Jump to content

Hentetråd P50 fra Bodø til Son


Compromise

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

Litt skvett kan du få men været på Helgeland er ikke til noen hinder for å ta løs fra Nesna og gå ned til S-sjøen nå. Kun en god halvtimes kjøring i marsjfart. Det er lite båt i gjestehavna og fortøyning "med vinden" vil gå fint, uansett er det lite vind inne i havna.

 

Satser du på kommunale gjestehavna eller tenker du å gå bort til båtforeningas gjestehavn?

Var ingen problem å ta løs fra Nesna :thumbsup: Jeg tenkte på den kommunale gjestehavna.

/per

Link to post
Share on other sites

Når sant skal sies, når det gjelder vinden på broa, så er jo det høyt over havnivå, mao vinden har fri fart. Har kjørt over der i 24 ms, og da er det greit å ha ha begge henda på rattet ? Det var bra med bølger på sjøen innover mot Mosjøen, mens det på nordsiden av land var paddeflatt. ( i går) 

den kommunale gjestehavna er fine betongbrygger.

Rett ovenfor havna ligger, rett over parkeringsplassen ligger fiskebutikken, som selger svært gode fiskekaker, både varme og frosne. Frosne er utmerket nødmat på turen sørover. Friterte, varme, torsketunger selger de også om du er der i grei tid før de stenger. 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har vi fortøyd i S-Sjøen. Målte gjennomsnittlig 15ms med håndholdt vindmåler. Ca. 2nm før S-Sjøen kom det en virvelvind om tok tak i dekslene til instrumentene som lå på sofaen på flybridgen. Jeg klarte å redde ett, men ett for på havet. Var ikke tema å forsøke å få tak i det igjen.

Rett ved havna blåste det en del mer, og vi måtte vente litt med å gå inn i havna da hurtigruta gikk ut og ble liggende samtidig som det kom andre båter. Inne i havnebassenget var det mye roligere men det kom noen kastevinder, og selvfølgelig når vi skulle bakke inntil brygga.

 

Dagens sitat fra frua: "Jeg trodde jeg visste hva vind var". :smiley:

Vi blir liggende her noen dager, så vi får nok testet fiskekakene som @Eureka anbefaler  :thumbsup:

/per

Link to post
Share on other sites

-de fiskekakene smaker ferske selv om de har vært fryst. Varm dem sakte i panna ? 

 

Ellers så ligger det en bunnpris inne på kjøpesenteret Skansen i gågata, rema ligger litt videre bortover, forbi kulturhuset -svømmehall og kino ? 

 

Ja det blåser godt her nå. Men jeg bor jo til vanlig i Ålesund, så dette er relativt vanlig. 

Kastevindene ned fra fjellet er harde. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Fallvindene ned fjella i Sandnessjøen er interessante. Det var 20ms over brua i kveld 

Ja, de er spennende. Det er til tider nesten vindstille i havna men plutselig kommer det vindkuler så man nesten ikke kan så oppreist.

Jeg vasket litt i ettermiddag og når jeg var ferdig satt jeg bøtta godt innpå badeplattformen og gikk for å skru av vannet. Da kom det en vindkule og jeg så bøtta i høyde med radaren før den gikk i sjøen. Fikk tak i den igjen :smiley:

/per

Link to post
Share on other sites

-svigermor sa det var 24ms kl 16.. 

 

ho jobber ute på Tjøtta og der var det roligere. 

 

Er vel en del innlandsluft som kommer ut fjorden fra Mosjøen, treffer baksiden av 7 søstre, stiger opp, over fjellet,  kjøles ned og faller ned på Sandnessjøensiden. -kun en teori. 

 

Er jo betongbrygger... tørr sand fra dem, og parkeringsplassen, er noe dritt på få på fenderene. Blir som sandpapir mot skroget. 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Compromise skrev 45 minutter siden:

Ja, de er spennende. Det er til tider nesten vindstille i havna men plutselig kommer det vindkuler så man nesten ikke kan så oppreist.

 

Virket roligere i havna nå i kveld. Ta en kikk på den blå Discoveryen utenfor dere. Lekker sak det også

 

God tur videre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvis den båten er et "compromise", hva vil du egentlig ha??? :giggle:

 

Gratulerer med en flott båt! Kjenner innerst inne at jeg godt kunne tenke meg en slik en. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Hvis den båten er et "compromise", hva vil du egentlig ha??? :giggle:

 

Gratulerer med en flott båt! Kjenner innerst inne at jeg godt kunne tenke meg en slik en. 

Takk skal du ha.

Navnet kom litt av at frua ville ha en nyere båt enn vi hadde og jeg ville ha en større båt. Nå fikk vi begge viljen vår sånn sett.

Livet er fult av kompromisser hvor man må gi og ta. Kanskje litt dypt, men det ble slik at vi valgte dette navnet isteden for å følge opp med "Skipet 1", Skipet 2" osv.

/per

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott skute. har kikket mye på denne på finn.no :thumbsup: lykke til med hjemturen og håper du kommer deg trygt hjem til Son uten nevneverdige overraskelser:smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...