplevde en fantastisk utsikt og vill natur.

Sendte sms til tidligere eier angående funnet i motorrommet, og han svarte at årsaken nok var at han hadde byttet gearolje noen dager før fordi vi skulle gå så langt og da sølt litt.

Kjente at pulsen gikk ned noen hakk da.

Litt utpå dagen gikk vi fra Rødøya till Nesna. Det var ikke mer enn 5-6 ms når vi gikk, men det økte til 13 etter en stund. Vi fikk oss noen kalddusjer på flybridgen så jeg la båten i plan, og da slapp vi å bli mer våte.

Når vi ankom Nesna var det rolig i havna slik at vi hadde god tid til å lege til. Må si det er litt uvant når man setter en D12 i gir, båten bare skyter fremover så litt trening må til.

Nå er mor i gang med sin første vaskemaskin, så vi får testet den også.

Bilder skal jeg forsøke å legge ut etter hvert, men jeg trenger datatrafikken til jobb på veien så jeg får komplettere når jeg har nett i gjestehavn.

Vi er å se på Marinetraffic som Compromise.

 

 

 

Redigert av Compromise (see edit history)

/per

Link to post
Share on other sites

Frissy skrev 1 minutt siden:

Gratulerer med båt. Det blir spennende å følge dere nedover. Det er en lang tur:) Når regner dere med å være fremme i Son? Håper på mange fine bilder på turen. God tur!

Takk. Det blir grovt regnet 900nm, og jeg tar tiden til hjelp. Har litt ferie slik at vi får opplevd litt uten å måtte kjøre fort. Er så heldig at jeg kan ha hjemmekontor i båten så lenge jeg har nett, så slik det ser ut nå er det ingen hast med å komme hjem.

Har ikke fått avklart båtplass heller så det er usikkert om det blir Son eller annen havn som blir destinasjonen.

/per

Link to post
Share on other sites

Vi merker at det skjer ting med vinden nå i kveld. Det river litt i havna så jeg la på noen tau til. Vi skal bare til Sandnessjøen i morgen så det blir ikke lange turen. Spådd litt vind men den er SØ så det bør gå fint.

Jeg vil gjerne ha et ekstra Diesel filtre og reimer om bord, så jeg håper de kan skaffe det der i løpet av noen dager.

Frua tar Hurtigruta tilbake til Bodø grytidlig torsdag morgen så da blir jeg alene noen dager før en eller annen kompis mønstrer på.

 

Takk alle sammen, og du Bjørn har jo nesten samme båten, og de turene du har vært med på i det siste så har du ikke så mye å være misunnelig på :thumbsup:

/per

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 13 minutter siden:

Blåste 17ms på Helgelandsbroa 15 i dag. Kraftige fallvinder ned fra de syv søstre. 

 

Ligger en best marin sjappe like ved gjestehavna i s.sjøen. 

Merket det blåste en del. Har en håndholdt vindmåler  og jeg målte 13- 14 ms stabilt mange steder i dag.

Har siktet meg ut Best Marin. Vi kjørte Kystriksveien for en måned siden (etter vi hadde sett på båten første gang i Svolvær) og da måtte jeg jo sjekke litt havner og utstyrsbutikker på veien.

Nå blåser det forresten hatter og votter her.

/per

Link to post
Share on other sites

Flid skrev 27 minutter siden:

Det var på tide at dere kom i gang igjen med ny båt. Håper dere får en fin tur på veien hjem. Er Kasper med ombord?

Tok litt tid før vi fant ny båt. Vi måtte dessverre avlive Kasper for to måneder siden, så nå har vi ingen hund på dekk lenger.

/per

Link to post
Share on other sites

Litt skvett kan du få men været på Helgeland er ikke til noen hinder for å ta løs fra Nesna og gå ned til S-sjøen nå. Kun en god halvtimes kjøring i marsjfart. Det er lite båt i gjestehavna og fortøyning "med vinden" vil gå fint, uansett er det lite vind inne i havna.

 

Satser du på kommunale gjestehavna eller tenker du å gå bort til båtforeningas gjestehavn?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...